2016-10-22, 14:42
Medlem
sektledarenIIs avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten...-inte-levande/

Godhetsmaffian jobbar på, snacka om vinklat reportage.
Citera
2016-10-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
http://www.expressen.se/kvallsposten...-inte-levande/

Godhetsmaffian jobbar på, snacka om vinklat reportage.
Om man ska försöka se det positiva i det hela kan man i alla fall konstatera att reportrarna är någorlunda sanningsenliga vad gäller konsekvenserna av ensamkommandeinvasionen. De ställer även några kritiska frågor till migrantaktivisterna.

Citat:
Afghanska flyktingar förekommer allt oftare i artiklar om negativa ämnen. I början av 2016 pekas de ut för en rad sexuella övergrepp i både Tyskland och Sverige. Flera badhus skärper bevakningen på grund av ensamkommandes sexuella ofredanden mot flickor och kvinnor – och stor kritik riktas också mot det faktum att många ensamkommande ljuger om sin ålder för att öka sina chanser att stanna.
Citat:
Ni säger att myndigheterna var dåliga på att ta emot flyktingarna för ett år sedan. Var det inte ett tecken på att flyktingantalet var för stort?
Citat:
Ni hjälpte flyktingarna och nu är de i en svår situation där de hamnar i ett ingenmansland och hotas med utvisning. Vilket ansvar har ni?

Men visst, slutklämmen är ett enda snyftkalas.
Citera
2016-10-22, 15:51
Medlem
fasligts avatar
Bostadsfrågan ångar på som en supertanker i mångkulturalismens ideologiska landskap. Kursen är inställd mot totalkonfrontation och när den riktiga grundstötningen sker lär den enorma mängden läckande föroreningar ställa till stor skada i happy clappy mångkulturförespråkarnas territorium i mediedebatten. Det som nu sker är orimligt, oskäligt och, som det börjar visa sig, olagligt. Vissa mediekrigare har vett att börja positionera sig, som exempelvis Sydsvenskans Olof Westerberg:
Citat:
Malmös bostadsrättsköp till flyktingar kostar över 50 miljoner kronor
För att klara flyktingmottagandet har Malmö stad beslutat att köpa 56 stora bostadsrätter – i konkurrens med alla andra som söker bostad i Malmö. I april köpte kommunen var åttonde enrummare som såldes i Malmö. ”Kommunen driver upp bostadspriserna,” säger Ewa Bertz (L).
Citat:
I onsdags intervjuades Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) i Sveriges Television om hur lagkravet ska lösas.
– Egentligen tittar vi på alla alternativ som finns. Gamla sjukhuslokaler och gamla äldreboenden som kan användas och omvändas. I extremfall tittar vi på tillfälliga sovsalar, sa hon.
I tv-intervjun nämndes inte bostadsrätter. Trots att intervjun sändes bara ett dygn efter att servicenämndens arbetsutskott tagit beslutet att godkänna köp av 56 bostadsrätter för nyanländas bosättning.
Kommunens inköpslista ser ut så här:
• 45 trerumslägenheter med ett snittpris på 900 000 kronor.
• 11 fyrarumslägenheter med ett snittpris på 1,2 miljoner kronor.
Totalkostnaden blir alltså över 50 miljoner kronor.
Samma ljusskygga ohederlighet som vanligt alltså från de folkvaldas sida.

Citat:
Servicenämndens arbetsutskott består av tre ordinarie ledamöter från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna.
Liberalen Ewa Bertz reserverade sig mot beslutet om bostadsrättsköp. Hon menar att ett så stort och viktigt beslut borde tas i hela servicenämnden, som möts i nästa vecka.
[...]– Det här tar lägenheter från alla unga som vill flytta hemifrån och från alla andra som vill flytta till Malmö. Det driver upp bostadsrättspriserna.
Ewa Bertz önskan om att ta beslutet i hela nämnden kommer inte att uppfyllas. Det strider, enligt servicenämndens ordförande Petra Bergquist (S), mot nämndens delegationsordning. Serviceförvaltningen rustar nu för storinköp av lägenheter.
– Vi har personal som är inne på helgerna. För det är då lägenheterna är ute, säger Benny Thell, chef på stadsfastigheter.
Citat:
Enligt ett beslut från 2003 får kommunen köpa bostadsrätter, men det tydliggörs att "det är viktigt att dessa inköp ej driver upp priserna på bostadsrättsmarknaden i Malmö".
Servicenämnden har låtit en mäklarfirma i Malmö utreda frågan. Den utredningen visar bland annat att kommunen köpte var åttonde enrummare som såldes i Malmö i april i år. ”Det utgör trolig prispåverkan”, står det i mäklarens utredning.
http://www.sydsvenskan.se/2016-10-21...iljoner-kronor

Riktigt, riktigt illa. Liberalerna börjar mer och mer känna olust inför det samarbete man på sina håll valt att ingå med sossar och miljöpartister. Mången liberal lär också känna ruelse över att ha varit med om att skicka träldom över Sveriges samtliga kommuner som nu dömts att "solidariskt" missgynna sina egna väljare och invånare till förmån för diverse nyanlända kostnadsdrivande individer av tveksam härkomst och ambitionsriktning.
Citera
2016-10-22, 16:49
Medlem
Jantelagen har nämnts vid ett flertal tillfällen i denna tråd, i sammanhang som etablissemanget mot folket (ni ska inte tro att ni kan nåt jämfört med oss) och det resonemanget köper jag. Men jag hörde kort i podden Ingrid&Conrad Jantelagen spinnas ytterligare ett varv, då till att svensken inte ska tro att ni har större rätt till det här landet än vilken annan utlänning som helst. Jag tyckte det var en intressant formulering, att den galenskap vi ser just nu är ett nytt sätt att utöva Jantelagen.

Ju mer jag tänker på det desto mer verkar det rimligt, men jag är inte färdig i någon slutsats än.

Vad tror/tycker ni här i tråden? Är det i själva verket Jante som spökar igen?
Citera
2016-10-22, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mike70
Jantelagen har nämnts vid ett flertal tillfällen i denna tråd, i sammanhang som etablissemanget mot folket (ni ska inte tro att ni kan nåt jämfört med oss) och det resonemanget köper jag. Men jag hörde kort i podden Ingrid&Conrad Jantelagen spinnas ytterligare ett varv, då till att svensken inte ska tro att ni har större rätt till det här landet än vilken annan utlänning som helst. Jag tyckte det var en intressant formulering, att den galenskap vi ser just nu är ett nytt sätt att utöva Jantelagen.

Ju mer jag tänker på det desto mer verkar det rimligt, men jag är inte färdig i någon slutsats än.

Vad tror/tycker ni här i tråden? Är det i själva verket Jante som spökar igen?

Jag menar ju att det tvärtom är dags att rehabilitera Jante:

Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Nu är ju Jante en dansk småstad och författaren dansk/norsk - och dessa länder lider inte av samma neurotiska självskadebeteende som Sverige.

Jag tror snarare problemet är en svensk exceptionalism, en svensk hybris, en skitförnämhet och självförhävelse som är otroligt osympatisk och skadlig. "Du ska inte tro att du är något" är raka motsatsen till det svenska etablissemangets självbild.

Istället råder en rasistisk konsensus om att vi svenskar är annorlunda. Förmer i vårt världsansvar och vår tjänande självutplåning. Det är tropikhatt på i innerstäderna, det är the White man's burden genetemot alla andra stackars människosorter utan tvingande moraliskt ansvar för sin egen situation och de egna handlingarna.

Man ser det svenska folket som en sorts kulturellt och demografiskt osårbara amerikaner, kineser eller araber, vars hegemoni är så naturlig och omöjlig att tänka bort att varje reträtt, varje uppoffring, varje åtagande är en obetydlig utmaning och plikt för herrerasen.

Jag har en mer lågmäld uppfattning om svenskarnas ställning, mer modest och därmed också orolig: Vi är ett litet, duktigt folk på några miljoner som bidragit och presterat långt över vår viktklass. Men vi är fortfarande ett litet folk, med det lilla folkets sårbarhet. Vi är ester och tibetaner, inte ryssar eller kineser. Snart sagt varje "minoritet" är betydligt större folk än det svenska - deras ställning och kontinuitet är, till skillnad från vår, aldrig avhängig av rättigheter i Sverige.

Att "veta sin plats" är inte nödvändigtvis något dåligt och att förhäva sig inte något bra - det visar den lilla, lilla, galna stormakten Sverige. Så - leve Jantelagen, säger jag.

Citera
2016-10-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mike70

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Syntesen är att folket med Jantelagen kan plocka ner politikerna utan markkontakt, medan politikerna/myndigheterna/medierna (Statsmakten) näpst och näpser folket de ska representera och tjäna med uppfordrande krav att avstå till förmån för andra, de andra med lika värde. Samma lag, men med reciprocitet - kanske en förutsättning för att lagen alls ska gälla.
Citera
2016-10-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Syntesen är att folket med Jantelagen kan plocka ner politikerna utan markkontakt, medan politikerna/myndigheterna/medierna (Statsmakten) näpst och näpser folket de ska representera och tjäna med uppfordrande krav att avstå till förmån för andra, de andra med lika värde. Samma lag, men med reciprocitet - kanske en förutsättning för att lagen alls ska gälla.

Alltid samma lag, bara med dess rätta, allmängiltiga uttolkning utan särfall. Alltid ett kontrakt, där båda parter har rätt- och skyldigheter, skrupler att vårda. Annars finns inget samhällskontrakt, bara repressionens godtycke.

De andra har mycket riktigt samma rätt till omsorg, skuld och tacksamhet som svenskarna. Samma allmänmänskliga klandervärde om de tror de är något förmer, om de är för märkvärdiga för den eviga erfarenheten att vara främmande i ett nytt sammanhang. För fina i kanten att gå i den uppförsbacke alla invandrare och minoriteter alltid gått i, även i deras egna hemländer.
Citera
2016-10-22, 20:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Det svåra för de inhemska skribenterna är att våga gå emot gruppen som man är en del av. En del kan säkert få råg i ryggen av att läsa utlänningarnas skriverier som är helt fria från hänsynstagande till den svenska in-gruppens uttalade och outtalade gruppnormer. Det svåra för många, för de flesta säkert omöjligt, är just att våga säga emot och agera i strid med rådande konsensus i in-gruppen.

Med in-grupp menar jag den mer eller mindre slutna grupp av jounarlister, kändisar och halvkändisar som tillsammans med olika politiker av varierande kulör samt värdegrundsorienterade tjänstemän i offentlig förvaltning, som tror sig veta vad som är bra för Sverige och som också tar sig friheten att både säga det och att genomdriva det. In-gruppen i detta fall sitter dessutom på de offentliga medel som finns att fördela och avfällingar kan se sig i stjärnorna efter tilldelning av sådana medel.

Att vara ledarskribent i Sverige är att höra till denna in-grupp. Att vara jounarlist är att tillhöra den gruppen. Och att gå emot den egna gruppen blir för de flesta allt för svårt. Det låter sig helt enkelt inte göras. De flesta gör hellre avkall på sin heder, än att gå emot den egna gruppen. Några få orkar göra det. Men de flesta kommer trots den kraft man kan tycka kan hämtas från utlänningarns skriverier, inte att klara av att gå emot den egna gruppen. De med någorlunda skam i kroppen kommer att droppa av och ägna sig åt annat än att lovsjunga pajascisrkusen Det Nya Sverige, men gå emot gruppen är det ytterst, ytterst få som kommer att klara av, tyvärr.

Tillägg: Jag är själv en av dem som inte klarar av att helt offentligt gå emot gruppen. Så jag är själv inte bättre än dem jag kritiserar. Rentav är jag sämre än dem genom att skriva någorlunda anonymt på Internet. Men jag skäms inte. Skäms inte alls. Så hårt som förtrycket är i dagens Sverige, är min feghet motiverad, säger jag till mitt ynkliga försvar.

Här tror jag Du sätter fingret på något mycket viktigt, nämligen hotet mot den enskilde. I Sverige, där tolerans har fått närmast religiös ställning, råder mycket stor intolerans mot oliktänkande. Detta kan drabba den enskilde hårt, men det får också följder på samhällsnivå. Ett aktuellt exempel är detta, som tydligt illustrerat i modern tappning den gamla sanningen att revolutionen äter sina barn
http://www.fokus.se/2016/10/nar-norm...te-vaga-fraga/

Citat:
Men som UR-anställd verkade man förväntas vara, eller i alla fall känna sig, som moraliskt mer högtstående än lyssnarna och tittarna.

Vi hade en mission. Nu var budskapet som skulle föras ut mångfald och normkritik.

Det skall vara en särdeles modig människa att sätta sig på tvären mot denna heliga plikt.
Citera
2016-10-22, 21:19
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Här tror jag Du sätter fingret på något mycket viktigt, nämligen hotet mot den enskilde. I Sverige, där tolerans har fått närmast religiös ställning, råder mycket stor intolerans mot oliktänkande. Detta kan drabba den enskilde hårt, men det får också följder på samhällsnivå. Ett aktuellt exempel är detta, som tydligt illustrerat i modern tappning den gamla sanningen att revolutionen äter sina barn
http://www.fokus.se/2016/10/nar-norm...te-vaga-fraga/

Intressant artikel. Notera att författaren två gången nämner "djupt troende" som en grupp som kvoteringsivrarna vill kartlägga. Gissningsvis finns det väl inte så många "djupt troende" bland de rödgröna Södermalmsborna som fyller Radiohuset.

Kristendom (inte ens Helle Kleins) är väl så hett bland de normkritiska, så man kan förmodligen vänta sig att nästa platsannons riktar sig till djupt troende muslimer. En ny karriär för Mehmet Kaplan eller Yasri Khan, kanske?
Citera
2016-10-22, 21:35
Medlem
Med anledning av en ny bok tar dansk public service tillfället i akt att förmedla drottning Margrethes uppfattning att man inte blir dansk bara för att man åker dansk kollektivtrafik; drottningen som dessutom ser kvalitativa skillnader mellan sydostasiater visavi andra utomeuropeiska invandrare:

Citat:
- Vi troede nok, at den slags ting ville gå i sig selv. Hvis man gik på gaderne i København og drak det kommunale vand og tog den kommunale bus, blev man nok dansker i løbet af kort tid. Det var så indlysende for os, og derfor troede vi, at det måtte det også blive for dem, der slog sig ned og boede her. Sådan var det ikke. Det har vi lært, siger dronningen.
Hun hæfter sig også ved, at nogle grupper er bedre integreret end andre.

- De, der kom fra Sydøstasien, har gennemgående klaret sig forrygende. Andre har haft vanskeligere ved at tilpasse sig. De har haft svært ved at finde rytmen i Danmark, siger dronningen.

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/dron...f-bo-i-danmark

Drottningen hävdar att det är viktigt att stå upp för danska värderingar och kommunicera dem. Utan att namnge något annat land, så säger hon att det finns åtskilliga länder som har en värre situation än Danmark beträffande integrationen.

Finns det någon motsvarighet till person i Sverige som kan förmedla nyktert kritiska besked men ändå verka samlande för ett land? Jag kommer inte att tänka på någon. Det är en oerhörd uppförsbacke i Sverige, det finns ju inte ens ett public service till förfogande, att normkritiskt kritisera "normkritiken". Men det är bara att träda fram, kung Carl Gustaf eller drottning Silvia.
Citera
2016-10-22, 22:31
Avstängd
Över gränsen till tio miljoner - dödstyst i offentligheten

(flyttad från tråden om dagens medialt uppmärksammade afghan-demo på Sergels torg)

Befolkningen i Sverige är förmodligen redan strax över gränsen till 10 miljoner, men myndigheterna har inte gått ut med nyheten eftersom den kan uppfattas som politiskt känslig. När vi passerade 8 respektive 9 miljoner uppmärksammades det stort och med stolthet i tidningar och radio; senaste nyåret var siffran 9.85 miljoner enligt folkbokföringen, våren 2015 låg den på 9.76. De siffrorna inkluderar *inte* icke-EU-medborgare som vistas här utan ett uppehållstillstånd på minst ett år, inte heller de flesta "EU-migranter" utan riktiga jobb från Rumänien etc, "hej hej"-folket, och än mindre personer som är här helt olagligt. Antalet asylsökande under 2015 var 163.000, de flesta av dem har inte hunnit få något besked än. De är alltså inte "inne i systemet" när det gäller folkbokföring, men de som har fått TUT eller PUT kommer med ovanpå den "vanliga" tillväxttrenden under senare år.

Om vi säger att det är runt 10.000 pers bastillväxt i befolkningen per år, alltså födslar minus dödsfall bland personer som redan är medborgare eller har lagligt PUT, så skulle vi nu befinna oss någonstans runt 994.000. Nog har de hunnit ge ett TUT eller PUT för minst sextusen av de som kom under förra året, skulle tro att 30.000 sådana tillstånd är en rimligare siffra (det går inte att säga exakt eftersom MigV.s statistik inte delar upp efter vilket år en sökande kom hit, och idag är handläggningstiderna välkänt långa). Då skulle vi alltså hamnat på omkring 10.025.000. Och det är bara den "officiella" räkningen! Om man räknar in alla som de facto är bosatta i landet nu så hamnar vi garanterat över 10.2 miljoner redan senaste vintern:

9 milj 851k officiell folkmängd nyåret 2016
163k siffra på asylsökande migranter under 2015; i stort sett inga av dessa har rest ut igen för gott eller lämnat landet
? - minst 40k underjordiska inflyttare eller kriminella som inte registrerat sig hos myndigheterna, som alltså är helt okända.
? - barn till asylsökande från 2015, födda i Sverige men föräldrarna utan PUT/TUT
Senast redigerad av HepCat-X 2016-10-22 kl. 23:01.
Citera
2016-10-22, 23:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Med anledning av en ny bok tar dansk public service tillfället i akt att förmedla drottning Margrethes uppfattning att man inte blir dansk bara för att man åker dansk kollektivtrafik; drottningen som dessutom ser kvalitativa skillnader mellan sydostasiater visavi andra utomeuropeiska invandrare:

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/dron...f-bo-i-danmark

Drottningen hävdar att det är viktigt att stå upp för danska värderingar och kommunicera dem. Utan att namnge något annat land, så säger hon att det finns åtskilliga länder som har en värre situation än Danmark beträffande integrationen.

Finns det någon motsvarighet till person i Sverige som kan förmedla nyktert kritiska besked men ändå verka samlande för ett land? Jag kommer inte att tänka på någon. Det är en oerhörd uppförsbacke i Sverige, det finns ju inte ens ett public service till förfogande, att normkritiskt kritisera "normkritiken". Men det är bara att träda fram, kung Carl Gustaf eller drottning Silvia.

Man kan bara fundera över den vilda reaktionen i media och bland politikerna om Knugen hade sagt motsvarande. Inte för att han har hälften av Margrethes intelligens och stilkänsla, eller hennes handlag med orden, men dessutom är ju Sverige sedan länge ett mycket mer politiserat samhälle än Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in