Här kommer rekylen, refluxen. Medan Bryssel är en belägrad stad pga terroristhotet och Paris slickar såren efter det hittills andra, blodiga jihadistattentatet i staden i år, och hotnivåbedömningen höjts även i Sverige.
Asylsvenskan frontar med Mattias Gardells bok
Raskrigaren, om Peter Mangs:
Citat:
Sjukdomsspåret intresserar honom egentligen inte:
– Patologiseringen är mindre givande. Vi kan titta på hur samhället har dömt sina politiskt motiverade brottslingar i stället. Vanligt är att den som är vit betraktas som en individ, som förs bort från kollektivet genom att man stämplar honom som sinnesförvirrad. Den som inte är vit kopplas i stället ihop med sin grupptillhörighet.
Nja, brukar det inte vara tvärtom, att frånta jihadistiska terrorister individuellt ansvar, göra muslimerna till kollektiva offer? Abdulwahab i Stockholm 2010, som förklarades vara en ensam och förvirrad person, medan han hade medarbetare (vilket gick upp för MSM först i år, nästan fem år efter det misslyckade attentatet).
Citat:
– Hur kunde man upprätthålla ett sådant språk som i Sverige år 2015? Och varför trodde man att det fanns en motsättning mellan att vara kurd och svensk?
Tidsandan skapade Lasermannen. Den skapade möjligen också Anders Behring Breivik och Peter Mangs.
– Men tidsandan kan man bara få syn på med distans i tid eller rum. Med ”Lasermannen” krävdes det tio år. Jag tror att det kommer att bli lika tydligt i fallet Peter Mangs. Han är en rasistiskt och politiskt motiverad mördare, som agerade i en tid som gav utrymme för honom.
http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/s...n-mangs-varld/
En Ausonius eller Mangs med tjugo års mellanrum är värre än tusen jihadister om året och miljoner sympatisörer, tydligen.
Asylsvenskan bjuder på mer uppkastning, av Rakel Chukri:
Citat:
En månad har passerat sedan morden i Trollhättan. Rapporteringarna har tystnat och det verkar vara svårt att få liv i en större svensk debatt om rasismen som ett hot mot samhället. Det har talats alltför lite om hur det påverkar livet för alla som är måltavlor för hatet.
Så jag vänder mig till litteraturen och tre författare som det senaste året har skrivit om erfarenheten av att vara den andra.
Citat:
– Det här är terroristattacker. De är inspirerade av politisk ideologi och vill sätta skräck hos en del av befolkningen. Det är den klassiska definitionen på terror, det är inte min pappa som har hittat på det.
Duraid Al-Khamisi tvekar inte när han pratar om brinnande asylboenden och Trollhättan. När Säpo inte vill använda ordet terrorism får någon annan göra det.
Citat:
– Det börjar bli bättre, säger Alma Kirlic, och syftar på att medierna nu oftare lyfter fram flyktingars individuella historier. Ändå känner hon att det främst finns plats för två disparata synsätt på flyktingar: antingen att det är synd om dem eller att de är läskiga och att man bör vara rädd för dem.
Jag nämner min reaktion kring rapporteringen om bränderna.
– Det har jag också tänkt på och faktiskt blivit lite rädd för min egen reaktion. Första och andra gången blir man upprörd och ledsen och sedan blir man, jag vill inte säga avdomnad, men man vänjer sig. Vilket är skrämmande. Om man reagerar på det sättet, vem är det som ska se till att det slutar?
Citat:
Just nu pågår det en kamp, säger Pooneh Rohi, där vi gör upp om de grundläggande tankemönstren kring rätten till marken.
– Rasismen går framåt i sin ideologi och vi i den motsatta rörelsen går framåt på våra fronter. Det finns en väldigt bred rörelse idag där man kan söka stöd.
Notera Rohis frihet från rasistiska tendenser... "rasisterna" är "de andra".
http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/k...kan-i-elden-1/
Även i Chukris artikel nämns Ausonius, Mangs och mördaren Anton i Trollhättan.
Efter den asylsvenska uppvärmningen, lagom för en god natts sömn, tänkte jag att nog måste väl centralorganet DN säkert ha något i samma anda att bjuda; jadå, Åsne Seierstad:
Citat:
Islamofober och IS är varandras perfekta fiender, de livnär sig på varandra och på sin ideologi om att vi inte kan leva tillsammans.
Seierstad använder islamistiskt hittepå som "islamofobi" och jämställer i sitt partiska resonemang kritiker av, och allmänt olustiga över, islamismen och jihadismen som moraliskt jämbördiga med jihadistterroristerna. Det är solitären Anders Behring Breivik som får symbolisera
den lille islamofoben inom oss alla.
Citat:
För oss som finns här på jorden är vårt starkaste värn mot våldet detta: Gemenskapen i våra öppna demokratier. Mångfalden, respekten. Och som Diarra skriver, kärlek och fred. Här på jorden har vi alla ett ansvar för att ge plats.
IS skrev efter attackerna att detta bara är början. Låt oss säga detsamma: Detta är bara början. Här i gråzonen finns det plats för alla färger.
http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...-av-samma-hat/
Gråzoner i all ära, men först en grön zon. Det är mycket suggestionskonst på välkänt tema, white guilt; rolltilldelningen i offer och bödlar är välbekant. Fyra vita enstöringars eruptioner över ett kvartssekel är fler än tusentals jihadister här och nu och hela tiden. Terrorexperten Hans Brun kommenterade häromdagen i televisionen om att det gamla påståendet om cirka 300 jihadister från Sverige som rest för att strida med IS eller andra jihadistgrupper är just en gammal uppgift och att sanningen troligtvis ligger kring det dubbla. I växande. EU:s politiker och byråkrater i Bryssel har Europas jihadistiska terrormekka i stadsdelen Molenbeek på handgranats avstånd.