2016-09-09, 23:08
Medlem
fasligts avatar
Donald Tusk är på besök hos Löfvén. Det han har att förtälja är inte precis något "wir schaffen das" beträffande det tilltagande migrantpockandet. Nej, nej, nej.
Citat:
– Efter Brexit måste EU återvinna medborgarnas förtroende, och viktigast är att ta kontroll över invandringen. Aldrig mer ska vi tillåta att migranter väller in över våra gränser, så som skedde 2015, sa Donald Tusk.

EU måste återta kontrollen och visa handlingskraft i de frågor oroarna medborgarna. Mest akut är att stärka gränsskyddet, fortsatte Tusk.

På toppmötet nästa vecka kommer Tusk att föreslå att EU-länderna skickar gränspoliser till Bulgarien dit många flyktingar nu söker sig för att ta sig vidare in i EU. Vi måste ge en tydlig signal att vi den här gången inte kommer att tveka om flyktingströmmarna till Europa ökar, sa Tusk.

Han har tidigare i veckan sagt att det finns en gräns för flyktingmottagandet i EU, och att den gränsen snart är nådd.

Andra frågor som Tusk vill prioritera är kampen mot terrorismen och oron för globaliseringen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6514058

Med tillfredsställelse noteras att även globalisterna så smått börjar fångas in i kikarsiktet. Det tar sig.

Medlemsländerna uppmanas att gemensamt ställa upp med gränsvakter.
Citat:
Ett första test är att få ett tillräckligt antal medlemsländer på mötet i Bratislava att säga att de ställer upp med gränsvakter och utrustning för att hjälpa Bulgarien att bevaka landets gräns mot Turkiet och asylsökande och andra personer som vill in i EU. Tusk uppmanar dem att göra det.
Citat:
Tusk uttalade sig, utan att svara på frågor, inför en träff med statsminister Stefan Löfven i Stockholm. Träffen är ett av hans nedslag i europeiska huvudstäder inför det informella EU-toppmötet i Bratislava den 16:e september. Tusk och övriga EU-ledare vill att mötet ska kunna visa att EU bland annat kan ge medborgarna skydd, i vid mening.
http://tt.omni.se/998461a05338c62e74...a5ccbfbff173f7

Detta var ju revolutionerande nytänkande. Medborgarna ska ges skydd i vid mening. Medborgarna för medborgarnas egen skull ska erbjudas skydd mot aggressiva migranter och globalister? Inte för att bli mer välvilligt inställda till att bjuda in fler migranter? Kan detta vara sant?

Nog är nog och nu verkar vi åtminstone på EU-nivå ha fått nog av migranter oavsett ålder och ursprung. Löfvén och Merkel kanske kan börja andas ut, beslutet är fattat men turligt nog inte av dem. Nu kan de luta sig tillbaka mot ett nytt oantastligt EU-direktiv. Skönt för dem. De kanske rentav kan minska lite på blodtrycksmedicinen.

SR och TT verkar praktisera icke-reaktion i förhållande till det förmedlade
Citera
2016-09-10, 03:10
Medlem
OttoVons avatar
Varför lyckades britterna slå ned den malajiska gerillan medans USA misslyckades emot den vietnamesiska?
Svaret har flera orsaker, men en viktig aspekt var att de vietnamesiska kommunisterna fick stort stöd från Sovjetunionen och Kina, och att de var baserade på en mycket bredare population, medan kinesisk-malajiska kommunisterna isolerades från huvuddelen av befolkningen, och muslimska malajer stödde britterna, som lovade dem en självständig, malajstyrd stat, och inte en kinesisk-dominerad regering som kunde ha varit resultatet om kommunisterna hade segrat.

Vietnam metoden: Skaffa utländskt stöd, bli ingen avantgardistisk isolerad rörelse, och involvera majoritetsbefolkningen motiverat av rädslan för en utländskt dominerad regering.

Jag kan inte undvika att se likheterna mellan alternativ media och Ho Chi Minhleden, ett system som rör sig genom grannländerna för att operera effektivt.

"Det var patriotism, inte kommunism, som inspirerade mig" - Ho Chi Minh

https://www.youtube.com/watch?v=beGREYs7m7U "Förfalskare finns för att det finns riktigt guld"
Citera
2016-09-10, 07:37
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Lysande. Glöm inte heller att omvärlden förändras i snabb takt; Brexit igår, Trump imorgon, svag Angela Merkel på tisdag, Le Pen som president på torsdag. Nu kommer brakförlusterna en efter en. Det blir då i princip omöjligt för det svenska vänsterliberala etablissemanget att upprätthålla hegemoni. En mångkulturell halv-diktatur i utkanten av Europa kommer dra ögonen åt sig om man uttrycker det så. I viss mån ser vi redan denna utveckling, förtroendet för Sverige rasar i vår omedelbara omvärld. Etablissemanget håller nu på att tappa förtroende både hemma och utomlands. Förtroende är i längden allt, även för en demokratur som Sverige.
Precis så. Det rör på sig ute i världen. Och även om Trump inte vinner så spelar det roll att han markerat mot den imbecilla PK-ismen. Han är en makthavare, oavsett om han vinner presidentvalet eller inte. PK-ismen är på väg ut, sakta men säkert, i Europa och USA.

- - -

Fler saker som händer i kulturkriget om mångkulturen är denna: artisten Peppe Jezewski fick först inte uppträda med julkonsert på ett hotell i Karlstad. Han hade ju spelat på ett SD-evenemang. Men sedan ändrade sig hotellet: http://www.friatider.se/sd-topp-uppm...ott-mot-hotell

I detta sammanhang försvarade sig Jezewski (inte i länken men), sägande de odödliga orden:

"Jag är varken rasist eller fascist, jag är basist."

Detta kan ju få en att skalda, till melodin av Jezewski-bandet Boppers' favoritcover "Goodnight Sweetheart":
Citat:
Han är är ej rasist, han är basist (do-do-do-do-do)
Han är ej rasist, han är basist (do-do-do-do)
Han spelar basen i 50-talssång,
hans credo är BASISM.
Jag ser för övrigt att Jezewski ska uppträda i min hemstad Härnösand nästa vecka. Showen heter "Rocken tog mitt liv," det är nog samma show som den i Karlstad senare. Regi Lennie Norman, kul att han är igång fortfarande. Också han basist, han kompade sin far, pianisten Charlie, i unga dar. Sedan var Lennie i TV på 5:ans Måndagsklubben med Caroline Giertz om någon nu minns det.

- - -

Den Sverigevänliga, identitära sajten Motpol fortsätter att posta polemiska, konstruktiva inlägg, nu som förr. Jag skrev på sajten förut men slutade i februari i år pga. tidsbrist. Men än läser jag inläggen och nyss gillade jag detta, av Jalle Horn...

http://www.motpol.nu/jallehorn/2016/...spektiv-del-2/

... där han talar om vikten av att Sverigevänner använder rätt språk = inga halvheter och ironier, nej säg sanningen, klart och utan förbehåll. T.ex inte kalla PK-ister för "så kallade godhetsapostlar" osv, redan det är en reträtt. Nej kalla saker vid deras rätta namn, PK-ister är lögnare, punkt och slut.

Detta sätt att skriva har mitt gillande. Det är i linje med min idé att internethögern och de Sverigevänliga måste gaska upp sig. Istället för att handla reaktivt måste man handla aktivt och positivt. Inte referera senaste dumt i MSM, nej hellre återge de facto-segrar i det kulturkrig vi utkämpar.
Senast redigerad av lampros 2016-09-10 kl. 07:40.
Citera
2016-09-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Precis så. Det rör på sig ute i världen. Och även om Trump inte vinner så spelar det roll att han markerat mot den imbecilla PK-ismen. Han är en makthavare, oavsett om han vinner presidentvalet eller inte. PK-ismen är på väg ut, sakta men säkert, i Europa och USA.

- - -

Fler saker som händer i kulturkriget om mångkulturen är denna: artisten Peppe Jezewski fick först inte uppträda med julkonsert på ett hotell i Karlstad. Han hade ju spelat på ett SD-evenemang. Men sedan ändrade sig hotellet: http://www.friatider.se/sd-topp-uppm...ott-mot-hotell

I detta sammanhang försvarade sig Jezewski (inte i länken men), sägande de odödliga orden:

Detta kan ju få en att skalda, till melodin av Jezewski-bandet Boppers' favoritcover "Goodnight Sweetheart":

Jag ser för övrigt att Jezewski ska uppträda i min hemstad Härnösand nästa vecka. Showen heter "Rocken tog mitt liv," det är nog samma show som den i Karlstad senare. Regi Lennie Norman, kul att han är igång fortfarande. Också han basist, han kompade sin far, pianisten Charlie, i unga dar. Sedan var Lennie i TV på 5:ans Måndagsklubben med Caroline Giertz om någon nu minns det.

- - -

Den Sverigevänliga, identitära sajten Motpol fortsätter att posta polemiska, konstruktiva inlägg, nu som förr. Jag skrev på sajten förut men slutade i februari i år pga. tidsbrist. Men än läser jag inläggen och nyss gillade jag detta, av Jalle Horn...

... där han talar om vikten av att Sverigevänner använder rätt språk = inga halvheter och ironier, nej säg sanningen, klart och utan förbehåll. T.ex inte kalla PK-ister för "så kallade godhetsapostlar" osv, redan det är en reträtt. Nej kalla saker vid deras rätta namn, PK-ister är lögnare, punkt och slut.

Detta sätt att skriva har mitt gillande. Det är i linje med min idé att internethögern och de Sverigevänliga måste gaska upp sig. Istället för att handla reaktivt måste man handla aktivt och positivt. Inte referera senaste dumt i MSM, nej hellre återge de facto-segrar i det kulturkrig vi utkämpar.

Om något viktigt ska sägas, bör orden väga tungt. I en diskussion präglad av moraliskt klander, ska man aldrig försvara sin egen anständighet - man ska angripa sin motparts. Den egna tillförsikten stärks av att ingjuta förtvivlan.

Den enda gång den svaga, trasiga frasen "Jag är inte rasist, men..." ska användas är med den helande fortsättningen "...du är det!"

Det är detta som håller den svenska nationalismen av idag tillbaka: Den internaliserade bilden av hotande ondska hos den egna sidan och i den egna själen. Energiförlusten och begränsningen i att alltid oroa sig för vad som rör sig i hjärtat och i kamratens hjärta. Att alltid vakta sin tunga och alltid pruta ned de egna känslornas betydelse och existensberättigande.

Om man istället utgår från att raseriet är kärlekens omsorg, kärlekens varma förkastande av neutralitetens iskyla - då har man gjort sig fri. Man är ingen småttig, inskränkt hatare med historiens determinism emot sig, denna roll är med ens motståndarens.

Det är de som hycklar och hatar, det är de som upprepar det förflutnas mest dödfödda projekt att förändra människan. Själv har man den allmänmänskliga kärleken till det egna folket och historiens empiri, man har den rättfärdiges trygghet i sina åsikter.

Den flackande blicken hos den som försöker förneka sin skuld ersätts av ett tryggt stirrande i vitögat tills ovännen tittar ned i golvet.
Citera
2016-09-10, 10:01
Medlem
fasligts avatar
Citat:

- - -

- - -

Här har vi exempel på ett både konkret och konstruktivt grepp till förmån för svenskar i mångkulturslaget.
Citat:
Sverigedemokraterna i Luleå överklagar nu kommunfullmäktiges beslut att nyanlända ska få gå före i Lulebos bostadskö.
Citat:
Sverigedemokraterna i Luleå menar att beslutet strider mot kommunallagen och att svenska medborgare missgynnas. Partiet kräver att beslutet inte verkställs innan det prövats enligt lagen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6512419

Jag har väntat på den, inte minst sedan det blev känt att kommuner i sin desperata jakt på bostäder åt nytillkomna migranter tagit sig in på den kommersiella bostadsmarknaden där de genom plånboksmakt kulturbekrigar sina egna medborgare. Vi har en lagstiftning som klart och koncist förbjuder det allmänna att avsiktligt gynna eller missgynna den enskilde. Mycket bra att få saken rättsligt prövad. P4 Norrbotten konstaterar bara faktum och återger saken utan att värdera. Inga floskler om rasism eller flykt för livet i denna lilla, men ack så viktiga, notis. Om något uttrycker värderande omdöme är det väl i så fall detta:
Citat:
En lagändring tvingar från och med i år Sveriges kommuner att skaffa bostäder till ett visst antal nyanlända som fått uppehållstillstånd.
Tvång klingar sällan positivt. Vi får se vad som händer framöver.
Citera
2016-09-10, 10:59
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Och lite talar vi Flashbackare och media förbi varandra. Vi talar om samma sak, men inte på samma sätt och vi använder inte samma definitioner och använder inte begrepp på samma sätt. Och vidare.

Javisst. Självklart talar dissidenter och etablissemanget förbi varandra, då det finns en fundamental skillnad i människosyn och värderingar.

Svenska s.k. journalister betraktar föraktfullt den folkgrupp, som de öppet kallar för "Nisse i Hökarängen", "bondtölpar" m.m. och i smyg kallar för "svennejävlar" och "svennehoror" som en slags trälbefolkning, som ska axla försörjningsbördan för den nya, importerade befolkningen. Så ser svenska politikers och svenska s.k. journalisters människosyn ut.

Enl. svenska politikers och s.k. journalisters värderingar, så är det LIKGILTIGT hur stora umbäranden och vilket lidande, som befolkningsutbytet medför för den folkgrupp, som de betraktar med ett sådant massivt - och inte sällan oreflekterat - förakt. Denna föraktade populations enda funktion består (enl. dem) av att vara försörjnings- och integrationsinstrument för den nya, importerade befolkningen-

Bud Fox beskrev det mycket bra för ett par dagar sedan (i diskussionen om medias perspektivförändring):

Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Den begynnande probleminsikten är fortfarande helt fokuserad på olägenheter för andra invandrare. Segregerade förorter ses som otrivsamma boendemiljöer, inte som växande härdar för kriminalitet, extremism och sociala kostnader som drabbar hela landet.

Skenande kostnader för migration ses som felallokerade biståndspengar, inte som stöld av svenska skattebetalares pengar.

Vuxna utlandska män med oklar identitet ses som ett problem bara för deras något yngre landsmän på förläggningarna, inte för de svenskar de möter ute i samhället. Och så vidare, och så vidare...

Endast (!) våldtäkt(er) utförda av asylsökare som drabbar *andra asylsökande* upprör regeringen och svenska .k. journalister.
Senast redigerad av Meiji 2016-09-10 kl. 11:11.
Citera
2016-09-10, 11:14
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Javisst. Självklart talar dissidenter och etablissemanget förbi varandra, då det finns en fundamental skillnad i människosyn och värderingar.

Svenska s.k. journalister betraktar föraktfullt den folkgrupp, som de öppet kallar för "Nisse i Hökarängen", "bondtölpar" m.m. och i smyg kallar för "svennejävlar" och "svennehoror" som en slags trälbefolkning, som ska axla försörjningsbördan för den nya, importerade befolkningen. Så ser svenska politikers och svenska s.k. journalisters människosyn ut.

Det är inte bara ett svenskt synsätt. Samma syn existerar också i till exempel USA:

Citat:
Den amerikanske presidentkandidaten Hillary Clinton :

– För att generalisera grovt så kan man stoppa hälften av Trumps anhängare i vad jag kallar en korg av ”deplorables”, sade hon.

Ordet kan översättas med ”förtappade” eller ”bedrövliga”. Denna skara består enligt Clinton av rasister, homofober, sexister, främlingsfientliga och islamofober.
...

I Trumpleden tog det hus i helvete.

– ....Clinton avslöjade hur lite respekt hon har för alla hårt arbetande män och kvinnor i USA, sade Trumps rådgivare Jason Miller.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/cl...trumpanhangare

Mönstret går igen. En global självutnämnd överklass som ser ner på folket. Till slut får folk nog av det.
Citera
2016-09-10, 11:15
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

- - -

- - -

Jalle Horn gillar inte begreppet Godhetsapostlar. Nåväl, andra världskriget slutade för över 71 år sedan och om man hetsar med nazism än idag existerar även arvsynden. Har sett att flera ledare använder det ordet. Bland annat Ivar Arpi. Jimmie Åkesson gav under Almedalstalet 2014 Erik Ullenhag epitetet Svenska regeringens motsvarighet till Iraks desinformationsminister - Bagdad Bob. Det bet bra för det är precis vad saken handlar om och ordet har använts i mainstreammedia. Horn gillar inte heller att vi använder ordet uppfostra eftersom vad de sysslar med är att förringa och hunsa. Men att uppfostra vuxna är just att hunsa dem. Mobbing på arbetsplatser handlar i regel om att några självutnämnda uppfostrar en kollega som känner sig förminskad och mår väldigt dåligt.
Däremot har Horn rätt i att vi inte ska förlora oss i skapade begrepp och förlora markkontakt.

Horn återkommer till ordet moral flera gånger. Det är bra för det är med stöd av moral mångkulturivrare gör anspråk med sin aktivism. Inom många yrken, t.ex. polisen, används ordet dumsnäll för att varna sina kollegor. Är man snäll på fel sätt kan det orsaka problem. Det är bättre att vara lite fyrkantig för att inte äventyra att något blir mycket värre än det redan är. En polis kan omöjligen rättfärdiga med en moral om han eller hon orsakar strul för sina kollegor genom att vara snäll mot allmänheten. Den polisen placeras längst ner i källaren eller blir avskedad. Under 70-talet och början av 80-talet var det kanske okej att politiker var naiva angående invandringen, men verkligen inte idag 2016.

Min övertygelse är att det i slutändan är den påtagliga materiella verkligheten som styr. Stefan Löfven talade på Medborgarplatsen för ett år sedan och lovade öppna gränser. Idag har Sverige en av EU:s strängaste migrationspolitik. Det talas om att införa ålderstester och ett förbud mot tiggeri, vilket skulle ha varit omöjligt för ett halvår sedan. Igår var Donald Tusk här och pratade med en leende Löfven om att, just det - stänga gränserna. Ett SD på 20 plus eller 25 procent och ett S på 23 procent (eller ännu lägre i och med att man förgör sig själv genom sin rasifieringsideologi) vid valet 2018 gör att flera krafter i samhället helt ändrar sin strategi.

Intressant i mediakriget är att även om många talar om rätta värdegrunder och bra moral så har det ingen inverkan på förd politik längre. Mycket av den här retoriken kommer att försvinna. Att invandring berikar talas det inte om idag. Inte heller att vi ska ha en generös flyktingpolitik. Helt enkelt för att de resurserna finns inte längre. SSU kör på med sin rasifieringsideologi. Det gör att man tappar väljare. Får S under 20 procent lär ju den ideologin upphöra. Det kaxiga Aftonbladet lär åka på rejält med stryk i och med att man envisas med att ha ledare som blir allt mer världsfrånvända. Eller, vem orkar ens citera Lena Melin idag?
Citera
2016-09-10, 12:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
AFA-extremisten Petter Larsson försöker sig på ett festligt dubbeltänk i Sydsvenskan.
Citat:
Hbtq-rörelsen slår tillbaka mot kidnappning
Men i Berlin försöker man vinna sympatier bland sexuella minoriteter genom att utmåla muslimer som det stora hotet mot deras rättigheter. Precis som högerradikalerna i bland annat Frankrike, Österrike och Sverige – Järvamarschen är ett bra exempel.
http://www.sydsvenskan.se/2016-09-06...ot-kidnappning

Att det i själva verket är den postmarxistiska tokvänstern som sedan decennier har kidnappat homo-rörelsen förespeglar givetvis inte den alltid lika obehaglige Larsson. Men man förstår ju desperationen när dom känner att deras tolkningsföreträde börjar ifrågasättas allt mer.

Det blir ju allt mer uppenbart att de som importerats i mångkulturens namn inte är så förtjusta i bögar & det ökande våldet mot bögar beror nästan uteslutande på just mångkulturen, vilket allt fler bögar givetvis ser i sin egen vardag.

Extra festligt blir det ju när Larsson beskriver motståndet mot den framväxande Homonationalismen.
Citat:
Bland undertecknarna finns en lång rad journalister, akademiker, artister, tecknare, komiker och progressiva politiker.
Dvs de vanliga representanterna för postmarxismen. Men dom glömde bögarna , vilket får ses som ett bevis på att man skiter i bögarna, det handlar som alltid bara om att förstöra samhället & skapa splittring.

Så lärdomen i den här delen av mediakriget är att blatten trumfar bögen i den postmarxistiska kortleken. Måste ju vara bittert om man nu är bög & har stött HBTQxyz-rörelsen under lång tid, för att nu bli offrad på mångkulturens altare. Man måste känna sig lurad & lite förnedrad. Nästan som att ta den i tvåan mot sin vilja.
Citera
2016-09-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Enl. svenska politikers och s.k. journalisters värderingar, så är det LIKGILTIGT hur stora umbäranden och vilket lidande, som befolkningsutbytet medför för den folkgrupp, som de betraktar med ett sådant massivt - och inte sällan oreflekterat - förakt. Denna föraktade populations enda funktion består (enl. dem) av att vara försörjnings- och integrationsinstrument för den nya, importerade befolkningen-

Bud Fox beskrev det mycket bra för ett par dagar sedan (i diskussionen om medias perspektivförändring):

Endast (!) våldtäkt(er) utförda av asylsökare som drabbar *andra asylsökande* upprör regeringen och svenska .k. journalister.

Jag har ju ofta skrivit om samspelet mellan de lika rasistiska idéerna om svenskarna som ett herre- eller trälfolk. Där det svenska "vi:et" egentligen är en klasshatisk, separatistisk ingrupp:

Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Det där "vi svenskar" är ju nämligen syftande på en liten, självupplevd elit som spelar samma roll som den krigiska adeln under stormaktstiden. Den linblonde drängen ville inte starta krig för att kontrollera Östersjön, han inbillade sig inte vara förmer än sin polske, danske eller ryske olycksbror.

Nej, det var adeln, både den inhemska och importerade som tog sig rätten att använda svenska och finska kroppar som kanonmat för sitt eget förhärligande och sin egen person- och klassvinning - även om det gjordes under en gemensam svensk fana. Samma sak nu - både invandrare och svenskar i maktapparaten erkänner inte det svenska folkets rätt att inte lyda order, att välja bort mönstring och extra pålagor i den svenska humanitära stormaktens patriotiska tjänst.

Däri ligger dikotomin herrefolk och trälsläkte. Adeln måste förakta allmogen - trälarna - för att styra den, leda den i snörräta led till slagfältet där deras - herrarnas - svenska chauvisism ska ta sig uttryck. "Svensken" måste särskiljas från mänskligheten den humanitära stormakten vill tjäna - alltså finns han inte och saknar samma värde som andra. Samtidigt som "vi svenskar" inte känner några mänskliga gränser för vår moraliska vapenmakt.

Om man ska sammanfatta det ondas rot till en mening så är det nationalsångens "Då ärat ditt namn flög över jorden". Den oförlösta, orealistiska stormaktsdrömmen hos en svensk elit som inte vill förstå att Stockholm inte bör nämnas i samma andetag som New York och Paris, utan Köpenhamn och Tallinn.

En stormaktsdrömmens svenska elit som ser medborgarna som undersåtar istället för uppdragsgivare. Själlös kanonmat, objekt istället för värdefulla subjekt med lika människovärde. En stormaktsdröm som numera också är helt frivillig - den bistra logiken i att äta eller ätas som fanns på 1600-talet har ju inget alls med dagens överhetsprojekt att göra.

Det var inte svenska folket som rev samhällskontraktet och initierade det förakt med överheten, både av minoritets- och majoritetsursprung, som nu blir allt mer ömsesidigt. Och den avskyn kommer växa till den bejakas som befogad av de avskydda.
Citera
2016-09-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Duktiga flickan AT är tillbaka, med en försmak av ansvarsutkrävande:

Citat:
I efterdyningarna av regeringens historiska åtstramningar av migrationspolitiken i fjol stod en gråtande Åsa Romson på presskonferensen och hävdade att ingen hade kunnat förutse den situation som Sverige hade hamnat i. Det är en ren lögn. För det första hade Sverige inte "hamnat" i någon situation, utan helt aktivt försatt sig i den. För det andra var det många som förutsåg vad som var på väg att ske, liksom många länge försökt uppmärksamma makthavarna om problematiken med vuxna som utger sig för att vara barn.

Politikerna och kommunerna har ett stort ansvar för det inträffade, men medierna har också kommit alltför lindrigt undan.

Citat:
Det har paradoxalt nog resulterat i misstro mot såväl medierna som mot gruppen ensamkommande generellt. Det är med andra ord inte enbart de som ljugit för att ta sig in i Sverige som i någon mån gjort fel - framför allt bör alla som bidragit till att skapa ett system som premierar lögner göra offentlig avbön. I Sverige avgår höga makthavare när de gjort sig skyldiga till privata övertramp. På tiden att fler avgår för allvarliga misstag i tjänsteutövningen också.

Någon paradox är det inte att de som ljuger åtnjuter ett tillbörligt lågt förtroende. Tonen har iallafall skärpts. MSM approprierar folkligt förnuft, sent och nödtvunget släpar de efter förmåga i samhällsopinionens och de internetbaserade mediernas bakhasor.
Citera
2016-09-10, 19:09
Medlem
fasligts avatar
Dagens Hakelius tar ytterligare ett steg i den nya positioneringen av stridslinjerna genom att svabba av en av de gigantiska elefanterna i rummet. Vad är det med islam som får så många muslimer att gå helt bananas i hat- och våldsorgier, frågar han sig. Och var är experterna som skulle kunna förklara?
Citat:
För ju fler islamister som spränger sig i luften, skär halsen av präster eller skjuter prick på konsertbesökare, desto mindre tycker jag mig se av just experterna på islam.
Det är konstigt. För nog skulle man vilja veta vad det kan bero på att den våldsamma islamismen fått sådant fäste? Hur kommer det sig att imamer som är minst lika tokiga som Fred Phelps - den framlidne ledaren av böghatande Westboro Baptist Church i Topeka, Kansas - får hundratusentals, eller till och med miljontals följare på nätet och i verkligheten? Phelps lyckades trots allt bara rekrytera sin egen släkt.

Sådana saker borde de som verkligen studerat den islamiska världen kunna hjälpa till att förklara. Men det är som om precis vad som helst - fattigdom, rasism, kolonialism, demografi, kön - duger som förklaring. Bara man inte blandar in det specifikt islamiska. En vag överenskommelse tycks råda om att allt egentligen är Västvärldens fel.

Den lilla brasklappen om att alla muslimer minsann inte, fullständigt oskyldiga får bära hundhuvudet osv, kan han inte kosta på sig att avvara. Ännu.
Citat:
Just därför skulle vi - oavsett vår bakgrund - må bra av att öppet diskutera vad det är som gör att det våldsamma, hatiska och direkt vrickade inte är lika udda inom dagens islam, som Westboro Baptist Church är inom dagens kristendom. Att låtsas att det är en slump att våldsverkarna och hatkrämarna åberopar islam är idiotiskt. Det är detsamma som att lämna granskningen av islam till propagandister, som inget hellre vill, än att dra alla muslimer över en kam.

Alla religioner och ideologier behöver synas i sömmarna då och då, för att inte spåra ur. Just nu är det uppenbart att behovet är störst vad gäller islam.
Någon?
http://www.expressen.se/kronikorer/j...sm-fatt-faste/

Ja kommer någon att plocka upp den kastade handsken? Kommer någon att våga kliva fram och hävda de sekulära rättsstaternas rätt att juridiskt begränsa religionsmotiverad idioti och uppenbar samhällsfara trots grundlagsskyddad religionsfrihet? Kommer någon att driva frågan om krav på inre och yttre säkerhet i förhållande till religiös dogmata och uråldriga, men senkomna, traditioner? Det går knappast att hävda ursprungsbefolkningsrättigheter för mellanöstermänniskor som valt att bosätta sig i Sverige. Rätten att få hållas med könsstympning och jihad är liksom inte jämförbart med rätten för vissa samer att hålla sig med helt olönsamma renar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in