Citat:
Har Anne Ramberg någonsin åkt på pumpen i MSM tidigare i anledning av hennes ställningstagande för mångkulturen? Eller i vart fall av den här digniteten? Jag kan inte påminna mig det i alla fall. Jag betraktar henne som en mycket farlig fiende med alldeles för stort inflytande i frågan. Den yrkeskår hon företräder har stora möjligheter att via juridiken sätta käppar i hjulet för många av de förändringar som behöver göras för att börja rensa upp (åldersbestämningar, asylgrunder, familjeförening och gud vet vad).
Central poäng i argumentet:
Citat:
Det är humant att vilja hjälpa utsatta människor, men varför det skulle vara mer humant om hjälpen sker just i Sverige är en fråga som ännu inte besvarats. I debatten har det ofta låtit som att Sverige är det enda säkra landet i världen och att människor är dömda att dö om de inte får komma just hit. Det viktigaste torde dock vara att människor får hjälp, inte nödvändigtvis att det sker just här.
Advokatsamfundet är en sekt och så länge den nuvarande översteprästen sitter kvar kommer vi inte höra några klagomål. Hur många klagade på Reinfeldt inifrån medan han styrde? Då tycktes alla vara eniga och lojala, och när han lämnat visade det sig finna många oliktänkare inom partiet som motsatte sig det som Reinfeldt stod för. Jag misstänker att det ligger till på samma vis inom Advokatsamfundet.
Citat:
Slutligen var det då en debatt mellan Alice Teodorescu och Alex Voronov. Båda liberaler och ingen ville att M skulle regera med SD. Men Teodorescus huvudpoäng var att ingen av blocken kan få majoritet, men om M tar stöd av SD kommer S inte ha en chans att regera på väldigt lång tid framåt. Och inte heller driva en vettig opposition enligt min mening. Verkligheten är nu så att om man ska en vettig och stark regering måste man ta stöd av SD. Och som Alice sa, M slöt en uppgörelse med MP om en migrationspolitik för att håna SD, men när nu MP sitter i regering för de en migrationspolitik som SD vill ha. Voronov hade i stort sett ingenting att komma med annat än att SD vill driva igenom en främlingsfientlig politik som inte är liberal varvid Alice då poängterade att den politiken är ju nu redan genomförd av regeringen och att Alliansen i stort sett har stått bakom den. Det är bara C och V som stått utanför.
Alice skriver om saken idag.
Citat:
Om borgerligheten får stöd av SD, aktivt eller passivt, kommer normen om det socialdemokratiska maktinnehavet att bli ett minne blott. Detta, snarare än frågan om SD:s avskyvärda rötter, är skälet till det uppskruvade tonläget.
Det är lätt att förstå vänsterns oro. Under Alliansregeringen påbörjades ett värderingsskifte i Sverige; valfrihet, skattesänkningar, liksom synen på arbete och vikten av att göra rätt för sig har sakteliga slagit rot. Människor har börjat tänka själva, och självständigt tänkande människor är farliga - det har vänstern lärt sig av kommunisterna i forna Östeuropa. Det som i dag sker i den politiska kapplöpningen kommer ur desperation. Då skyr man inga medel, inte ens när det tangerar anständighetens yttermarker.
Det är lätt att förstå vänsterns oro. Under Alliansregeringen påbörjades ett värderingsskifte i Sverige; valfrihet, skattesänkningar, liksom synen på arbete och vikten av att göra rätt för sig har sakteliga slagit rot. Människor har börjat tänka själva, och självständigt tänkande människor är farliga - det har vänstern lärt sig av kommunisterna i forna Östeuropa. Det som i dag sker i den politiska kapplöpningen kommer ur desperation. Då skyr man inga medel, inte ens när det tangerar anständighetens yttermarker.
https://www.gp.se/ledare/teodorescu-...fven-1.3798920
Många i tråden har redan förutspått en dansk lösning på SD-problemet, och jag tror det är där vi kommer hamna, senast efter nästa val. Ingen vill ha med SD i regeringen, vilket är klokt, och då återstår bara att tillmötesgå dem i deras centrala frågor för att kunna bilda en ny borgerlig regering. De flesta vill ha en fortsatt stram invandringspolitik, så det kommer inte finnas så många motsättningar i den frågan. Erbjuds en fortsatt åtstramning av invandringen och en skärpt kriminallagstiftning bör samarbetet med SD vara i hamn.