2016-09-04, 09:59
Moderator
TheLuckys avatar
Dagens galna ledare går som vanligt till Tove Lifvendahl. Denna gång skriver hon om ensamkommande flyktingbarn och hur de ska kunna integreras i samhället för att vara en lyckosam framgångssaga och berika Sverige. Tanten ger sig inte. Se här:

Citat:
Hur får man en sådan yngling att anpassa sig till ett nytt normsystem, lära sig språket och göra sig anställningsbar eller till självförsörjande entreprenör? Det är frågor som Sverige just nu har mångtusenfaldiga skäl att hitta svaren på.

Varför ska vi överhuvudtaget behöva ställa oss den frågan. Resterande resonemang i ledaren är som när det gäller Lifvendahl ett evigt tjat om hur bra migrationen är: "hög kostnad kan vara motiverad, om det finns en god prognos för avkastningen på investeringen. " All statistik, alla rapporter, all forskning säger att det inte kommer att vara en god prognos. Men hon vänder på det och beskyller Sverige för misslyckandet:

Citat:
Och nej, det är inte flyktingarnas fel att Sverige inte har sett om sitt hus i tid för att fundera på hur det bäst ska konstrueras för att både kunna ha dörren öppen och stå stabilt. De bär heller inte ansvar för att den defekta svenska modellen, med dess dysfunktionella arbetsmarknad och bostadsmarknad.

Det ansvaret vilar på riksdag och regering. Om politiken inte förmår genomföra nödvändiga reformer nu, när systemen knäar under tyngden av integrationsmisslyckandet, hur ska vi då kunna känna tilltro till att partierna någonsin klarar av att axla det ansvar väljarna har ålagt dem?

Nej Tove, det är inte flyktingarnas fel för de har inte tagit sig hit. Det du talar om är migranter och migration som företeelse är destruktiv. Det ligger i systemets natur att migranten ska parasitera på värdlandet. Som i sin tur gör att migranten tappar respekten för värdlandet och dess befolkning. Det är precis den anledningen som gör att dina kollegor och allt fler partier numer har vänt och talar om att hjälpa på plats.

Den här ledaren skulle lika gärna ha kunnat varit skrivet av Anders Lindberg på AB. Det är uppenbart att Tove skärmar sig allt mer från Arpi, Dahlberg, Widar, Teoderescu med flera.
Citera
2016-09-04, 10:24
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den här ledaren skulle lika gärna ha kunnat varit skrivet av Anders Lindberg på AB.

Knappast.
Visst är Lifvendahl hopplöst naiv när hon tror att det nyliberala teoribygget (vars fundament är den sekulära demokratin) ska kunna tämja konservativt religiösa klankulturer. Men hennes problembeskrivning i denna ledare är det inget fel på.

Lindberg däremot har inte flyttat sig en millimeter på tio år. Han tror fortfarande att kommunerna tjänar pengar på asylmottagandet.
Citera
2016-09-04, 10:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Knappast.
Visst är Lifvendahl hopplöst naiv när hon tror att det nyliberala teoribygget (vars fundament är den sekulära demokratin) ska kunna tämja konservativt religiösa klankulturer. Men hennes problembeskrivning i denna ledare är det inget fel på.

Lindberg däremot har inte flyttat sig en millimeter på tio år. Han tror fortfarande att kommunerna tjänar pengar på asylmottagandet.

Visst, Tove är inte Anders. Poängen är att hon inte ger sig. Det är överbevisat in absurdum att migration inte är lyckosam, utan destruktiv till sin natur, och att det inte är de mest nödställda som kommer hit.

Allt fler låter som Sanandaji. Bara en sådan sak som att Erixon blivit Sverigedemokrat säger det mesta. Att Tove tar ett ensamkommande flyktingbarn bland kanske hundra tusen som lyckat exempel och som alla andra kan bli är extremt lågt. Hennes ledare andas fri invandring bara vi ändrar våra arbetslagar och välvilja. Läser man ledaren så vill hon ha en omstörtning av samhället. Man ska komma ihåg att Tove är en av de ledande figurerna bakom bildandet av de nya moderaterna och vägen för Reinfeldts invandringspolitik. Så sett menar jag att det är Lindbergvarning på henne.
Citera
2016-09-04, 11:08
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Visst, Tove är inte Anders. Poängen är att hon inte ger sig. Det är överbevisat in absurdum att migration inte är lyckosam, utan destruktiv till sin natur, och att det inte är de mest nödställda som kommer hit.

Allt fler låter som Sanandaji. Bara en sådan sak som att Erixon blivit Sverigedemokrat säger det mesta. Att Tove tar ett ensamkommande flyktingbarn bland kanske hundra tusen som lyckat exempel och som alla andra kan bli är extremt lågt. Hennes ledare andas fri invandring bara vi ändrar våra arbetslagar och välvilja. Läser man ledaren så vill hon ha en omstörtning av samhället. Man ska komma ihåg att Tove är en av de ledande figurerna bakom bildandet av de nya moderaterna och vägen för Reinfeldts invandringspolitik. Så sett menar jag att det är Lindbergvarning på henne.

Där håller jag absolut med dig.
Ideologerna på ledarsidorna kommer alltid tro sig sitta inne med den enda politiska lösningen på världens alla problem. Men det är å andra sidan inte så förvånande att olika politiskt färgade skribenter propagerar för olika politik.

Det som försatt Sverige i den mardrömslika situation vi nu befinner oss i är dock inte att folk som Lifvendahl och Lindberg propagerar för olika knäppa lösningar på problem utan att problemen i sig dolts från svenska folket av en i stort sett enig journalistkår.

Man har sagt att jorden är platt i så många år att stora delar av befolkningen faktiskt gått på skiten.

Idag skriver Lifvendahl att jorden är rund. Vi behöver ett mediekonsensus om detta faktum snarast möjligt. Först då kan hela befolkningen börja verka för en hållbar politik.
Citera
2016-09-04, 11:38
Medlem
Vågskålens avatar
Duraid al-Khamisi har skrivit en lång artikel i SvD som hyllar separatism från det alltigenom förtryckande svenska majoritetssamhället. Här finns så mycket av allt att det inte går att förstå var man skall börja. Kanske här: Sverige är ett främmande land. Om man kommer från någon annanstans känner man inte igen sig. Det måste ändras.

Ett litet axplock:

Citat:
Jag ser mig omkring på konserten. Uppemot 1 000 personer fyller centrumtorget. Jag ser bruna och svarta ungdomar. Äldre par, lekande barn. Barn till invandrare från Afrika, Mellanöstern, Latinamerika. Jag ser barn till kurder och turkar, etiopier och eritreaner, irakier och iranier. Jag ser kristna, ateister och muslimer. Tillsammans.

Det här är det nya Sverige.

Känsliga läsare varnas.

http://www.svd.se/de-vill-inte-vara-...t-vita-sverige
Citera
2016-09-04, 11:49
Medlem
Continental Ops avatar
Varför dammar ni av gamla värderingar? Anosh Ghasri
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23435442.ab

Den här killen har ju skrivit vettiga saker förut och så även denna gång. Jag blev förvånad att han blir publicerad av sveriges i särklass sämsta riksomspännande dagstidning. Här kan det väl vara att han lagt sig på en så svårtillgänglig språklig nivå att det flög under radarn på aftonhoran bara?
Citera
2016-09-04, 12:08
Medlem
Att den här tweeten från Expressens Niklas Svensson är möjlig idag, visar hur det har svängt:

Citat:
Niklas SvenssonVerifierat konto
‏@niklassvensson
Den asylsökande som ljuger om sin ålder borde naturligtvis omedelbart tvingas lämna landet.
Anser många.
Och jag.
https://twitter.com/niklassvensson/s...49851215785985

Om en journalist på en obetydlig landsortstidning skrivit samma tweet för ett år sedan, hade Expressen letat upp vederbörande, utfört ett hembesök med fotograf samt hängt ut "rasisten".
Citera
2016-09-04, 12:12
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Att den här tweeten från Expressens Niklas Svensson är möjlig idag, visar hur det har svängt:

Om en journalist på en obetydlig landsortstidning skrivit samma tweet för ett år sedan, hade Expressen letat upp vederbörande, utfört ett hembesök med fotograf samt hängt ut "rasisten".

Detta visar bara på hur kommersiellt bundna Expressen är. De vänder kappan efter vinden och vad som är gångbart i det mediala landskapet. Och så kan man givetvis tänka om alla liberala tidningar och framförallt människor... Ingen heder där inte.
Citera
2016-09-04, 12:23
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Varför dammar ni av gamla värderingar? Anosh Ghasri
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23435442.ab

Den här killen har ju skrivit vettiga saker förut och så även denna gång. Jag blev förvånad att han blir publicerad av sveriges i särklass sämsta riksomspännande dagstidning. Här kan det väl vara att han lagt sig på en så svårtillgänglig språklig nivå att det flög under radarn på aftonhoran bara?

Den viktigaste meningen är väl denna:

Citat:
Men den tragiska konsekvensen är att de som gärna relativiserar nämnda normer och föreställningar, särskilt de oönskade som vi ser i fallet med Al-Azharskolan, inte är de som drabbas av dem.

Det har han rätt i. Homosexuella pratar om hur det är att vara homosexuell, handikapprörelsen har gjort stor sak av att handikappade ska företrädas och berättas av just handikappade och det som invandrare drabbas av ska talas av invandrare. Inget märkligt i det.

Anosh Ghasri har förövrigt bemött Duraid Al-Khamisi i expressen angående rasismen:

Citat:
Min invändning handlar mer om hur problemen beskrivs och vilken proportion de får.

De viktigaste komponenterna i dessa texter är domedagsprofetior och ett poetiskt språkbruk med känslofyllda, korta meningar. De schablonartade bilder som växer fram i dessa texter gör gällande att svensken är kall, avvisande, ogästvänlig och tråkigt lagom i alla avseenden. De icke-vita, denna eländigt omodernt moderna term, är däremot varma, tilltalande, utåtriktade – och alltigenom diskriminerade.

Det märkliga med dessa berättelser är hur en del individers handlingar tas som intäkt för hur Sverige är som land och svenskar är som folk. Nedbrända flyktingförläggningar och ensliga nazistmarscher ses nästan som sanktionerade och tas som intäkt för att svensken inte vill ha oss här. Svenskarnas preferenser när det kommer till vardagliga ting, såsom val av mat och dryck, vilket inte sällan beskrivs oschysst, ses som representativt för den politiska mentaliteten i landet: gillar man lagom kryddig mat så gillar man lagom många invandrare.

En ny Hanif Bali?
Citera
2016-09-04, 12:59
Medlem
"Dagens galna ledare går som vanligt till Tove Lifvendahl. Denna gång skriver hon om ensamkommande flyktingbarn och hur de ska kunna integreras i samhället för att vara en lyckosam framgångssaga och berika Sverige. Tanten ger sig inte. Se här:"

Jag drar gärna en parallell mellan Tove L och Alice T. Som jag tolkar nuvarande inställning från den sistnämnda lyder den ungefär "Jag är extremliberal och är i grunden starkt för fri invandring. Vem som helst skall ha möjligheten att komma till Sverige och skapa sig ett bra liv här men de får göra det helt på egna villkor och utan att staten lägger sig i eller sponsrar verksamheten. Jag har dock tvingats konstatera att av outgrundlig anledning så har invandringen till just Sverige på något märkligt vis fuckats upp till oigenkännlighet och min extremliberala dröm har krossats för tillfället. Därför vill jag nu stoppa vansinnet och satsa på att integrera de som är här nu. Men så långt vågar jag inte dra tanken i mina ledare ännu. Så snart vi har "fixat" integrationen så drar vi på kranen igen för då har vi "rättat till" problemen. Jag är som sagt i grunden extremliberal men med viss förmåga att beskåda och tolka signaler från verkligheten."

Tove L - "Jag är extremliberal och är i grunden starkt för fri invandring. Vem som helst skall ha möjligheten att komma till Sverige och skapa sig ett bra liv här men de får göra det helt på egna villkor och utan att staten lägger sig i eller sponsrar verksamheten. Jag tvingas tyvärr konstatera att det håller på att gå åt helvete för Sverige men det är inte principen det är fel på det är "den svenska modellen" som sätter käppar i hjulet. Bort med den så ordnar sig allting. Jag kommer att vara för fri invandring fram till mitt sista andetag alldeles oavsett vad som händer."

Att Tove L och Ivar Arpi fortfarande jobbar på samma tidning är för mig en gåta. Jag förutspår en öppen konfrontation där inom en inte alltför avlägsen framtid. Tove har tappat varje form av verklighetsförankring (om hon nu någonsin haft någon) och bör söka professionell hjälp snarast.
Citera
2016-09-04, 14:46
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Ja, nu när alla har insett att kejsaren går omkring naken på stan och gör helikoptern framför ansiktet på Sveriges journalistkår går det alldeles utmärkt att förespråka sådant som enbart "fascister" förespråkade tidigare.

Citat:
Karl Sigfrid: Åldersbestäm ensamkommande

Migrationsverket har misslyckats med att upphandla åldersundersökningar av landstingen. Resultatet är vuxna asylsökanden som blandas in i barngrupperna. Kommunanställda vittnar om gråhåriga män i skolbänkarna som ser ut att vara äldre än personalen. I Helsingborg uppskattar socialförvaltningen att var fjärde ensamkommande i själva verket är vuxen.

En sammanställning från KSL, kommunerna i Stockholms län, visar att genomsnittskostnaden för en ensamkommande är 2.000 kronor per dygn. I vissa fall har dygnskostnaden varit 10.000 kronor.

Justitieminister Morgan Johansson gav i våras Rättsmedicinalverket i uppgift att öka kapaciteten för åldersbedömningar av asylsökande. Sedan dess ser inte mycket ut att ha hänt, och kostnaderna för åldersbedrägerierna tickar.

http://www.svd.se/aldersbestam-ensam...v/karl-sigfrid

Det här är ett Flashbackinlägg för 3-4 år sedan. Dom som följt det här under lång tid vet att problemet är över 10 år gammalt. Ändå är det först nu som bubblan har spruckit. Fram tills förra veckan var allt frid och fröjd men nu har plötsligt har Sverige drabbats av omfattande åldersbedrägerier som plötsligt alla blir väldigt angelägna om att åtgärda. Kan åsiktskorridoren bli tydligare?
Alla dessa tvära kast i den svenska invandringspolitiken visar med all önskvärd tydlighet att det inte är fakta som styr debatten utan det är politiska hänsynstaganden kopplade till godkänd mediakonsensus som styr vad som får sägas öppet.
Citera
2016-09-04, 14:57
Medlem
Expressen tar ytterligare ett försiktigt steg framåt, och ger en inblick i vilka primitiva drivkrafter som kan ligga bakom att ett sk ungdomsgäng i Södertälje kastar sten:

Citat:
Glasjouren kommer till byggnaden som fick sina rutor krossade. Det är ett kommunalt boende för psykiskt sjuka människor och när gatstenarna började hagla mot entrén under fredagskvällen blev många rädda. Reaktionen triggade ungdomsgänget.

– När de fick klart för sig att det faktiskt fanns folk där inne blev de glada och började kastade ännu mer sten. Det var nog ren tur att inga fler blev skadade, säger Johan Sjöholm.
http://www.expressen.se/nyheter/poli...-och-attacker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in