2015-10-27, 22:03
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Annika Creutzer titulerad "Privatekonom" respekterar strutsperspektivet från den där rumsrena kvinnliga medelklassen i Stockholm där läget fortfarande inte är så värst akut, invandringen kan bli en vinst på sikt och man alltid kan låna lite pengar och se det som en investering. Enligt Creutzer var läget mycket värre under nittiotalskrisen och stämningen värre inne på regeringskansliet, det läckta mailet (som också tas upp i debatten) speglar enligt henne business as usual i regeringskansliet. I den här debatten har hon dock inget understöd av någon annan debattör, och programledaren ger henne inte heller något understöd.

Om jag inte minns helt fel är Annika Creutzer flitigt anlitad av SR och SVT som expert på privatekonomi. Hon har nog en rätt smal åsiktskorridor att hålla sig till om dessa extrauppdrag inte ska försvinna.
Citera
2015-10-27, 22:08
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Högerspöket har utmanat sitt blodtryck denna afton och betraktat TV4 Nyheter, Rapport och Aktuellt.

Fascinerande blandning: romavhysning i Malmö, ......

Jag lyssnade på Studio Ett om romavhysningen i Malmö och kunde höra en ny ton från representanten från Malmös kommunledning - en kvinnlig socialdemokrat. Budskapet var mycket mindre inlindat än vanligt och det hon sade var i princip att romerna borde åka hem till Rumänien och att lägret kommer att tömmas av polis på söndag.

Ska bli spännande att se om våldsvänstern dyker upp utanför lägret på söndag.
Citera
2015-10-27, 22:15
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Jag lyssnade på Studio Ett om romavhysningen i Malmö och kunde höra en ny ton från representanten från Malmös kommunledning - en kvinnlig socialdemokrat. Budskapet var mycket mindre inlindat än vanligt och det hon sade var i princip att romerna borde åka hem till Rumänien och att lägret kommer att tömmas av polis på söndag.

Ska bli spännande att se om våldsvänstern dyker upp utanför lägret på söndag.
Hade varit en gudi behaglig gärning om en större mängd, underbetald och frustrerad, skånsk kravallpolis ta ut sina frustrationer på sagda våldsvänster.
--

Frispråkigheten var framträdande även i det längre inslaget jag såg i något av programmen. Så även inslaget om passproblematiken där Ygeman (tror jag, hade mental stängt av just då) började prata om skärpta regler.

Greider upprepade att han inte ville prata om volymer, men att det fanns ett tak för hur mycket flyktingar kan ta emot. Vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att han vill prata om volymer...
Citera
2015-10-27, 22:24
Medlem
Citat:
Greider upprepade att han inte ville prata om volymer, men att det fanns ett tak för hur mycket flyktingar kan ta emot. Vilket jag inte kan tolka på annat sätt än att han vill prata om volymer...
Man har tydligen inom etablissemanget gjort en informell överenskommelse att aldrig nämna det tabubelagda ordet, vilket får som följd att alla intervjuer från tex regeringsföreträdare den senaste veckan blir parodier som säkert renderar hånfulla skratt.
Citera
2015-10-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork

https://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhe...lyktingdebatt/

Det som är intressant här är agerandet hos de olika deltagarna i debatten, där jag tycker inte minst att debattledarens agerande och Jon Åsberg, som är chefredaktör på tidningen Affärsvärlden är tillräckligt intressant för att räcka till ett inlägg i den här tråden. [/url]
Minspelet på Jon och Tino när Creutzer öppnar foderluckan är ju obetalbart... De ser ut som de sitter och har överseende med en mongoloid 5-åring. För övrigt en väldigt bra debatt, ja minus den där mongoloida 5-åringen.
Citera
2015-10-27, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Minspelet på Jon och Tino när Creutzer öppnar foderluckan är ju obetalbart... De ser ut som de sitter och har överseende med en mongoloid 5-åring. För övrigt en väldigt bra debatt, ja minus den där mongoloida 5-åringen.

Jag tappade också hakan. Hur är det möjligt att dessa batikhäxor och dessa sjalar har sån makt i Sverige? De sitter i tv, debattsoffor varje kväll och kan snacka hur mycket som helst. Hon vill inte prata om konkreta siffror, det ligger utanför hennes kompetensområde?

Hur som, detta har vi lärt oss att leva med men odugligheten och inkompetensen genomsyrar vår vardag. Är det ens möjligt att ta några meters i ingengensmans land?

T.o.m.. Tino vet inte var han skall börja i idiotin.
Senast redigerad av Lagring 2015-10-28 kl. 00:04.
Citera
2015-10-28, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator

Häpnadsväckande. Tänk er en sådan diskussion sänd på SVT? För övrigt talande att dansk, norsk och tysk mainstream media är mycket intresserade av att ta del av Tinos synpunkter medan han i Sverige förpassas till Handelsbankens nät-TV.

Tino skulle för övrigt gynnas om han bet sig i läppen ibland - han har en tendens att avbryta andra och kan även framstå som lite aggressiv i sin stil. Hans sakkunskaper är dock enastående.

Slutligen blir man nyfiken på vem denne Creutzer är - kan man ha en ekonomutbildning och ändå tala om invandringens kostnader på ett sådant naivt vis? Att hon verkar tro att flyktinginvandring kan bli en vinst må vara - jag syftar mer på själva sättet hon resonerar på.
Citera
2015-10-28, 05:20
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Om jag inte minns helt fel är Annika Creutzer flitigt anlitad av SR och SVT som expert på privatekonomi. Hon har nog en rätt smal åsiktskorridor att hålla sig till om dessa extrauppdrag inte ska försvinna.
Japp. Hon ar enligt wikipedia journalist, numer frilansande alltiallo i mediasvangen. Finns inget som helst utrymme for henne att ga utanfor den smalaste versionen av asiktskorridoren eller ha nagra som helst kontroverser. Det ar en annan aspekt av mediekriget man inte skall glomma; manga drivs av egenintresse och behov att forsorja sig snarare an okunnighet, dumhet osv. Satt Virtanen mellan valet att skriva for Samtiden med hog lon och socialbidrag sa kommer ni att fa se en sekundsnabb konvertering. Guillou har skrivit lite (elakt) om hur samma sak hande nar de som jobbade som underbetalda journalister pa bokstavsvansterns olika skrifter pa 70-talet vaxte upp och gick in i normala medier. Fran sektmaoist till marknadsprisande ekonomijournalist fran en dag till en annan.

Wikipedia:
Annika Maria Creutzer, född 16 maj 1957, är en svensk journalist och nationalekonom. Hon var till i maj 2011 chefredaktör på sajten E24:s undersajt Pengar 24. Hon har tidigare varit chefredaktör på Privata Affärer, privatekonom på Skandiabanken. Under åren 1987-1996 arbetade hon på Aftonbladet. Hon är i dag verksam som ekonomijournalist, krönikör, föreläsare, moderator med mera i det egna företaget Creutzer & Co. [1].
Citera
2015-10-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Japp. Hon ar enligt wikipedia journalist, numer frilansande alltiallo i mediasvangen. Finns inget som helst utrymme for henne att ga utanfor den smalaste versionen av asiktskorridoren eller ha nagra som helst kontroverser. Det ar en annan aspekt av mediekriget man inte skall glomma; manga drivs av egenintresse och behov att forsorja sig snarare an okunnighet, dumhet osv. Satt Virtanen mellan valet att skriva for Samtiden med hog lon och socialbidrag sa kommer ni att fa se en sekundsnabb konvertering. Guillou har skrivit lite (elakt) om hur samma sak hande nar de som jobbade som underbetalda journalister pa bokstavsvansterns olika skrifter pa 70-talet vaxte upp och gick in i normala medier. Fran sektmaoist till marknadsprisande ekonomijournalist fran en dag till en annan.
Fast det tycks inte föreligga några problem med försörjningsmöjligheterna för Hakelius, Gür, Arpi, Gudmundson, Dahlberg, Kronqvist, Marteus, Nilsson, Sonesson, Teodorescu, Birgersson eller någon annan ur gänget som valt att lämna åsiktskorridoren. Formgren fick problem men hennes timing för att lämna korridoren var inte den bästa, hon hade kunnat göra det med ett eller två års fördröjning och synka perfekt. I den tid vi närmar oss med stormsteg tror jag det blir Johan Norbergs och Svend Dahls telefoner som slutar ringa. Efterfrågan på sagoberättande kommer att vara historiskt låg de närmaste åren.
Citera
2015-10-28, 09:26
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
TT/SvD publicerar idag en uppfostrande artikel där Vice Chefsåklagare Eva Morén intervjuas. Skolmorden i Trollhättan, får vi veta, är inte som IKEA-morden:
"Dubbelmorden på skolan i Trollhättan och på Ikea i Västerås är inga paralleller." Orsaken till varför man går ut med förklaringen är tydligen detta:
"Andra debattörer har haft svårt att se skillnad på skolattacken förra veckan och dådet på Ikea i Västerås i augusti."

"Enligt vice chefsåklagare Eva Morén fanns inte hatbrottsmotivet i utredningen av Ikeamorden.

– Inget i vårt ärende talar för att den misstänkte har gått efter hudfärg utan det handlar snarast om slumpmässigt valda offer. I Trollhättan har man hittat uppgifter som tyder på att han var direkt ute efter att döda personer med utländsk härkomst, säger hon till TT."
http://www.svd.se/trollhattan-inte-s...-i-trollhattan

Här kan och bör en återkoppling göras:
"Att mörda svenskar skulle få större uppmärksamhet. Det var därför Abraham Ukbagabir medvetet valde ut den 55-årige kvinnan och hennes son vid dådet på Ikea. ”De såg svenska ut”, säger han."
http://vlt.se/ikeamorden/1.3213362-m...ag-svenska-ut-

VC:n förklarar här motivet i termer av besvikelse och menar på att dådet var något "som han gör för att visa att han är desperat."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/si...s-ikeamordaren

Av TT/SvD får vi dessutom veta att skolmorden kan uppgraderas till terrorbrott om nya uppgifter tillkommer. Detta gäller dock inte när svenskar mördas pga sitt utseende.

I TT/SvD väljer man dessutom att endast publicera en utav två mördares namn, ni kan gissa vilket. Det hela bildsätts med tända ljus i Trollhättan.

Kan den svenskfientliga agendan bli mer uppenbar?
Citerar mig själv här då lögnerna fortsätter månglas ut i IKEA-målet. Inget hatbrott alltså enligt den oikofobe åklagaren. Trots att gärningsmannen erkänt att han valde ut offren efter deras etnicitet:
"36-åringens första plan var att attackera människor inne i Västerås men när han inte hittade några knivar tog han, tillsammans med en 23-årig bekant, i stället busset ut till Ikea. Där kom han över knivar och attackerade två slumpvis utvalda personer."
http://www.svd.se/rattegang-om-ikeam...tacken-pa-ikea

Det kan inte beskrivas som annat än en skandal utav rang. Sagoberättandet kommer förstås att fortsätta på detta sätt och, som vanligt när det kommer till den förda politiken, orsaka djupa sår i den svenska folksjälen.
Citera
2015-10-28, 09:38
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Hade varit en gudi behaglig gärning om en större mängd, underbetald och frustrerad, skånsk kravallpolis ta ut sina frustrationer på sagda våldsvänster.

Var förvisso en smula raljant när jag skrev ovanstående igårkväll - Engellau/DGS har dock tagit steget fullt ut och blivet en sån där, vahettere, dödsknarkarnazist...

Citat:
Om polisen ska sätta sig i respekt exempelvis i de 55 no go-zonerna kommer det att bli bråk. Det kommer att krävas våld som lätt kan framställas som (och ibland kanske vara) polisbrutalitet. Här krävs ett nationellt ledarskap som kan förklara att statligt våldsmonopol betyder just att staten är den enda som har rätt att utöva våld och att den tänker göra det tills allt annat våld är utslaget. De som eventuellt utmanar det statliga våldsmonopolet har inte rätt till några sympatier. Om allt detta kräver att polisen kollar identiteter i T-banan så får den göra det. Om det kräver att polisen upprättar ett register så får det bli så.
Krav på att sätta hårt mot hårt och slå ner förortshuliganer?
- Check
Krav på att återuppta REVA?
- Check
Registeraspekten är också en intressant reflektion.

Och här står vi nu. Konsekvenserna av det senaste årtiondet kommer, i bästa fall, vara ett betydligt mer repressivt våldsutövande av myndigheterna.

Citat:
Ett annat akut problem är migrationen. Här måste Sverige ha en politik för dagens situation, inte gamla tiders. Volymerna måste begränsas. Hur mycket vet jag inte. Men två slags åtgärder är nödvändiga: dels återigen Ordning, till exempel att man inte låter flyktingar löpa fritt i Sverige, dels att Sverige gör sig mindre attraktivt, exempelvis genom att ta bort de utvidgade asylskäl som vi är ensamma om i Europa.
Naturligtvis inte något häpnadsväckande uttalande. Men det talar för att behovet av att komma tillrätta med problematiken börjar manifestera sig för fler och fler.

Citat:
Det är bråttom. Jag talar inte om att tillsätta utredningar som tar evigheter på sig att komma fram med resultat. Jag vet att den visliga, genomarbetade trögheten är demokratins adelsmärke, men här duger inte långbänkar. Problemen är här och nu.

Jag har ställt frågan tidigare, men upprepar den - hur länge dröjer det innan borgerliga ledarsidor (och bloggare som exempelvis Engellau) börjar ställa krav på ett borgerligt styre mha SD?

Sannolikt inte särskilt länge. Det brådskar, och det börjar bli uppenbart för fler och fler för var dag. När Greider börjar tala volymer, då vet man att det är illa...

Krönikan är läsvärd i sin helhet - så även kommentarsfältet, men jag överlåter det till den enskilda läsaren.
http://detgodasamhallet.com/2015/10/...var/#more-2734
Senast redigerad av hogerspoket 2015-10-28 kl. 09:41.
Citera
2015-10-28, 09:53
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Slutligen blir man nyfiken på vem denne Creutzer är - kan man ha en ekonomutbildning och ändå tala om invandringens kostnader på ett sådant naivt vis? Att hon verkar tro att flyktinginvandring kan bli en vinst må vara - jag syftar mer på själva sättet hon resonerar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Hon ar enligt wikipedia journalist, numer frilansande alltiallo i mediasvangen. Finns inget som helst utrymme for henne att ga utanfor den smalaste versionen av asiktskorridoren eller ha nagra som helst kontroverser. Det ar en annan aspekt av mediekriget man inte skall glomma; manga drivs av egenintresse och behov att forsorja sig snarare an okunnighet, dumhet osv.

Creutzer spelade verkligen rollen 'massivt DUM person' på ett mycket övertygande sätt. Hon framförde, att hennes perspektiv var en (1) dag och inte 5-10 år. Hur kan en privatekonom ge några råd om investeringar med den tidshorisonten?

Vidare sa hon emot Tino Sanandaji och påstod, att 90-tals krisen var mycket värre än dagens kris - utan att ge någon som helst motivering annat än att hon själv hade upplevt 90-tals krisen - till synes helt blind för att hon jämför om olika (tids)faser i dessa kriser.

Man tycker ju, att det troligaste kanske är att hon spelar oförstående... men, det var, som sagt, en imponerande prestation, om det var ren förställning.
Senast redigerad av Meiji 2015-10-28 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in