Det verkar som att SVT´s kulturnyheterna är en elefantkyrkogård för journalister som är för partiska för att klara av vanlig nyhetsrapportering, här kommer rubrikerna som rör vid ämnet mångkultur under dom senaste 20 dagarna, 13 Juli - 2 augusti.
”Sarkastiskt om rasism är bara idiotiskt”
Beyoné: "Sluta döda oss"
Artister hoppar av SD-festival
Protester mot Trumps musikval
Förundras över sexbrott under dansbandsvecka
Roxane Gay gör Black Panther-serietidning
SD:s låtstöld ger pengar till tiggare
Sameblod premiärvisas i Venedig
Beyoncé berättar om den svarta kvinnan
Anklagar VMA:s för rasism och elitism
Arkeologer ryter ifrån mot historielösa vikingar
”Konsten kommer att segra över bomberna”
Högerextremt Flashbackkonto bakom sommarens litteraturdebatt
Festivalpersonal trakasseriutbildas
Donald Trump parodieras i ett nytt avsnitt av ”The Simpsons”
Sven Melander står upp för Zara Larsson
Ps. Övriga rubriker handlar ofta om feminism och hbtq, där ideologierna/sexualiteterna behandlas okritiskt.
Länk: http://www.svt.se/kultur/
Jag vet att tråden har en regel som lyder ”Jag hörde/läste/såg något alldeles extra politiskt korrekt på radion/i tidningen/på TV/internet”. Nej. Tråden är ingen katalog över politisk korrekthet i media.
Men mönstret som skönjas dels i Kulturnyheterna tycker jag är representativt för hur det ser ut på nästan samtliga Public services "icke nyhets avdelningar", om man tittar på Barnkanalen eller Utbildningsradion så ser man samma mönster, analyserna är opartiska men valet av ämnen,gäster och rubriksättningen är väldigt påverkade av Feministisk initiativs analys om Jämställdheten, (mång)kulturen och sexualiteten.
Ironiskt nog tror jag att om SVT/SR hade börjat med kvoteringen av etniska och sexuella minoriteter så skulle vi få en mindre vinklad bild, givetvis är kvotering av olika åsikter bättre än hudfärg, men om detta skulle bryta köttberget av svenskfödda kvinnor från innerstaden så ser jag inte hur det skulle kunna bli sämre.
(Givetvis är jag emot kvotering ur ett brett ideologiskt perspektiv, men Public service är redan så förstört så alla förändringar är bra förändringar.)
”Sarkastiskt om rasism är bara idiotiskt”
Beyoné: "Sluta döda oss"
Artister hoppar av SD-festival
Protester mot Trumps musikval
Förundras över sexbrott under dansbandsvecka
Roxane Gay gör Black Panther-serietidning
SD:s låtstöld ger pengar till tiggare
Sameblod premiärvisas i Venedig
Beyoncé berättar om den svarta kvinnan
Anklagar VMA:s för rasism och elitism
Arkeologer ryter ifrån mot historielösa vikingar
”Konsten kommer att segra över bomberna”
Högerextremt Flashbackkonto bakom sommarens litteraturdebatt
Festivalpersonal trakasseriutbildas
Donald Trump parodieras i ett nytt avsnitt av ”The Simpsons”
Sven Melander står upp för Zara Larsson
Ps. Övriga rubriker handlar ofta om feminism och hbtq, där ideologierna/sexualiteterna behandlas okritiskt.
Länk: http://www.svt.se/kultur/
Jag vet att tråden har en regel som lyder ”Jag hörde/läste/såg något alldeles extra politiskt korrekt på radion/i tidningen/på TV/internet”. Nej. Tråden är ingen katalog över politisk korrekthet i media.
Men mönstret som skönjas dels i Kulturnyheterna tycker jag är representativt för hur det ser ut på nästan samtliga Public services "icke nyhets avdelningar", om man tittar på Barnkanalen eller Utbildningsradion så ser man samma mönster, analyserna är opartiska men valet av ämnen,gäster och rubriksättningen är väldigt påverkade av Feministisk initiativs analys om Jämställdheten, (mång)kulturen och sexualiteten.
Ironiskt nog tror jag att om SVT/SR hade börjat med kvoteringen av etniska och sexuella minoriteter så skulle vi få en mindre vinklad bild, givetvis är kvotering av olika åsikter bättre än hudfärg, men om detta skulle bryta köttberget av svenskfödda kvinnor från innerstaden så ser jag inte hur det skulle kunna bli sämre.
(Givetvis är jag emot kvotering ur ett brett ideologiskt perspektiv, men Public service är redan så förstört så alla förändringar är bra förändringar.)