2016-07-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Patrik Engellau har en empirisk analogi:
Citat:
Eftersom landets ekonomiska motor i form av driftiga, självsäkra, kunniga, företagsamma människor som skapar utveckling och därmed sysselsättning varit så svag så har utvecklingen blivit vacklande och arbetslösheten endemisk hur mycket de existerande industrierna än gått på högvarv. ”Brasiliens storstäder drar till sig enorma mängder av en landsortsbefolkning som saknar plats i produktionssystemet”, skriver den brasilianske historikern Darcy Ribeiro. ”Så uppstår en massa av permanent arbetslösa vilket skapar ett oöverträffat kaos av våld och kriminalitet i städerna.”

Min slutsats är: en utveckling som kommer underifrån är stabil, medan en utveckling som kommer uppifrån är osäker och vacklande. Det är en ganska enkel och lättillgänglig tanke. Om man kunde få den att tränga in i skallarna på våra politiska ledare skulle de kanske fundera mindre på att skicka fler smulor från de rikas bord och mer på hur folket ska förmås stå på egna ben.

https://detgodasamhallet.com/2016/07...ing/#more-4662

Mohamed Omar:
Citat:
Det var med goda föresatser som européerna genomförde det mångkulturella projektet och välkomnade miljontals invandrare från islamiska länder. Dock tänkte man inte tillräckligt noga på mångkulturens baksida, de negativa effekterna på lång sikt. Jihadisterna är framför allt invandrare och barn till invandrare. Ungefär fem eller sex tusen unga muslimer, europeiska medborgare, har anslutit sig till jihadistiska grupper i Mellanöstern. Kring var och en av dem finns X antal sympatisörer som själva inte tagit steget. USA, Storbritannien och Frankrike för ett krig mot jihadismen utomlands samtidigt som en femtekolonn växer på hemmaplan.

Betänk att det i nuläget, såvitt jag vet, varken finns en bestämd politisk vilja eller en ordentlig plan för hur muslimska invandrare och deras barn ska assimileras i den västerländska kulturen. Den mångkulturella modellen blir alltmer ifrågasatt och få förstår vad den egentligen innebär, men den har inte avskaffats. Och medan vi velar och vacklar sprider sig en beslutsam islamism och ett hat mot väst i våra förorter och ger de unga en identitet, en roll i ett stort drama och något att leva och dö för.

Citat:
För ett tag sedan varnade chefen för den franska säkerhetstjänsten Patrick Calvar att Frankrike står på randen till ett inbördeskrig. Allt som behövdes för att tända gnistan var en eller två jihadistiska attacker. Detta sades alltså före den 14 juli. Hur många attacker till kan vi uthärda? Det är dags att vidta riktiga åtgärder för att bevara freden i Europa. Till de första hör att se över den ansvarslösa invandringspolitiken och kanske även att överge det krackelerande mångkulturella projektet för en mer hållbar assimilationsmodell.

https://detgodasamhallet.com/2016/07...are/#more-4681

Den restorativa nationalismen som fordrar assimilering. Det är ett minimumvillkor för en bevarad välfärdsstat; annars finns ingen som helst vilja att betala in till det allmänna och aversionen, polariseringen ökar. I förlängningen, med nuvarande takt i den muslimska invandringen och muslimernas oförvägna, kompromisslösa fason, är assimileringskravet till Sverige ett villkor inte bara för välfärdsstaten, men för en bevarad svensk stat överhuvudtaget.
Citera
2016-07-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Patrik Engellau har en empirisk analogi:

https://detgodasamhallet.com/2016/07...ing/#more-4662

Mohamed Omar:

https://detgodasamhallet.com/2016/07...are/#more-4681

Den restorativa nationalismen som fordrar assimilering. Det är ett minimumvillkor för en bevarad välfärdsstat; annars finns ingen som helst vilja att betala in till det allmänna och aversionen, polariseringen ökar. I förlängningen, med nuvarande takt i den muslimska invandringen och muslimernas oförvägna, kompromisslösa fason, är assimileringskravet till Sverige ett villkor inte bara för välfärdsstaten, men för en bevarad svensk stat överhuvudtaget.

Nationalistisk assimilation. Kanske med flaggor, t o m. Jag befarar ju att det är nästa stora, skattefinansierade styrmedelsindustri. Nästa elitprojekt, nästa repressiva åsiktskorridor till ingenstans.

För den som vill se tankegången utvecklad i en hel hög inlägg, rekommenderar jag tråden Aftonbladet hyllar nationalismen, där socialliberal morgonluft vädrades och hopp - om jag fick bestämma - släcktes.

Det tragikomiska är att se en stukad maktordning och en svensk "nationalism" med Stockholmssyndrom gå vilsna lovar om varandra i ingenmansland.
Citera
2016-07-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag tror att det kan få effekt med politisk press på värderingar som är allmänt svenskt omfattade; inte nödvändigtvis med svällande nationalsymbolik. Stryp bidragskranen, beivra brott, kasta ut utländska förbrytare, propsa på språkkrav, inskärp "gör din plikt" mer än "kräv din rätt" osv. Svenska dygder. Ingen kommer att ha tålamod med annat. Because it works.

Citera
2016-07-16, 13:30
Medlem
beer-goggless avatar
Har sagt det förut, man skall hålla koll på vart vinden blåser i de old-school-borgerliga landsortstidningarna. Det är nog där mediakriget kommer synas tydligt. DN och SvD är väl alltför bakbundna av tidigare ställningstaganden för att kunna "byta fot" att stå på.

I dag i NWT:
http://nwt.se/asikter/signerat/2016/...ring-da-och-nu
Citera
2016-07-16, 17:03
Medlem
Dan Korn vill sätta "lag och rätt" sprungen ur svensk kultur före "svenska värderingar" som ses som mindre beständiga, mer flyktiga eller föränderliga. Han gör liknelser mellan synen på individen och äganderätten i olika länder, förhållandet mellan överheten och allmogen, och städernas arkitektur - Londons myriad av gator och gränder visavi Paris räta boulevarder ā la Haussmann - men också det svenska natur- och kulturlandskapets betydelse för friheterna. Jag tolkar det både som en framväxt av demokratin/folkhemmet underifrån och en interaktion fram och tillbaka mellan makthavare och medborgare.

Tala hellre om svensk kultur än om svenska värderingar

Citat:
Både Frankrike och Storbritannien har gamla traditioner för ett intellektuellt offentligt samtal, men medan det franska oftast handlar om abstrakta ting på hög filosofisk nivå, handlar det brittiska samtalet om praktiska samhällslösningar. Därför är det inte så konstigt att uttryck för kommunikationer och samhälle blivit symboler för huvudstaden. Värderingarna har påverkat kulturen, men frågan är om det inte också är så att det är kulturen som påverkat värderingarna.

Därför känner jag ett motstånd mot talet om svenska värderingar. Värderingar ändras och påverkas av tidsandan, men samtidigt finns det värderingar som går djupt ner i samhället, därför att de påverkas av kulturen. Därför föredrar jag att tala om svensk kultur.

Citat:
Vi tror så lätt att de svenska värderingarna - att stå upp för mänskliga rättigheter, för mäns och kvinnors jämlikhet, för allas lika värde - är bevis för vår modernitet. Och vi glömmer att Sveriges stora skogar gjorde det rent fysiskt svårt för förtryckare att förslava befolkningen, att skillnaden mellan herrar och allmoge var mycket mindre än i andra länder och traditionen med pigor som tjänade på andras gårdar skapade självständiga kvinnor, som tjänade egna pengar och därför inte så lätt kunde hållas i patriarkala ledband.

Citat:
Numera är vi mångkulturella, dels på grund av invandring, men lika mycket därför att vi är ständigt uppkopplade och därmed ständigt utsatta för intryck från jordens alla hörn. Just därför att vi redan är mångkulturella behöver vi inte ett mångkulturellt samhälle. Vi behöver i stället ett samhälle med tydliga spelregler. Det samhället behöver luta sig mot det bästa i den svenska kulturen.

Då handlar det inte om att försöka lära alla att tänka likadant, utan att få alla människor, oavsett bakgrund, att bli en del av samma offentliga kultur. En del vill kalla det värderingar, jag vill hellre tala om lag och rätt. Det spelar ingen roll vad vit tänker, så länge vi inte handlar fel.

NB: min fetning ovan.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...deringar-26562

Kanske är vi redan tillräckligt multikulturaliserade/-kultiverade via internet, kebabvagnar, tolkar, kulturkrockar, virtuella Pokemon-världar och ekonomiska transfereringar, att vi inte behöver gå in för att multikultivera ytterligare. Interaktionen upp och ner och horisontellt sköter resten av den mer eller mindre automatiska, mer eller mindre frivilliga kulturaliseringen - och den pålagda kultiveringen kan ta ett steg tillbaka. Dock tror jag att Fru Tält på socialkontoret behöver bytas ut mot Herr Slips.
Citera
2016-07-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Har sagt det förut, man skall hålla koll på vart vinden blåser i de old-school-borgerliga landsortstidningarna. Det är nog där mediakriget kommer synas tydligt. DN och SvD är väl alltför bakbundna av tidigare ställningstaganden för att kunna "byta fot" att stå på.

I dag i NWT:

I sak helt rätt och bra.
Fast oj, med vilket tempo.
Fortsätter svängningen sådär, så har vi passerat enoch powell om ett halvår och svenskarnas parti om ett år.

Jag oroar mig för framtiden för min familj och barn och det torde alla som vill leva i ett fritt och vänligt samhälle.
Utvecklingen som våra politiker och media i lång tid har propagerat för är i sanning skrämmande, men så är även en alltför extrem motreaktion.
Folk är trötta på experiment mångkultur, men jag hoppas att man vid en motreaktion ägnar en tanke åt yin och yang.
Citera
2016-07-16, 21:43
Medlem
fasligts avatar
Absolut och oförblommerad klartext av Hakelius, endast en liten komisk-ironisk släng på slutet som kamouflage.
Citat:
Att radikaliseras – det låter som ett virus
Här är förresten en annan sak jag inte begriper. Vad innebär det att någon ”radikaliseras”? Det låter som att man drabbas av ett virus och insjuknar, utan egen förskyllan. Som om militant islamism och massmord på oss otrogna inte vore ett val, utan något man råkar ägna sig åt om man blivit smittad. Är man undantagen från personligt ansvar om man är muslim, eller bor i en trist förort, eller intalat sig att allt är västvärldens fel?
Ja, jag vet att frågan är stötande. Jag sa ju att jag saknar social kompetens.
http://www.expressen.se/kronikorer/j...t-eget-ansvar/
Citera
2016-07-16, 23:28
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles

I dag i NWT:

Otroligt. Råkade även se denna artikel när jag klickade på din länk.

http://nwt.se/asikter/debatt/2016/07...and-om-de-sina

Känns som att det börjar hända en del på debatt- och ledarsidorna. Däremot inte lika mycket i nyhetsdelen. Visserligen slinker det genom om sexövergrepp av asylsökare och bråk på asylboenden något mer än tidigare, men det är i opinion den mest märkbara förändringen skett.

En punkt där det inte hänt något alls är hos svennetöntarna. Där måste man nästan konstatera att det gått bakåt eftersom svennes pacifism nu inte ens längre går att skylla på okunskap.

Svenne låter fortfarande invandrargängen dra runt flinande och leka kungar, medan svenne går med krökt nacke och låtsas inte bry sig. Inte en enda svensk har hämnats när hans dotter våldtagits, nationella fortsätter prata pod och skriva artiklar men vågar sig aldrig ut för att möta ockupanterna.

Funderar ibland på vad det egentligen spelar för roll att media mörkar. Hade det verkligen gjort någon skillnad ifall självaste kungen berättade i SVT på bästa sändningstid om alla de muslimska massvåldtäkterna?

En halv miljon svenskar känner ju redan till dem genom alternativmedia. Det har inneburit att noll har slagit tillbaka. Med den procentsatsen kommer antalet som slår tillbaka vara noll även när tio miljoner svenskar vet, så....

Problemet idag är inte att för få mäniskor vet, utan att ingen gör något av informationen annat än att fortsätta informera.
Citera
2016-07-17, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Svenskarna är svårväckta, präglade av exempellöst lång fred, historielöshet (eller snarare snöpta på sin historia), en obegrundad tro på förmågan till socialt tillrättaläggande med varsam hand och god tro. Men har du märkt så mycket folklig respons i resten av Europa? Vad hände med Pegida? Soldiers of Odin?

Hans Magnus Enzensberger beskrev i början av 90-talet det molekylära kriget, där inte den stora samhällsmassan hade anslutit sig till kriget (inbördeskriget), eller ens förstod att de var bekrigade, men antisociala och egentligen nihilistiska och dödsföraktande kriminella begick våld. Han gav exempel ur verkligheten, med bl a meningslös skadegörelse i Paris förorter, i Mogadishu osv; våld utan något synbart syfte mer än våldet i sig - en dödskult?

För lika längesen skrev Robert D Kaplan följande i en artikel:

The Coming Anarchy

Citat:
Also, war-making entities will no longer be restricted to a specific territory. Loose and shadowy organisms such as Islamic terrorist organizations suggest why borders will mean increasingly little and sedimentary layers of tribalistic identity and control will mean more.

Citat:
Van Creveld's pre-Westphalian vision of worldwide low-intensity conflict is not a superficial "back to the future" scenario. First of all, technology will be used toward primitive ends. In Liberia the guerrilla leader Prince Johnson didn't just cut off the ears of President Samuel Doe before Doe was tortured to death in 1990—Johnson made a video of it, which has circulated throughout West Africa.

Citat:
If crime and war become indistinguishable, then "national defense" may in the future be viewed as a local concept. As crime continues to grow in our cities and the ability of state governments and criminal-justice systems to protect their citizens diminishes, urban crime may, according to Van Creveld, "develop into low-intensity conflict by coalescing along racial, religious, social, and political lines."

Citat:
Whereas the distant future will probably see the emergence of a racially hybrid, globalized man, the coming decades will see us more aware of our differences than of our similarities. To the average person, political values will mean less, personal security more. The belief that we are all equal is liable to be replaced by the overriding obsession of the ancient Greek travelers: Why the differences between peoples?

NB: min fetning ovan.

http://www.theatlantic.com/magazine/...narchy/304670/

Almedalsveckan, och den senaste veckans ledarartiklar, signalerade att det finns något svenskt att försvara och problematiserade den hittillsvarande nihilismen. Jag tror att den aggressionshämmade svensken har lång stubin (därmed inte fri från aggressioner, ska tilläggas), men att en korrigering kommer att ske byråkratiskt, i yrkesrollen, med en Herr Slips där tidigare Fru Tält ruvade. Är vi inte redan mycket medvetna om skillnaderna mellan folk? Graden av artikulation, medgivande, kommer att öka på den punkten. Medvetenheten om de inomstatliga gränserna ökar. För att dra en parallell till Robert D Kaplans förutseende ökning av säkerhetsbranschens växande marknad medan statens våldsmonopol retirerar, går om intet, till Dan Korns dagsfärska liknelse mellan stadsarkitektur och nationalkynne, mentalitet och maktdelning (London visavi Paris, svenskt natur- och kulturlandskap):
vi har nu no go-zonerna (läs: etniska enklaver), staket och lås i allmännyttans kommunala anläggningar och bostadsområden där sådana inte fanns för bara några år sen, white flight och ett säkerhetstänkande hos gemene hen, som riggar övervakningskameror kopplade till molntjänster.
Senast redigerad av Kinuski 2016-07-17 kl. 01:39.
Citera
2016-07-17, 07:56
Avstängd
sherms avatar
Pung skriver de vettigaste inlägg jag läst på länge,

Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Låt oss istället prata om att det är så och hur det kan bli en ändring.

Vägen är att gå från ord till handling och färden börjar med det första steget, ordets maning att agera. Vi kan sitta och prata i evigheter om kuvandet och dess mekanik, men det finns ingen mening att äkta det. Det enda som har betydelse är att bryta dödläget och åstadkomma en förändring. I den meningen finns säkert psykologiska mekanismer som måste identifieras och brytas ner. Men minst lika viktigt är lyftandet av goda exempel, utvecklandet av taktik samt inte minst narrativ och berättelser som ger understöd och inspirerar. Det här är sådant som måste utvecklas, för som Pung säger så är rådande mentalitet ohållbar. Det måste bli bättre, nu! Vi har inte tid att vänta längre.
Citera
2016-07-17, 11:45
Medlem
Vimurs avatar
Frågan är om "svenne" är så kuvad som beskrivs ovan. MSM har med några få undantag nästan helt undvikit att skildra de svenska offrens perspektiv när det gäller importerad brottslighet och invandringsrelaterade myndighetsbeslut. Även om mycket händer i MSM just nu så har man länge haft ett intresse av att framställa svenskarna som entusiastiska till de genomgripande förändringar som vårt folk ställs inför och medvetet handplockat rara damer som vill hjälpa flyktingar med läxorna eller idealistisk ungdom i Refugees welcome.

En av få journalister som har låtit svenskar berätta om sina känslor utan att framställa dem som onda rasister är återigen Janne Josefsson. I övrigt är sådana skildringar mycket sällsynta och opassande kommentarer eller händelser redigeras garanterat bort. Att skildra förbannade svenskar, förtvivlade offer och lokala motinitiativ till det mångkulturella experimentet skulle förstås vara att erkänna det egna totala misslyckandet. Det skulle också innebära att dessa svikna svenskar inser att de inte är ensamma utan sannolikt betydligt fler än MSM och det politiska etablissemanget vill att de ska tro.
Så vad vet vi egentligen, när man utgår ifrån MSM, om hur människor mår, resonerar och redan agerar ute i landet?
Senast redigerad av Vimur 2016-07-17 kl. 11:47.
Citera
2016-07-17, 13:03
Moderator
Siegfrids avatar
Inlägg utbrutna till ny tråd. (FB) Theresa May vill komma åt politisk opposition med ny lag (Counter Terrorism Bill)
/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in