2016-07-02, 16:30
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Lars Bern är iofs näppeligen en del av MSM (vilket också bevisas av att han använder akronymen i sina texter).

Denna text om Brexit och folkföraktet är riktigt bra. Slår in öppna dörrar för trådens deltagare, men ändå:

https://anthropocene.live/2016/06/27...kt-for-folket/

Citat:
Ursprungligen postat av Bern
Den nedlåtande reaktionen på att bara 52% av britterna mot hela sitt etablissemang röstade för ett utträde ur den odemokratiska EU-organisationen visar ett förakt mot folkviljan. Något sådant förakt visade man sannerligen inte när vi svenskar en gång röstade in landet i samma organisation med samma procentsats. Dubbelmoralen och hyckleriet är talande, folkets röst och folkets åsikter passar ibland, men om de går emot den nya adeln är de inte av intresse för beslut i politiska frågor.
Citera
2016-07-02, 21:42
Medlem
Prawitzs avatar
Asylsvenskan frågar politikerna i Malmö varför allting går åt helvete.

Citat:
Varför blev det så?

Torbjörn Tegnhammar pekar på den stora invandringen. Bland utrikesfödda är arbetslösheten mycket högre än bland "infödda svenskar”.

– Är du ung, utrikes född och dåligt utbildad ligger du pyrt till i Malmö. Då checkar du in i alla boxar, säger han.

Tegnhammar hänvisar till en utredning som visat att 20 procent av socialbidragen i Sverige betalas ut på felaktiga grunder.

– Nu har vi människor som levt på socialbidrag i decennier utan att göra något för att få ut pengarna. Inga insatser. Ingen utbildning. Man har bara gett upp.

Malmös skattekraft är i dag katastrofalt låg. Av kommunbudgeten på 20 miljarder kronor kommer en fjärdedel från skatteutjämning och andra statliga bidrag. En revisionsrapport varnade nyligen för att det kan behövas en skattehöjning på 6 kronor i framtiden.

Citat:
SD vill avskräcka flyktingar från Malmö med hårdare hyreskrav

– Tanken är att göra Malmö mindre attraktivt för personer som går på socialbidrag eller är nyanlända, säger kommunalrådet Magnus Olsson.

Han ser en tydlig förklaring till Malmös höga arbetslöshet: Den ”oansvariga invandringspolitik” som alla andra partier förespråkade fram till flyktingkrisen i höstas.

SD:s motstånd mot flyktingmottagande handlar inte bara om jobb och ekonomi. Partiet har en nationalistisk ideologi och anser att invandrarna hotar den svenska identiteten. Särskilt islam är enligt SD svårförenlig med svenskhet.

– Det är viktigt att stå upp för våra svenska värderingar, säger Magnus Olsson. I Malmö är var tredje invånare född i ett annat land, och många är muslimer.

– Det märks i stadsbilden genom butiksskyltar, språk och olika typer av religiösa symboler som slöja eller heltäckande burka. När jag ser det känner jag oro för att vi dras isär. Att Malmö blir ännu mer uppdelat, säger Magnus Olsson.

Om dem du syftar på har välbetalda jobb och hög utbildning, är det i så fall ett problem?

– Vi hade ändå haft uppfattningen att de traditionellt svenska värderingarna och kulturen ska gälla.
Enligt SD bör de som inte vill eller försöker bli en del av majoriteten lämna landet. Därför föreslås ett återvändarcentrum i Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-02...ig-jobbmiljard

Snacka om att inte förstå grundproblematiken. Aledningen till att muslimer är arbetslösa är för att dom lever kvar i sin mentalitet från hemlandet. Inte konstigt att religiösa muslimer inte är välutbildade eller har hög lön. Ingen efterfrågar deras "kompetens" i Sverige. Lustigt att den tidning som har hemmaplan i Malmö är den som är sist ut med att begripa varför allting har gått fel. Någon regimskifte i Malmö kommer aldrig inträffa eftersom alla invandrare röstar vänster så att dom kan behålla sina bidrag.
Citera
2016-07-02, 23:20
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag skrev före brexit ett inlägg där jag frågade mig varför media/journalister är så EU-positiva och om det kunde vara så att EU bara är en mångkulturfight by proxy, ur journalistens perspektiv. Det renderade en tramsvarning. Nu efter brexit anser jag mig ha fog för mitt påstående och postar samma tema igen.

Vi har sett postbrexit hur medier ifrågasätter folkviljan och t.o.m. folkomröstningar som demokratiskt instrument (PM Nilsson et al). Invandringen till UK anges som största enskilda orsak till utgången i folkomröstningen och Aftonbladet m.fl. har gjort sitt bästa för att framställa britter som intoleranta nationalister (samtidigt som man lierar sig med skotsk nationalism, lustigt nog). Försöken till karaktärsmord på engelsmän har duggat tätt i både tv, radio och tidningar. Ett av de mer absurda var Aftonbladets artikel om förföljelse av polska invandrare i England. I ena vågskålen polacker. Alltså människor från Polen - ett av Europas mest konservativa länder med obefintlig invandring. I andra vågskålen Europas mest mångkulturella land, svårt ridet av en kulturrevolutionär mara. De senare framställs som hemskingar.

Jag tror mekanismen bakom denna okritiska EU-vurm är som följer. Vilka utomeuropeiska kulturer är de stora invandringsgrupperna i Europa? Araber, pakistanier, indier, perser, turkar, kurder, somalier, eritreaner, m.fl. Vart och ett av dessa folk omfattar fler än 10 miljoner människor. Vissa av dem är +100 miljoner. Jämför man vart och ett av dessa folk med respektive folk i blandningen som utgör EU, så kommer många europeiska folk framstå som små - och därmed skyddsvärda med en kulturell särart och unik historia. Så får det inte vara.

Bara genom att sudda ut folk- och nationsgränser i Europa, eller om man så vill, förneka det svenska i Sverige, så kan utomeuropeisk invandring till Europa framställas som blygsam, moderat, försumbar. Därför gör journalisterna i brallan när Nigel Farage pratar om Europa som en samling suveräna nationalstater.

Därför tror jag också att den stora skrämselhickan hos media är tanken på svenskarna som ett, globalt sett, litet folk med en särpräglad kultur och historia. Och att mycken möda läggs på att trycka ned denna, vad vi kan kalla, folkliga nationalism. Det är också därför man inte kan beskriva araber i Sverige (Europa) som medlemmar i en global "arabism" med sociala medier på arabiska, egna TV-kanaler och en digital export av arabisk kultur som sammanhållande kitt. En kultur oändligt mycket större än den svenska och helt ointresserad av att närma sig det svenska. Faktum är att det är lika osannolikt som att svenskarna skulle närma sig samisk kultur.

Observera att idémässigt finns ingen möjlighet till inbromsning, kursändring eller U-sväng för projekt EU. Enskilda journalister, ledarredaktioner och andra, kan tystna, välja andra ämnen, försiktigt närma sig andra idéer och ideologier. Men den mångkulturella idén och "europatanken" som tankemässiga konstruktioner på vilka EU vilar, kan inte arbetas om och anpassas efter (de europeiska) folkens ovilja att helt bryta sina 1800-talsbojor. För EU och dess mångkulturella folkutsuddningsideologi, så återstår bara två möjligheter: Antingen dess slutliga förstörelse (på vilken jag hoppas) eller ett öde likt kommunismen i Kina; man kallar sig för kommunistiskt men är en kapitalistisk diktaturekonomi. Det senare översättes i EU-sammanhanget till att mångkulturella trosbekännelser rabblas, men i praktiken är gränserna stängda, medborgarskap delas inte längre ut och EU:s fokus reduceras till frihandel och valutasamarbete.

Jag tror f.ö. att det finns en enorm sprängkraft i kombinationen invandringsmotstånd och EU-kritik. Britterna har nu visat vägen. Existensbeviset är upprättat. Det kommer ha stor betydelse i flera länder, varav de viktigaste är Frankrike, Nederländerna och en diffus samling Öststater. Förmodligen ligger denna starka kraft synlig för folket på SR, SVT, DN, o.s.v., även om den är svår att klä i ord.

Europeiska unionen är i sin kärna ett projekt för att trycka ner nationalism och undvika krig genom att försöka öka det ekonomiska beroendet av varandra och inbringa välstånd tillsammans. Där ligger nog förklaringen till varför etablissemanget agerar som dem gör. Att trycka ner nationalism har varit högst på agendan sedan WW2. Inget annat kommer ens nära.
Citera
2016-07-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Asylsvenskan har dock gjort en skaplig reportageserie om den sociala och ekonomiska katastrofen i Malmö, med fakta och frihet från sedvanligt synbar agenda. En SD-politiker i kommunen intervjuas utan att avfärdas som dödsknarkarnazist; han tillåts framföra sitt politiska önskemål om ett återvändarcentrum i staden, för utlänningar som aldrig adapterat till Sverige. Malmö är förlorat; för varje månad som går är det ett steg mer arabiserat och islamiserat, med den friktion det innebär på den offentliga sektorn/välfärden, tryggheten och klyftan mellan efterfrågad och tillgänglig arbetskraft/kompetens.

Nu handlar det mest om uppdämningspolitik/containment; här en parallell - Elisabeth Nilsson, landshövdingen i Östergötland, får berätta:

Citat:
- När nya system eller lösningar utformas ska övervägandet ingå om det går att fuska. Vi måste hålla korruptionen på låg nivå. Har man en generös välfärd på ena sida måste man på den andra sidan se till att skyddsnäten inte överutnyttjas eller utsätts för fusk. Exempel på där det gått fel är etableringslotsar och senast vissa upphandlingar av HVB-hem.

Det viktigaste budskapet från landshövding Elisabeth Nilsson är att världen inte är svart eller vit. När festivaldeltagare och semesterfirare tar sig till Östergötland under sommaren möter de ett landskap fullt av kontraster. Det finns välmående exportföretag, stenkastande kriminellt utanförskap och allt där emellan. Det är dagens berättelse om Östergötland. Hur framtidens historia skrivs för länet och Sverige avgörs i hög grad av hur invandringen hanteras.

http://www.nt.se/asikter/ledare/inva...om4200598.aspx

Den 'nyanserade' synen tar intryck av en 'komplex' verklighet... Endast den som nostalgiskt blickar tillbaka till en enklare, förfluten tid kan polarisera dagens debatt med "populistiskt" rätt och fel, svart eller vitt, eller hur det nu brukar heta bland gränslöshetens fega medlöpare. Försvararna av 'status quo' är mer ofta låt gå-filibustrar på det sluttande planet - det blir vad det blir. 'Nyansernas' mittfältare, som inte "polariserar"... Ett "återvändarcentrum" däremot är konkret, den säger vad den vill och det finns ett uppenbart syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det är ett övermaga anspråk - ett anfall av hybris: endera maktfullkomligt eller idealistiskt - att upplösa nationerna/de nationella identiteterna. Det vore gott nog att främja grannskapet, vänskapen mellan länderna.
Citera
2016-07-03, 09:26
Medlem
Ördögs avatar
I SvD ger en SFI-lärare oss en inblick i tankevärlden och värdegrunden hos företrädarna för det nya spännande annorlunda dynamiska framstegsvänliga ansvarstagande barriärraserande fördomsfria postpostmoderna mångfalds-Sverige.

Finns det någon FB-tråd som specifikt handlar om värdegrundsproblem och kulturkrockar inom SFI-undervisningen, och i undervisningsväsendet överlag? Kan någon vänlig själ i så fall länka texten dit?

Anna Wennblad: Tankeförbud förändrar inget
http://www.svd.se/anna-wennblad-tank...-inget?ref=yfp
Citat:
Hej och välkomna till sfi! I dag ska vi diskutera vad kvinnor och män gör. Fatima, vad gör du hemma?

– Jag städar varje dag, dammsuga. Diska, tvätta kläder, laga mat.
– Oj vad mycket du gör varje dag! Måste du städa varje dag?
– Ja min man och mina söner de gå in med skor. Det blir grus och sand.
– Kan de inte ta av sig skorna då, när de går in?
– Haha, nej. Min man gå in, sitta soffa, titta teve.
– Skulle du vilja ha ett jobb, Fatima?
– Nej nej. Kvinnor i min kultur inte jobba. Kvinnor hemma.

Hej! I dag ska vi prata om barn. Hur gör ni när era barn gör något fel? Till exempel om de busar och bråkar?

– Anna, jag vet här i Sverige man ska inte slå barn. Men det bästa för barn om de bråkar är att hålla i armen och slå, lite lite. Min pappa slog mig en gång och sen jag aldrig mer gjorde fel. Det fungerar bra.

Hej! I dag ska vi lyssna på ett radioprogram om Förintelsen. Vet ni vad Förintelsen är?

– Det var krig i Europa. Hitler och judarna.
– Anna, allt det där är inte sant. Judarna överdriver. De ljuger. De vill alltid prata om det kriget. Men mitt folk har blivit döda många många gånger. Varför vi inte prata om det?

Hej! Jag heter Anna och är lärare i sfi och svenska som andraspråk. Dialogerna ovan har jag hämtat direkt från mitt klassrum, och det finns många fler. På sfi sitter ett tjugotal vuxna elever från ett tiotal länder och lär sig svenska. De ska lära sig vokaler och ordföljd och tempus, och så ska de lära sig om Sverige. Hur samhället fungerar, arbetsmarknaden, skolsystemet, värdegrund och känslor och åsikter, ja ni fattar, det ska handla om allt. Och det som ibland bubblar upp till ytan kan vara svårt att hantera.
Senast redigerad av Ördög 2016-07-03 kl. 09:49.
Citera
2016-07-03, 11:04
Medlem
longbow4ys avatar
Anna Dahlberg:

Citat:
I Sverige är vi rädda för sanningssägare
http://www.expressen.se/ledare/anna-...anningssagare/

Läsvärd krönika som berör de tankeförbud som PK-media eftersträvar.
Det är en fin svensk tradition med tankeförbud:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tankef%C3%B6rbudet

Mer från krönikan
Citat:
Hur kommer det sig att personer som anlitas av andra länder för sin expertis hålls på armlängds avstånd i Sverige? Rimligen för att vi ogillar människor som kallar en spade för en spade.

Citat:
Den norske författaren Karl Ove Knausgård liknade nyligen Sverige vid "cyklopernas land". Vi söker inte sanningen som den är, menade Knausgård, utan sådan som den bör vara - en tillrättalagd version.

Men det kan inte vara en utveckling mot individuell frihet och kreativitet, då det är SAMMA tillrättalagda version som medierna förespråkar. I Sverige backar medierna in i framtiden genom att tvärs emot tidsandan med personlig frihet, förespråka samma kollektiva tankemönster. Det kommer inte att fungera i en värld med access till internationella medier.

Samtiden kanske kan beskrivas precis som i socialdemokraternas så högt hållna revolutionära kampsång, Internationalen:

"Sista striden det är"

Vilken ironi. Internationellt nationellt medvetande innebär att Internationalens verklighet uppfylls.
Tvärs emot vänsterns kollektiva tankeförbudspåbud.
Citera
2016-07-03, 11:06
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I SvD ger en SFI-lärare oss en inblick i tankevärlden och värdegrunden hos företrädarna för det nya spännande annorlunda dynamiska framstegsvänliga ansvarstagande barriärraserande fördomsfria postpostmoderna mångfalds-Sverige.

Finns det någon FB-tråd som specifikt handlar om värdegrundsproblem och kulturkrockar inom SFI-undervisningen, och i undervisningsväsendet överlag? Kan någon vänlig själ i så fall länka texten dit?

Anna Wennblad: Tankeförbud förändrar inget
http://www.svd.se/anna-wennblad-tank...-inget?ref=yfp

Den sista meningen av läraren är obetalbar: "Och de kommer inte ändra ståndpunkt om du inte tar dem på allvar."

Alltså att samtala med dessa människor kring de värderingarna de har utefter sin kultur och i modersmjölken och hur det krockar med svenska värderingar.

Det å ena sidan. Den andra är att i förlängningen kommer det inte förändra särskilt mycket. Alla som kommit hit de senaste decennierna har gjort det för att kunna leva som förut tillsammans med likasinnade från samma kultur och ha det materiellt hyfsat. Att lyfta debatten dit har man ännu inte tagit i mainstreammedia.

Det hela är rätt logiskt. Flyttar jag ensam till ett litet samhälle i Japan anpassar jag mig till 100 procent, är det två miljoner svenskar och 50 miljoner européer som flyttar till japan kommer jag att göra allt för att kunna leva som svensk.
Citera
2016-07-03, 12:17
Medlem
DavidHumes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den sista meningen av läraren är obetalbar: "Och de kommer inte ändra ståndpunkt om du inte tar dem på allvar."

Varför vill hon att de ska ändra ståndpunkt? Är det inte en mångkultur hon vill försvara, där människor skall ha rätt till sin kultur och sina värderingar? Är hon måhända ännu en av alla dessa som egentligen strävar efter en monokultur med mångetnisk bakgrund, i tron att mångkultur betyder "olika utseende" eller "olika matlagningstraditioner"?

Min förutsägelse är att detta, förr eller senare, kommer att utgöra kärnan i mediakriget om mångkulturen. Huvudfrågan (eller åtminstone dess andemening) kommer att lyda "Är det verkligen mångkultur vi vill ha?", för att parafrasera en gammal Imperiet-text.

Diverse aktualiteter och incidenter på vägen dit kommer måhända att resultera i att orädda mediaskribenter pekar på olika problem med mångkulturen, men dess varande eller icke varande kommer inte att diskuteras förrän dess att man insett att mångkultur innebär "många (sinsemellan olika) kulturer med tillhörande värderingar och förhållningssätt", och att frågan gäller om det verkligen är ett sådant samhälle man vill sträva efter.
Senast redigerad av DavidHume 2016-07-03 kl. 12:40.
Citera
2016-07-03, 15:13
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Nu handlar det mest om uppdämningspolitik/containment; här en parallell - Elisabeth Nilsson, landshövdingen i Östergötland, får berätta:

http://www.nt.se/asikter/ledare/inva...om4200598.aspx

Hur många gånger har man inte hört tramset om att "hur vi hanterar invandringen kommer avgöra framtiden. Vi står inför ett vägskäl med integrationen."
Vi vet redan hur "integrationen" kommer hanteras. Det ser precis likadant ut som det gjort dom senaste 20-30 åren. Ingenting har förändrats, och ingenting kommer göra det heller. Hälften av dom invandrare som kommer till Sverige kommer aldrig arbeta och det kommer dom inte göra i framtiden heller. Med tanke på hur låg utbildning dom flesta har är det helt meningslöst att ens kasta pengar på problemet. Det finns en gräns för hur länge det går att rulla problemen framför sig, och tiden börjar rinna ut.

Citat:
Under de gångna veckorna har Sydsvenskan och Expressen gjort två mycket läsvärda granskningar av situationen i Malmö. I Sydsvenskan skildras hur staden gått från att vara en välmående arbetarstad till en av landets fattigaste kommuner inom loppet av 40 år. Professor Tapio Salonen kallar staden för en "tryckkokare". Och precis som konstateras i artikeln är Malmös kris hela Sveriges.

I Malmö har skattekraften rasat från 117 procent av genomsnittet i Sverige i slutet av 1970-talet, till bara 85 procent i dag. Arbetslösheten i staden är dubbelt så hög som i landet i stort. Var tionde familj i staden tar därtill emot socialbidrag som kostar skattebetalarna en miljard kronor om året. Av budgeten på 20 miljarder utgörs en fjärdedel av skatteutjämning och andra bidrag från staten (Sydsvenskan 26/6). Denna verklighet kan inte önskas bort med mantran om att Sverige behöver invandringen för att klara demografin när det är uppenbart att Sverige inte klarat av att etablera och integrera de som kommit hit.

Hur kunde det bli såhär? Det enkla, och svåra, svaret är vi lät det ske. De parallella samhällena grundlades för flera decennier sedan och har därefter fyllts på för varje flyktingvåg som vi, sett i backspegeln, saknat såväl ekonomisk som organisatorisk beredskap för.

"Hur mycket invandring tål Sverige?" var en mycket kritiserad fråga som ställdes under en partiledardebatt i Agenda år 2012. Men frågan var befogad och utifrån de parallellsamhällen som vuxit fram kan man anta att den borde ha ställts långt tidigare. Särskilt av politikerna som i morgon vallfärdar till Almedalen.

https://www.gp.se/ledare/teodorescu-...svar-1.3448634

Det ska bli intressant att se hur invandringen hanteras på årets PK-cirkus i Almedalen.
Citera
2016-07-04, 13:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidHume
Varför vill hon att de ska ändra ståndpunkt? Är det inte en mångkultur hon vill försvara, där människor skall ha rätt till sin kultur och sina värderingar? Är hon måhända ännu en av alla dessa som egentligen strävar efter en monokultur med mångetnisk bakgrund, i tron att mångkultur betyder "olika utseende" eller "olika matlagningstraditioner"?

Hon utvecklade inte den tanken. Vad jag förstår så försöker hon inpränta ett slags medborgaransvar hos sina elever. Det är det som förhoppningsvis leder till att eleverna själva ser att deras synsätt krockar med samhället. Men hon missar vad eleverna så att säga förmedlar mellan raderna: att leva i Sverige eller i sitt hemland är enorma ur materiell synvinkel, varvid lite försämringar i detta inte spelar så stor roll. Tillvaron kommer te sig bekymmerslös i alla fall. Att eleverna inser att deras värderingar försvårar deras möjligheter in i samhället är en sak, en annan är om eleverna då tycker att det är värt att ändra sig? Det senare har ju de senaste decennierna med all tydlighet visat att det inte är det.

Det är centerns dag i Almedalen och Annie Lööw tjatar vidare om låglönejobb för invandrare. Svd med Tove Lifvendahl är förstås lyriska. Jag ställer mig liknande fråga här: kommer invandrarna att tycka att det är värt att ta dessa jobb? Några tusen ja, men knappast i den omfattning som skulle behövas. Fast Lööw är tydligen beredd att lagstifta om saken. På så sätt att bidragstagare blir tvingade att ta sådana jobb om de erbjuds. Det skulle givetvis inkludera alla som lever på a-kassa, sjukpenning med mera. Är det så kommer Dahlbergskan med hela expressens ledarredaktion att tjoa av glädje.

Därmed finns det stor risk att invandringsfrågan hamnar efter. Tron på låglönejobben är så stark i hela borgerligheten att invandringsfrågan kan bli inaktuell vid valet 2018. Vinner borgarna kan vi få ett läge igen där det ska experimenteras med invandringen som lyckosam. Lärarens elever på sfi då? De är som vanligt ovetande om cirkusen och lever som förut.
Citera
2016-07-04, 14:19
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vinner borgarna kan vi få ett läge igen där det ska experimenteras med invandringen som lyckosam. Lärarens elever på sfi då? De är som vanligt ovetande om cirkusen och lever som förut.

Borgarna kommer inte alls vinna riksdagsvalet 2018 - utan Socialdemokraterna kommer att fortsätta regera. För varje gång som nån av de borgerliga partierna kritiserar S/MP-regeringen så går det att kasta tillbaka kritiken i ansiktet på vederbörande. Helt naturligt då det är Fälldin/Ullsten, Bildt och Reinfeldt-regeringarna som har lagt grunden till dagens Sverige.
Citera
2016-07-04, 15:37
Medlem
longbow4ys avatar
Tänk vad tiden går. Vad fort saker ändrar sig.

En utredning på uppdrag av förra regeringen som kom så sent som 2012 är idag nästan lyteskomik.
"Främlingsfienden inom oss " från kulturdepartementet av Bengt Westerberg.
http://www.regeringen.se/rattsdokume...11/sou-201274/

Läsvärt under en regnig dag som tidsdokument över alliansens världsbild om den oskuldsfulla mångkulturen. Enda problemet de såg var rasister och strukturell rasism. Det fanns inga andra problem förknippade med mångkulturen. Och detta var alliansen.

Jag citerar och kommenterar lite godbitar utan kronlogisk ordning:

Citat:
En grundläggande princip i internationella mänskliga rättighets-konventioner liksom i svensk lagstiftning är att alla, utan åtskillnad, ska ha lika rättigheter och möjligheter.
Fel. Svensk grundlag gör stor skillnad mellan medborgare och icke medborgare.

Citat:
Varje negativ värdering av vad som uppfattas som främmande kulturer eller kulturyttringar behöver inte vara ett uttryck för främlingsfientlighet. FN:s mänskliga rättigheter är en bra måttstock då kulturyttringar ska värderas. Det som strider mot de mänskliga rättigheterna kan fördömas. Men de mänskliga rättighetskatalogerna ger inte svar på allt.
Att fördöma hedersvåld eller välkomna förslag om förbud mot barnäktenskap kan inte rimligen ses som främlingsfientligt.

Nähä? Kan man kritisera kulturyttringar. Men är inte det att generalisera?

Citat:
Man kan vara för en restriktiv invandringspolitik utan att det är ett uttryck för främlingsfientlighet. Avgörande är vilka motiv man har.
Vem avgör vilka motiv som är tillåtna?

Citat:
Erfarenheten visar emellertid att olika etniska grupper mycket väl kan leva sida vid sida utan att det med någon automatik leder till konflikter.
Där försvann kravet på integration. Nu är det enklaver som gäller. Sida vid sida. Det skall gå.
Mångkulturen förklarad.

Citat:
Med högre utbildning minskar risken för främlingsfientliga attityder.
Men, men, de nya svenskarna har absolut lägst utbildning. Är de därmed de mest främlingsfientliga?
Det kan förklara en hel del.

Citat:
Det finns mycket litet i svensk kultur som är unikt svenskt.

Självförnekelse. Deras självbild av svensk kultur är lite ovanlig.

Men det förklaras också så här:
Citat:
Selektiv glömska är en viktig ingrediens i byggandet av självbilden.

FB får kritik. För att vara trendsättare.
Citat:
Internet är den viktigaste kanalen för främlingsfientliga organisationer och individer att nå ut till en bred publik. Med knappa resurser är Internet också en effektiv kanal. Extremhögern har varit skicklig på att utnyttja Internet och till och med fungerat som något av trendsättare.
...
Det förekommer inlägg på Internet som strider mot lagen, men polisen har svårt att komma åt dem då servrarna ofta är placerade i USA där de åtnjuter ett starkt skydd

Islam förlåts ty det pågår ett reformarbete inom Islam:
Citat:
Muslimer anpassar sig som andra till de samhällen de lever i.
...
Imamer som predikar en mer extrem hållning tillhör undantagen

Men kvinnorna får vänta för att reformarbetet går inte något vidare fort inom Islam:
Citat:
Kvinnornas situation inom islam är många gånger problematisk. Men det finns muslimska feminister som arbetar för en förändring. Utvecklingen går långsamt, men i dag har flickor, trots protester från många konservativa muslimska män, fått tillgång till utbildning och utgör hälften av eleverna i en majoritet av muslimska länder
Det verkar helt ok att offra kvinnorna i religionens namn. Och att exkludera kvinnors rättigheter är tydligen inte extremt inom Islam. Hur skall annars logiken hålla ihop?

Och detta var bara från sammanfattningen.

Mer från de förslag som lades i utredningen.
Citat:
Utredningens förslag: Forum för levande historia får i uppdrag att informera om islamofobi. Forum tillförs för ändamålet 2 miljoner kronor per år under överskådlig tid.
...
De islamofobiska föreställningarna är inte en frukt av muslimsk invandring utan går långt tillbaka i historien. Gardell pekar på föreställningar formade under några viktiga, delvis överlappande skeenden (Gardell 2011:45):
• de medeltida korstågen i Heliga landet och på Iberiska halvön (la reconquista),
• turkskräcken under den tid då det osmanska riket var en europeisk stormakt och det påföljande turkföraktet när maktförhållandena ändrats,
• den europeiska expansionen då europeiska stormakter koloniserade nästan hela den muslimska världen.
Herre gud är väl rätt ord om denna dårskap. Nu är vi islamafober på grund av korstågen för 1000 år sedan.
Varför är det inga som är rädda för vikingar idag?

Och inte minst förslaget om QR:

Citat:
Finansiering av en quick responsefunktion (QR) vars syfte är att uppmärksamma
felaktiga uppgifter om invandrare, etniska grupper och liknande som publiceras i tidningar och andra medier

Nu finns det en effektiv quick responsefunktion (QR) som fungerar oerhört effektivt. Flashback.
Men funktionen är inte vad Westerberg tänks sig men man måste erkänna att arbetssättet fungerar bra. Röda korset körde den tidigare enligt BW. Och det kan förklarar situationen i medierna.

Citat:
Röda Korsets Ungdomsförbund, en politiskt och religiöst obunden organisation som sedan 1994 arbetat mot rasism och främlingsfientlighet, fick, så vitt jag förstår, av dåvarande Integrationsverket uppdraget att driva QR-funktionen. En projektledare anställdes 1998 för att planera det framtida arbetet. Under perioden 1998–2009 fanns QR i rödakorsfamiljen, 1998–2007 hos Röda Korsets Ungdomsförbund och 2008–2009 hos Svenska Röda Korset. Sedan statsbidraget upphört beslutade Svenska Röda Korset att av ekonomiska skäl avveckla verksam-heten. QR övertogs i samband därmed av tidigare anställda.

Röda korset politiskt och obunden? Ja det var tänkt så men den Svenska delen har tagits över av vänsterpolitiker. Senaste exemplet Veronika Palm som var tilltänkt chef.

http://quickresponse.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in