2016-06-03, 19:28
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Tyvärr följer hon slaviskt den förda Israelisk utrikespolitik som förts under de senaste decennierna.
Fram till 2015 var mångkulturen ett skydd för den etnicitet som EÅ och andra hade i Europa.
Alltså var mångkultur något att bejaka. Värsta exemplet på det är väl fortfarande Barbara Spectre med länk här: https://www.youtube.com/watch?v=MFE0qAiofMQ

När det väl gick upp för denna intressegruppen att multikulti som inkluderar andra MENA grupper hotar dem själva ändrades snabbt politiken. Nu måste multikulturen via ändringar i demografin stoppas likt det som sker i Israel. Där kan vi snacka om gränser.

Och det är den kovändningen som nu orkestreras också i DN.

Det visar också att intresset för detta i grunden inte är styrt av vad som är bäst för Sverige utan för ett starkt särintresse. Ett klansamhälle.

Klansamhället är redan här. Det har bara skötts lite snyggare än vad mer burdusa nyinflyttade "Svenskar" visar upp.

Men jag förstår att de gör på detta sätt. Det är inget olagligt och i deras intresse.

Problemet är att de förnekar andra att göra likadant.

Edit: "Svenskar ett folk som alla andra" har inte varit politiskt gångbart. Det är det nu. Och det får STORA konsekvenser.
Det förefaller ytterligt osannolikt att ledande agendajudar som Wolodarski inte skulle ha insett att en kraftig muslimsk invandring leder till en kraftigt ökad antisemitism. Min slutsats blir att de (på toppen, inte random byfåne som skriver i DN och AB) visste vad som skulle ske och trots detta aktivt lät det ske. Frågan är varför. Svaret har jag inte. Det verkar dock troligt att Wolodarski och co tänker big, funderar långa sömnlösa nätter över vad som bäst gynnar Israel, och i det perspektivet skiter fullständigt i svensson-judars situation i Malmö. Det verkar också troligt att vita europeiska sammanhållna nationalstater är något som efter Hitler starkt oroar många elitjudar. (Härav har jag dragit slutsatsen att elitjudar inte är mentalt lämpade att besluta om Europas framtid, ungefär på samma sätt som att en individ som är alltför traumatiserad av personliga upplevelser knappast kan fungera i ett arbete som psykolog.) Men längre än så klarar jag inte att spekulera, det som sker är så obegripligt sjukt. Den numer ofta framförda teorin att drivkraften skulle vara hämndlystna judar som vill förstöra västerlandet tror jag inte på.
Citera
2016-06-03, 20:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Som några exempel i den här tråden verkar peka på, så börjar kanske marken gunga även under DN.
Den här krönikan ifrån Elisabeth Åsbrink ser i mina obotligt optimistiska ögon i alla fall ut som en stapplande början på en avbön. http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...nte-ska-tanka/

Visserligen inleds den med den obligatoriska harangen om rädslan för det nya och okända.

Sedan kommer det nya som jag tror är andemeningen i hennes krönika,

Klok som hon är så har hon skrivit om ämnet tidigare, fast då råkade hon GLÖMMA den lilla detaljen som gör att hon nu måste skriva en ny krönika.

Så nu är det förnuft och fakta som ska vara rättesnöret, rädsla och annat känslopjunk ska inte få styra i politiken längre...eller så har hon ju tyckt hela tiden, hon råkade ju bara glömma att nämna det under den rusiga öppna gränser och Refugees welcome eran

Allt detta är förstås rejält inlindad i en massa text om människovärde, mänskliga rättigheter och liknande och det kan förstås vara jag som desperat övertolkar henne men jag tycker mig som sagt ana en liten avbön och ett avståndstagande från snyftandet i journalistiken och politiken.

Visst. Det är ett litet steg mot en avbön, men hon tror naivt nog att det är mer av liberalt "förnuft" som skall rädda Sverige. Hon tycks inte ha någon som helst förståelse för att det i grund och botten är den svenska kulturen, etniciteten och de specifikt svenska förhållandena som utgjort Sverige och vars återupprättande är det som grundlägger en räddning.

Det där med att skilja religion från stat har vi erfarenhet av, före 1527. Då utgjorde katolska kyrkan istället en stat i staten. En framgångsfaktor var istället att kung och kyrka förenades och att Kyrkan utgjorde en integrerad del i det svenska samhället och på fullaste allvar blev den svenska kyrkan.

Men, det torde dröja innan någon på DN vidgår detta och börjar driva frågan om att återställa det genuina och gedigna Sverige.
Citera
2016-06-03, 21:43
Medlem
S.Kandals avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6446566

Satt i min vita skoda påväg hem från arbetet. Av ohejdad vana lyssnade jag på P1 trots att mitt blodtryck starkt ifrågasätter detta tilltag.

Denna eftermiddag hade jag "turen" att få lyssna på vår fd statsminister Fredrik Reinfeldt.
Denna intervju var något av det märkligaste jag någonsin lyssnat på. Vetskapen om att detta uppenbara psykfall styrt mitt land gjorde mig smått yr. Jag blev nöd och tvungen att parkera skodan i fem minuter och hämta andan innan jag rattade vidare.

Det går tyvärr inte att sammanfatta vad människan sa då han talade i tungor, orden kom liksom ifrån det blå. Jag rekommenderar dock starkt en lyssning då det var oerhört fascinerande.

För att på något sätt komma till ämnet kan jag konstatera att reportern ifråga nog kom till samma slutsats. Reinfeldt borde spärras in på närmaste psykklinik och Sverige kommer aldrig någonsin igen tillåta en statsminister lik denne man. Tack gode gud för detta!
Citera
2016-06-03, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal

Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det är säkert kittlande att "halvvägs" genom livet, med Bank of America på visitkortet, börja kapitalisera på lagrarna: äntligen, med (känslan av) fria tyglar, modellera Europa och flyga mellan kontinenterna, skåda ner från tidszonerna. Göra intryck. Sätta avtryck.

---

Karl Ritter, Associated Press (AP)-artikel i Washington Post :

Citat:
Sweden’s rapid shift to a male majority — which experts didn’t see coming just 10 years ago — has triggered debate among some feminists about the potential impact on women in one of the world’s most egalitarian countries.

Citat:
Valerie Hudson, director of a program on women, peace and security at Texas A&M University, said this should make Swedes concerned, because her research has linked skewed sex ratios in China and India to more violence against women and higher crime levels.

What’s happening in Sweden, Hudson said, “is one of the most dramatic alterations of demography over such a short period of time that I’ve ever seen.” She called it ironic that a country considered a beacon of women’s rights isn’t paying more attention to the issue.

Citat:
In Sweden, there’s been little discussion about the surplus, perhaps because of the link to immigration, a sensitive subject in the Nordic country.

Equality Minister Asa Regner, of the governing Social Democrats, twice turned down requests to be interviewed. The main opposition party, the center-right Moderates, also declined to comment.

Citat:
In 2003, Sweden’s SCB projected that a male surplus wouldn’t happen until 2050. Three years later it moved up the date by 10 years. It barely had time to recalibrate its projections before the moment arrived last year when men outnumbered women.

SCB expert Lena Lundkvist said the gender balance could shift rapidly in other places as well.

“In some countries, the mortality rate for men is still very high,” she said. “If men change their behavior, things are going to move quickly in those countries, too.”

https://www.washingtonpost.com/world...8d2_story.html

Valerie Hudson som citerats tidigare på tråden får i artikeln ovan mothugg från en del internationella forskare, samtliga kvinnor. Notera också hur de svenska politikerna avböjda att kommentera den plötsligt uppkomna manliga, numerära dominansen. Omvärlden diskuterar Sveriges predikament, i sina mainstreammedier, men inte i Sverige. Lustigt, SCB:s expert försöker neutralisera den hastigt uppkomna, manliga, numerära övervikten i Sverige med en avslutande appell gentemot mer eftersatta stater... Detta är en statsfeministisk paradox/konsekvens/reaktionsbildning/slughet: gulla in ett manligt överskott i Sverige och uppfordra andra länders män att ändra sina beteenden så att de kommer ikapp kvinnorna i sina *hrrm* traditionella länder.
Senast redigerad av Kinuski 2016-06-04 kl. 00:00.
Citera
2016-06-04, 00:11
Medlem
fasligts avatar
Johan Westerholm skriver om nästa big no-no-ämne: "white flight" med åtföljande Detroitifiering av svenska städer.
Citat:
White Flight. Den vita flykten. Detroitifiering av storstäderna. Komptetensflykten. Det mest fasansfulla som kan drabba ett samhälle är att det får så dåligt rykte eller blir så försvagat av företagsnedläggningar samt lokal emigration att det inleder resan till att bli spöksamhällen ingen vill bo i. I bästa fall. I sämsta fall att hela samhällen glider över i kriminalitet och utanförskap. Det finns de som menar att begreppet inte kan användas då det är rasifierande av sin natur. Ledarsidorna.se anser dock att begreppet är så pass inarbetat att det är få som inte förstår dess innebörd, att det i första hand idag omfattar kombinationen kapital och kompetens.
Citat:
Områden som präglas av ett lägre välfärdsåtagande, sämre skolor, urglesad övrig statlig service och mer frånvarande statligt våldsmonopol. Lätta offer för att gamla och nya klanstrukturer etablerar sig. Gamla – de som de nyanlända tar med sig från sina urprungsländer. Nya – de som uppstår i det klanlösa ingenmanslandet. Kriminalitet eller extrem religiositet. Ingenmansland är sällan ett ”Landet lagom”. Antingen tillhör du något. Eller inte.
Citat:
Kommuner som sedan början på 2000-talet tagit emot, eller blivit dumpningsplats, för nyanlända kan komma att bli så pass oattraktiva för välutbildade att bli kvar i då skolorna tvingas prioritera tillgången till tolkar före pedagogiska resurser. Den välutbildade medelklassen, som utgör rekryteringsgrund för arbetsledare, chefer på mellannivå eller i företagen skyr kommuner med dålig service eller låga skolresultat.
Citat:
Skattemoralen, från de medborgare som har självförsörjningskapacitet, riskerar att lakas ur. De väljer att flytta till delar av Sverige som kan erbjuda dem en rimligare balans mellan vad de betalar för och vad de får tillbaka. Skolans kvalitet är central. Barnens framtid är deras fokus samtidigt som tryggheten hela tiden ligger som grund. De vill röra sig tryggt i kommunen. Oavsett tid på dygnet och oavsett miljö. I Svalövs kommun finns en polisman i yttre tjänst dagtid. Där har medborgare organiserat sig för att förhindra rån av matbutiker vid stängning när dagskassan skall räknas. Det finns ingen polis i ordinarie tjänst nattetid. I Östersund kan du få vänta på polisman i upp till tre timmar för pågående brott.
Citat:
Att försöka lösa det själv är inte en ovanlig motfråga numera när medborgare ringer 112. Polisen i Skåne hänvisar till lokala medborgargarden. Rikspolischef Dan Eliasson och ordföranden för LRF har aviserat ett samarbete för att öka tryggheten. Bilden av en posse beväpnade med högafflar, spadar och slagträn ligger inte långt borta. Grannsamverkan 2.0. I Nacka kommun, utanför Stockholm, ser de boende hellre motorcykelgäng som grannar än asylboenden. Nacka, Norrtälje, Vellinge, Åre. Vita reservat som blir mer och mer attraktiva för medelklassen än Svalöv, Ludvika, Norberg och Ljusnarsberg.
http://ledarsidorna.se/2016/06/den-vita-flykten/
Problemen kan inte tigas ihjäl hur länge som helst, dags för ketchupeffekt.
Citera
2016-06-04, 10:41
Medlem
Johan Hakelius illustrerar i krönikan "Man ska tycka illa om Arpi för att få godkänt" i Expressen idag åsiktskorridoren ungefär som jag föreställt mig den. Mindre som en uttalad konspiration och mer som ett nätverk av åsikter som kommit att nå en slags legio i form av en väl utsnitslad bana av åsikter som är nödvändiga att inneha utan att riskera ostracisering från den trygga gemenskapen som livet innebär i en elitistisk bubbla långt från de problem man säger sig inte existera - det må vara inom universitetet, bland kändiseliten, journalister, politiker eller hipsterkretsarna på Söder.

Hakelius skriver:
Citat:
"En hel del handlar om baktaleri, medvetna missförstånd, förtiganden, förminskanden och smålögner. Det och om att följa snitslad bana. Det är precis som när det var orientering på idrottsdagen i plugget: ska man få godkänt måste man stämpla in vid vissa kontroller."

Ett ganska tydligt ställningstagande för existensen av en åsiktskorridor, även om den inte beskrivs som den uttalade konspiration dess förnekare gärna förfäktar att det inte skulle röra sig om. Men så tror jag inte heller att de som hävdat korridorens realitet nödvändigtvis sett det, utan många har nog mer ansett det vara just ett lapptäcke av godkända åsikter som under lång tid kokat ner till den minsta gemensamma nämnaren och därigenom på ett nästan sekteristiskt sätt transformerats till en standard som ses som helt naturlig, självklar och inte det minsta kontroversiell för de som befunnit sig inom "sekten" medan den för utomstående framstått som alltmer vansinnig och obegriplig.

Frågan är om man inte kan dra paralleller till den allt större extremifieringen av de vänsterrörelser som uppstod in kölvattnet efter 68-generationens "revolution"? En från början inkluderande rörelse med någorlunda högt i tak som radikaliserades tills åsiktsdiktaturen var så absolut att bara en handfull personer kunde skriva under på den, vilket ledde till ett sönderfallande när rörelsen bröts upp i allt mindre grupperingar - vissa så små att de kom att omfatta just bara en handfull personer. Är det något liknande vi ser nu? Hur en från början någorlunda sund samhällskritisk rörelse blivit för extrem för sitt eget bästa och därmed genom börjat skrämma bort alltfler av sina anhängare?

Hakelius fortsätter med:
Citat:
Huvudanslaget är ungefär det här: vi har visst en öppen diskussion här, om du bara kunde hålla käften och låta oss ha den i fred.

Och i avslutningen tar han tydligt ställning för vilken sida han står på i mediakriget:
Citat:
Och vad vill jag komma fram till? Kanske att folk på vänster-mittenkanten ofta är snipiga jävlar. Men det visste ni väl redan. Nu kan ni gå och stämpla in mig på Twitter.

http://www.expressen.se/kronikorer/j...tt-fa-godkant/
Citera
2016-06-04, 11:10
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Johan Hakelius illustrerar i krönikan "Man ska tycka illa om Arpi för att få godkänt" i Expressen idag åsiktskorridoren ungefär som jag föreställt mig den. Mindre som en uttalad konspiration och mer som ett nätverk av åsikter som kommit att nå en slags legio i form av en väl utsnitslad bana av åsikter som är nödvändiga att inneha utan att riskera ostracisering från den trygga gemenskapen som livet innebär i en elitistisk bubbla långt från de problem man säger sig inte existera - det må vara inom universitetet, bland kändiseliten, journalister, politiker eller hipsterkretsarna på Söder.

Hakelius skriver:

Ett ganska tydligt ställningstagande för existensen av en åsiktskorridor, även om den inte beskrivs som den uttalade konspiration dess förnekare gärna förfäktar att det inte skulle röra sig om. Men så tror jag inte heller att de som hävdat korridorens realitet nödvändigtvis sett det, utan många har nog mer ansett det vara just ett lapptäcke av godkända åsikter som under lång tid kokat ner till den minsta gemensamma nämnaren och därigenom på ett nästan sekteristiskt sätt transformerats till en standard som ses som helt naturlig, självklar och inte det minsta kontroversiell för de som befunnit sig inom "sekten" medan den för utomstående framstått som alltmer vansinnig och obegriplig.

Frågan är om man inte kan dra paralleller till den allt större extremifieringen av de vänsterrörelser som uppstod in kölvattnet efter 68-generationens "revolution"? En från början inkluderande rörelse med någorlunda högt i tak som radikaliserades tills åsiktsdiktaturen var så absolut att bara en handfull personer kunde skriva under på den, vilket ledde till ett sönderfallande när rörelsen bröts upp i allt mindre grupperingar - vissa så små att de kom att omfatta just bara en handfull personer. Är det något liknande vi ser nu? Hur en från början någorlunda sund samhällskritisk rörelse blivit för extrem för sitt eget bästa och därmed genom börjat skrämma bort alltfler av sina anhängare?

Hakelius fortsätter med:

Och i avslutningen tar han tydligt ställning för vilken sida han står på i mediakriget:

http://www.expressen.se/kronikorer/j...tt-fa-godkant/
Det mest intressanta är det som Hakelius inte skriver. Skulle man tro att någon medlem av denna ryggkliande, inbördes beundrande yrkeskår skulle skriva artiklar med för kollektivet obekväma sanningar? I dont think so. Därmed är även medias medvetna mörkande i invandringsfrågan bekräftad.
Citera
2016-06-04, 11:29
Moderator
TheLuckys avatar
Teodorescu undrar samma sak igen:

Citat:
När insikten om att resurserna är begränsade, också närmast oasen, drabbat oss händer det som är ofrånkomligt; individer och grupper ställs mot varandra. Det blir extra problematiskt i ett land med höga skatter, generös välfärd, som eftersträvar jämlikhet. När något är ändligt måste en prioritering ske. Urvalet kan göras olika, det kan exempelvis baseras på störst behov, vem som stått längst i kö eller vem som betalat in mest och längst till systemet. Ett val måste emellertid göras. Ett val som våra folkvalda måste bli bättre på att erkänna och hantera, såväl kortsiktigt som långsiktigt.

Och missar förstås poängen. Den självklara frågan är ändå: vilka kan göra ett val? Det är givetvis de som har sin härkomst här i landet och som är med i produktionen. Det har inte hänt i historien att en inhemsk produktiv befolkning ska försörja en utifrån kommande och till största del icke produktiv befolkning. Detta strider mot alla sätt att bilda ett samhälle. Teodorescu lanserar givetvis USA som föredöme att integrera invandrare. Suck! Det vi talar om är Latinamerikaner och de är i viss mån européer de också samt att USA har ett helt annat välfärdssystem än Sverige.

Fast det hela bottnar i att Alice inte har känslan för landet. Fri rörlighet går före allt. Hade hon varit konsekvent hade Alice föreslagit att Rumänien ska öppna upp för tre miljoner araber med hjälp av EU-bidrag. I Rumänien är ju allt mycket billigare. Och man har framför allt låglönejobb. Men nej, det är till Sverige alla ska. Detsamma gäller Cwejman om Polen. Ivar Arpi twittrade i höstas till Pascalido om att nu har ju Grekland en guldchans i och med alla migranter som tagit sig till Grekland. Fast det tyckte inte hon som menade att migranterna givetvis skulle vidare till Västeuropa, helst då till Sverige.

Mediekriget har ännu inte berört frågan om problemet med kulturella skillnader och etnicitet. Alice berör frågan i förbifarten, vilket visar att hon förstår dess betydelse. Även om migranter skulle få låglönejobb kan man inte bara blanda olika kulturer hur som helst. Detta begriper Alice och det är därför hon inte förespråkar 3 miljoner araber i Rumänien. Ändå tjatar hon om fri rörlighet vilket visar att hennes idé inte är förankrad i någon slags verklighet.
Citera
2016-06-04, 11:41
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det mest intressanta är det som Hakelius inte skriver. Skulle man tro att någon medlem av denna ryggkliande, inbördes beundrande yrkeskår skulle skriva artiklar med för kollektivet obekväma sanningar? I dont think so. Därmed är även medias medvetna mörkande i invandringsfrågan bekräftad.

Fast allas vår Karin P på Aftonbladet ser det från den rakt motsatta sidan. Enligt KP mörkar media de positiva aspekterna av invandring. Med lite imbecillt fixande och trixande med statistiken kommer hon fram till den något avvikande uppfattningen i frågan.
Citat:
I en nyutkommen studie framgår att det finns en åsikt som varit i stort sett totalt mörkad och tystad på de stora tidningarnas ledarsidor de senaste åren. Denna ytterst kontroversiella hållning är att det faktiskt kan finnas något positivt med invandring.
Citat:
Resultatet är extremt tydligt. 17 procent av artiklarna har varit dominerande negativa. Tre procent har varit dominerande positiva. Resten av texterna har varit ”balanserade” som forskarna uttrycker saken.
80 % har alltså varit "balanserade", ändå drar KP slutsatsen att man inte kan uttrycka invandringspositiva värderingar under rådande debattklimat.
Citat:
Sammanfattningsvis har opinionsjournalistiken med mycket stark och hela tiden ökande slagsida skildrat invandring som något farligt, destruktivt och riskabelt.
Mest slående är tendensen på Svenska Dagbladets ledarredaktion. Där har hela 30 procent av texterna varit negativa. Men även Expressen och Dagens Nyheter har i text efter text valt att skildra invandring som ett problem – och i ytterst få texter lyft fram positiva aspekter av densamma.
Den enda stora ledarsidan som inte skildrat invandring kraftigt negativt är denna. Vår rapportering har varit balanserad. Denna hållning har kritiserats hårt av dem som bara förmår att se problem.
Eller hur?
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22941907.ab
Citera
2016-06-04, 11:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Fast allas vår Karin P på Aftonbladet ser det från den rakt motsatta sidan. Enligt KP mörkar media de positiva aspekterna av invandring. Med lite imbecillt fixande och trixande med statistiken kommer hon fram till den något avvikande uppfattningen i frågan.

80 % har alltså varit "balanserade", ändå drar KP slutsatsen att man inte kan uttrycka invandringspositiva värderingar under rådande debattklimat.

Eller hur?

Märklig artikel. Kritiken mot åsiktskorridoren är att dess företrädare ser sig själva just som objektiva och balanserade. En debattör som ideligen framhäver sin objektivitet men bara belägger detta med känsloutspel och brunsmet på andra kan omöjligen tas på allvar. Hela artikeln andas en frustration över att debatten allt mer handlar om fakta och verklighetsbeskrivning.
Citera
2016-06-04, 12:17
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt

Eller hur?
Hur skulle en av de mest tongivande i åsiktskorridoren kunna skriva något annat?

KP beskiver ABs ledarsida som "balanserad" men utan att ange procenttal för negativa, positiva och balanserade ledare. Svds negativa andel - 30% - skriver hon noga ut, men sin egen blaskas andel skriver hon inte ut utan använder ett ord från forskningsrapporten för att beskriva tidningens hållning. Balanserad. Man får därmed intrycket av att ABs ledare till närapå 100% består av ledare som av forskarna klassificerats i den tredje kategorin. Inget Karin gör lämnar hon åt slumpen. Det här är en medveten förfalskning av sanningen. Jag kan ge min högra hand på att av de 3% som totalt är migrationspositiva står AB för den absoluta merparten. Kag kan ge den vänstra handen på att de står för nästan inga av de totalt 17% negativa. Där har vi ABs "balanserade" hållning.
Citera
2016-06-04, 12:41
Medlem
Och vad är en balanserad rapportering om en i grunden negativ händelse?

Om det brann av en terrorsprängning per dag i Stockholm så vore alltså en balanserad rapportering att 50% artiklarna belyste det positiv i sprängningarna.

-Tänk så ljust och luftigt det blev efter senaste sprängningen säger Ali, 37, porrsurfare. -Jag hade ändå tänkt att riva den väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in