2016-05-19, 01:09
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
En riktig, ny front i mediakriget är att mediavänstern (Expo-typerna) verkar börja aktivera sig i högre grad här på Flashback. Vissa av the usual suspects har blivit mycket mer aktiva: trådar som angriper nymedias legitimitet och försvarar gammelmedias startas frekvent: och gamla konton som inte använts på åratal hoppar fram och börjar försvara media/angripa andra postare. Detta gäller framför allt medier- och journalistikforumet. Detta passar väl in i min tes om att det pågår ett återlegitimeringsförsök från gammelmedias sida -- en orkestrerad offensiv där man rapporterar om saker man egentligen inte vill rapportera om därför att man håller på att förlora problemformuleringsprivilegiet, eller makten att definiera.

Hur ser det ut på andra forum som kan påstås vara förknippade med "nyhögern"?

Ah, jag tänkte att det bara var något jag själv inbillade mig. Jag har definitivt reflekterat över att det verkar plötsligt ha dykt upp en hel del hårdföra försvarare av både gammelmedia och etablissemanget, som inte minst är överraskande aktiva och verkar vara målmedvetna. Men samtidigt skulle de behöva växa extremt i antal för att göra någon verklig skada (eller nytta, sett från deras perspektiv). När man har bevisligen fel, så fungerar endast överröstning av alla andra som metod.
Citera
2016-05-19, 01:35
Medlem
Europes avatar
Om man får beröra även sociala medier i kriget, där gammelmedias och det (huvudsakligen skattefinansierade) svenska etablissemanget också har bedrivit sina kampanjer för mångkulturen och bedrivit kampanjer mot de som tvivlar eller t.o.m. kritiserar tron, så noterar jag att många av de värsta politrukerna verkar ha dragit ned på sitt kampanjande. Sådana som Ernman, Betner och Schyffert verkar ha kraftigt dragit ned på propagandan på sin Twitter och Fejan. Jag har fått intrycket av att Andres Lokko nu håller sig till musikämnet istället på både twitter (har inte kollat allt han har skrivit, utan bara en del då och då) och utifrån att endast ha läst rubrikerna till hans SvD-skrönikor, så verkar den senaste PK-spyan vara skriven i slutet av förra året. Den alldeles nyss nämnda Martin Aagård har tagit bort sin twitter när han blev stämd. När jag nu försökte hitta Özz Nujens twitter- och facebookkonton, så verkar de vara borttagna!?

Allt ovanstående märks idag inte minst på Facebook, där jag allt mer sällan har sett lajkanden av PK-artiklar och PK-utspel i sociala medier. Dessutom finns det allt fler icke-PK-artiklar i gammelmedia som folk länkar och lajkar, något som i stort sett inte ens existerade för ett antal år sedan (förändringen började väl ske runt sensommaren/hösten 2014). Men dessutom har jag noterat en enorm uppsjö av icke-PK-sidor på Facebook som folk lajkar allt mer (t.ex. 'Vita kränkta kvinnor', 'Idiotin i Sverige', Jens Ganman o.s.v.). Förändringen är verkligen slående. Inte minst var det länge sedan jag såg någon jag känner (förvisso har rätt många PK-människor försvunnit från min vänlista) dra till med ett av alla dessa uppbyggliga PK-tal och uppmaningar som fortfarande var så vanliga för bara ett par år sedan.

En sannerligen anmärkningsvärd förändring. Dock har jag, som jag skrev i förra inlägget, märkt av en lite större PK-aktivitet här på forumet istället. Har delar av PK-trupperna insett att det inte fungerade med shaming och förklenande tillmälen mot forumet och nu försöker ta itu med det? Det är ju rimligtvis lite för sent vid det här laget? I förbigående noterar jag att väldigt mycket av det jag har läst i gammelmedia och från aktörer i svenska offentligheten under senaste par åren, som fram till nyligen aldrig hördes i den svenska offentligheten, är tankar, problemformuleringar och t.o.m. enskilda begrepp som gick att läsa här på forumet i åratal. Jag tvivlar faktiskt på att de för första gången uttrycktes på sidor som Avpixlat och Politiskt inkorrekt, som Aagård påstår. Snarare lär det mesta, om inte allt, har framförts redan innan dess på det här forumet av enskilda medlemmar.

Edit: Jag har i förbigående fått intrycket att när PK-människor senaste året har försökt syssla med shaming och ogrundat hävdar var alla kritiker får sina uppgifter ifrån, så har jag märkt att de påstår källorna alltid är sidor som t.ex. Avpixlat (ja, i regel är det nästan alltid just Avpixlat, trots att det finns andra liknande sidor), medan Flashback forum aldrig verkar nämnas nuförtiden. Finner PK-politruker det nuförtiden för problematiskt att försöka bedriva shaming genom att påstå att någon får sina uppfattningar från Flashback? Notera även Aagårds artikel i ämnet.

Jag tror att inte bara etablissemanget, gammelmedia och även de flesta som har kommenterat ämnet här på forumet har grovt underskattat den intellektuella betydelse som Flashback forum har haft. Jag brukade ofta ifrågasätta tvärsäkra påståenden om att "ingen" bryr sig om vad som skrivs här, men när jag nu ser allt fler i offentligheten som närmast självklart framför det som har framförts här på forumet i åratal, trots att det uppenbart inte var självklart för någon att framföra det i den svenska offentligheten bara för något år sedan, så undrar jag om inte t.o.m. jag själv har underskattat forumets betydelse. Trots allt behövs det en förklaring till att så många plötsligt verkar ha exakt samma gemensamma djupare förståelse för en rad sakpåståenden, problemformuleringar och värderingsfrågor, trots att ingen synlig diskussion i ämnet har synts till offentligheten innan dess. Samtidigt innebär dessa sakers introduktion i den svenska offentligheten så klart att Flashback forum förmodligen inte kommer att ha riktigt samma viktiga betydelse i framtiden som det har haft hittills. Kanske.
Senast redigerad av Europe 2016-05-19 kl. 01:59.
Citera
2016-05-19, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Om man får beröra även sociala medier i kriget, där gammelmedias och det (huvudsakligen skattefinansierade) svenska etablissemanget också har bedrivit sina kampanjer för mångkulturen och bedrivit kampanjer mot de som tvivlar eller t.o.m. kritiserar tron, så noterar jag att många av de värsta politrukerna verkar ha dragit ned på sitt kampanjande. Sådana som Ernman, Betner och Schyffert verkar ha kraftigt dragit ned på propagandan på sin Twitter och Fejan. Jag har fått intrycket av att Andres Lokko nu håller sig till musikämnet istället på både twitter (har inte kollat allt han har skrivit, utan bara en del då och då) och utifrån att endast ha läst rubrikerna till hans SvD-skrönikor, så verkar den senaste PK-spyan vara skriven i slutet av förra året. Den alldeles nyss nämnda Martin Aagård har tagit bort sin twitter när han blev stämd. När jag nu försökte hitta Özz Nujens twitter- och facebookkonton, så verkar de vara borttagna!?

Allt ovanstående märks idag inte minst på Facebook, där jag allt mer sällan har sett lajkanden av PK-artiklar och PK-utspel i sociala medier. Dessutom finns det allt fler icke-PK-artiklar i gammelmedia som folk länkar och lajkar, något som i stort sett inte ens existerade för ett antal år sedan (förändringen började väl ske runt sensommaren/hösten 2014). Men dessutom har jag noterat en enorm uppsjö av icke-PK-sidor på Facebook som folk lajkar allt mer (t.ex. 'Vita kränkta kvinnor', 'Idiotin i Sverige', Jens Ganman o.s.v.). Förändringen är verkligen slående. Inte minst var det länge sedan jag såg någon jag känner (förvisso har rätt många PK-människor försvunnit från min vänlista) dra till med ett av alla dessa uppbyggliga PK-tal och uppmaningar som fortfarande var så vanliga för bara ett par år sedan.
Vad gäller "kändisarnas" minskade ambition att leka politiker och helgon på andras bekostnad kan nog härledas till en specifik artikel, http://www.gp.se/ledare/ledare-kändi...-koll-1.184440
Ett tecken i tiden, varför den inte skrevs för ett eller fyra år sedan är ju allt för uppenbart.
Citera
2016-05-19, 08:53
Medlem
Continental Ops avatar
Jättebra krönika häromdan i DN om den värdelöse Fridolins framträdande i Agenda som jag störde mig nåt oerhört på. Fridolin vägrade ju som sagt uttryckligen att svara på frågan om vad som skiljer hans partis invandringspolitik från sossarnas politik. Eftersom han kallat överenskommelsen han själv varit med att förhandla fram för "skit" är det ju en berättigad journalistisk fråga vad det är för politik han istället vill driva. Väljarna kan ha ett intresse av det oxå. Fridolin som lämnat verkligheten för att bli upptagen i den politiska klassen och helt tappat kontakten med det samhälle han har i arbete att styra i svarade att han inte ville svara på detta utan det är sånt han bara pratar om vid hemliga förhandlingar med andra partier.

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...lkad-papegoja/

Är det inte förvånande att DN släppt igenom detta? Det är en ovanligt hätsk och föraktfull ton, mot slutet rentav uppgivet.
Citera
2016-05-19, 09:22
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
Är det inte förvånande att DN släppt igenom detta? Det är en ovanligt hätsk och föraktfull ton, mot slutet rentav uppgivet.

Det brukar bli så slutet av vanliga krig. Uppgivenhet och jakt på de skyldiga i de egna leden.

Mediekriget följer exakt samma mall. Nu skall de som är skyldiga till förlusten anklagas. Av precis samma personer som bara för någon vecka sedan tokhyllade samma politiker.

Det går fort att byta åsikt när insikten om att kriget är förlorat sjunker in.

Överlevnadsinstinkten slår till. Precis som för alla primater också för journalister.
Citera
2016-05-19, 09:37
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det brukar bli så slutet av vanliga krig. Uppgivenhet och jakt på de skyldiga i de egna leden.

Mediekriget följer exakt samma mall. Nu skall de som är skyldiga till förlusten anklagas. Av precis samma personer som bara för någon vecka sedan tokhyllade samma politiker.

Det går fort att byta åsikt när insikten om att kriget är förlorat sjunker in.

Överlevnadsinstinkten slår till. Precis som för alla primater också för journalister.

Jag läser krönikan en smula annorlunda. Den handlar inte specifikt om Fridolins uppenbara uselhet, utan han används som exempel på något signifikant mycket mer allvarligt.

Nämligen den svenska politikerkårens flathet och fullständigt genomsyrande allmäna uselhet. Den förstnämnda grundar sig, imo, på två saker:
- allmän inkompetens och klenbegåvning (varierar från fall till fall)
samt
- allmänt syltryggat hukande för den postmodernistiska journalistkåren (och det hade naturligtvis varit befriande om det belysts i krönikan, men man kan inte få allt).

Citat:
Personligen har jag svårt att bestämma mig för vad jag tycker mest illa om – den korkade arrogansen inför väljarna eller att politikerna på fullt allvar tror att de är listiga när de står och vevar retoriska läsefrukter från grundkurs 1A i medieträning.

I fallet Gustav Fridolin var det i alla händelser särskilt plågsamt. Här stod ett ungt språkrör och lät som en åderförkalkad papegoja. Intervjun, eller vad man ska kalla det, fick till och med Åsa Romson att framstå som ett under av klarhet. Hon var åtminstone rak, låt vara att hon fullkomligt saknade överjag i debatter.
...
Den postpolitiska nervositeten har dock blivit så allenarådande, så förkrossande, att det har uppstått en beröringsskräck inför allt som ens påminner om impopulära, tvetydiga eller kontroversiella budskap. Med siktet inställt på nästa popularitetsundersökning förvandlas i stället allt fler till Sandro Key-Åbergs gamla nonsensprator, vilsna, fördummade, beskäftiga gräver man ned sig i ordmassor och truismer som upprepas om och om igen tills de urholkats i sin betydelse.

Och vad mera är: det finns kommentatorer som bedömer och betygsätter dessa retoriska tomrum och kallar det för politisk skicklighet. Jimmie Åkesson, till exempel. Har han någonsin pressats till klarspråk? Anna Kinberg Batras luftpastejer om ingenting? Magdalena Anderssons Excel-prosa?

...
Eller varför inte bara göra det som egentligen borde vara en självklarhet: förlänga varje aktualitetsmagasins programtid automatiskt tills politikerna har svarat på frågorna. Förtroendet grundas ju till syvende och sist i vad politiker säger och gör, inte vad de till varje pris undviker att säga och göra.

Det är dock, mycket riktigt, intressant att krönikan dyker i DN (i kulturdelen av alla ställen), som ju (tillsammans med Expressen och AB) varit drivande i att tvinga den svenska politikerkåren att bete sig på denna måte och därmed försätta Sverige i en migrationspolitisk situation som inte går att beskriva på annat sätt än 'galaktiskt korkad' samt 'monumentalt katastrofal'.

Rubriken, i sig, är dock morgonens stora behållning:
'Här stod en ung politiker och lät som en åderförkalkad papegoja'

I sanning är det en journalistisk 'free for all' på maskrosnötter förnärvarande. Vackert så.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-05-19 kl. 09:41.
Citera
2016-05-19, 10:28
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad gäller "kändisarnas" minskade ambition att leka politiker och helgon på andras bekostnad kan nog härledas till en specifik artikel, http://www.gp.se/ledare/ledare-kändi...-koll-1.184440
Ett tecken i tiden, varför den inte skrevs för ett eller fyra år sedan är ju allt för uppenbart.

Oj! Den där hade jag missat. Vi kan nog av det här dra slutsatsen att Henrik Schyffert, Malena Ernman och dom andra "usual suspects" inte kommer att uttala sig mer i debatten.

Krismedvetenheten sprider sig och det här katastrofala misslyckandet börjar kosta riktiga pengar för riktiga människor som känner att det börjar brännas. I andra änden på den här linjen såg vi Tino Sanandaji som blev inbjuden till nån TV-debatt och gjorde i vanlig ordning slarvsylta av sina känslostyrda motståndare.

Allmänhetens åkning är slut nu. Nu är det dags för dom som kan något att inta spelplanen, och rädda det som räddas kan. Någon vuxen skulle naturligtvis sagt ifrån mycket mycket tidigare.

Det här märker slutet för både okunnig-känslostyrd-komiker-eran och asylhallelujagalornas tidevarv. Halle-fucking-lulja!
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-05-19 kl. 10:31.
Citera
2016-05-19, 10:42
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jag läser krönikan en smula annorlunda. Den handlar inte specifikt om Fridolins uppenbara uselhet, utan han används som exempel på något signifikant mycket mer allvarligt.

Nämligen den svenska politikerkårens flathet och fullständigt genomsyrande allmäna uselhet. Den förstnämnda grundar sig, imo, på två saker:
- allmän inkompetens och klenbegåvning (varierar från fall till fall)
samt
- allmänt syltryggat hukande för den postmodernistiska journalistkåren (och det hade naturligtvis varit befriande om det belysts i krönikan, men man kan inte få allt).

Det är dock, mycket riktigt, intressant att krönikan dyker i DN (i kulturdelen av alla ställen), som ju (tillsammans med Expressen och AB) varit drivande i att tvinga den svenska politikerkåren att bete sig på denna måte och därmed försätta Sverige i en migrationspolitisk situation som inte går att beskriva på annat sätt än 'galaktiskt korkad' samt 'monumentalt katastrofal'.

Rubriken, i sig, är dock morgonens stora behållning:
'Här stod en ung politiker och lät som en åderförkalkad papegoja'

I sanning är det en journalistisk 'free for all' på maskrosnötter förnärvarande. Vackert så.

Det eländiga är att när politiker hamnat i skitstormar, så fungerar det att surra sig vid rodret och bete sig just som åderförkalkade papegojor. Det mediala intresset avtar efterhand. Och medborgarna översköljs av så mycket information nuförtiden att de inte förmår behålla färskt i minnet de politiska synderna från förr. Nya politiker och deras snask avlöser ständigt varandra.

Jämför vi med tiden då det fanns två tv-kanaler, radio och pappersdistribuerad media, inga internetforum, o.s.v., så var situationen så annorlunda.
Citera
2016-05-19, 11:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Vi har sett hur identitetspolitiken varit under attack, hur MP attackeras, och nu kommer även en attack på flyktingpolitiken som jag ser som en milstolpe:

http://www.svd.se/arliga-argument-kr...tingmottagande

Citat:
”Ärliga argument krävs i debatt om flyktingar”

En flykting kostar i genomsnitt 142 000 kronor per år de första sju åren efter att personen har fått uppehållstillstånd.

//..//

I SVT Agenda den 13 mars diskuterade exempelvis Stefan Löfven flyktingmottagande och konstaterade att ”vi behöver människor i arbetsför ålder till vårt land, annars riskerar vi att inte klara välfärden”. Löfven har inte varit ensam om att använda ekonomiska skäl för att motivera flyktingmottagningen.

//..//

Resultaten ger inte stöd för tanken om att flyktinginvandring skulle vara positivt för de offentliga finanserna. Det framkommer i rapporten att ungefär 60 procent av männen och 40 procent av kvinnorna är sysselsatta sju år efter det att de fått uppehållstillstånd i Sverige. Många av de som fått anställning har därtill relativt låga förvärvsinkomster. Som ett resultat av den dåliga arbetsmarknadsintegrationen är flyktinginvandringen en nettokostnad för de offentliga finanserna.

I genomsnitt erhåller således en flykting transfereringar (socialbidrag, bostadsbidrag etc) och offentlig konsumtion (sjukvård, barnomsorg etc) till ett värde som överstiger värdet av de skatter och socialförsäkringsavgifter som flyktingen betalar. Första året efter folkbokföring uppgår denna nettokostnad till cirka 195 000 kronor per flykting. Sju år efter folkbokföring uppgår motsvarande nettokostnad till cirka 95 000 kronor per flykting. I genomsnitt uppgår nettokostnaden för den offentliga sektorn under de första sju åren efter invandring till cirka 142 000 kronor per flykting.

Klartext från två nationalekonomer som vänder sig direkt mot Stefan Löfvéns argumentation. Nu har vi en rapport som har en nettokostnad på 142.000 per år per flykting. Under hösten kom i storleksordningen 100.000 st. 100.000 * 142.000 blir väldigt många nollor. 14,2 miljarder per år om jag räknat rätt. Och det är alltså bara skatteintäkt-kostnad, och inkluderar inte direkta kostnader som migrationsverket tar, med boenden och annat.

Den här klarheten är ny och jag har aldrig sett den förr. Den kan inte bemötas med "men dom flyyyyr för sitt liiiiiiv!" eller "det kostar en fanta och en pizza". Ej heller "det är en vinst för sverige". Det återstår bara att konstatera att det är sinnessjukt dyrt och således skall asylsystemet i sin nuvarande form avskaffas och så får regeringen ta sitt ansvar och repatriera.

Än en gång visar sig dödsknarksnazisterna ha rätt.
Senast redigerad av Nostradumbass 2016-05-19 kl. 11:23.
Citera
2016-05-19, 17:06
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vi har sett hur identitetspolitiken varit under attack, hur MP attackeras, och nu kommer även en attack på flyktingpolitiken som jag ser som en milstolpe:

Nja. Sånna här texter haar dykt upp av och till genom åren. Nu riktar den sig iofs direkt mot Löfven, vilket kanske är nytt, men sånt här har vi sett tidigare. Det här är dock inte oviktigt.

Här är hela rapporten för den som är intresserad. Invandringen börjar diskuteras från sidan 61 och framåt.

http://www.finanspolitiskaradet.se/d...litik+2016.pdf

För att återgå till medias reaktioner på Hans Bergströms mejl till SD. Reaktionerna verkar inte ha tagit hus i helvete som Aftonbladet verkar ha trott. Visst, en och annan upprörd PK-människa här och var, men inga tydliga fördömanden från lite mer etablerat håll. Allra minst från den borgerliga sidan.

Citat:
Bergström bor sedan åtskilliga år inte längre i Sverige utan i USA. Ändå tycker han att han ska lägga sig i svensk inrikespolitik. Visst, det står var och en fritt att ägna sig åt det hen tycker är intressant men Bergström går längre än så. Han agerar dirigent och griper på ett påtagligt sätt in i det politiska skeendet i ett land där han inte bor.

Bergström uppmanar SD att rösta ner regeringens budget och därmed utlösa en regeringskris. ”Det är dags att välta bordet!” som han uttrycker det i mejlet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle22834737.ab

Lena Mellin är upprörd att någon som är bosatt utomlands lägger sig i svensk politik på ett sätt som inte hon tycker om. Om det är olämpligt att lägga sig i sitt tidigare hemlands politik när man är bosatt någon annanstans borde hon ha varit minst lika upprörd över att Kaplan bryr sog om Turkiets inrikespolitik, eller att varlfri kurd är intresserad av vad som händer i Kurdistan, eller att vilken invandrare som helst kan vara intresserad av vad som pågår i sitt tidigare hemland.

Om Sverige skulle kräva att alla invandrare slutar föröska påverka politiken i sina hemländer skulle personer som Lena Mellin börja skrika om rasism. Lite märkligt med tanke på att Sverige har tagit emot en del oppositionella från diktaturer genom åren som ofta har ett mycket stort intresse av att påverka politiken i hemlandet. Lena Mellin verkar inte klara av att tänka ett varv till. Hennes hat mot Sverige tar alltid överhanden.
Citera
2016-05-19, 18:20
Medlem
fasligts avatar
Alice T brassar på:
Citat:
”Vi måste våga prata om svenska normer”, skriver Andreas Norlén, moderat ordförande i riksdagens konstitutionsutskott (AB 18/5). Det är ett konstaterande som innehåller många budskap. För det första att det finns något som heter ”svenska normer” och för det andra att det förutsätter mod att ”våga prata” om dem.

Man kan sannerligen undra varför det ska krävas mod, i en demokrati med grundlagsstadgad yttrandefrihet, att ventilera den sortens åsikter? Enligt Norlén har Sverige ”länge haft svårt att hantera diskussionen om värdegrundsfrågor, att klart ta ställning mellan rätt och fel.” Se där, kanske ett utslag av svenska normer att relativisera, söka konsensus och ängsligt snegla på grannen innan man vågar ta ställning själv?
Citat:
Det framstår allt tydligare att man i Sverige utgått från att integrationen kommer att ske av sig själv och helt missat att acceptansen för migrationen bygger på hur väl integrationen lyckas. Integration har under de senaste decennierna varit liktydigt med arbete och egenförsörjning. Den mjuka dimensionen, som handlar om tillhörighet har ignorerats. Att ställa krav på den som kommit till Sverige har ansetts kränkande, ett tecken på intolerans.

När jag som vikarierande lärare för 13 år sedan tillrättavisade en stökig åttaåring, som indignerat förklarade för mig att jag som kvinna inte hade rätt att ha synpunkter på hans beteende, och en lärare förklarade för mig att man hemma hos Muhammed talade så med kvinnor och att det var något som vi skulle ”acceptera”, beskylldes jag för att inte förstå kulturella skillnader.

Jag vill hävda att det är denna ”förståelse” och passivitet inför värderingskonflikter som lagt grunden för den segregation och misär som blivit en ”normal” del av samhället. När svensk blåljuspersonal inte vågar sig in i vissa områden för att de möts av stenkastande, skrattande ynglingar som tappat respekten för auktoriteter har vi bara oss själva att skylla.
http://www.gp.se/ledare/teodorescu-f...emen-1.1335255
Citera
2016-05-19, 19:21
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

Klartext från två nationalekonomer som vänder sig direkt mot Stefan Löfvéns argumentation. Nu har vi en rapport som har en nettokostnad på 142.000 per år per flykting. Under hösten kom i storleksordningen 100.000 st. 100.000 * 142.000 blir väldigt många nollor. 14,2 miljarder per år om jag räknat rätt. Och det är alltså bara skatteintäkt-kostnad, och inkluderar inte direkta kostnader som migrationsverket tar, med boenden och annat.

Den här klarheten är ny och jag har aldrig sett den förr. Den kan inte bemötas med "men dom flyyyyr för sitt liiiiiiv!" eller "det kostar en fanta och en pizza". Ej heller "det är en vinst för sverige". Det återstår bara att konstatera att det är sinnessjukt dyrt och således skall asylsystemet i sin nuvarande form avskaffas och så får regeringen ta sitt ansvar och repatriera.

Än en gång visar sig dödsknarksnazisterna ha rätt.

En intressant reflektion man kan göra i sammanhanget är vad dessa pengar annars kunnat åstadkomma. Exempelvis verkar den summan kunnat utgöra närmare hälften av finansieringen för att råda bot på den globala antibiotikaresistensen. En viktig sak som beräknas kosta ca 300 miljarder fördelade på en tioårsperiod. Görs inget åt antibiotikaresistensen kommer det snart att bli överdjävligt kostsamt, såväl ekonomiskt som i mänskligt lidande.
Citat:
År 2050 kommer tio miljoner att dö varje år i obehandlade sjukdomar om inget görs, länders ekonomier kommer att digna under sjukdomsbördan, spår utredaren.
Citat:
Totalt kommer det kosta cirka 300 miljarder kronor under en tioårsperiod att hejda hälsokatastrofen, tror den brittiske utredaren. Otto Cars framhåller att det inte har utvecklats någon ny antibiotika sedan 80-talet. Han menar att det krävs både nya läkemedel och att de används sparsamt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6435439

Att antibiotikaresistensen ökar även i vårt land är ett faktum. Tidigare ovanliga sjukdomar och smittor har fått fäste, även det ett faktum. Socialstyrelsen kom i dagarna med en delrapport angående asylsökandes och nyanländas hälso-, sjuk- och tandvård där det fastslås att det abnormt stora antalet asylsökande, och även ett stort antal illegaler, inneburit en mycket stor påfrestning på hälso-, sjuk och tandvårdsystemen. Migranternas hälsostatus är varierande men dålig tandstatus med omfattande vårdbehov anges vara utbredd. I Afghanistan är smittsamma infektionssjukdomar som exempelvis tuberkulos och diarrésjukdomar, mycket vanliga och uppges bidra till 50 % av de afghanska dödsfallen. Till Sverige har, som vi vet, alldeles särskilt många av just afghanerna sökt sig. En dyr grupp på alla upptänkliga vis. Psykisk ohälsa och mentalsjukdom bär de också med sig en myckenhet av, något de delar med de två andra extrastora migrantgrupperna, syrier och irakier. Hos både barn och vuxna noteras en ökad förekomst av infektionssjukdomar som tuberkulos, hiv och hepatit C.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/...8/2016-5-1.pdf

Det hade nog inte varit så dumt att satsa en rejäl slant på bekämpande av antibiotikaresistensen. Men nu tycks vi ha valt att satsa på världens största kolloverksamhet för främmande män i stället. Man kan köpa väldigt olika saker för andras pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in