Den känslostukade svenskens senkomna, skamsna reaktivitet ska utsläckas; orsak och effekt bortser Mikael Levy - "far, medborgare, rektor" - från, som ser en glidning av respekten för "människovärdet" hos de svenska regeringarna de senaste tjugo åren. Även om vi skulle godta den aktuella problembeskrivningen så finns det anledning att påpeka de felaktiga, antydda grundpremisserna.
Flata politiker jämnar vägen för rasism
Citat:
Det är inte längre skambelagt att hänvisa till förstörd havsutsikt och sjunkande huspriser för att avvisa asylboenden i välmående områden.
Får man/"en" invända mot taharrush och skäggbarn? Gängvåldtäkter?
Citat:
Från att Sverige, i både retorik och handling, har följt FN-konventionerna om mänskliga rättigheter har den ovillkorliga plikten att ta hand om de utsatta och svaga successivt omgärdats med villkor. Från tidiga testballonger om olika krav för asyl- och medborgarskap till att, som i vårt grannland Danmark, konfiskera flyktingars egendom och att konkret stänga gränser. Sverige har nu i praktiken upphävt asylrätten för papperslösa, något som måste betraktas som synnerligen extremt men som bara väcker förströdd uppmärksamhet.
Vad menas? "papperslös" är nyspråk för illegal invandrare.
Citat:
Libanon härbärgerar en bra bit över en miljon flyktingar på 4 503 000 invånare. Om Sverige har nått taket för sin kapacitet, vilken nivå ligger då Libanon på? Att hänvisa till verkligheten är ytterligare ett semantiskt knep som bidrar till att skyddsmuren runt det okränkbara människovärdet vittrar och faller sönder.
Också en verklighet att sträva mot. Ett fordom kristet dominerat land får muslimsk majoritet. Jag gissar på att välfärdssystemet inte ser likadant ut i Libanon som i Sverige. Är man utsatt för omedelbart dödshot är man glad att överleva. Är man hungrig är man glad att vara mätt. Har man inte tak över huvudet är man desto gladare för ett tält. Därifrån till PUT, busskort och anhöriginvandring är det åtskilliga steg som är allt annat än självklara att ett mottagarland ska ställa upp på.
Citat:
Jag är rektor på en skola som ligger i ett område som domineras av vit medelklass. Vi har fått den stora förmånen att få ta emot nyanlända, ensamkommande flyktingbarn. Jag är helt övertygad om att det är fantastiskt bra för såväl våra svenska elever som de nyanlända och att denna typ av lösning kommer att tjäna integrationen väl.
Du rektor, jag skeptisk.
Citat:
Det brådskar med att återta det utrymme i den offentliga debatten som har gått förlorat till den högerextrema propagandan. Alla; politiker, tjänstemän i det offentliga och inte minst media måste ta ansvar för att motverka rädsla och oro men också ren rasism. Konkret, och just nu, handlar det om synen på flyktingar och flyktingmottagande men i morgon kan det gälla både dig och mig.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.30...gen-for-rasism
Här blev det lite beröringspunkt på det skoltema jag kom in på igår kväll på tråden. Om vi inte s a s köper den svenska flathetens exceptionalism - det är i volymen, världens högsta asylinvandring och bristen på utvisning av illegaler som flatheten sitter! - så skjuter snart nazismens draksådd skott och kväver oss alla. ML vill inte inse att det är tvångsmatningen av volymen och den missbrukade asylrätten, gospelsjungandet och den mångåriga ickedebatten genom rasiststämpling av kritiker som givit "pissrännan" och andra ventiler; folklig röst, verklig demokrati. Folket tillfrågades aldrig om denna tvångsmatning. Det är en enkelspårig sorts känsloargumentation som artikelförfattaren kommer släpandes med. En tänkande och rationell person måste naturligtvis kritisera sådant fördärv för debatten och politiken bakom den.