2016-02-23, 14:21
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
På senare tid har vi kunnat bevittna Petterssons stegrande uppgivenhet i realtid.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle22312633.ab

Mellan raderna i Petterssons text lyser ett ansenligt mått av ångest inför vad det världsunika invandringsexperimentet ställt till med. Jag tror polletten är på väg att trilla ner på allvar.

Det lyser även fram en viss ödmjukhet. Samarbete framför konfrontation. Respekt således även för den politiska motståndaren. Så nära en ursäkt man kan komma när det gäller en person som Karin Pettersson.

Ja kanske polletten har trillat ner och Karin Pettersson börjat förstå de materiella förutsättningarna i landet. Nu bostadssituationen. Materien sparkar stenhårt. Och övertrumfar all uppblåst postmarxistisk signalpolitik. Nu inte ett ord om värdegrunden och liknande.

Flyktinghaveriet är ett faktum med ett 70-80 000-tal för många flyktingar som slank in i landet under sommaren och hösten. Nu ska vi enligt Karin Pettersson samlas över blockgränserna och kratsa kastanjerna ur elden för regeringen. Hon kommer faktiskt också med med praktiska förslag till hur fler hyresrätter ska kunna byggas. Konstruktivt faktiskt. Snart blir hon väl religiös också.
Citera
2016-02-23, 14:38
Medlem
Den känslostukade svenskens senkomna, skamsna reaktivitet ska utsläckas; orsak och effekt bortser Mikael Levy - "far, medborgare, rektor" - från, som ser en glidning av respekten för "människovärdet" hos de svenska regeringarna de senaste tjugo åren. Även om vi skulle godta den aktuella problembeskrivningen så finns det anledning att påpeka de felaktiga, antydda grundpremisserna.

Flata politiker jämnar vägen för rasism

Citat:
Det är inte längre skambelagt att hänvisa till förstörd havsutsikt och sjunkande huspriser för att avvisa asylboenden i välmående områden.

Får man/"en" invända mot taharrush och skäggbarn? Gängvåldtäkter?

Citat:
Från att Sverige, i både retorik och handling, har följt FN-konventionerna om mänskliga rättigheter har den ovillkorliga plikten att ta hand om de utsatta och svaga successivt omgärdats med villkor. Från tidiga testballonger om olika krav för asyl- och medborgarskap till att, som i vårt grannland Danmark, konfiskera flyktingars egendom och att konkret stänga gränser. Sverige har nu i praktiken upphävt asylrätten för papperslösa, något som måste betraktas som synnerligen extremt men som bara väcker förströdd uppmärksamhet.

Vad menas? "papperslös" är nyspråk för illegal invandrare.

Citat:
Libanon härbärgerar en bra bit över en miljon flyktingar på 4 503 000 invånare. Om Sverige har nått taket för sin kapacitet, vilken nivå ligger då Libanon på? Att hänvisa till verkligheten är ytterligare ett semantiskt knep som bidrar till att skyddsmuren runt det okränkbara människovärdet vittrar och faller sönder.

Också en verklighet att sträva mot. Ett fordom kristet dominerat land får muslimsk majoritet. Jag gissar på att välfärdssystemet inte ser likadant ut i Libanon som i Sverige. Är man utsatt för omedelbart dödshot är man glad att överleva. Är man hungrig är man glad att vara mätt. Har man inte tak över huvudet är man desto gladare för ett tält. Därifrån till PUT, busskort och anhöriginvandring är det åtskilliga steg som är allt annat än självklara att ett mottagarland ska ställa upp på.

Citat:
Jag är rektor på en skola som ligger i ett område som domineras av vit medelklass. Vi har fått den stora förmånen att få ta emot nyanlända, ensamkommande flyktingbarn. Jag är helt övertygad om att det är fantastiskt bra för såväl våra svenska elever som de nyanlända och att denna typ av lösning kommer att tjäna integrationen väl.

Du rektor, jag skeptisk.

Citat:
Det brådskar med att återta det utrymme i den offentliga debatten som har gått förlorat till den högerextrema propagandan. Alla; politiker, tjänstemän i det offentliga och inte minst media måste ta ansvar för att motverka rädsla och oro men också ren rasism. Konkret, och just nu, handlar det om synen på flyktingar och flyktingmottagande men i morgon kan det gälla både dig och mig.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.30...gen-for-rasism

Här blev det lite beröringspunkt på det skoltema jag kom in på igår kväll på tråden. Om vi inte s a s köper den svenska flathetens exceptionalism - det är i volymen, världens högsta asylinvandring och bristen på utvisning av illegaler som flatheten sitter! - så skjuter snart nazismens draksådd skott och kväver oss alla. ML vill inte inse att det är tvångsmatningen av volymen och den missbrukade asylrätten, gospelsjungandet och den mångåriga ickedebatten genom rasiststämpling av kritiker som givit "pissrännan" och andra ventiler; folklig röst, verklig demokrati. Folket tillfrågades aldrig om denna tvångsmatning. Det är en enkelspårig sorts känsloargumentation som artikelförfattaren kommer släpandes med. En tänkande och rationell person måste naturligtvis kritisera sådant fördärv för debatten och politiken bakom den.
Citera
2016-02-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Också en verklighet att sträva mot. Ett fordom kristet dominerat land får muslimsk majoritet. Jag gissar på att välfärdssystemet inte ser likadant ut i Libanon som i Sverige. Är man utsatt för omedelbart dödshot är man glad att överleva. Är man hungrig är man glad att vara mätt. Har man inte tak över huvudet är man desto gladare för ett tält. Därifrån till PUT, busskort och anhöriginvandring är det åtskilliga steg som är allt annat än självklara att ett mottagarland ska ställa upp på.

Jämförelsen med Libanon är lika skrattretande överförenklad som alla flyktingvurmares dåliga argument. Det är löjeväckande och direkt bedrägligt att så enkelt jämföra flyktinghanteringen i Sverige med ett land som:

För det första ger inte Libanon medborgarskap till flyktingarna, målsättningen är att de stannar i läger tills de kan flytta tillbaka.

För det andra erbjuds i princip ett tältläger med vad jag gissar är en hög grad av "sköt dig själv". Så här kan det se ut i ett libanesiskt flyktingboende: http://26t4l93f9dhe439yxm286lpv.wpen...refugeesAP.jpg
Eller så här: http://cdn.timesofisrael.com/uploads...r111964824.jpg

För det tredje: finansieras av FN

Jag är säker på att Sverige också hade klarat av bra mycket större flyktingmottagning om notan betalades av någon annan, vi fritt och utan några som helst problem kunde skicka tillbaka samtliga så fort vi bedömer att deras hemland är någorlunda tryggt, om hur låg standard som helst kunde accepteras för mat boende, och flyktingarna förväntats sköta sitt eget hushåll och inte få några ekonomiska bidrag alls.

En fin liten illustration över oärligheten i debatten: att jämföra äpplen med... ja, päron är lite för nära så jag säger kokosnötter.
Senast redigerad av enondgris 2016-02-23 kl. 14:59.
Citera
2016-02-23, 15:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
Jämförelsen med Libanon är lika skrattretande överförenklad som alla flyktingvurmares dåliga argument. Det är löjeväckande och direkt bedrägligt att så enkelt jämföra flyktinghanteringen i Sverige med ett land som:

För det första inte ger medborgarskap till flyktingarna, målsättningen är att de stannar i läger tills de kan flytta tillbaka.

För det andra i princip erbjuder ett tältläger med vad jag gissar är en hög grad av "sköt dig själv". Så här kan det se ut i ett libanesiskt flyktingboende: http://26t4l93f9dhe439yxm286lpv.wpen...refugeesAP.jpg

Jag är säker på att Sverige också hade klarat av bra mycket större flyktingmottagning om notan betalades av någon annan, vi fritt och utan några som helst problem kunde skicka tillbaka samtliga så fort vi bedömer att deras hemland är någorlunda tryggt, om hur låg standard som helst kunde accepteras för mat boende.

En fin liten illustration över oärligheten i debatten: att jämföra äpplen med... ja, päron är lite för nära så jag säger kokosnötter.
Dessutom så är det ju så att inga palestinier som flytt till grannländerna i olika krig sedan Israel bildades har fått medborgarskap i Libanon/Jordanien osv. Därav alla "statslösa palestinier" som man ständigt hör talas om.
Citera
2016-02-23, 15:06
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Den känslostukade svenskens senkomna, skamsna reaktivitet ska utsläckas; orsak och effekt bortser Mikael Levy - "far, medborgare, rektor" - från, som ser en glidning av respekten för "människovärdet" hos de svenska regeringarna de senaste tjugo åren.

Min undran är varför ett av grannländerna till Syrien inte kritiseras för att de inte tar emot en stor del av dessa flyktingar. Varför kritiseras inte de för brist på människovärde och brott mot asylrätten?
Det har inga språkproblem och finns i närområdet. Varför undgår de den kritik som Sverige utsätts för i både frågan om migration, flyktingar, asylrätt och i förlängningen mångkulturen?

Jag pratar alltså om Israel.
Varför inga Syriska flyktingar i Israel? Varför ingen reell kritik mot att det inte sker?

Det går till och med ut officiellt och säger absolut nej. Och får så göra utan kritik. Med följande argument:

Citat:
Netanyahu... However, he said that Israel’s “lack of demographic and geographic depth” requires controlling its borders against both “illegal migrants and terrorism.”

http://www.latimes.com/world/middlee...906-story.html
Citera
2016-02-23, 15:25
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Min undran är varför ett av grannländerna till Syrien inte kritiseras för att de inte tar emot en stor del av dessa flyktingar. Varför kritiseras inte de för brist på människovärde och brott mot asylrätten?
Det har inga språkproblem och finns i närområdet. Varför undgår de den kritik som Sverige utsätts för i både frågan om migration, flyktingar, asylrätt och i förlängningen mångkulturen?

Varför inga Syriska flyktingar i Israel? Varför ingen reell kritik mot att det inte sker?

Det går till och med ut officiellt och säger absolut nej. Och får så göra utan kritik. Med följande argument:

Absurdistan är ett känt öknamn på Sverige. Inkonsekvensistan skulle funka lika väl.

Turistresmål nummer ett är Thailand, nu även med egen TV-serie, vilket är en militärdiktatur. Jämför behandlingen av, och retoriken kring, Thailand med vad t.ex. demokratin Ungern får utstå. Det är så j-a snurrigt att det går inte föra en seriös diskussion kring. Det är bara psykos.

I Saudiarabien hugger staten huvudet av människor på öppen gata, piskar bloggare och förbjuder kvinnor att köra bil. Svarta och asiatiska män och kvinnor lever under slavliknande förhållanden, där rasismen återkommande tar sig rent sadistiska uttryck. Landets ambassadör är välkommen att slafsa i sig nobelmeny, men SD:s partiledare har fel värdegrund och blir hemma.

Kina är en kommunistkapitalistdiktatur och avrättar människor på löpande band. Kinesiska arbetare blir rövknullade av både Partiet och Bolaget. Landet för en expansiv vapenhandel och koloniserar Afrika. I Sverige är det tyst.

Tre enkla exempel på hur politiker och media i Sverige bortser ifrån eller hanterar rättvisefrågor inkonsekvent. Israel är ett mycket litet exempel i det hela. Egentligen är det absurt att diskutera utifrån någon slags förväntan att media skall nyktra till, även om jag så gör själv. Var agendan tar slut och efterblivenheten börjar, är inte lätt att avgöra.
Citera
2016-02-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris

För det första ger inte Libanon medborgarskap till flyktingarna, målsättningen är att de stannar i läger tills de kan flytta tillbaka.

För det andra erbjuds i princip ett tältläger med vad jag gissar är en hög grad av "sköt dig själv". Så här kan det se ut i ett libanesiskt flyktingboende: http://26t4l93f9dhe439yxm286lpv.wpen...refugeesAP.jpg

Jag är säker på att Sverige också hade klarat av bra mycket större flyktingmottagning om notan betalades av någon annan, vi fritt och utan några som helst problem kunde skicka tillbaka samtliga så fort vi bedömer att deras hemland är någorlunda tryggt, om hur låg standard som helst kunde accepteras för mat boende, och flyktingarna förväntats sköta sitt eget hushåll och inte få några ekonomiska bidrag alls.

Mikael Levy jämför äpplen och Vvs-installationer. Migrationsverkets prognos A för 2020 är 93 miljarder i initiala kostnader för migration- och integration vilket på ett ungefär motsvarar hela intäktssidan i Libanons statsbudget
Citera
2016-02-23, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y

På samma sätt som man kan fråga sig varför det när det gäller Israel är helt legitimt att föra en saklig och resonerande debatt om vad de långsiktiga effekterna blir av att en allt större del av befolkningen utgörs av ultrareligiösa människor som skaffar massor av barn, håller kvinnorna hemma och där männen inte utför normalt produktivt arbete och istället lever på bidrag?

http://www.dagen.se/ultraortodoxa-ta...plats-1.115063

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4894276
Senast redigerad av Bud Fox 2016-02-23 kl. 16:10.
Citera
2016-02-23, 17:49
Medlem
Ördögs avatar
Den manhaftige och mångordige Marcus Priftis manar i ETC de olika fraktionerna i det "antirasistiska" skrået att upphöra med sitt inbördes käbbel. Hans alster är intressant närmast för den inblick den ger i den "antirasistiska" kompottens beskaffenhet, samt för det smått desperata tonfallet. Tydligen verkar många "antirasister" känna ren förtvivlan över utvecklingen, och inse att allting mer eller mindre går åt hälsingland ...

Tre tips för att bekämpa rasismen
http://www.etc.se/kronika/tre-tips-att-bekampa-rasismen
Citat:
Låt oss sammanfatta läget: vi har fascistiska frikårer på gatorna, ett rasistparti har kommandot över problemformuleringen, nätrasisterna hatar och hotar helt öppet och den som sticker ut hakan i antirasistiskt ärende måste tänka på sin personliga säkerhet. Regeringen använder Orwellskt nyspråk för att stänga gränserna, etablerade debattörer sprider skräckpropaganda som hämtad från Sverigedemokraternas nazistiska förflutna och extremhögerns agitatorer lajvar oroliga föräldrar på grannskapssamråd. Länder som Polen, Tjeckien och Ungern visar vägen mot en fullfjädrad statsrasism, och EU betalar blodspengar till ett våldsamt och auktoritärt Turkiet för att hålla svältande människor från Fortet.
----
Man får gärna ha åsikter om vilken kamp som är viktigast. Men situationen är nu sådan att ältandet om våra skillnader inte rimligen kan få överskugga vårt gemensamma mål.
---
Progressiva segrar har aldrig vunnits genom renlärighet. De har vunnits av breda allianser – när människor som delar något fundamentalt, men skiljer sig åt i detaljerna – gått samman för ett gemensamt syfte. Det hot vi står inför nu är så utbrett, och så allvarligt till sin karaktär, att vi bara kan besegra det genom att hålla ihop.
Senast redigerad av Ördög 2016-02-23 kl. 17:52.
Citera
2016-02-23, 18:21
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Flyktinghaveriet är ett faktum med ett 70-80 000-tal för många flyktingar som slank in i landet under sommaren och hösten. Nu ska vi enligt Karin Pettersson samlas över blockgränserna och kratsa kastanjerna ur elden för regeringen. Hon kommer faktiskt också med med praktiska förslag till hur fler hyresrätter ska kunna byggas. Konstruktivt faktiskt. Snart blir hon väl religiös också.

Det är nog dessa 80 000 som regeringen aviserat att man tänker utvisa. Det blev inga fördömanden i media när dom gick ut med det vilket gör att man kan anta att många inser att det är ett måste. Efter det är det bara att skicka hem dom återstående 80 000 när deras tillfälliga uppehållstillstånd gått ut.
Senast redigerad av Prawitz 2016-02-23 kl. 18:25.
Citera
2016-02-23, 18:48
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Det är nog dessa 80 000 som regeringen aviserat att man tänker utvisa. Det blev inga fördömanden i media när dom gick ut med det vilket gör att man kan anta att många inser att det är ett måste. Efter det är det bara att skicka hem dom återstående 80 000 när deras tillfälliga uppehållstillstånd gått ut.

Tvärtom, dagens (= Dahlbergs) ledare i Expressen har helt vettiga förslag om att de som saknar asylskäl och som man inte lyckas utvisa inte borde få rätt till sociala förmåner, skola osv.

Läs och njut

http://www.expressen.se/ledare/ett-n...etyda-ett-nej/
Citera
2016-02-23, 18:49
Medlem
AnonymKostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Den manhaftige och mångordige Marcus Priftis manar i ETC de olika fraktionerna i det "antirasistiska" skrået att upphöra med sitt inbördes käbbel. Hans alster är intressant närmast för den inblick den ger i den "antirasistiska" kompottens beskaffenhet, samt för det smått desperata tonfallet. Tydligen verkar många "antirasister" känna ren förtvivlan över utvecklingen, och inse att allting mer eller mindre går åt hälsingland ...

Tre tips för att bekämpa rasismen
http://www.etc.se/kronika/tre-tips-att-bekampa-rasismen

Huh, den artikeln var ganska sinnessjuk ja. Jag trodde huvuddelen av vänstern börjat fatta att välfärdsstaten inte fungerar så bra med mångkultur, men tydligen inte. Tiden har tydligen stått still på "etc" sen år 2002 verkar det som. "Sverige är ett rikt land" fortfarande. Jag för samma intryck av aftonbladet också.

(Är "etc" en antirasistisk tidning förresten? För de flesta av artiklarna handlar om att förneka diverse halmgubbar om mångkultur. Mer "antirasism" än "vänster" känner det som.)

Det som slår mig mest är hur "vänster" tidningar fortfarande kan förespråka öppna gränser / "allt till alla" mentalitet, vilket är intrycket jag får av deras artiklar. Det kommer ju krossa staten/kommunerna, märks inte det? Märks inte kollapsen ute i kommunerna alls?

Om jag ville krossa staten och dess förtroende permanent är nog miljöpartiets politik den ultimata lösningen. En lösning som i förlängningen kommer undergräva förtroendet bland både hög och låginkomsttagare när ingen "får ut" något från systemet.

Så.....låt inte mig stoppa er plan "krossa staten genom mångkultur" etc/aftonbladet. Go right ahead. Jag är på er sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in