2015-09-05, 11:18
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Dagens DN Debatt speglar det du talar om rätt väl. Mest förvånande är kanske inte dess budskap utan budbäraren, en docent vid Försvarshögskolan. Docent Egnell läxar upp svenska folket ordentligt och mässar om att[...] Fyll charterplan. Rulla ut de vita bussarna." Därpå klagar docenten på "ett hårdnat samhällsklimat, med vindar som påminner om Europas allra värsta historia." Artikeln avslutas med lite Bernadotte och Wallenberg.

Så nu vet vi. Det är bara att lägga sig raklång för en utveckling som måste ske, som kommer ske, och som ska göra det nya Sverige ännu mer spännande än det redan är.
Att FHS numera skolar genusprofeter ska väl ses som en fingervisning om hur pass djupt vårt svenska utbildningsväsende sjunkit ned i de postmoderna träskmarkerna. Det är förstås intressant att notera det att mässandet om att fylla charterplan går som ett eko vidare till Aftonbladet. Nåväl, rent säkerhetspolitiskt är förstås sådant mässande enbart förbryllande. Här håller Egnell föredrag:
http://www.fhs.se/sv/nyheter/2015/ma...derperspektiv/

Länk till dagens DN Debatt.

På tal om trollen så berättar Niklas Orrenius nu om sin "nyfikenhet" på Julia Caesar:
Citat:
Fotnot: Mot bakgrund av den senaste veckans upptrissade och giftiga debattklimat, med hatkampanjer och flera hot, har DN valt att inte namnge personen bakom pseudonymen Julia Caesar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nik...-julia-caesar/

Verkar mao som att hatkampanjer och hot gav önskad effekt.
Citera
2015-09-05, 11:38
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
Tino Sanandaji replikerar på Arnstads "5 myter", på sin Facebook.

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater

Smakprov

Nu måste ju även folk på vänsterkanten vakna, se det som Widar Andersson och Johan Westerholm sett sedan länge, att regeringens "expert" är en simpel medelmåtta, om ens det, som sprider lögner.

Arnstad är den absolut största kontraindikatorn bland alla opinionsbildare. Trodde han var ute ur debatten men kom tillbaka på bästa sätt
För folk på vänsterkanten är man aldrig någon simpelmedelmåtta om man har rätt åsikter, då är man en hjälte!

För vänstern är inga argument som stödjer vänsteråsilkter lögner! Dessutom är sanning och fakta relativt, fakta är fascistiskt!
Citera
2015-09-05, 11:49
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Ja jag förstår inte varför Rosling anses som så bra. Det kommer sig förmodligen av hans framtoning och rapphet, kombinerat med att han är skolpojkemässigt påläst på statistik. Han stöder sig på statistik, det är hans fakta. Men att därifrån till att komma till tolkningar av verkligheten, varför saker och ting förhåller sig som statistiken säger det är han inget vidare på. Utan ett svar på sådana frågor om varför betyder det han säger inte särskilt mycket, såväl Sd som sjuklövern kan fylla hans statistik med ideologisk mening.
Han är en duktig statistiker, men det är vanskligt att förutse framtiden med stöd av statistik. Bara för att en utveckling har funnits innebär inte detta att den utvecklingen automatiskt fortsätter, låt oss säga att medellivslängden hittills har ökat, det innebär inte att medellivslängden kommer att fortsätta att öka oavsett vad som händer.

Om livsstilen ändras til det sämre, mer alkohol, mindre motion etc etc, eller om sjukvården får mindre resurser osv osv så är det inte givet att livslängden ökar även om den gjorde det tidigare.

Detta är en invändning som sällan eller aldrig hörs mot Rosling, antagligen för att man så gärna vill tro på hans positiva budskap.
Citera
2015-09-05, 11:57
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Att FHS numera skolar genusprofeter ska väl ses som en fingervisning om hur pass djupt vårt svenska utbildningsväsende sjunkit ned i de postmoderna träskmarkerna. Det är förstås intressant att notera det att mässandet om att fylla charterplan går som ett eko vidare till Aftonbladet. Nåväl, rent säkerhetspolitiskt är förstås sådant mässande enbart förbryllande. Här håller Egnell föredrag:
http://www.fhs.se/sv/nyheter/2015/ma...derperspektiv/

Länk till dagens DN Debatt.

På tal om trollen så berättar Niklas Orrenius nu om sin "nyfikenhet" på Julia Caesar:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nik...-julia-caesar/

Verkar mao som att hatkampanjer och hot gav önskad effekt.

Nu är det ju ändå så här att få av massinvandringsförespråkarna vet vem Julia Ceasar är. Alltså är det i stort sett bara massinvandringskritiker som kampanjen riktar sig till. Och dem har man bara lyckats göra än mer förbannade. Ingen lär ju ändra åsikt. Det står fortfarande 0-10 till SD:s fördel och situationen har blivit än mer infekterad. Vad är det lyckosamma i detta?

Har man den här typen av drev avslöjar man samtidigt att man inte tar invandringen på allvar och att man anser sig ha rätten att mörka och vara opartisk. Man kan koka ned det till Bort med demokrati. Det vinner bara sådana som Dahlberg och Arpi på. De är i och för sig bara enskilda aktörer i var sin tidning som annars är väldans massinvandringsförespråkare. Men ägarna vet mycket väl att tidningarna skulle i stort sett sänkas om man tog bort dessa skribenter. GP visar med all tydlighet att det trots allt är läsarna som betyder något i förlängningen. Sviker dem är ju allting över.

Sedan missar msm i sin iver att krossa sd den nya changern. I sin tävlan om läsarna och konkurrensen med alternativ media har utländsk media fattat grejen med att servera kunskapstörstande läsare mer information. Brendan O´Neill på brittiska The Spectator var en av de första som avslöjade att den drunknade pojkens far inte alls var flykting, utan frisör i Istanbul. Hur många klick runt om i världen har inte det gett. För att alls få reda på den informationen i Sverige måste man läsa på Avpixlat, Fria tider eller här. Dahlberg och Arpi kommer inom någon vecka sprida informationen vidare och givetvis få många klick. Kan tänka mig att Qwejman eller Teodorescu gör samma sak. Då får Orrenius och Lindeborg bli hur sura de vill.
Citera
2015-09-05, 12:19
Medlem
I dagens DN kan man läsa en lång intervju med Zlatan Ibrahimovic.

http://fokus.dn.se/zlatan

Detta stycke är intressant för denna tråden (det kommer sig ur att Zlatan hånade damfotboll).

Citat:
Det är svårt att få flickor att spela fotboll i Rosengård.

Det blev inte lättare när stadsdelens kung gycklade anspråken.
– Vi har enorma problem, säger Ivica Kurtovic, utvecklingschef i FC Rosengård. Det finns föräldrar i Rosengård som ogärna ser sina tjejer spela, efter skoltid verkar det nästan vara förbjudet för dom. Det är bedrövligt. I åldrarna 7–10 är det jättesvårt. Bland dom yngsta nästan omöjligt. Det finns föräldrar som kräver tjejer som tränare, vilket är jättesvårt att hitta, tyvärr.

Här får vi en inblick i det mångkulturella Rosengård.

*

Angående detta med Helmersson och hans ledare. Det är just nu väldigt olägligt för MSM att behöva ta avstånd från alla dessa organisationer. Inom vissa borgerliga kretsar har det här varit omskrivet i flera år, men i den större offentligheten har ingenting hänt. Dessa organisationer har en ganska fast förankring bland politiker och raka vägar in som experter, partier som F!, V, MP och stora delar av S har köpt deras analys rakt av. Det kommer krävas mycket för att bryta helt, många personliga band som måste klippas, det kostar på. Dessutom kommer det bli ett vakuum där folk kommer fråga sig "men vänta nu, dessa som påstod sig vara experter på mänskliga rättigheter var alltså själva rasister, vilka ska vi nu anlita?".

Det är en stor motsättning hos dom som satt sin trovärdighet på spel genom att anlita dessa personer samtidigt som det nu kommer upp mer och mer problem kopplade till islamism och förortskultur. Istället klankas den ned på vänsterfolk som insett sanningen, som Kakabahve och Madon, som anses som förrädare. Men splittringen har börjar helt klart.
Senast redigerad av santacroce 2015-09-05 kl. 12:25.
Citera
2015-09-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep

Jag har lusläst både SvD, GP och DN dom senaste dagarna men inte fått en enda förklaring till varför detta sker just nu. Konflikten i Syrien utbröt våren 2011 och flyktingströmmen verkar ha varit relativt konstant sedan dess (om jag inte tolkar följande källa helt fel), med undantag för en puckel över nyår 2014-2015. Vad är det som har skett som gör att det är sånt kaos nu? Är det grannländerna som har nått full kapacitet? Är det flyktingsmugglare som kör på högvarv? Är det pullfaktorer i västra och norra Europa som påverkar? Inga av dessa frågor har mig veterligen ens diskuterats i media. Jag blir dock gärna rättad på denna punkt och menar inte att det inte finns någon bakomliggande orsak.

Du kan inte ha lusläst så noga då denna varit på expresssen framsida hyfsat länge och berör just varför just nu.

http://www.expressen.se/geo/carl-fri...uropa-just-nu/
Citera
2015-09-05, 12:44
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
De som efter sommarens relativt stora antal kritiska ledare trott sig se en trendvändning får tänka om. Sommarvikarierna har förpassats till Arbetsförmedlingen igen och nu är de riktiga journalisterna tillbaka i en veritabel storoffensiv. Och efter att verkligheten under en tid tvingat dem till en defensiv ställning har de nu hittat ett effektivt vapen: Drabbade barn. På tre sidor visar DN i färg och stort format upp två sjuka barn, ett blodigt barn och ett dött barn. Jag mår illa, på riktigt. Mot den här typen av argumentation kan man bara förlora. Sålunda är också alla som på senaste tiden vågat lufta misstro mot invandringspolitiken nu helt tysta.
Mycket kan man skylla de svenska hornalisterna för, men just denna offensiv är koordinerad på europeisk nivå. Det är inte ivar Arpi som är målet, det är Dublinförodningen och andra överenskommelser om EUs yttre gränser som är måltavlan. Tyvärr ser det ut att gå ganska bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Egnell i DN
Vi lever i en tid av global migration och varken Sverige eller världen kommer att se likadan ut när denna period är över.
Det är onekligen spännande tider ur ett media-meta-perspektiv.

Flera inbördes motstridiga sanningar hålls för sanna samtidigt i detta paradigmskifte. För några sidor sedan konstaterades att Johan Norberg, som vill återinföra trasproletariatet och förinta allt vad arbetarrörelsen uppnått under mer än ett århundrade, kramas och omhuldas av röda ledarsidor och opinionsbildare.

Robert Egnells uttalande är spännande ur samma perspektiv: Det är fortfarande fullt gångbart i den allmänna debatten att hävda att invandringen är en rännil och utan signifikant påverkan på vårt samhälle. Samtidigt får man utan mothugg framföra att migrationen är enorm och i grunden förändrar våra länder, men bara så länge man accepterar och hyllar det skeendet.
Citera
2015-09-05, 12:51
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Kommunisterna har nu helt klart tagit övertaget i det flammande mediakriget. Och detta med hjälp av 100 procent känslobudskap. Men det kommer en dag då dessa känslor ska översättas till politik; Hur ska bostäder ordnas?. Hur ska försörjning ordnas? Vilka försämringar ska göras för att finansiera? Hur ska trösklar sänkas för att främja "integrationen"?

När känslostormen åter förbyts till politik måste sverigevännerna stå redo igen.

Det tror jag inte är ett problem. Trots den här hetsen så handlar det ju om situationen i Europa än så länge - och Sveriges problem finns kvar imorgon och övermorgon. Det här känslorunkandet är som någon debattör skrev "letandet efter godhetskickar". Det är som en depressionsdriven godhetsdyngfylla. En stunds verklighetsflykt från Alice Teodorescu, Ivar Apri och Marika Formgrens elaka texter.

Men självgodhetskicksletande jippojournalistik precis som depressionsdrivna dyngfyllor tar slut med en jävla baksmälla. Och inget av det löser några problem heller. Snarare blir problemen värre.

När jag ser det här koordinerade drevet får jag känslan av jippo. Ungefär som när TV4 kör sin årliga "nollrasismvecka". Det kan verka som ett övertag, men jag tror MSM (när man ser delningsstatistik i sociala medier etc.) sjunger för den redan frälsta kören bara.

Och hur länge ska dom orka hålla det här tempot? Till nästa val? Knappast. Jag gissar på att det blir ett självgodhetsparty i samma längd som "järnrörsskandalen", max ett par veckor kommer det hålla på att spöa den här döda hästen - som alla vet redan är död.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-09-05 kl. 12:59.
Citera
2015-09-05, 12:52
Medlem
Det har sannerligen inte varit lätt att hitta inspiration till tråden de senaste dagarna. Maken till motoffensiv från MSM får man leta efter, om det ens någonsin förekommit en dylik kampanj med den intensitet vi nu skådar. Excesserna är för många för att ens exemplifieras. Hade dubbelmordet på IKEA överhuvudtaget nämnts i media om det hade ägt rum idag? Hade liksom inte passat profilen för rådande agenda.

I alla fall. Trodde aldrig den dagen skulle komma när jag håller med om någonting som Åsa Linderborg skriver,men undrens tid är tydligen inte förbi. Här kritiserar hon med rätta Expressens 'historierevisionism' att helt utan förklaring eller motivering radera Ulf Nilsons hyllningskrönika om Julia Caesar från 2010. Förvisso hyllas uthängningen som sådan men ju fler som får upp ögonen för Expressens agerande i detta avseende desto bättre.

I vanliga fall brukar jag se fram emot Dahlbergskans söndagsledare. Hyser dock inga illusioner om att någonting meningsfullt ska komma från det tangentbordet i morgon, givet rådande läge. Kan det bli skatter, skola, bensinpriser eller annat dylikt harmlöst tema? På twitter har hon andats om gulfstaternas motvilja att ta emot. Möjligen, möjligen något åt det hållet om nu dagstemat överhuvudtaget berörs. Jag känner mig lätt deprimerad för tillfället....

http://www.aftonbladet.se/kultur/article21360646.ab
Citera
2015-09-05, 12:58
Medlem
Jag tror inte att man behöver bli konspiratorisk redan. Det som antagligen hänt är att smugglarna allt sedan syrienkriget började byggt upp sina nätverk och det har nu börjat nå en kritisk nivå. Flyktingkatastrofen på haven är alltså skapade av den generösa invandringspolitiken i väst. Att media täcker en så extrem händelse är ju knappast konstigt.

När man fick bilder på den döda pojken så var det inte heller någon gemensam konspiration hos media. Man vill bara tjäna pengar och en så dramatisk bild ger fler klick och fler sålda lösnummer.

Dessutom tror jag inte ni behöver oroa er för att det skulle skada SD. Möjligen är bilder av ett dött barn något som kan få någon att tveka, men när känslorna lugnat ner sig så ser de flesta mer rationellt på saken och inser vad bilderna på den enorma mängden invandrare som vill in i Europa innebär. Knappast har "invällandet" blivit så tydligt som nu i Österrike. Och antagligen så reagerar nog många starkt negativt på att en del Österrikare applåderar invandrarna. Det får dem att tänka på hur extrem invandringen kan bli om vissa grupper får fortsätta bestämma.
Citera
2015-09-05, 13:05
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runningonempty
I vanliga fall brukar jag se fram emot Dahlbergskans söndagsledare. Hyser dock inga illusioner om att någonting meningsfullt ska komma från det tangentbordet i morgon, givet rådande läge. Kan det bli skatter, skola, bensinpriser eller annat dylikt harmlöst tema? På twitter har hon andats om gulfstaternas motvilja att ta emot. Möjligen, möjligen något åt det hållet om nu dagstemat överhuvudtaget berörs. Jag känner mig lätt deprimerad för tillfället....

Citat:
På söndag viker Svenska Dagbladet hela nyhetstidningen åt flyktingkatastrofen.

http://www.svd.se/hela-svd-pa-sondag...risen-i-europa

Skulle Dahlberg våga sig på någonting annat än att sjunga med eller hålla tyst i detta läge? Om du har några Prozac så ta dem NU.
Citera
2015-09-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag tror inte att man behöver bli konspiratorisk redan. Det som antagligen hänt är att smugglarna allt sedan syrienkriget började byggt upp sina nätverk och det har nu börjat nå en kritisk nivå. Flyktingkatastrofen på haven är alltså skapade av den generösa invandringspolitiken i väst. Att media täcker en så extrem händelse är ju knappast konstigt.

När man fick bilder på den döda pojken så var det inte heller någon gemensam konspiration hos media. Man vill bara tjäna pengar och en så dramatisk bild ger fler klick och fler sålda lösnummer.

Dessutom tror jag inte ni behöver oroa er för att det skulle skada SD. Möjligen är bilder av ett dött barn något som kan få någon att tveka, men när känslorna lugnat ner sig så ser de flesta mer rationellt på saken och inser vad bilderna på den enorma mängden invandrare som vill in i Europa innebär. Knappast har "invällandet" blivit så tydligt som nu i Österrike. Och antagligen så reagerar nog många starkt negativt på att en del Österrikare applåderar invandrarna. Det får dem att tänka på hur extrem invandringen kan bli om vissa grupper får fortsätta bestämma.

Det är MSMs sista gemensamma fontänorgasm vi nu bevittnar.Efter detta finns inget kvar.
Det är bara att låta det onda kläckas och fullt verka ut.
Folk har generellt tröttnat på detta inom en vecka då flyktingkrisen är av permanent slag och MSM redan har gått full tilt.
Det är inte smart att spurta i början av en bergsetapp uppför Alperna.
Det är precis det som MSM nu gör och snart är krafterna slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in