Det lovas den svenska nationalsången på arabiska och hebreiska ikväll, i de kulturradikala svenska/"svenska" uttagningarna till Melodifestivalen; man/"en" drar sig inte för att tunna ut texten genom ett ersätta Norden med jorden:
Citat:
Tillsammans med en barnkör kommer Melodifestivalens programledare Gina Dirawi och Sarah Dawn Finer att sjunga svenska nationalsången, sammanvävd med svenska folkvisor översatta till hebreiska och arabiska, rapporterar Expressen[1].
– Jag tror inte folk förstår vilket statement det är för oss som känt oss utanför, säger Gina Dirawi till tidningen.
– Det är ett statement att vi alla kommer från olika saker. Vi bär med oss olika rötter, ursprung och erfarenheter.
Man har även ändrat texten i nationalsången från "jag vill leva jag vill dö i Norden" till "jag vill leva jag vill dö på jorden".
http://unvis.it/www.metro.se/melodif...!dLCFmfZjjO2I/
Finns det alternativ till att dö på jorden? Möjligen i fantasins värld, där uppe i luftslottet. Metro fick utgöra källa till ett suspekt tilltag i en snaskig tillställning. Narcissism, sockerkickar, affektinkontinens och kulturell karies.
---
Asylsvenskans kulturdel skriver om en installation av Ella Tillema i samarbete med kommunistiska ensemblen Röda kapellet, där nationalsången spelas i moll:
Makt och motstånd
Citat:
”Du gamla, du fria, du fjällhöga NORD” skorrar det från blåsinstrumenten. Ja, det skorrar eftersom ackorden går i moll och inte dur, så som öronen är vana att höra nationalsången.
Citat:
I entrén möter jagande mörka varghundar i ett kyligt vinterlandskap. I källaren omringas betraktaren suggestivt av iakttagande blickar från tre håll. Kvinnor med ansiktet halvt dolt under den djupa vattenytan ser avvaktande mot mig.
Inget ansikte dolt av burka?
Citat:
Ella Tillema, som tog examen vid Malmö konsthögskola 2010, tilltalar den svärta som verkar växa omkring oss. Sverigedemokraterna vinner alltfler röster. Omsorg om den svaga, utjämnandet av rikedomar, generositet, rättvisa, jämlikhet – folkhemmets gamla självklara principer, vart tog de vägen? De har lösts upp, ungefär som blåsorkestern.
Citat:
[...] Jag tänker på Michel Foucaults ofta citerade tanke om att varhelst det finns makt, finns det också motstånd. Att makt inte bara måste vara repressiv, utan lika gärna produktiv. Makt föder motstånd. Framtiden, här representerad av den allra yngsta generationen nyfödda, kommer välja motståndet. De kommer be den mörka makten att dra åt helvete. Under natten vävs de starkaste, tätaste vävarna. Under ytan föds och växer motståndet.
http://unvis.it/www.sydsvenskan.se/k...-och-motstand/
Vilka som står för mörkret och svärtan är inte så svårt att sluta sig till. Artikelförfattaren Linda Fagerström ser kommande generationer som motståndare mot "mörkret"... Men vad ska de opponera mot, som föds in i systemet, utan andra referenser än det rådande systemet? Det finns ingen kulturell kontinuitet genom kulturradikalismen, som menar sig avskaffa allt som är gammalt och trist, omodernt. Vad ska de opponera mot som har som sin jämvikt att leva ur hand i mun? Omedelbar behovstillfredsställelse, uppmärksamhetstörstande, "här och nu" som credo. Kan det tänkas att det finns ett annat motstånd, ett annat motståndarläger, ett knappt nämnbart
de som med stigande vanmakt, frustration, ilska och hat ser ett mörker som är djupare rotat, där Linda Fagerströms "mörker" är en ytlig knopp, ett symptom på något i hög grad självförvållat problem?
Eller så kan det tolkas som ett ideologiskt tilltag hos kulturradikalerna, som normerar vad som är mörker och vilka som är mörkmän, som gisslar oppositionella dubbelt genom en fräck rockad av identiteterna; låtsas att Makten är offer och de förföljda är gärningsmän, vilket rättfärdigar Maktens förföljelse av oppositionella. Det framgår inte för mig med säkerhet vilka som är "vi" i installationen
Vem som än vinner är det vi som förlorar. Gissningsvis är det inte
de, alltså vi, utan någon mer närstående; kulturradikalerna själva. Narkissos är ju här, det vill säga där, inte ett stenkast bort.