Citat:
Mycket pedagogiskt av Lars Trägårdh. Margit Silberstein svalde nervöst när tanken på hennes barn som lika lite, eller mycket, värda som vilket annat barn som helst kom på tal; så plockades klyschan "allas lika värde" ner.
Några av de viktigaste punkterna Trägårdh tog upp, och det var en hel rad på blott 28 minuter, är följande:
- Samhällskontraktet som delas av dem som betalar in till "försäkringsbolaget" innan de gör anspråk på resurserna, dvs arbete som villkor för förmån, att det är ett nationellt projekt som bygger på reciprocitet och inte altruism, men också förhållandet, alliansen mellan stat och individ;
- Spänningen mellan medborgarskapstanken och människorättstanken, där den förra inryms i nationalstaten och dess legitimitet medan den senare kommit att bli ett judikaliserat ("juridifierat") rättighetsutkrävande trumfkort;
- MR-konventionerna som skulle implementeras för folken i sina respektive länder har blivit pull/trumfkort för enorma migrantströmmar över världsdelar, från länder där de kanske inte finns till länder där de implementeras;
- Fallande folkligt förtroende för politikerna som tycks sakna karta och mål, där den totala omsvängningen i höstas från gränslöshet till restriktioner i mottagningen gavs som exempel, på det kaotiska "reaktiva" förhållningssättet;
- Slåss för det samhälle du vill ha.
Några av de viktigaste punkterna Trägårdh tog upp, och det var en hel rad på blott 28 minuter, är följande:
- Samhällskontraktet som delas av dem som betalar in till "försäkringsbolaget" innan de gör anspråk på resurserna, dvs arbete som villkor för förmån, att det är ett nationellt projekt som bygger på reciprocitet och inte altruism, men också förhållandet, alliansen mellan stat och individ;
- Spänningen mellan medborgarskapstanken och människorättstanken, där den förra inryms i nationalstaten och dess legitimitet medan den senare kommit att bli ett judikaliserat ("juridifierat") rättighetsutkrävande trumfkort;
- MR-konventionerna som skulle implementeras för folken i sina respektive länder har blivit pull/trumfkort för enorma migrantströmmar över världsdelar, från länder där de kanske inte finns till länder där de implementeras;
- Fallande folkligt förtroende för politikerna som tycks sakna karta och mål, där den totala omsvängningen i höstas från gränslöshet till restriktioner i mottagningen gavs som exempel, på det kaotiska "reaktiva" förhållningssättet;
- Slåss för det samhälle du vill ha.
Utdrag ca 14 minuter in i intervjun. Här vederlägger Trädgårdh Silbersteins analys som likställer medborgarnas rätt till välfärd i Sverige idag, med nazismen 1939.
Silberstein "Men det här resonemanget om välfärden och medborgarnas rätt till den; det här resonemanget är ju gammalt och jag tänker på att det var ungefär det argumentet som man använde sig av redan 1939 vid det berömda mötet i Uppsala där svenska studenter protesterade mot att, ett tiotal var det, judiska läkare skulle komma hit från nazitid... Nazityskland och då var rädslan att dom skulle ta jobben helt enkelt, även om man inte sa just de orden; men hur ser du på den logiken även om det kommer många fler människor nu som behöver vårt skydd, men det sättet att resonera?"
Trädgårdh: "Jag tycker det finns all anledning att förhålla sig kritisk till det, men jag måste säga att vi måste ha förmåga att hålla flera bollar i luften. Som jag har sagt tidigare; jag är väldigt mycket för en så stor invandring som möjligt [...] jag har själv varit invandrare i fyrtio års tid och är gift med en invandrare men poängen är att vi måste förhålla oss till detta på ett realistiskt sätt och jag tror det är analytiskt viktigt att separera på vad det är som gäller för våra medborgare, och för dom som kommer hit och söker asyl."
"[...]"
"men den svenska situationen ÄR ju inte, handen på hjärtat, den att vi inte gör NÅGONTING, det är inte jämförbart med det som du beskriver 1939."
Silberstein: "Jamen principen, även om det ..."
Trädgårdh:"Ja, men vi får inte bli fångna av en princip. Är det principen du är ute efter, ja då måste vi helt enkelt ha öppna gränser ... då hamnar vi i moras."
Silberstein:"Det har vi ju inte heller, vi har ju trots allt en reglerad invandring [...]" http://www.svt.se/nyheter/svtforum/r...-lars-tragardh
Senast redigerad av Passepartout 2016-02-25 kl. 17:25.
Senast redigerad av Passepartout 2016-02-25 kl. 17:25.