2016-02-25, 17:13
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Mycket pedagogiskt av Lars Trägårdh. Margit Silberstein svalde nervöst när tanken på hennes barn som lika lite, eller mycket, värda som vilket annat barn som helst kom på tal; så plockades klyschan "allas lika värde" ner.

Några av de viktigaste punkterna Trägårdh tog upp, och det var en hel rad på blott 28 minuter, är följande:

- Samhällskontraktet som delas av dem som betalar in till "försäkringsbolaget" innan de gör anspråk på resurserna, dvs arbete som villkor för förmån, att det är ett nationellt projekt som bygger på reciprocitet och inte altruism, men också förhållandet, alliansen mellan stat och individ;
- Spänningen mellan medborgarskapstanken och människorättstanken, där den förra inryms i nationalstaten och dess legitimitet medan den senare kommit att bli ett judikaliserat ("juridifierat") rättighetsutkrävande trumfkort;
- MR-konventionerna som skulle implementeras för folken i sina respektive länder har blivit pull/trumfkort för enorma migrantströmmar över världsdelar, från länder där de kanske inte finns till länder där de implementeras;
- Fallande folkligt förtroende för politikerna som tycks sakna karta och mål, där den totala omsvängningen i höstas från gränslöshet till restriktioner i mottagningen gavs som exempel, på det kaotiska "reaktiva" förhållningssättet;
- Slåss för det samhälle du vill ha.

Utdrag ca 14 minuter in i intervjun. Här vederlägger Trädgårdh Silbersteins analys som likställer medborgarnas rätt till välfärd i Sverige idag, med nazismen 1939.

Silberstein "Men det här resonemanget om välfärden och medborgarnas rätt till den; det här resonemanget är ju gammalt och jag tänker på att det var ungefär det argumentet som man använde sig av redan 1939 vid det berömda mötet i Uppsala där svenska studenter protesterade mot att, ett tiotal var det, judiska läkare skulle komma hit från nazitid... Nazityskland och då var rädslan att dom skulle ta jobben helt enkelt, även om man inte sa just de orden; men hur ser du på den logiken även om det kommer många fler människor nu som behöver vårt skydd, men det sättet att resonera?"

Trädgårdh: "Jag tycker det finns all anledning att förhålla sig kritisk till det, men jag måste säga att vi måste ha förmåga att hålla flera bollar i luften. Som jag har sagt tidigare; jag är väldigt mycket för en så stor invandring som möjligt [...] jag har själv varit invandrare i fyrtio års tid och är gift med en invandrare men poängen är att vi måste förhålla oss till detta på ett realistiskt sätt och jag tror det är analytiskt viktigt att separera på vad det är som gäller för våra medborgare, och för dom som kommer hit och söker asyl."

"[...]"

"men den svenska situationen ÄR ju inte, handen på hjärtat, den att vi inte gör NÅGONTING, det är inte jämförbart med det som du beskriver 1939."

Silberstein: "Jamen principen, även om det ..."

Trädgårdh:"Ja, men vi får inte bli fångna av en princip. Är det principen du är ute efter, ja då måste vi helt enkelt ha öppna gränser ... då hamnar vi i moras."

Silberstein:"Det har vi ju inte heller, vi har ju trots allt en reglerad invandring [...]" http://www.svt.se/nyheter/svtforum/r...-lars-tragardh
Senast redigerad av Passepartout 2016-02-25 kl. 17:25.
Citera
2016-02-25, 17:23
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Expo:s chefredaktör Daniel Poohl intervjuas av NWT:

Han tar strid mot rasismen

Norrskensflamman hade igår en opinionsartikel med samma slags funderingar som Poohl ägnar sig åt i NWT. Norrskensflammans medarbetare Jonas Wikström har skrivit en artikel med rubriken Nu krävs en ny retorik om krisen. Intressant att iaktta likheter mellan Poohl och Wikström. Båda anser att det är själva debatten och diskussionen som det är fel på. Båda anser att man måste ta initativet och inte tala om kris och liknande i relation till den stora invandringen. En skillnad är att Poohl hänvisar specifikt till SD:s retorik och Wikström mer allmänt till borgerlig sådan.

http://unvis.it/www.flamman.se/nu-kr...orik-om-krisen

Wikström kan vidare i sin artikel erbjuda råd åt regeringen i fyra punkter. Han anser att flyktingkrisen inte är en riktig kris. Och är det en kris så är den övergående. Detta måste svenska staten förklara för vanligt folk. Wikström anser också att man inte får kalla den stora invandringen för en utmaning, för det sänder fel signaler till folk och dessutom är det för honom självklart att ett välfärdssamhälle klarar av att ta emot krigsflyktingar. Dock bör regeringen bekräfta människors oro för vinstdrivande företag som driver underbemannade boenden och ger flyktingarna dåliga förutsättningar att hela sig själva.

Återstår gör Wikströms fjärde punkt som är avslöjande vad gäller hans syn på sig själv och sina gelikar.

Citat:
4) Använd vänsterns bästa gren: moralen. Strunta i signalpolitiken om att socialdemokrater och miljöpartister också kan ställa krav. Det utgår bara från en ledsam syn på opinionen. Alla människor är dubbla. Vi har en hård sida som tilltalas av att höra att flyktingar måste anpassa sig när de kommer hit. Men vi har en annan sida som högern aldrig klarar av att locka fram: en stolthet över solidariteten, en känsla för vad som är rätt i en situation när människor dör. Ta ibland tillbaka diskussionen till utgångspunkten för hela situationen. Till flyktingkatastrofen – som vi en gång upplevde den.

Flera har skrivit det många gånger i tråden, men det tål att upprepas. För många skribenter är det viktiga inte vad som verkligen händer i Sverige. Det viktiga är att beskrivningen av det som händer är korrekt utifrån ett mångkulturpolitiskt perspektiv. Låter sig folk inte övertygas av den berättelsen, bör man använda sig av moralsnack och vädjanden till vad som kan kallas öppna hjärtan. Och det som gör det legitimt att i stort sett bortse från vad som faktiskt sker i landet, är den egna höga moralen.

I övrigt intressant med skillnaderna mellan Wikströms resonemang och den av HepCat-X nämnde Uvells. Den senare blandar i stort inte in staten, den förre vänder sig direkt till staten i form av dess ledning regeringen. Båda vill dock detsamma vad gäller invandring och mångkultur, formodar jag. Nämligen att den ska vara så stor som möjligt. Det som skiljer dem åt här är så klart varför invandringen ska vara så stor som möjligt.
Citera
2016-02-25, 18:01
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout

Utdrag ca 14 minuter in i intervjun. Här vederlägger Trädgårdh Silbersteins analys som likställer medborgarnas rätt till välfärd i Sverige idag, med nazismen 1939.

Silberstein "Men det här resonemanget om välfärden och medborgarnas rätt till den; det här resonemanget är ju gammalt och jag tänker på att det var ungefär det argumentet som man använde sig av redan 1939 vid det berömda mötet i Uppsala där svenska studenter protesterade mot att, ett tiotal var det, judiska läkare skulle komma hit från nazitid... Nazityskland och då var rädslan att dom skulle ta jobben helt enkelt, även om man inte sa just de orden; men hur ser du på den logiken även om det kommer många fler människor nu som behöver vårt skydd, men det sättet att resonera?"

Trädgårdh: "Jag tycker det finns all anledning att förhålla sig kritisk till det, men jag måste säga att vi måste ha förmåga att hålla flera bollar i luften. Som jag har sagt tidigare; jag är väldigt mycket för en så stor invandring som möjligt [...] jag har själv varit invandrare i fyrtio års tid och är gift med en invandrare men poängen är att vi måste förhålla oss till detta på ett realistiskt sätt och jag tror det är analytiskt viktigt att separera på vad det är som gäller för våra medborgare, och för dom som kommer hit och söker asyl."

"[...]"

"men den svenska situationen ÄR ju inte, handen på hjärtat, den att vi inte gör NÅGONTING, det är inte jämförbart med det som du beskriver 1939."

Silberstein: "Jamen principen, även om det ..."

Trädgårdh:"Ja, men vi får inte bli fångna av en princip. Är det principen du är ute efter, ja då måste vi helt enkelt ha öppna gränser ... då hamnar vi i moras."

Silberstein:"Det har vi ju inte heller, vi har ju trots allt en reglerad invandring [...]" http://www.svt.se/nyheter/svtforum/r...-lars-tragardh
Ja där trodde Margit Shekelstein att hon hade kryptonit i fittan.

Sen är Lars Träbock bara en förhandlare. Han talar inte om svenska folket utan enbart om medborgare. Vilket tyvärr gör honom lika nödvändig som ett rövhål på armbågen.
Citera
2016-02-25, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Oavsett sanningshalten i Silbersteins återgivna exempel anno 1939 så haltar det betänkligt både till arten och graden, alltså sorten och volymen: det tiotalet hon refererar till var angivlig arbetskraft, medan de horder som nu inväller oavbrutet gör anspråk på välfärd som de inte varit i närheten av att bygga upp. Silberstein försöker sig på advokatyr, men Trägårdh låter sig inte snärjas.

---

Jyllands-Postens ledare den 18/2:

Jøde i Malmø

Citat:
Det er muligt, Kim Bodnia ikke som sådan har følt sig truet på den anden side af sundet, men historien for de malmøske jøder er, at de på ganske få år er forsvundet. De er chikaneret ud af byen, hvor rabbineren er blevet overfaldet, den jødiske kirkegård raseret ved flere lejligheder og synagogen udsat for bombeattentater, fordi det stærkt multikulturelle samfund har ladet det ske.

Den humanitära stormakten...

Citat:
Men når jøderne, der kom til Sverige på flugt fra nazismen og nu atter flygter, denne gang fra islamismen, forlader Sverige og andre europæiske byer, skyldes det først og fremmest, at man lader det ske, fordi man i en art berøringsangst og politisk korrekthed, der reducerer muslimer til ofre, ikke slår hårdt ned på det intense jødehad. Det er er et historisk svigt. Og truet eller ej er det yderst prisværdigt, at Kim Bodnia bruger sin status til at gøre verden opmærksom på det.

http://jyllands-posten.dk/debat/lede...oede-i-malmoe/

Lite dansk input skadar inte, när mångfaldens öken utbreder sig i Sverige. För att kultivera en öken krävs mer än galenskap. Offentligheten såg endast hägringar, kanske var de drabbade av solsting.
Citera
2016-02-25, 20:16
Medlem
Han tillhör förvisso inte de gängse mediakrigarna, men kanske har tråden ändå intresse av Claes G Ryns text ”Sveriges kulturradikala experiment” på föreningen Heimdals hemsida. Ryn är professor i statskunskap på The Catholic University of America i Washington och utlandssvensk sedan länge.

Texten är dels en genomgång av den svenska kulturradikalismen och dess följder, dels ett slags metakommentar till debattklimatet, kring vad som faktiskt får och kan uttryckas inom vår offentlighet.

Ryns artikel, snarare en anklagelseskrift, gör stora hål i politiker- och medieklassens lögnväv och är ovanligt frispråkig. Det talas om "etniska svenskar", "den svenska kulturen", svenskarna som ett folk med egna intressen etc, på ett sätt som förmodligen skulle göra texten omöjlig i de flesta svenska debattsammanhang, vilket Ryn just sätter fingret på.

Konservativt patos när det är som bäst. Axplock nedan.

Citat:
Jag gör gällande, att Sverige alltmer präglas av ett kulturradikalt experiment. Även om ordet “kulturradikal” länge i allmänt språkbruk betytt ungefär vad jag avser, är det på sin plats, att jag i korthet preciserar vad jag menar.

Att vara kulturradikal är att vara fientligt inställd till gamla, djupt rotade synsätt och beteenden. Traditioner måste som allt mänskligt ha brister och smutsfläckar, men för kulturradikalen är det dessa avigsidor som utgör traditionernas själva kärna.

...

Kulturradikalismen inspireras i sina olika former ytterst av en dröm av rätt sent historiskt ursprung. Det är drömmen om att göra om jordelivet till något helt annat och ojämförligt bättre än historien känner. För att skapa denna nya tillvaro måste människorna frigöras från historiskt framvuxna institutioner och uppfattningar om moral, politik, sexualitet, tanke, konst, o.s.v. Det som hägrar är ett tillstånd av ohämmad, fördomsfri självutlevelse, frihet av ett tidigare okänt slag.

Citat:
Eftersom det kulturradikala experimentet i Sverige inneburit nedmontering av äldre svensk kultur, ligger det kanske nära till hands att misstänka, att min misstro mot det beror på att det förstör det Sverige som jag växte upp i och som jag råkat fästa mig vid. Jag skulle alltså kunna sitta fast i “mitt” Sverige och ha svårt att uppskatta förändring. Men efter så många år utomlands och så många års forskning och reflektion tror jag mig ha avsevärd kritisk distans till både det äldre och det nya Sverige. Det är på basis av sakskäl som jag hävdar, att kulturradikalismen i väsentliga avseenden sänkt och fortsätter att sänka livskvaliteten i Sverige.

Citat:
Utan att ens tänka på saken tycks många av dagens svenskar utgå från att mänskligheten efter årtusenden av sökande och just i dagens Sverige nått fram till det självklart rätta sättet att leva och se på saker och ting. Eftersom dessa människor i stort sett saknar historiska och andra referensramar, faller det dem inte in, att de numera vanliga synsätten och beteendemönstren skulle kunna vara historiskt sett outrerade eller skadliga. Förr i tiden? Var det inte då som allt var förtryck och lidande? Just därför att så många är så helt uppslukade av nuet, kan den kulturradikala livshållningen synas plausibel.

Citat:
Samma land har i proportion till befolkningens storlek tagit in långt flera invandrare från främmande kulturer än andra europeiska länder. Även här har regimens grunda, ohistorisk människosyn inneburit bristande verklighetskontakt. Regimen har berömt sig av att ha medkänsla med mindre lyckligt lottade och av att vara “öppen” och “tolerant” men har inte insett, att människor på djupet formas av sin egen kultur, att kulturer kan vara delvis oförenliga och att sådana olikheter kan leda till konflikt. Kulturradikalismen har samtidigt sett stor invandring som ett sätt att utplåna kvardröjande traditionella svenska synsätt och beteenden.

Citat:
De som genomdrivit det kulturradikala experimentet i Sverige och annorstädes har varit kortsynta, verklighetsfrämmande, naiva och krassa. I sina egna ögon förblir de dock nobla förkämpar för det goda. De förstår i sin inbilskhet inte, att en moral utan verklighetssinne inte har något med moral att göra. “Moral” av den sorten är bara ett destruktivt och komprometterande självbedrägeri.

Citat:
Ovanstående genomgång av problem har tagit upp synpunkter, som den svenska kulturradikala regimen förstås anser oacceptabla. Sådana tankar bör inte ens få förekomma i den offentliga debatten. De hör ju uppenbarligen till någon annan, avlägsen, förvriden värld. Men tänk om det är den svenska regimens världsbild som är excentrisk och om det är den som sitter fast i en skrynkla i tiden? De perspektiv som anlagts i den här artikeln är i ett historiskt och internationellt perspektiv knappast anmärkningsvärda eller långsökta och skulle för ett kort historiskt ögonblick sedan ha framstått som okontroversiella t.o.m. i Sverige.
Citera
2016-02-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Ja där trodde Margit Shekelstein att hon hade kryptonit i fittan.

Sen är Lars Träbock bara en förhandlare. Han talar inte om svenska folket utan enbart om medborgare. Vilket tyvärr gör honom lika nödvändig som ett rövhål på armbågen.
Trägårdh talar dock om gemenskapen som grundar den sociala tilliten; vars medlemmar delar förflutet och ett kulturellt samförstånd, det finns ömsesidig identifikation. I praktiken implicerar det på samhällsnivå en etnisk gemenskap: svenskar. Den viktiga poängen som alla borde kunna köpa, oavsett ideologi, är målkonflikterna mellan "ideologierna": konflikten mellan medborgarskapets privilegier och "alliansen" individ/stat vs de "universella" MR-konventionernas rättighetsutkrävande (där det är nationalstaten som betalar). Kan den intressekonflikten medvetandegöras genom aktualitet i MSM är det värt mycket i debatten; en nivåhöjning, bortom gränslöshetens oreserverade alla ska med... Att det finns ett pris och kanske går det upp för fler - skillnaden mellan räddningsplikten och altruismen; det förra en nationalstats skyldighet, det senare en sak för civilsamhällets volontärer, eftersom Bauhns "understödsplikt" inte är en plikt för andra än gentemot nationalstatens medborgare.
Citera
2016-02-25, 22:45
Medlem
Citat:
Trägårdh talar dock om gemenskapen som grundar den sociala tilliten; vars medlemmar delar förflutet och ett kulturellt samförstånd, det finns ömsesidig identifikation. I praktiken implicerar det på samhällsnivå en etnisk gemenskap: svenskar.

Nåja, jag tycker att Trägårdh gjorde ett väl stort nummer av att han minsann bott i USA och därmed vet hur invandring bör fungera. Kanske använde han det som ett alibi för att kunna vara lite "provokativ", som han uttryckte det inför Silberstein, men jag såg faktiskt inga tecken på att han vill smyga in etnisk gemenskap i samhällsdebatten.

Han verkar på sin höjd förespråka mellanmjölkig medborgarnationalism med större krav på reciprocitet mellan stat och medborgare, alltså ungefär som i USA (eller åtminstone sinnebilden av USA). Ett USA som knappast längre kan ses som ett föredöme, då de etniska intressekonflikterna har gått så långt att det i princip finns ett svart och ett vitt parti (endast omkring 5% av svarta amerikaner har röstat på Republikanerna i de senaste valen, medan Romney skulle ha besegrat Obama om det var upp till den vita befolkningen). Det vore märkligt om inte Trägårdh har insett detta under alla sina år i staterna.
Citera
2016-02-25, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Är ordet utmaning missbrukat, utbränt? Då får de berika nyspråksvokabulären...

Om Poohl och Wikström vill att den s k debatten bör utmärka sig av positivt tänkande beträffande multikulti by (massimmigration) proxy, då behövs det också djävulens advokater som artikulerar det negativa. Men det vill inte dessa polariserande skrävlare. Åsiktskorridorens konsensus ger ingen debatt. Men det är väl inte meningen heller. Som ditt Wikström-citat visar så är det "moralen" som skiljer; varför skulle de, de humanitärt högfärdiga, nedlåta sig till något prövande av argument genom en reell debatt? Antiintellektuellt så det förslår.
Citera
2016-02-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Trägårdh pratade i kanske lite vaga ordalag, eller i förbigående, om svenskheten; iallafall försökte han måla upp en förståelse för det som sammanbinder kollektivet, nämligen en gemensam bakgrund/berättelse/förståelse som förenar. Min slutsats av det blev att det implicerar den svenska etniciteten. Men hur kommer det att se ut framgent, med ökande antal och andel utlandsfödda och andra generationens invandrare? Kommer vi i det mångkulturella Sverige att forma en samvaro, en gemensam berättelse, samsyn, färdriktning och solidarisera med varandra?

Trägårdh uteslöt inte ett mångetniskt samhälle per se; när han talade om det där med reciprociteten, med medborgarskapets privilegier, som en balanserad insättning och uttag - premier och ersättningar ur "försäkringsbolaget" - tog han USA som exempel på att det där var okontroversiellt med skiktade förmåner och krav på kvalificering för att komma i åtnjutande. Vad är medborgarskapet värt om fattigpensionären efter 50 års arbete inte har mer pengar att röra sig med än en total främling som inte betalt ett rött öre i skatt? Det bryter mot reciprocitetstanken. Att ge asyl behöver inte medföra att det också beviljas livslång försörjning. Trägårdhs förtjänst är att han som akademiker drar sitt strå till debattens stack och på ett lättbegripligt vis reder ut intressekonflikterna och illustrerar Sveriges anspråksfulla haveri med exemplet USA som kontrast. Det handlar inte om att hylla USA som perfekt, men att visa upp alternativ till den svenska humanitära gränslösheten. Ur mediekrigets synvinkel kan man säga att rebellerna har uppgraderat försvarsförmågan genom att förpassa Oceaniens moralklubba till historien. Defanging the snake skulle Bruce Lee ha kunnat kalla det.
Citera
2016-02-26, 09:06
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Han tillhör förvisso inte de gängse mediakrigarna, men kanske har tråden ändå intresse av Claes G Ryns text ”Sveriges kulturradikala experiment” på föreningen Heimdals hemsida. Ryn är professor i statskunskap på The Catholic University of America i Washington och utlandssvensk sedan länge.

Texten är dels en genomgång av den svenska kulturradikalismen och dess följder, dels ett slags metakommentar till debattklimatet, kring vad som faktiskt får och kan uttryckas inom vår offentlighet.

Ryns artikel, snarare en anklagelseskrift, gör stora hål i politiker- och medieklassens lögnväv och är ovanligt frispråkig. Det talas om "etniska svenskar", "den svenska kulturen", svenskarna som ett folk med egna intressen etc, på ett sätt som förmodligen skulle göra texten omöjlig i de flesta svenska debattsammanhang, vilket Ryn just sätter fingret på.

Konservativt patos när det är som bäst. Axplock nedan.

Tack för den, mycket läsvärt, verkligen. Jag vill gärna komplettera dit urval citat från artikeln med dessa:

Citat:
Ingen bild kan bättre illustrera Sveriges nästan villkorslösa kapitulation inför kulturradikalismen än statsminister Reinfeldt med sin lilla vimpel.

(Om Reinfeldt längst fram i prideparaden med en liten regnsbågsvimpel i handen).

Samt

Citat:
Finns det något land i västvärlden som i livsåskådningsfrågor mera fullständigt anammat kulturradikalismens perspektiv, smak och intressen än Sverige? En ny syn på uppfostran och samlevnad, inklusive sexualmoral, har gjort sig bred. Inte minst hos människor som anser sig vara borgerliga finner man förhållningssätt som så sent som på 1950- och 60-talen skulle ha ansetts extrema. Den tidens kommunister var i vissa avseenden avsevärt mindre radikala.

Det här är viktigt. Gammelkommunisterna, som var vuxna under ww2, hade många uppfattningar i civilsamhälls- och familjefrågor, som helt enkelt följde tidsandan och därför framstår som mycket konservativa idag. Dessa kommunister pensionerades och dog så småningom. De nya generationerna startade marschen mot undergången i fredstidens Europa med ohämmad ekonomisk tillväxt. Visst dröjde det sig kvar kommunister som inte hade mycket till övers för feminism och homosexualitet exempelvis. Men i kulturradikal bemärkelse så var stenen i rullning. Och någon gång, man kan diskutera när, så kapitulerade socialdemokratin inför detta. Jag hävdar att det skedde rätt sent och den unga generation sossar som i förvirringen efter mordet på Palme tilläts gå vidare i karriären är startskottet på socialdemokratins slutliga förfall. Ordförande Perssons fasta hand höll skenet uppe, men när han klev av återstod blott en rutten partikropp utan huvud.

Samtidigt valde borgerligheten att inte pinka in ett konservativt revir som reaktion på den extrema kulturradikala giren. Först blev de ekonomister och skattefixerade (Bohman, Adelsson, m.fl.). Sen jönsade man med istället (Reinfeldt). Och valet blev snarast ett personval än ett val mellan ideologier. Segraren, med sin vimpel, valde ut en annan kanderad frukt i den kulturradikala gottpåsen. Klimatfrågan, feminismen och homofrågan fick underordnad betydelse, till förmån för ett frosseri i mångkultur. När man tittar i backspegeln är det fullständigt fasansfullt att se vad det praktiska utfallet av det blev, endast 10 år efter det att Reinfeldt blev statsminister: en folkförflyttning av Sovjetunionenproportioner, med sociala, ekonomiska och kriminella problem som följd. Det är högst relevant att fråga sig: skulle detta ha skett med Göran Persson som statsminister? Det tror inte jag, utan att för den skull betygsätta kamrat Persson. Däremot är jämförelsen han och "borgaren" Reinfeldt emellan, av rätt stort intresse för att förstå den masspsykos som ridit landet och går hela vägen rakt in i Moderaternas partikärna. Och mycket väl kan vara kronisk.
Citera
2016-02-26, 09:20
Avstängd
sherms avatar
Då journalisten ifråga är ett bekant namn i tråden så passar det väl in här om något. Det är ju verkligheten som trillar in i journalistkvarteren på anrika Södermalm. Efter att ännu en muslimsk taharrush-ritual utspelat sig på Eriksdalsbadet vill Niklas Svensson inte längre låta sin dotter gå iväg till badet.

Citat:
Aldrig i livet att jag skulle låta min 12-åriga dotter gå hit numera, ensam eller med kompisar:https://t.co/PWUdaxzbP5

— Niklas Svensson (@niklassvensson) February 25, 2016

Eriksdalsbadet

http://petterssonsblogg.se/2016/02/2...-verkligheten/

Man kan bara hoppas att Niklas Svensson och det övriga journalistpatrasket är nöjda med sin gärning och dess resultat av en förstörd framtid för deras och alla andra svenska barn. Personligen kan jag inte tycka annat än att de bör äras sina ansträngningar genom att smyckas ut på söders lyktstolpar.

Vilket jävla patrask alltså..
Citera
2016-02-26, 11:13
Medlem
Jag får känslan att kombinationen av att SD har gått ner lite grann (som de ofta gjort på våren) och att journalisterna fått det officiella vårbeskedet från SMHI har fått dem att halka tillbaka i gamla banor. Dvs de har dammat av projektet "nu ska vi dreva bort SD och bilda opinion för öppna gränser".

På Aftonbladet är multiorgasmen total över att en mätning från Inizio visar att andelen som vill ha ett generöst flyktingmottagande har ökat något: SD tappar stöd i profilfrågan. Vad som egentligen framkommer är att 31% tycker SD har bäst invandringspolitik, ljusår framför tvåan M med 15%. Lena Mellin kan inte låta bli att försöka misstolka och vrida informationen ytterligare:
Citat:
Generositeten har ökat successivt sedan i juni. 11 procent tyckte att C och V hade den bästa flyktingpolitiken i juni. I oktober var det 15 procent. Och nu alltså 18 procent.
Nästan var femte svensk vill att Sverige ska föra en generös flyktingpolitik. Det är inte det intryck man får när man följer debatten om det svenska flyktingmottagandet.
Men det är inte helt förvånande. Den våg av vilja att hjälpa till, att bistå med mat, kläder och tak över huvudet som svepte över Sverige när flyktingtågen transporterade hungriga, skräckslagna människor från gränsen till Migrationsverkets kontaktcenter kunde fått en sten att gråta blod.
Den medkänsla och det engagemang som arméer av volontärer visade prov på då var ett ljus i en svår tid, inte bara här i Sverige utan i alltför stora delar av världen.
Varför skulle debatten vara präglad av vad 18% tycker, och inte de 82% som inte håller med? Men det är helt korrekt att många grät blod när Sverige invaderades, fast uppenbarligen av en helt annan anledning än Mellin gjorde det.

Samtidigt har Baas på Expressen grävt fram sitt 369:e SD-dödar-scoop som i vanlig ordning kommer att passera obemärkt.

Det är som att de tittat på varandra inne i bubblan och i vårkänsleförvirring sagt "känns det inte som att vinden vänder nu? Att det är en härlig refugees welcome-våg på gång där ute? Jag tycker mig märka det i mina kretsar" (kretsar som alltid är låsta i refugees welcome-läge).

Journalister tycks inte vilja förstå att en del av SD:s avstannade acceleration beror på att media har backat och hållit käften efter Den Stora 180°-Svängen och låtit M och S säga det de vill säga. Jag kan försäkra dem att offensiv nummer 8044 mot SD och en ny tondöv flodvåg av öppna-era-hjärtan-indoktrinering inte kommer att falla i god jord ute i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in