2016-02-07, 17:29
Medlem
Jagviosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
...
Återigen - man undrar hur det känns att läsa detta om man som aningslös svensk har köpt agendajournalistiken rakt av och triumferande delat debattinlägg av verklighetsfrånvända pk-journalister i sociala medier. Alla de som, utan att själva fördjupa sig i ämnet och ta reda på hårdfakta, propagerade för vansinnespolitiken kan nu läsa i etablerade medier att mycket av det de trodde på var en lögn. Uppgifter som per automatik har brunstämplats och avfärdats som högerextremistiska konspirationsteorier återges nu i samma medier som tidigare deltog i stämplandet.
Känner man sig sviken, lurad, förbannad?

Jag minns hur jag själv reagerade när jag började ta reda på fakta, läste myndighetsrapporter, statistik och började pussla ihop en bild av den verklighet MSM aldrig skildrade. Det var hisnande, som om min verklighetsuppfattning var i gungning och jag var på väg att lämna en sekt. Det var alltså inte efter att ha läst "alternativmedier" utan genom egen idog research. Informationen fanns där men man måste sammanställa den själv eftersom MSM inte gjorde sitt jobb och rapporterade om alla samhällsfenomen utan enbart enligt agendan.

Vissa går igenom den här processen nu och de behöver inte ens söka. Expressen serverar plötsligt den brutala verkligheten till kaffet. Det kan inte vara lätt.
Aldrig tidigare har de ensamkommande guldklimparna röntgats så utförligt!

Ja, detta
http://www.expressen.se/nyheter/ankl...a-och-radslan/
är i sanningen en av flertalet epokgörande MSM-artiklar de senaste veckorna. Dock var rubriken så felsatt att jag trodde det var en snyftare, och det var nära att jag inte läste artikeln. Det känns som om någon på tidningen försöker mildra artikelns effekt genom den rubriken... Eller så är det en sådan mjukgörande rubrik som krävs i PK-sverige för att få publicera artikeln.

Jag ser mig själv som väldigt analytisk, och mitt "uppvaknande" började när de nyheter som media rapporterade helt enkelt inte gick att förstå, givet det som stod i artiklarna och de referensramar jag hade. Sakta gick det upp för mig att det som utelämnades, att gärningsmännen var invandrare - och hur invandrare skiljer sig från svenskar - var den saknade pusselbiten.

Men som du nämner, här ges svenskarna allt på ett fat, som det tidigare krävdes starkt personligt engagemang och mycket tid för att leta upp och förstå. Detta måste accelerera åsiktsförändringar i opinionen. Vi närmar oss något som liknar en fungerande demokrati.

Jag tror en intressant detalj kan vara att MSM vågar publicera sånt här FÖRST NU när fler partier än SD står redo att fånga upp invandringskritiska röster... Kan vi ha en intressant effekt här? Kan vissa delar av MSM ha väntat på att andra partier än "rasisterna" i SD skulle bli mer invandringskritiska - och inväntat detta innan de börjar med mer invandringskritisk rapportering? Väl medvetna om de opinionsförändringar som korrekt och sanningsenlig rapportering kommer att skapa, nu kan fångas upp även av andra än SD?
Senast redigerad av Jagvioss 2016-02-07 kl. 17:34.
Citera
2016-02-07, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvioss
Ja, detta
http://www.expressen.se/nyheter/ankl...a-och-radslan/
är i sanningen en av flertalet epokgörande MSM-artiklar de senaste veckorna.

Jag tror en intressant detalj kan vara att MSM-media vågar publicera sånt här FÖRST NU när fler partier än SD står redo att fånga upp invandringskritiska röster... Kan vi ha en intressant effekt här? Kan vissa delar av MSM ha väntat på att andra partier än "rasisterna" i SD skulle bli mer invandringskritiska - och inväntat detta innan de börjar med mer invandringskritisk rapportering? Väl medvetna om de opinionsförändringar som korrekt och sanningsenlig rapportering kommer att skapa, nu kan fångas upp även av andra än SD? [/b]

Huvudet på spiken. Att bli inbjuden till gemenskapen vid golfrundan, middagen etc med likasinnade, har varit viktigare för skribenterna. För vem vill kallas rasist? Jag ser nu flera "journalister" i mitt Facebook-flöde dela artiklar från http://www.dsm.nu/, Det goda samhället och http://anthropocene.live/ med kommentarer som "- intressant vinkel".
Citera
2016-02-07, 19:48
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Huvudet på spiken. Att bli inbjuden till gemenskapen vid golfrundan, middagen etc med likasinnade, har varit viktigare för skribenterna. För vem vill kallas rasist? Jag ser nu flera "journalister" i mitt Facebook-flöde dela artiklar från http://www.dsm.nu/, Det goda samhället och http://anthropocene.live/ med kommentarer som "- intressant vinkel".

Att Bern når spridning är ju faktiskt intressant. Han, tillsammans med Sanandaji och Arnstberg, har ju tämligen fläckfria akademiska förflutna och är samtidigt väldigt frispråkiga.

Bern har ju det gångna året gått från klarhet till klarhet och skriver tämligen frispråkigt om mångkultur, flyktingproblematik, klimathysteriker och rymdödlefoliehattsdödsnazistämnen som 'oligarker'/'det globala kapitalet' och Agenda 2030.

Han har nu tagit ännu ett steg på sin lite märkliga resa och i dagarna låtit sig intervjuas på d-intl.com:
http://www.d-intl.com/2016/02/05/per...ren-lars-bern/
alternativt
http://anthropocene.live/2016/02/05/...ren-lars-bern/
Citera
2016-02-07, 20:01
Moderator
Meijis avatar
Aftonbladet har publicerat ett surrealistiskt reportage från Kopparberg av Peter "dampistolen" Kadhammar. Artikeln är en veritabel orgie i dubbeltänk med rubriken: "Socialen klappar ihop av flyktingströmmen". Man undrar, om ett beslutsamt dubbeltänk kanske kommer att bli en ny genre i Aftonbladets nyhetsreportage? Tino Sanandaji skriver på Facebook:

Citat:
Orwell myntade begreppet dubbeltänk för hur dogmatiska ideologer hanterar inkonsistens och kognitiv dissonans:
“The power of holding two contradictory beliefs in one's mind simultaneously, and accepting both of them..To tell deliberate lies while genuinely believing in them, to forget any fact that has become inconvenient, and then, when it becomes necessary again, to draw it back from oblivion for just as long as it is needed, to deny the existence of objective reality and all the while to take account of the reality which one denies…To know and not to know, to be conscious of complete truthfulness while telling carefully constructed lies, to hold simultaneously two opinions which cancelled out, knowing them to be contradictory and believing in both of them”
Alla är överens att kommunen inte mäktar och försäkrar det inte finns någon flyktingkris.

Vi får höra att 40 procent är analfabeter och bara 30-40 procent av ungdomarna kommer att klara sig bra, så det vore jättebra om ungdomarna stannade kvar. Som om massarbetslöshet hjälper avfolkningsbyggder.

Reportaget beskriver partiell systemkollaps av socialtjänsten och skräckstatistik om analfabetism och annat, men glädjs av kommunanställdas irrationellt optimistiska svar.

Aftonbladets slutsats är ”Den som kommer till Kopparberg blir fylld av hopp för Sverige och framtiden” samt "Fungerar det? Nej – och ja, och kanske nej en gång till”

Det är ingen logiskt sammanhängande analys utan ett andligt mantra för någon som ersatt kristen värdegrund med en sekulär kvasireligiös.

http://unvis.it/kadhammar.aftonblade...-klappar-ihop/

https://www.facebook.com/tino.sanand...53386164123231
Citera
2016-02-07, 20:53
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Aftonbladet har publicerat ett surrealistiskt reportage från Kopparberg av Peter "dampistolen" Kadhammar. Artikeln är en veritabel orgie i dubbeltänk med rubriken: "Socialen klappar ihop av flyktingströmmen". Man undrar, om ett beslutsamt dubbeltänk kanske kommer att bli en ny genre i Aftonbladets nyhetsreportage? Tino Sanandaji skriver på Facebook:

http://unvis.it/kadhammar.aftonblade...-klappar-ihop/

https://www.facebook.com/tino.sanand...53386164123231

Helt sjukt. Utifrån det ideologiska perspektiv som Kadhammar kommer ifrån kan massinvandringen inte misslyckas. Vad spelar det för roll om ingen jobbar eller ens kan läsa svenska? Det bor iallafall nya människor i avfolkningsorter. Vilken vinst för Sverige! Om någon hade fått presenterat för sig vilket utfall massinvandringen skulle ha på det svenska samhället hade ingen stött den politiken. Istället blev svenska folket påtryckta massa fantasier om alla förträffligheter som skulle följa av att det invandrade semilitterata individer från klankulturer hit. Bönder från Skåne har varit bättre än universitetsutbildad medelklass från Stockholm på att räkna ut vad som skulle hända. Det säger en del om hur våra institutioner är utformade och vilken syn på verkligheten som tillåtits dominera.

Man får nästan intrycket av att folk som Kadhammar kommer stå där om ett par år och tvehågset blicka ut över ruinera medan Sverige brinner ned till grunden och konstatera att "det inte riktigt gick som vi tänkt oss...men vi fick iallafall uppleva mångkultur, vad det nu var värt."

Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Professor Stefan Hedlund i en för "kriget" intressant artikel i Afonbladet

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/d...cle22198632.ab

Slutsatsen är att det svenska politiska systemet låses av medierna och tar därför alltid beslut för sent, med konsekvens att problemen blir mycket värre.

Tydligare klarspråk går knappast att få ut i svensk media. Åsikter som tidigare betraktades som rena foliehattsfantasier uttrycks nu av en professor på ett ledande svensk universitet. Jag tror fler känner igen sig i den här beskrivningen av tillståndet i Sverige än vad DN:s ledarsida någonsin kan producera.

Citat:
Det som gör att Sverige skiljer sig från Tyskland ligger i att kulturen av politiskt korrekt uppträdande är så djupt förankrad i vårt land. Fenomenet finns även i Tyskland, men där har medierna lyckats riva hål i mörkläggningsgardinen. Och där är det politiska systemet i full färd med att anpassa sig till flyktingkrisens utmaningar.

I Sverige finns ingen författningsdomstol, som kan pröva statsminister Löfvens ansvar. I Sverige är hela det politiska systemet genomsyrat av en djup aversion mot blotta tanken på att en rättslig instans ska kunna utkräva politiskt ansvar.

I Sverige finns inte ens någon debatt kring frågan om att ansvar föreligger och bör utkrävas. I Sverige domineras både politik och medier av en samsyn kring ett antal fundamentala trossatser.

Det är inte vårt fel att så många flyktingar har kommit hit. Det finns ingen motsättning mellan flyktingmottagning och integration. Det är rasistiskt att tala om kulturella förklaringar till sexuella trakasserier av kvinnor. Osv, osv.
Citera
2016-02-07, 21:46
Medlem
Citat:
Plötsligt påminns jag om många goda krafters uppmaning om att det gäller att "hålla två tankar i huvudet samtidigt"...
Citera
2016-02-07, 22:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Plötsligt påminns jag om många goda krafters uppmaning om att det gäller att "hålla två tankar i huvudet samtidigt"...

Det är naturligtvis så det ska tolkas! Lysande!!
Citera
2016-02-07, 22:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt

Man får nästan intrycket av att folk som Kadhammar kommer stå där om ett par år och tvehågset blicka ut över ruinera medan Sverige brinner ned till grunden och konstatera att "det inte riktigt gick som vi tänkt oss...men vi fick iallafall uppleva mångkultur, vad det nu var värt."

Det händer så mycket nu och så snabbt att jag ifrågasätter att sådana som Kadhammar, Lindberg och Wolodarski ens är möjliga 2017.
Citera
2016-02-07, 22:56
Moderator
Meijis avatar
I SRs program Medierna igår fanns ett inslag, som påannonserades så här:

Citat:
Förra lördagen delade en av Sveriges Radios korrespondenter en artikel på sin Facebooksida. Rubriken lyder “Journalister självkritiska till migrationsrapporteringen” och i artikeln har en av radions mest kända röster, Studio Ett:s programledare Jörgen Huitfeldt sagt att, “Vi har varit usla på att skildra migrationen så som det är, nämligen att det är en målkonflikt mellan att satsa mer på skolan eller äldrevården eller att vara Europas mest generösa land för migration.”

Korrespondenten som delar artikeln skriver: “Jörgen - Jag måste säga att jag häpnar när jag läser citatet nedan. Målkonflikt? Hurdå?”Under några dagar rasar sedan en debatt i högt tonläge i kommentarsfältet. En efter en av profilerade radioreportrar stämmer in och tycker till.

Det är en unik inblick, ett fönster som öppnas rätt in i ett slags digitalt redaktionsmöte på Sveriges mest trovärdiga nyhetsredaktion – Ekot. (min fetstil) Vi bestämde oss för att i veckan prata med två av dem inblandade.

Programmet samtalar sedan dels med Jörgen Huitfeldt och dels med Sîlan Diljen, chef för P3 Stockholm. (Länk till SRs presentation av henne.)

Sîlan Diljen är eller (kanske troligare?) låtsas vara helt urblåst. Enl henne bör svenska journalister inte ta ställning till, om samma summa skattemedel *samtidigt* kan användas till två olika kostnadsposter - ty det är "ett politiskt ställningstagande", om det är möjligt eller inte. Vidare ska man enl Sîlan Diljen inte resonera så "trubbigt" och jämföra inrikesfödda och utrikesfödda osv.

Är det någon som vet vems facebook som avses, där "debatten [rasade] i högt tonläge i kommentarsfältet" i veckan som gick?

Det verkar, av formuleringen att döma, vara en facebook som tillhör en (troligen kvinnlig) korrespondent för Eko-redaktionen. Det skulle vara intressant, att få ta del av denna "[unika] inblick .. rätt in i ett slags digitalt redaktionsmöte på Sveriges mest trovärdiga nyhetsredaktion – Ekot".

Klicka på LYSSNA:

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2795 13.37
Citera
2016-02-08, 00:02
Medlem
Anosh Ghasri presenterar sig som liberal skribent; kan det funka med den sortens integrativa medborgarskapsnationalism som han tycks förespråka i sin artikel i NWT nedan? Vad händer med de utländska medborgarna då? Självklart måste det finnas skillnad mellan medborgare och ickemedborgare; skillnaden hittills har blivit minimal i Sverige och om något snarare ett stigma, med skev fördelning mellan plikt och rättighet (med medborgare som betalare ocv stående i välfärdens kösystem) till ickemedborgarens omedelbara behovstillfredsstäl-lelse utan motprestation. Så långt medborgare vs ickemedborgare. Men medborgarskapet har också devalverats genom att det omdömeslöst spritts till kreti och pleti, däribland icke språkkunniga, islamister och kriminella. En invändning mot den integrativa nationalismen som Ghasri efterfrågar är att den förväntas, på kommando, jämka ihop en livskraftig mångfaldsnationalism, där "mångfalden" är en eliternas produkt genom miljonen immigranter på bara drygt ett decennium (oaktat det växande antalet illegaler); detta förväntas nu gräsrötterna, mannen på gatan, svennebanan rådda ihop tillsammans med sina färgstarka grannar, ställd inför fullbordat volymfaktum.

En mer hållbar mångkultur

Citat:
I diskussioner om kultur, och därmed även mångkultur, hävdas inte sällan att det inte finns en genuint svensk sådan och att svenska traditioner och normer, i den mån de erkänns, antingen är importerade eller oväsentligheter. Detta borde göra varje diskussion om mångkultur fullkomligt onödig; om ena parten inte existerar, finns det heller ingen anledning att hitta former för samexistens.

Men om vi för enkelhetens*skull, och endast för den sakens skull, godtar de tankegångarna kan man istället tänka att en tradition behöver vare sig vara inhemsk eller tusenårig för att vara värdefull. Det viktiga med kulturella traditioner är*funktionen*ochderas symboliska innebörd. De tjänar oss som fasta hållpunkter i tillvaron, som orienteringspunkter och värden att samlas kring. Det är således mer intressant att se till vad de kan tänkas åstadkomma än att dividera om deras ursprung eller förneka dem. Vi kan använda de normer som den svenska kulturen innehåller för att inkludera och skapa något nytt.

Citat:
En hållbar mångkultur måste bygga på en överordnad nationell tillhörighet som, bortsett från språkliga och strukturella inslag, hålls ihop av gemensamma värden. Medborgarskapet, med sina rättigheter och skyldigheter, bör då vara det primära sammanhållande kittet under vilket andra identitetstillhörigheter inordnas. Alla försök att basera ett mångkulturellt samhälle enkom på identiteter, oavsett om det handlar om religiösa, etniska eller kulturella sådana, är dömt att misslyckas i längden.

Parallellt med detta måste*vi överge det binära synsättet där svensk kultur ställs mot en förmodad kollektiv invandrarkultur.

Binärt som svenskt kontra osvenskt? Där osvenskt är bättre, åtminstone i värdegrundsoffentligheten.

Citat:
Innebär dessa problematiska inslag att mångkultur inte är önskvärt? Nej! Vi har bara inte lyckats formulera premisserna för den på ett korrekt sätt än. Den mångkultur vi bevittnar i dag är framvuxen på egen hand, och har därmed föregått en förankring i djupare samtal om vilken form av mångkultur vi eftersträvar. En hållbar mångkultur är mer än dans, mat, kulturella föreningar, eller yttre identitetsmarkörer. Den bör vara en orientering i värderingar och normer, samt universalitet och demokrati.

Länk (unvisit): http://unvis.it/http://nwt.se/asikte...r?refresh=true
Länk:

Artikelförfattaren skriver att den mångfaldsröra som är för handen framväxt på egen hand, alltså utan en föregående, vägledande diskussion från överheten? Rådan kaos är det mindrevetande folkets spretande produkt? Om det är en alltför kritisk tolkning återstår ändå att ge exempel ur historien som kan tjäna som inspiration för att i efterhand byråkratisera fram en nationell legering som folkets öppna hjärta kan klämta för. Lycka till!

Tillägg: Ställd inför fullbordat faktum, Jätteproppen Omar, gökungen, så är det svårt att tänka sig något mainstreampolitiskt koncept annat än den postulerade efterhandskonstruktionen ovan, för den nationella sammanhållningen i det mångkulturella landet. Felet är att situationen alls uppkommit, men jösses vilken mongoklappande konsensus som rått för "det finns inga gränser", den svenska vänsteristiska exceptionalismen som präglat hela den forna Sjuklövern... tills för ynka 4 månader sen. Lämmeltågets tokrusning för en crappy investment för lånade pengar. Det enda som kan hålla är en massiv ex-/repatriering, "mångkultur" genom massinvandring av kulturellt väsensskilda folk med glupande välfärdsaptit och utan kvalifikationer är ett gigantiskt fiasko för Sverige. Jag undrar om det inte börjar komma kritik snart, mot själva multikulti. Den sortens jämnmodigt fromma förhoppning och halmstrå som Ghasri stipulerar är en begriplig men slätstruken tankeprodukt; när det som egentligen behövs är att tänka de förbjudna tankarna. Sånt som kan återställa och inte bara bromsa dödsfallet.
Senast redigerad av Kinuski 2016-02-08 kl. 00:51.
Citera
2016-02-08, 00:47
Medlem
fasligts avatar
Det har varit rätt mycket intressant samtid på mediatapeten i helgen, tycker jag. Ett exempel är en liten kommentar i både Rapport och Aktuellt: En syrier i gränsstaden Kilis i Turkiet berättar, medan han sköter om någon splitterskadad landsman på stadens sjukhus, att till dess ryssarna kom hade vi det bra (i Aleppo), vi kunde gå överallt, inga problem. Detta vittnesbörd står ju i skärande kontrast till det vanliga mässandet om att Syrien är helvetet på jorden för civilbefolkningen och att alla måste fly för sina liv. Nåja, budskapet var väl ämnat att misskreditera Ryssland och som sådant gick det nog fram. Frågan är om en och annan samtidigt tog in budskapet att syrier inte per automatik är liktydigt med skyddsbehövande?

P1:s lördagsintervju ägnades socialdemokraternas rutinerade stridsmärr Ylva Johansson. Ämnet var förstås sossarnas låga förtroende hos väljarna, men också hur regeringen ämnar hantera integrationen.

Väljarna har inte fel men bilden ser sämre ut än hur det verkligen är. Regeringen har inte klarat att visa det. Det finns en oro för arbetslöshet, skola och bostäder, säger YJ. Hur ska regeringen hantera integrationen? Genom ett samhälle som hänger ihop där alla försörjer sig på eget arbete, skolan möter varje barns behov. Ylva Johansson är optimistisk, sysselsättningen bland kvinnor ökar, både inrikes och utrikes födda, ungdomsarbetslösheten minskar. Det visar tydligt, menar YJ, att man har läget under kontroll.

Dessa var huvudbudskapen, alla ska försörja sig på något sätt och regeringen (s) har koll på läget. Snabbspår är lösningen. Sfi är inte tillräckligt även skolning av arbetskraften måste till parallellt. Idag befinner sig endast en halv procent av den potentiella arbetskraft som nu är inne i integrationsprogrammet i någon annan åtgärd utöver sfi. Det tycker YJ är mycket förvånande. Men de många analfabeterna, invänder Monica Saarinen som intervjuar, hur ska de fås ut i jobb inom två år? Även om man har låg formell kompetens kan man ha jobbat, replikerar YJ snabbt. Just nu snabbspårsutbildas exempelvis en massa kockar. Det har aldrig funnits så många lediga jobb som nu och den goda svenska tillväxten genererar ständigt fler, det gäller bara att få rätt person till rätt plats. Rutsektorn har visat sig lyckosam i att få ut nyanlända på arbetsmarknaden och nu ses möjligheten till utökning av rutsektorn över. Alla seriösa förslag välkomnas av den socialdemokratiska arbetsmarknadsministern.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=3071

Inte ett ord om flykt för sitt liv undan krig och förtryck, inte ett ord om särbehandling av vissa grupper, inte ett ord om åratal av utmaningar, inte ett ord om behov av förståelse för olika kulturella förutsättningar. Kan man här se socialdemokraternas strategi för att stärka positionen och ta ett hårdare tag om makten, den makt som säkert är som en andra hud för gamla garvade gråsossar? Tillbaka till kärnvärdena där alla ska bidra till det gemensamma bästa efter bästa förmåga och där det allmänna utgör ett oeftergiveligt skydd för den, och endast den, som behöver det. Här kommer ingen undan, nästan alla kan göra något. Måste de nya svenskarna försörja sig som städkärringar och kebabförsäljare så får det bli så. Glömd är sedan länge pigdebatten om rutavdragen. En ny debatt om slavlöner för invandrare betackar sig YJ för. Lönebildning sköts av arbetsmarknadernas parter, politiker kan till nöds påverka lönekostnaderna i viss mån. Samhället håller inte ihop om hundratusentals ska försörjas genom bidrag och dessutom tillåtas leva utanför det reguljära systemet, säger hon inte men jag får intrycket att det är så hon menar.

Under eftermiddagen idag har frågan om vem som ska bestämma om konst är rasistisk eller ej avhandlats i samma P1. Utgångspunkt är Makode Lindes utställning "Negerkungens återkomst" på Kulturhuset. Här har de självupplevt underordnade avlöst varandra och torgfört sina respektive kränktheter, varvat med självmedvetna konstnärers krav på rätt till fritt och egendefinierat konstnärligt uttryck. Vems är ansvaret för vad som visas upp och för vem som blir kränkt frågas det. Som vanligt är det krior från olika rasifierade positioner, med krav på intersektionalitet och maktanalys. Kontentan blev nog att underordnade aldrig kan riktigt rätt vare sig porträtteras eller adresseras i och av konsten. Lösningar som suktas efter är begränsning (givetvis) av yttrande- och konstnärlig frihet samt något slags inkvoterande (naturligtvis) av mångfaldsrepresentanter inom konstgebitet, då skulle vi slippa hamna i sådana här tråkiga debatter om vad som får och inte får visas under konstbegreppet. Det hela avslutades med att en rasifierad doktorand, som jag glömt namnet på men som av Alexandra Pascalidou förklarades "veta allt om fördomar och hur sådana uppstår". Doktoranden påstod att det inte bara finns bevis, vilket ju är ganska sällsynt i sig i vetenskapligt arbete, utan överväldigande bevis för att ett öppet debattklimat skapar fördomar och extremism. En given slutsats är väl då att de rasifierade/hbtq-iga/feministerna m fl självdefinierat underordnade bör få styra debattutrymmet för att undvika obehagligheter. Ganska likt nuvarande ordning då och lika fruktlös när den enda sak som får plats i "debatten" blir hur mycket orättfärdigt förtryck de underordnade får utstå och hur mycket resurser som ska satsas på "empowerment" för dessa.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=4645

Det som slog mig när jag lyssnade var att alla dessa särskilda särintressepositionerade personer som kom till tals inte så mycket ville uttrycka något särskilt. Det klandrades och klagades på de konstnärliga uttryck andra hade skapat men det kom liksom inget som borde ha varit i stället. Det var fel att uttrycka kolonialt konstruerade stereotyper av färgade eller lika stereotypa gulingkarikatyrer osv men inget om alternativet annat än vagt svävande utläggningar om att rasifierade är så mycket mer än vad stereotyperna låter påskina. Jag fick intrycket att det hela handlar om att tas emot inom svenskheten och där få känna sig jämbördig. Oklart hur det ska gå till och vad den etniska och kulturella svenskheten egentligen kan göra åt att de rasifierade upplever sig rasifierade eftersom de inte riktigt kan klicka i alla checkrutor i svenskhetsmanualen, där vithet tydligen är ett oavvisligt krav för de rasifierade, hur mycket de än försöker. Den där tankefiguren vi även har debatterat i denna tråd om att svenskheten bör maka på sig och släppa in annat etnokulturellt innehåll, blir tydlig även här.

Allt detta väderkvarnsfäktande och skuldbeläggande för upplevda oförrätter kanske vinner blygsammare gehör framöver med lite nymornad men beprövad jämlikhetsorienterad socialdemokratisk realpolitik där alla gör rätt för sig i ett samhälle som hänger ihop, utan vare sig identitetspolitikivrande kelgrisar eller efterkälkade styvbarn?
Citera
2016-02-08, 00:49
Medlem
Jagviosss avatar
Citat:
I SRs program Medierna igår fanns ett inslag, som påannonserades så här:

Programmet samtalar sedan dels med Jörgen Huitfeldt och dels med Sîlan Diljen, chef för P3 Stockholm. (Länk till SRs presentation av henne.)

Sîlan Diljen är eller (kanske troligare?) låtsas vara helt urblåst. Enl henne bör svenska journalister inte ta ställning till, om samma summa skattemedel *samtidigt* kan användas till två olika kostnadsposter - ty det är "ett politiskt ställningstagande", om det är möjligt eller inte. Vidare ska man enl Sîlan Diljen inte resonera så "trubbigt" och jämföra inrikesfödda och utrikesfödda osv.

Är det någon som vet vems facebook som avses, där "debatten [rasade] i högt tonläge i kommentarsfältet" i veckan som gick?

Det verkar, av formuleringen att döma, vara en facebook som tillhör en (troligen kvinnlig) korrespondent för Eko-redaktionen. Det skulle vara intressant, att få ta del av denna "[unika] inblick .. rätt in i ett slags digitalt redaktionsmöte på Sveriges mest trovärdiga nyhetsredaktion – Ekot".

Klicka på LYSSNA:

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2795 13.37

Här är artikeln, verkar vara TT, så den finns på flera siter:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...ylrapportering

"Gunnar Nygren, professor i journalistik vid Södertörns högskola, tycker inte att medierna har sopat migrationsfrågorna under mattan.
-Nej, det här är ingen ny kritik, det är så det brukar heta på exempelvis Flashback."

För att parafrasera Avpixlat:
"Gör som professorer, läs Flashback!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in