Idag lyssnade jag på medierna som vanligt på lördagarna, när programmet avannonserades med "producerat av tredje statsmakten för sveriges radio", så fick det mig att tänka till lite.
Mina ungdomsvänner som valde journalistiken som bana,var egentligen väldigt politiska människor, och om de hade varit födda 20 år tidigare hade valt att göra karriär i ett politiskt parti istället.
Men i 80-talets anda med filmer som kina-syndromet,Watergate-affären etc.. (jo jag vet 70.tals filmer ,så ingen behöver hänga upp sig på det) så framstod journalisten som en aktiv part och påverkare av det politiska klimatet, istället för den i bakgrunden beskrivande och rapporterande.
Just nu känns det som om det journalistiska är det där tredje blocket i sverige som kräver inflytande och respekt ,trots att ingen har röstat på dem.
En elit som kräver att alla vi andra som inte förstår bättre ska lyssna på dem och ta till sig deras värderingar, och som så fort de avkrävs något som helst ansvar, bryter ihop och fattar inte varför vi inte förstår hur jävla bra de är!
Eller typ Journalistiken som en genväg för att få påverka det politiska klimatet utan att behöva axla ansvaret som politiker i gemen måste!
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2016-01-16 kl. 19:14.
Verkar som att norsk och dansk media mer och mer ser igenom de svenska lögnerna.
Det skrämmande är att Aagard inte förmår att lyssna till en klar faktaframställning. Han beter sig som en fanatiker och anklagar alternativmedia för det han själv är, förblindad av sin egen tro, så stark att obekväma sanningar inte får plats i hans värld (även om människor offras på hans altare).
Att Aagard avslutar med att han räknar med att alternativmedia, om en inte allför avlägsen framtid, kommer att tystas, skrämmer mig. I kombination med Sakine Madons text i Expressen säger det en hel del om det nuvarande läget. Madon berättar att äldre journalister uppfattar att yngre kollegor ser problemen i svartvitt - det finns inga mellanlägen; antingen är du med eller emot. Snart har de äldre, som av rädsla inte rapporterat sanningar, borta. Då finns endast det unga gardet med sitt svartvita tänkande kvar, OMEDVETNA om att de SAKNAR ETT KRITISKT TÄNKANDE! Så skapas nyttiga idioter som går någons ärenden utan att fatta det själva.
Var det förra veckan Miljöpartiet gick ut med sänkt rösträttsålder till 16 år? En ålder då ungdomar är lättpåverkade. Forskning visar att hjärnan är färdigvuxen först i 25-årsåldern; det finns en anledning till att rösträttsåldern tidigare var 21 år.
Senast redigerad av Passepartout 2016-01-16 kl. 19:52.
Herregud, det var ju som att se Arnstad debattera. Förlåt oss Norge, jag skämdes så mycket att jag inte klarade att se hela klippet.
Snacka om att bli överkörd av norskan.
Kul att se att Aftonbladets journalister nu blir påhoppade hela tiden från diverse håll och kanter.
De är jävligt envisa och hjärntvättade, men någon gång lär de falla, och det hårt.
SvD publicerar en något rörig debattartikel av journalisten Carl Öström. Oklart vad budskapet egentligen är men han varnar övriga partier för att sverigedemokraterna håller på att lägga beslag på resursen inhemska hemlösa för egna dunkla syften där metoden ska vara att ställa hemlösa mot flyktingar.
Citat:
Risken är stor att SD på nytt sätter fokus på frågan om hur utsatta svenskar glöms bort, samtidigt som andra grupper prioriteras. Det är därför dags för politikerna att se den verkliga situationen för de hemlösa. SD har rekryterat en talesman bland de hemlösa och vi kommer framöver att få se slogans i stil med ”Våra egna först – stoppa invandringen”, skriver journalisten Carl Öström.
Sedan fortsätter Öström artikeln igenom att så att säga utföra det jobbet själv. Den ena orättvisa förmånen - alltid i flyktingarnas favör - efter den andra redovisas av Öström själv.
Citat:
Jag skulle gärna sova i receptionen på Migrationsverket eller i ett sånt där tält, säger Hasse till mig och visar en artikel i tidningen
Citat:
Den upprördhet som visas när nyanlända flyktingar blir hänvisade till en provisorisk sovplats sticker naturligtvis i ögonen på Hasse och andra hemlösa. Det handlar om standard – det som anses som oaccepta*belt för flyktingar är vardag för hemlösa.
Citat:
Frågan är om staden håller standarden så låg för att minimera antalet gäster. Jag har svårt att tänka mig att Migrationsverket skulle acceptera härbärgen ens som tillfälliga flyktingboenden.
Citat:
Nu när det är kallt ordnas sovplatser inomhus för EU-migranter dit inga ”svenska” hemlösa är välkomna. De får fortsätta jakten på sömn på pendeltåg, nattbussar och nattöppna snabbmatställen.
Citat:
Nu har Sverigedemokraterna, vars affärsidé är att ställa svaga grupper mot varandra, börjat intressera sig för de hemlösa. De har rekryterat en talesman bland de hemlösa, som på så sätt ordnat sitt boende, åtminstone tillfälligt. Han säger att en kampanj kommer, ”Det här blir stort”. Jag är övertygad om att vi framöver kommer att få se slogans i stil med ”Våra egna först – stoppa invandringen”.
Citat:
Politiker på riksnivå borde fundera på varför utsatta grupper behandlas så olika. Exempelvis har flyktingar på många håll förtur i bostadskön och bidrag för bosättning, något som inte gäller hem*lösa. Det kanske är dags att ställa krav på kommunerna när det gäller hemlöshet och behandlingen av hemlösa.
Och så själva slutklämmen då:
Citat:
Jag blev glad när jag såg alla initiativ och insatser för att hjälpa flyktingar under sommaren och hösten. Det vore underbart att se något liknande för att hjälpa de hemlösa. Vi kan alla hamna i samma situa*tion genom arbetslöshet, skilsmässor eller sjukdom.
Vad ville Öström ha sagt? Belyser han en undanträngningseffekt orsakad av invandring och drabbande inhemska hemlösa? Eller menar han att hemlösa borde kostas på i samma utsträckning som invandrarna utan att resurser till invandringen minskas fast han inte har förmågan att uttrycka det på något begripligt sätt? Vad vill SvD ha förmedlat? Att man numera publicerar allt som berör invandring oavsett ärende för att undvika anklagelser om mörkning och politrukverksamhet. Fan vet.
Fredrik Strage gör en markering i kulturdebatten i sin senaste krönika med rubriken "Det tvetydiga är den viktigaste egenskapen i rockbandet Laibachs verk":
Där ser man. Vid en närmare anblick finns det flera intressanta kommentarer till Ohlson Wallins uppskattade inlägg. Marianne Lindberg De Geer själv skriver bland annat:
Citat:
Kanske är detta startskottet för en protestlista för yttrandefriheten i konst och samhälle och mot censur (direkt / indirekt)?
Ohlson Wallin svarar entusiastiskt:
Citat:
Och fylla en lokal med all den konst som cencureras. Vem börjar med protest listan?
Lite längre ned kommenterar en viss Martin Engkvist, som tidigare arbetade på Aftonbladet och nu är senior editor på Spoon publishing. Han tar bland annat upp Veronica Palms hycklande polisanmälan av Björn Söder liksom den hotade yttrandefriheten generellt: "Det är länge sedan tryck- och yttrandefriheten stod så lågt i kurs i Sverige."
Citat:
Tack Elisabeth, så viktigt och så läs- och tänkvärt! Dina erfarenheter är en verklig varningsklocka. Det är länge sedan tryck- och yttrandefriheten stod så lågt i kurs i Sverige. Och det är bedrövligt och farligt att våra folkvalda har en så slapp och bekväm inställning till dessa grundlagsskyddade rättigheter (se länk nedan). Ett paradexempel är Veronica Palm (S), som ena dagen stämde in i hyllningskören till den kontroversiella tidskriften Charlie Hebdo efter massakern på redaktionen – för att bara någon dag senare polisanmäla sverigedemokraten Björn Söder för hets mot folkgrupp efter hans Facebookinlägg "Fredens religion har visat sitt ansikte".
Björn Söders inlägg är naturligtvis osmakligt och säkert kränkande för många. Men definitivt inte hets mot folkgrupp (snarare en extrem och hatisk form av religionskritik). Och det är ju just det osmakliga, det kränkande, det fula och groteska som behöver lagens skydd – inte vår rätt att måla tavlor av blommor i vaser eller skriva insändare om sommarkatter.
Begränsningarna i yttrandefriheten är och ska vara ytterst få, knivskarpt avgränsade och mycket väl motiverade. Hets mot folkgrupp (och dit hör alltså inte kränkning av religioner) och brott mot rikets säkerhet är exempel på det.
Engkvist länkar sedan till inlägget ”Tryckfriheten kan inte tas för given” på SvD debatt av Tidningsutgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter och chefsjurist Per Hultengård.
Citat:
Många riksdagsledamöter svarar positivt på påståenden som i praktiken innebär att tryck- och yttrandefriheten inskränks. Vi har all anledning att vara bekymrade, skriver Jeanette Gustafsdotter och Per Hultengård, Tidningsutgivarna.
(...)
För den som tycker att det här med tryck- och yttrandefrihet är viktigt, så har resultaten hittills inte varit direkt upplyftande. Några exempel från 2015 års undersökning:
71 procent av riksdagsledamöterna anser att poliser inte ska få läcka till medierna om innehållet i förundersökningar. Och det kanske man spontant kan tycka. Men vad man då samtidigt säger är att poliser – till skillnad från alla andra medborgare - inte ska få ha meddelarfrihet. Och kan på detta sätt inte heller varna om missförhållanden på arbetsplatsen.
Inlägget publicerades 29 december 2015 och just den punkten blev ju kusligt aktuell kort därefter.
Citat:
49 procent av de tillfrågade tycker att skadestånden i tryck- och yttrandefrihetsmål är ”löjligt låga” och därför bör höjas kraftigt.
Och det är korrekt att skadeståndsnivåerna är ganska låga. Men är inte det ganska bra? För vad händer om vi mångdubblar beloppen? Effekten blir sannolikt en fegare, mera återhållsam journalistik, som i sämsta fall leder till att sådant som det finns ett samhälleligt intresse av att det publiceras aldrig kommer att publiceras.
22 procent av de tillfrågade tycker att det vore bra om det var förbjudet att publicera bilder eller teckningar som kränker religiösa grupper.
Det är i och för sig positivt att 78 procent av riksdagsledamöterna inte tycker att förbud är lösningen på ett problem. Och att det inte är förbjudet betyder ju inte att man måste publicera kränkande bilder eller teckningar. Men det kan finnas tillfällen då det finns behov av att dokumentera, eller rent av provocera. Och mera anmärkningsvärt är då ändå att 22 procent faktiskt tycker att förbud är lösningen. http://www.svd.se/tryckfriheten-kan-...iven/om/debatt
22% är verkligen ingen obetydlig andel om man betänker vad det faktiskt innebär. (Man kan garanterat räkna in Kaplan i kategorin som är för ett förbud.)
Konflikten mellan Baker Karim och Ann Heberlein fortsätter på facebook där Karim har återöppnat sitt konto med en "ursäkt" som i själva verket är en svavelosande hejdlöst självömkande anklagelse där han ännu en gång undrar om Heberlein är vid sina "sinnens fulla bruk" när hon enligt Karim bidrar till en normalisering av rasismen och lockar fram de "mörka krafter" som nu i stället attackerar Karim.
Citat:
Det enda jag kan säga i försvar är att jag fan får nog (som ni alla) av skiten som slängs mot oss hela tiden. Det kväver mig att våra barn ska höra det. Jag blöder inombords när jag tänker att fäder och bröder och söner och vänner ska behöva se blickarna och känna misstanken att de är våldtäktsmän.
Jag vill inte tro att en är vid sitt sinnes fulla bruk när en hävdar att vissa befolkningsgrupper är sexualförbrytare i högre utsträckning än "svenskar". Det är en typ av resonemang som för några år sedan reserverades till de som idag skriver N-apa till mig på mailen. De attacker jag får nu på FB är inte ovanliga. De kommer med jämna mellanrum och de välter in så snart en befinner sig i offentligheten. Nu får dessa röster ännu ett tillfälle att sprida sitt hat. Det är dessa röster som föder på varje uttalande om att vissa befolkningsgrupper har en överdriven benägenhet till brott.
Jag gjorde fel när jag skrev mot AHs person. Jag borde ha riktat mig helt mot hennes retorik där hon ställer befolkningsgrupper mot varandra. Jag borde ha visat henne de texter som nu kryper fram ur mörkret och sagt: Ser du inte vilka mörka krafter du spelar i händerna på? Ser du inte varför jag blir så jäkla rädd? Jag har ärligt bett om ursäkt mot AH för min kommentar. Hon godtog den. Jag menade den.
Men jag ber er om min mest innerliga ursäkt, starka ni, som fyller världen med skönhet och kunskap hellre än rädsla och fördomar, som kämpar med ord och handling mot normaliseringen av rasismen, hellre än skuldbelägger och misstänkliggör icke-vita, till er går min största ursäkt. Jag svek er mest av allt. Jag svek er kamp. Det är jag otroligt ledsen för. https://www.facebook.com/baker.karim?fref=ts
I Karims ringhörna finns förstås "rasifierade" extremister som Ylva Habel och Emma Dominguez. Den senare tröstar Karim i kampen mot de onda vita.
Citat:
det är inte ditt fel o du har inget att ursäkta dig för. Det är strukturerna och människorna som bygger dem som väljer att fokusera på ett hastigt känslouttryck på sociala medier istället för att fokusera på hennes rasistiska retorik. När vi spelar deras spel så kommer vi ändå aldrig göra rätt...
"Deras" syftar förstås här på vita människors.
Heberlein själv kommenterar i sin egen facebookprofi Karims senaste utspel:
Citat:
Trots sina ursäkter fortsätter alltså Karim att hävda att jag ställer folkgrupper mot folkgrupper, att jag bidrar till att normalisera rasism och han ifrågasätter även i det här inlägget om en person som gör det är vid sina sinnes fulla bruk. Vad ska man säga? https://www.facebook.com/ann.heberle...80?pnref=story
I Heberleins ringhörna finner man t.ex. prästen Annika Borg som skriver om Baker Karim:
Citat:
Att han ingenting lärt, att han vägrar ta in sakargument och föra en sakdiskussion utan fortsätter att försura samtalsklimatet med osanna påhopp på låg nivå och oförskämdheter mot dig som person. Han gör bort sig och borde fundera över vad som händer på sikt när han eroderar och trivialiserar ord som "rasism". Det behövs för de verkliga företeelserna och hoten och inte som slagträ mot mer pålästa meningsmotståndare som bara råkar ha en annan uppfattning. https://www.facebook.com/ann.heberle...%3A%22R9%22%7D
Kanske är kontroverserna inom kultureliten starkskottet för något ännu större än en protestlista. Det blir i alla fall allt svårare att hävda att vi har en fungerande yttrandefrihet när tunga kulturpersonligheter och debattörer öppet adresserar problemen och då responsen ser ut som Karims.
Senast redigerad av Vimur 2016-01-17 kl. 00:45.
Där ser man. Vid en närmare anblick finns det flera intressanta kommentarer till Ohlson Wallins uppskattade inlägg. Marianne Lindberg De Geer själv skriver bland annat:
Ohlson Wallin svarar entusiastiskt:
Lite längre ned kommenterar en viss Martin Engkvist, som tidigare arbetade på Aftonbladet och nu är senior editor på Spoon publishing. Han tar bland annat upp Veronica Palms hycklande polisanmälan av Björn Söder liksom den hotade yttrandefriheten generellt: "Det är länge sedan tryck- och yttrandefriheten stod så lågt i kurs i Sverige."
Engkvist länkar sedan till inlägget ”Tryckfriheten kan inte tas för given” på SvD debatt av Tidningsutgivarnas VD Jeanette Gustafsdotter och chefsjurist Per Hultengård.
Inlägget publicerades 29 december 2015 och just den punkten blev ju kusligt aktuell kort därefter.
22% är verkligen ingen obetydlig andel om man betänker vad det faktiskt innebär. (Man kan garanterat räkna in Kaplan i kategorin som är för ett förbud.)
Konflikten mellan Baker Karim och Ann Heberlein fortsätter på facebook där Karim har återöppnat sitt konto med en "ursäkt" som i själva verket är en svavelosande hejdlöst självömkande anklagelse där han ännu en gång undrar om Heberlein är vid sina "sinnens fulla bruk" när hon enligt Karim bidrar till en normalisering av rasismen och lockar fram de "mörka krafter" som nu i stället attackerar Karim.
I Karims ringhörna finns förstås "rasifierade" extremister som Ylva Habel och Emma Dominguez. Den senare tröstar Karim i kampen mot de onda vita.
"Deras" syftar förstås här på vita människors.
Heberlein själv kommenterar i sin egen facebookprofi Karims senaste utspel:
I Heberleins ringhörna finner man t.ex. prästen Annika Borg som skriver om Baker Karim:
Kanske är kontroverserna inom kultureliten starkskottet för något ännu större än en protestlista.
Den här tråden uppskattar inte korta inlägg, det vet jag, men jag vill bara kommentera att Sveriges utan konkurrens största nutida dissident Dan Park hittills är onämnd. Jag kan knappast tänka mig att dessa konstnärer är omedvetna om honom. Han ligger ju där och närmast vibrerar mellan textraderna.
Det ska bli intressant att se vem som först tar det språnget.
Per Grankvist, styrelseordförande för Fairtrade Sverige, skriver i Asylsvenskan:
”Vi är tusen saker, tusen berättelser.”
Citat:
Vem är jag, egentligen?
Citat:
De gemensamma referenserna är färre, normerna diffusare, auktoriteterna och förebilderna inte lika självklara.
Citat:
Kanske lurar vi oss själva i synen på att samhället var mindre heterogent och mindre fragmenterat förr, men det kändes åtminstone så. Som sanning var den dessutom lättare att upprätthålla förr, än nu.
Just det, nu har vi "alternativmedierna" (som kan bekräfta att minnesbilden delas av andra).
Citat:
Bristen på tydliga svar, på en enda enkel sanning, skapar otrygghet.
Är det därför människor så instinktivt fördömer lögnen och lögnarna – för att de hotar det som man håller för sant?
Citat:
Det är insisterandet på att det bara finns en sanning om Sverige, bara en sanning om skåningar och bara en sanning om vår region som skapar osäkerhet för alla som inte ges plats, eller får ta plats, i den sanningen. Den enes sanning blir den andres lögn. För inget var på ett visst sätt förr, och inget är på ett enda sätt nu.
Citat:
Vi är ingenting egentligen, vi är ingenting i botten, ingenting från början.
Vi är tusen saker, tusen berättelser. Nationen behöver inte en ny berättelse om nationen. Nationen behöver tusentals berättelser om vad nationen är för var och en av oss.
Jaa.. Samlas under Svampen på "Sture", dela en holk och en berättelse. Tusen och en berättelse.
De rättroende säger att det finns många politiska frågor som är minst lika viktiga eller viktigare än migrationspolitiken. Det är som om de satt i en sjunkande båt och sa att det minsann var lika viktigt att besättningen fick bra mat och att teveapparaterna i hytterna kunde ta in många kanaler.
De rättroendes förstår inte att företeelser med ett historiskt djup kan ha ett värde. Det nya har i deras värld alltid företräde före det gamla. Det gäller till och med för ungdom kontra ålderdom. Men så är det ju inte alls. Gamla människor som lärt sig tänka är naturligtvis klokare än unga människor som lärt sig tänka, på samma sätt som en mästare är överlägsen en gesäll. Vi människor är inte i första hand designade för att acceptera det nya framför det gamla. Som alla andra djur föredrar vi ett habitat som vi känner igen oss i, där vi delar språk och har sociala relationer med varandra; där vi erfarenhetsmässigt lärt oss att det är möjligt att leva ett bra liv.
De rättroende förstår inte att ett etniskt homogent samhälle kan vara bättre än ett mångkulturellt. Det senare bedöms som rikare, intressantare, mera i takt med en globaliserad verklighet. De förstår inte att ett mångkulturellt samhälle formerar sig som ett främlingssamhälle, med diasporiska grupper, varav några eller många konkurrerar och står i konflikt med varandra. Dessutom sätter de den egna minoritetsgemenskapen före den nationella solidariteten.
I Sverige representeras FLO av Fairtrade Sverige som består av ett aktiebolag, Fairtrade Sverige AB, som ägs av Landsorganisationen och Svenska kyrkan samt Föreningen för Fairtrade som har omkring 50 medlemsorganisationer, däribland studieförbund, biståndsorganisationer, kyrkor och konsumentföreningar.
Senast redigerad av Kinuski 2016-01-17 kl. 01:43.
Jag blir så förvirrad och denna gång riktas udden mot, hmm, mot, ja, jag vet inte vad egentligen. Kan inte tolka hennes poäng annat än ungefär att "alla män, höger som vänster, kristna som muslimer, är likadana och vi kan inget göra annat än att låta polisen ta hand om problemet". Dessutom skapar sig Nordberg ett tolkningsföreträde i-och-med nåt som hänt henne personligen i Pakistan (dock oklart vad som hände där).
Intressantast är dock avslutningen:
"Bland de tiotusentals unga män som Sverige har tagit emot och stoppat in på övergivna semesteranläggningar runt om i landet utan sysselsättning finns alla sorters kvinnosyn. Det utgör en av flera knäckfrågor i nästa generations stora integrationsprojekt. Men överfall av kvinnor i offentligheten är därmed inte något som automatiskt uppstår."
Nordberg är tydlig med att Sveriges explicita hantering av flyktingindivider ("övergivna semesteranläggningar och sysslolöshet") är en knäckfråga i integrationsprojektet. Har inte följt Nordberg men det vore intressant att veta mer om hennes förslag till alternativ hantering av dessa mängder asylsökande (163 000) och hur detta praktiskt kan ordnas. Hon tillstår alltså att vår (Sveriges) "hantering" av asylsökande är en grogrund för ytterligare problem.
Är det detta som menas med att man "öppnar Pandoras ask"?
Är det detta som menas med att man "öppnar Pandoras ask"?
Jag skulle inte bli förvånad om Sverige kommer att inleda samarbeten med skitländer, t.ex. Tunisien för att kunna förlägga folk utomlands under former som finansieras utav Sverige. Vi har sett politiska signaler att fler avvisningar måste verkställas etc.; istället för att ha dom drällandes här på campingar osv. kan man lösa det så man förlägger dessa utomlands. Problemen är ju att vissa länder vägrar ta emot sina medborgare igen, exempelvis Maroocko, och då kan man förlägga dessa i "flyktingläger i närområdet" som Sverige finansierar.
KD kör "utvisning" av sexförbrytare i asylprocessen, vi har kriminella marockanska ensamkommande som dräller omkring. För att få kontroll måste man köra ett "uppsamlingsheat" annars kommer vi aldrig att få kontroll över vilka som befinner sig i Sverige illegalt.
Öppnas Pandoras ask, så kommer regeringen att tvingas gå den vägen är jag övertygad om.
Schizofrenin om mångkultur och svenskhet på AFA-bladet når nu nya höjder.
Å ena sidan: Jennifer Wegerup
Det gäller givetvis åt andra sidan också och det är Jennifers point.
Å andra sidan: Oisín Cantwell
Att det skall vara så svårt att hålla isär medborgarskap med etnicitet?
Att det skall vara så svårt att olika kulturer har olika värderingar.
Att olika etniciteter ofta har olika kulturer. Av historiska skäl.
Det behövs uppenbart ett förtydligande av skillnaden mellan etniskt svensk och svensk medborgare.
Ett enklare begrepp som förklarar skillnaden utan att förklena någon.
Men det måste också går att värdera olika kulturella yttringar. Till och med förbjuda de som inte passar i vår kultur.
Det är verkligen en splittrad kamp om kulturrelativismen med en förvånansvärd bredd bland debattörerna just nu. Det verkar som om massövergreppen i Kungsträdgården blev droppen för debattörer som annars brukar vara mer diplomatiska. Det finns uppenbarligen gränser för hur långt vissa individer är beredda att dra självbedrägeriet. Heidi Avellan beskriver t.ex. den känsla av obehag som kulturrelativisternas hejdlösa generaliseringar om män väcker då varje normalt funtad person ser att de är djupt orättvisa.
Citat:
För att män i alla länder och samhällsklasser har förgripit sig på kvinnor ses alla män som lika goda kålsupare.
Som mamma, maka, syster, kollega och vän till män i olika åldrar blir jag illa till mods. Som liberal feminist ryser jag.
Att bunta ihop människor och tillskriva dem egenskaper är illa, att misstänkliggöra alla män är ännu värre. Alla muslimska män eller män från Mellanöstern eller Nordafrika – som nämns i debatten – är inte heller likadana, alla ser inte ner på kvinnor.
Samtidigt går det inte att blunda för att det i Sverige idag finns män med värderingar som rimmar illa med jämställdhet. Många av dem är födda utomlands.
(...)
I Afghanistan behandlas många kvinnor illa. I Saudiarabien får kvinnor inte köra bil. I Iran beskär mullorna kvinnors livssfär. Det måste gå att säga att det finns kulturella skillnader i synen på kvinnor och sexualitet. Det måste gå att säga att många pojkar och män som vuxit upp i patriarkala kulturer bär detta med sig – också till Sverige. Att bara väsa "rasist" gör det hopplöst att komma åt problemen.
Avellan skriver även om hur hedersvåld i början hanterades med samma förljugenhet och konstaterar sedan: "Sådan kulturrelativism är lyckligtvis historia." Det är visserligen tveksam men att det är kulturrelativismen som står på spel är tydligt.
Frågan är vad som sker om kulturrelativismen verkligen blir passé som analysmetod och truismen att människor inte per automatik antar värdlandets värdegrund för att de passerar en gräns blir allmänt accepterad inom MSM. Skillnaden i värderingar mellan etniska svenskar och många invandrargrupper gäller förstås inte bara kvinnosyn utan också förhållningssättet till sekularism, vetenskap, magi, vidskeplighet, våldsutövning, barnmisshandel, rättssystem, människors lika värde, raser etc.
Idag fungerar kulturrelativismen som ett filter inom MSM för att inte blotta omfattningen på de enorma värderingsproblem som redan finns och som eskalerar i takt med att invandringen ökar. Mot bakgrund av det förstås man varför mångkulturalismens och massinvandringens förespråkare nu tar till alla medel för att kunna behålla detta filter, inklusive rena lögner och bristande logik.
De som är värdegrundsdemokrater i själ och hjärta är ju för en ytterligare förminskad yttrandefrihet. Ygeman har gått ut med att vilja lagstifta mot hat på nätet.
Jag hoppas att Ygeman inte menar vad han säger: ett förbud att på internet uttrycka sitt hat mot något vore fruktansvärt. Jag tror dock att syftet är att sammanblanda kritik och förolämpningar mot makthavare och kunna lagföra siter som innehåller båda.
Yttrandefriheten i Sverige har inga försvarare i 7K, press eller public service (dessa är ju extrema värdegrundsdemokrater), eller bland jurister och tjänstemän. Inte heller i SD är försvaret helhjärtat. Och vilket inflytande har Piratpartiet i dag?
En beskrivning av Sverige av en singaporeansk disputerad besökare från 2014 visar hur illa det är ställt. Till det ofria regelverket lägger vi sedan svenskarnas kollektivistiska benägenhet för självcensur.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!