Citat:
Ursprungligen postat av
Vimur
Det krävdes alltså tältläger för att MSM skulle börja konstatera det uppenbara. Expressens Mats Larssons ledare kunde nästan lika gärna ha skrivits av Mattias Karlsson. Larsson ger t.o.m. Orban rätt.
"Jag har känslan att svenska politikerna och Tyskland förbundskansler Angela Merkel underskattat den attraktionskraft detta skapat.
I dessa sociala medietider så är alla ihopkopplade med alla. Även unga afghaner har koll på att Sverige är generöst i sitt bemötande av ensamkommande barn.
Även iranier och pakistanier vet att Tyskland öppnat sina portar och de tar nu chansen att skapa ett bättre liv för sig.
(... )
Vi kan inte öppna upp Europa för ekonomiska migranter. Flyktingar som flyr krig är en annan historia, men där sviker en stor del av Europas länder eller duckar bäst de kan.
En stor del av skulden måste läggas där.
Men samtidigt borde svenska och tyska politiker ha insett vad resultatet blir när vi föregår med gott exempel utan koordinering med andra.
Ungerns mycket - och oftast helt rätt - kritiserade premiärminister Viktor Orban har haft en del poänger när han kritiserat Merkel för att på egen hand ha satt Schengen-avtalet på undantag, samtidigt som Ungern förutsätts skydda Europas yttre gräns.
När den yttre gränsen sedan börjat rämna så tvingas i stället även ett land som Tyskland återinföra sina kontroller.
Det heter på engelska att ”the road to hell is paved with good intentions”. Något helvete är det förstås inte fråga om, men de goda avsikterna i Sverige och Tyskland har skapat utmaningar som är större än politikerna insett.
Svenska tältläger är onekligen ett exempel på det."
http://www.expressen.se/kronikorer/m...ingtrycket-ar/
Ja, vad säger man utan att bli vulgär? Jag nöjer mig med konstaterandet för lite för sent.
Jag skulle dock påstå att Expressen redan intagit en position som inte var mångkulturkritisk, men som konstaterat att det är slut på plats i landet.
Det ska bli intressant nu att se om Aftonbladet håller på sin linje som de presenterade tidigare i veckan, att Sverige inte bör kommunicera vår bristande kapacitet för vidare flyktingmottagning till de som är på väg hit, eftersom det skulle kunna minska intensiteten på flyktingströmen.
Den hållningen kommer att verka barock när den regering man stödjer håller extrainkallade sammanträden och pressträff om detsamma, och jag misstänker att inställningen att ett fortsatt högt inflöde av flyktingar är önskvärd kommer att framstå som allt mer fanatisk eller rent ut av sinnessjukdom.
Tidigare har logistiken och faktiska betingelser, som antalet tillgängliga madrasser i Skåne, latrin, bostäder m.m. inte varit en del av debatten på samma sätt. Debatten har förts på ett ideologiskt plan, och personer som krasst konstaterat att "bostäderna kommer att ta slut" har kunnat bemötas med misstänkliggöranden, eller ett "Det är viktigt att vi alla..." Det fanns helt enkelt ett utrymme för att vara ideologisk och ha fina tankar eftersom det fanns någon form av logistisk kapacitet kvar att fylla.
Redan igår hade Aftonbladet en artikel om att madrasserna är slut i Skåne.
Rent ideologiska argument kommer att bli näst intill omöjliga när en reporter konstaterar att nästan 1000 pers kom hit idag, alla behöver mat, gå på toaletten m.m., MSB säger att tältplatserna är slut och SMHI säger att vi kommer ha runt 0 grader, hårda vindar och snöblandat regn under natten, vad ska ni göra..?
Debatten kommer att skiftas till ett praktiskt plan och de som bara för en eller två veckor sedan kunde uppfattas som viktiga och trovärdiga (för vissa) i sitt fokus på "värderingar" kommer mer och mer uppfattas som irrelevanta.