Citat:
Ursprungligen postat av
flashbash
Stort tack! Utbildningsministern besvarar inte den fråga, som Claes Elfsberg ställer.
När Elfsberg undrar, vad svenska lärare skall säga på måndag morgon till elever i svenska skolor som eventuellt ser parismördarna som hjätar, så undviker Fridolin frågan och betonar i stället, att man inte når framgång med ett (1) yttrande. Han säger:
Citat:
Ja, då ska man ju veta att det finns inte *en* sak, som man kan säga, det hade ju varit jätteenkelt, då hade vi kunnat gå ut med det här. Det är klart att skolan som institution och samhället måste stå upp i solidaritet med Frankrike och det ska man uttrycka på alla sätt. Men det är inte det talet, som kommer att vinna över den unga individen, utan det är snarare den pågående dialogen, att man vågar ta det här samtalet gång på gång på gång, att man vågar utsätta den här individen för delar av världen och idéer i världen som den kanske inte har sett, och som inte passar in i den personens verklighetsåskådning.
Det är precis så som man har jobbat i Kungälv , man har inte sett det som *ett* tillfälle som man ska göra, en studiedag som ska reda ut alla frågetecken utan ett kontinuerligt arbete som man gör genom hela skolgången. Det är mycket svårare, men det är det, som kan vara lyckosamt.
Sedan har vi ju verktygen. Jag menar, vi har det arbete som vår samordnare Mona Sahlin mot extremism har gjort, mä.. där familjer och också lärare kan vända sig för att få konkreta tips eller kanske i ett senare skede om man misstänker t.ex. att någon är på väg att åka ner till IS veta, hur gör jag då, hur kan jag hindra min familjemedlem från att göra det.
----
Man noterar f.ö. att Fridolin beskriver miljöpartisten och vice statsminister Åsa Romsons omdömeslösa twittrande så här:
"Det har gått ut en olycklig tweet, som hon har raderat"
Formuleringen "det har gått ut" tar inte ställning till om det var Åsa Romson själv eller t.ex. hennes pressekreterare, som twittrade så "olyckligt". Romson är endast subjekt i satsen "hon har raderat".