2015-10-30, 21:21
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
För högerliberalerna är det helt tvärtom, det är den råaste tänkbara pragmatismen. De vill ha det samhälle som de fuller väl förstår blir konsekvensen av den obegränsade massiva invandringen. Det blir fattigt och farligt för de flesta, men rikt och tryggt för dem själva inbillar de sig. Egen rikedom skiner starkare mot andras elände. Vanliga svenskar och invandrare är kanonmat i förverkligandet av deras dröm att få stå på toppen av en mycket hög samhällspyramid. Det gäller förstås att invandringen hinner bli så massiv att effekterna är irreversibla innan folket hinner fatta galoppen, ta över och vända skutan. Detta verkar nu vara på väg att lyckas.

Jag kanske inte kommer kunna göra nåt åt att det går åt helvete. Men kan jag göra nånting så vill jag åtminstone se dessa högerliberala bedragare hänga i lyktstolpar innan ljuset slocknar.
Finns det verkligen människor som tror att det finns en räkmacka kvar för vissa när det bor 10-15 miljoner muslimer i Sverige? Tror de att en Securitas-vakt vid en vägbom ska kunna stoppa mobbar med automatvapen och granatgevär som ska hämta högerliberalens BMW, iPhone och dotter i hans gated community? Tror de att det kommer att finnas polis eller rättsväsende som kommer att hjälpa dem på samhällspyramidens topp när Sverige slutgiltigt kollapsar? Är det inte samma naivitet som vänstern lider av, d.v.s. att det blir bättre än det är nu med en överväldigande majoritet muslimska, arga, unga män i Sverige? Därför tror jag inte riktigt på foliehattarna som hävdar att Alliansens syfte var att rasera välfärden med massinvandringen så att man själv tjänar på det genom att städhjälpen blir billigare. Så jävla dum kan väl ingen vara?
Citera
2015-10-30, 21:53
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det där kan man säga gäller för vänstern, det är en religion för dem, frikopplad från verklighetens begränsningar. För högerliberalerna är det helt tvärtom, det är den råaste tänkbara pragmatismen. De vill ha det samhälle som de fuller väl förstår blir konsekvensen av den obegränsade massiva invandringen. Det blir fattigt och farligt för de flesta, men rikt och tryggt för dem själva inbillar de sig. Egen rikedom skiner starkare mot andras elände. Vanliga svenskar och invandrare är kanonmat i förverkligandet av deras dröm att få stå på toppen av en mycket hög samhällspyramid. Det gäller förstås att invandringen hinner bli så massiv att effekterna är irreversibla innan folket hinner fatta galoppen, ta över och vända skutan. Detta verkar nu vara på väg att lyckas.

Jag kanske inte kommer kunna göra nåt åt att det går åt helvete. Men kan jag göra nånting så vill jag åtminstone se dessa högerliberala bedragare hänga i lyktstolpar innan ljuset slocknar.

Nu tar jag i från tårna. Överdriver å det grövsta. Men så får det vara.

Kan bara säga, att jag svensk inte kan skiljas från vännen min, utan att fälla tårar. Dages politiska elit, kan uppenbarligen segla förutan vind, och skiljas från det svenska Sverige, utan att fälla tårar.

Jag svensk, kan inte ro utan åror, kan inte segla förutan vind, och inte alls skiljas från det svenska Sverige, utan att fälla tårar. Jag svensk kan inte det. Sverige är mitt allt. Jag kan inte skiljas från mitt eget land, utan att fälla tårar. Sveriges ledning fäller dock inga tårar. Mig svensk ser man som ett hot, ett hinder, nåt som bör slängas på soptippen. En olycklig konstruktion.

Vår nuvarande politiska ledning, massmedias allt fler utomsvenska och allt fler svenskhatande skribenter, kan segla förutan vind, ro utan åror, och gråter inte ens den minsta tår, när Sverige går i graven. Man hånflinar och gapskrattar, när man förnekar mig och andra svenskar samma rätt som andra folk har, att finnas till. Du och jag gråter. Sveriges riksdag och regering hånflinar. Åt oss svenskar. Våra skattekronor hånflinar man dock inte åt.

Svensk massmedia inte bara hånflinar, pekar finger åt mig svensk, flinar mig rätt upp i truten, man förnerkar också att vi svenskar finns. Svenskar? Vad är det? Ha ha ha vad löjligt tycker svensk massmedia. Bara en löjeväckande konstruktion är vi svenskar. Ha ha ha ha, säger turken, kurden, juden, palestiniern och kommunisten. Skit ner dig svensk, säger alla dessa. Sverige är vårt land säger dessa. Understödda av både regering, riksdag och massmedia. Du finns inte svennebanan! Du finns inte!

De säger att jag inte finns. Säger att du inte finns. I ditt och mitt eget land. Att vårt land inte är vårt hem, utan alla andras hem. Visst är det Nya Sverige spännande, så säg?

Överdriver som vanligt. Men lite sant är det jag säger.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-10-30 kl. 22:05. Anledning: rättstavning :(
Citera
2015-10-30, 21:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Finns det verkligen människor som tror att det finns en räkmacka kvar för vissa när det bor 10-15 miljoner muslimer i Sverige? Tror de att en Securitas-vakt vid en vägbom ska kunna stoppa mobbar med automatvapen och granatgevär som ska hämta högerliberalens BMW, iPhone och dotter i hans gated community? Tror de att det kommer att finnas polis eller rättsväsende som kommer att hjälpa dem på samhällspyramidens topp när Sverige slutgiltigt kollapsar? Är det inte samma naivitet som vänstern lider av, d.v.s. att det blir bättre än det är nu med en överväldigande majoritet muslimska, arga, unga män i Sverige? Därför tror jag inte riktigt på foliehattarna som hävdar att Alliansens syfte var att rasera välfärden med massinvandringen så att man själv tjänar på det genom att städhjälpen blir billigare. Så jävla dum kan väl ingen vara?

Det är möjligt att vi aldrig får veta från ngn whistle blower, om Alliansens syfte var att rasera välfärden med massinvandringen.

Men, vi vet med säkerhet, att Alliansen INTE hade som syfte att undvika att rasera välfärden med massinvandringen. Anders Borg var inte omedveten om, vad han gjorde.

https://morklaggning.wordpress.com/2...rkrets-hjarta/

Det är fullt tillräckligt att veta det.
Citera
2015-10-30, 22:14
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är möjligt att vi aldrig får veta från ngn whistle blower, om Alliansens syfte var att rasera välfärden med massinvandringen.

Men, vi vet med säkerhet, att Alliansen INTE hade som syfte att undvika att rasera välfärden med massinvandringen. Anders Borg var inte omedveten om, vad han gjorde.

https://morklaggning.wordpress.com/2...rkrets-hjarta/

Det är fullt tillräckligt att veta det.

Både Anders Borg och Fredrik Reinfeldt visste vad de gjorde. Och de gjorde det avsiktligt. Med flit. I deras ögon stack särskilt mycket, att Sverige var ett fungerande land. Att Sverige faktiskt fungerade smidigt, stack i deras ögon. Deras ideologi sa dem att Sverige inte borde fungera. Ändå fungerade Sverige. Därför förstörde de det fungerande Sverige. Det fungerande Sverige stämde inte överens med Borgs och Reinfelts idéer. Därför måste Sverige förstöras. Förstöras i grunden. Ett förstört Sverige som inte fungerar, är för Borg och Reinfelt bättre än ett Sverige som fungerar. Idologien är det viktiga. Inte verkligheten. Denna tes, har dagens svenska sosse-mp-regering anammat till fullo.
Citera
2015-10-30, 23:06
Medlem
Droidlifes avatar
Som alla kongaline-moderater (minns ni valfilmen med partymoderaterna vs Roy Andersonsk brödkö?) så har de trott att det skall bli "fart på ekonomin" och sedan lite yada yada en global värld och flärd och fläkt och smältdegelns läckra och stimulerande myller där "nya idéer föds", och så en massa forskning och framsteg på det med "clean energy" och hela jävla Obama / Gore kittet och sedan strut i målet. Det är så de trott. Det finns inga diaboliska moderater eller liberaler som sitter och drömmer om apokalyps för att de är arga på "sosseriet".

När de funderat över avigsidorna med skiftet i riktning så tänker de i termer av "throes of transformation" som hon mumien sade, vilket också ägget gav uttryck för. Det är säkerligen samma typ av snack hos di höge på en massa håll. Bildebergvillan, FN, club of Rome etc.

Journalisterna är bara en massa idioter som tycker att det är fräsigare med rapping och Beonce Knowles än knätoffs och Ultima Thule. Trendkänsliga små liv.
Senast redigerad av Droidlife 2015-10-30 kl. 23:14.
Citera
2015-10-30, 23:22
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
En grundläggande devis för svenska politiker har ju blivit att kommunicera istället för att fatta beslut. Om det är besläktat med den osunda relationen mellan press och politik vet jag inte.

En många år gammal fantasi har varit att EU skall bestämma på ett vettigt sätt åt oss i invandringsfrågan eftersom våra politiker saknar förmågan. Fet chans.

Däremot kan det inhemska mediekriget påverkas av att inget land i hela Europa vill ha det abnorma inflöde av asylanter som Sveriges ledning ordnat åt sitt folk. Inte ens Tyskland kommer i närheten (per capita). Senast berättade Cameron att Storbritannien måste få ner sin invandring.

http://www.svd.se/cameron-var-invandring-maste-ner

Detta säger en ledare för ett stort demokratiskt land som har tagit in bråkdelen av den mängd per capita av asylsökande från MENA som Sverige. Engelsmännen har haft ett stort inflöde av arbetande och välintegrerbara EU-medborgare, det är riktigt. De ser dock inte fördelarna med stora mängder av asylsökande.

Med detta uttalande uttrycker han 1. sitt folks uppfattning i frågan vilket leder till 2. att inga partier till höger om honom kan stjäla ytterligare röster.

Det är så sorgligt att de svenska moderaterna inte förstår vikten av 1. och 2.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2015-10-30 kl. 23:26.
Citera
2015-10-31, 03:42
Medlem
Vi har kommit till fasen 'Det gäller att göra det bästa av situationen'; jag tyr mig till statstelevisionen, denna "fyrbåk" av vägledande upplysning:

Byn Kall blev tre gånger så stor när flyktingarna kom

Citat:
Med tre gånger så stor befolkning önskar sig några att Migrationsverket hade försökt sprida ut de asylsökande lite mer, eller åtminstone informerat ortsborna i förväg.

– Om man ska dumpa så här många personer över en natt så måste man se till att det finns resurser att ta hand om dem också. Det är inte att det kommer flyktingar till byn som vi är irriterade på utan det är hanteringen av hela frågan, säger Egon Wikström från Kallbygdens intresseförening, en sammanslutning av byalagen i socknen.

Men han tycker också att det finns en annan sida av myntet.

– Vi har ju en skola här som har varit nedläggningshotad länge. Det här kan ju betyda att skolan får finnas kvar.

Citat:
– Om man inte gör något kan de ju bli radikaliserade och tycka att det här var ju ett jäkla skitland.

Citat:
För lanthandeln i Kall innebär tillströmningen av flyktingar att kundunderlaget ökat avsevärt. Butiksägaren Anders Landström säger att det krävs en ansträngning för att få allt att fungera med de nya byborna.

– Att ordna skola och omsorg och bussar och transporter åt dem blir ju lite svårt. Men å andra sidan, nu är ju situationen som den är i Sverige så då får man väl hjälpas åt.

Citat:
Men utanför ICA-butiken träffar vi också flera bybor som tycker att det kommit för många på en gång, men de vill inte bli citerade.

Fokus på integration hädanefter, för vi har väl redan adapterat till volymfrågan, tsunamin? Nästan flashback från värnpliktens dagar: "Gilla läget." Pro-MSM:s roll att prioritera volymfrågan övergår till integrationsfrågan, dvs hur den svenska publiken så friktionsfritt som möjligt ska svälja tvångsmatningen. Fördämningarna har brustit och forsandet fortsätter, men det MSM-blickfånget ska panorera över konstruktiv, journalistisk impressionism. Som tar ansvar.
Citera
2015-10-31, 11:15
Medlem
KillaHillaNi99as avatar
Vet inte hur många som såg EFN:s sändning om flyktingskrisen. På ena sidan stod Tino Sanandaji och Affärsvärldens Jon Åsberg, emellan satt en svårt verklighetafrämmande privatekonom, Annika Creutzer. Smärtsatt tittning. https://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhe...lyktingdebatt/
Citera
2015-10-31, 11:31
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Två väldigt viktiga inlägg från igår kräver belysning, vilket jag härmed dristar mig till, även om jag lär bli föremål för moderator-agerande då detta antagligen anses offtopic.

Dessa inlägg berör de antagligen 2 mest sannolika anledningarna till varför vi lider under ett väldigt snart irreversibelt folkutbyte.

Alltså fruktansvärt viktigt. Mina fetningar:

Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
I dag tycks bland många i Sverige finnas en syn på rättigheter, som är helt frikopplad från möjligheten att tillgodose rättigheterna. Rättigheterna anses i sig vara så starka, att de måste tillgodoses, även om de materiella förutsättningarna inte finns för att tillgodose dem. Alla som vill har rätt att resa till Sverige och bosätta sig här, och har då rätt att ta del av den svenska välfärdens alla delar. Kan Sverige inte ge alla det de enligt detta synsätt har rätt till, så är det fel på Sverige. Sverige måste tillgodose allas rättigheter. Att de matieriella förutsättningarna i Sverige rent praktiskt inte tillåter detta, är i dagens Sverige ointressant. Det tycks hos många i dagens Sverige saknas en förståelse för att resurserna är begränsade. Det tycks som om bara påpekandet av detta faktum, påpekandet av resursernas ändlighet, i sig är rasistiskt eller främlingsfientligt.

Kanske beror detta synsätt på att många i dagens Sverige vuxit upp i ett samhälle där allt hela tiden finns. Det betraktas som en självklarhet att allt bara hela tiden finns av sig självt. Att det krävs en arbetsinsats för att någonting alls ska kunna fördelas, det är man helt ovetandes om. Och har man ett sånt synsätt, så är det så klart naturligt att påstå, att Sverige helt reservationslöst måste dela med sig av det svenska välståndet till alla i hela världen. Välståndet i Sverige finns nämligen av sig självt och helt spontant, här i Sverige. Det svenska välståndet är inte skapat av någon. Det svenska välståndet är en naturresurs. Som bär eller frukt man bara kan plocka efter eget behag. Och tillgången på välståndet ses som outtömlig. Att undanhålla andra detta självklara, detta som bara finns helt av sig självt, är rasisitiskt och främlingsfientligt. När detta synsätt ifrågasätts, rubbas de godas cirklar.

Ovanstående fick min omedelbara uppmärksamhet då det är väldigt likt min egen uppfattning om massinvandringens primära orsak, vilket jag tjatat om i alla år. Hittade följande från 2008, vilket jag möjligen har länkat till tidigare. Men vars aktualitet fortsätter vara hundraprocentig:

(FB) Varför ses invandringen som human?
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
I grund och botten kommer det ner till en enda sak:

Sverige är (har varit rättare sagt) alldeles för bra, och svenskarna har det (hade) likaledes för bra.

Vi har arbetat upp en global skuld, som våra landsförrädande politiker nu ser till att betala av.

Skulden består i av att vi har (haft) ett av världens tryggaste, renaste, rikaste länder, medan resten av (den stackars) världen lever i misär.

Så genom att låta kamelryttarna och getherdarna få flytta hit i miljontal och få ta del av den svenska standarden, så betalar vi på den enorma skuld vi har till den primitiva världen.

Våra landsförrädande politiker höjer amorteringstakten för varje år, och släpper in allt fler primitiver med bidrag i bajsbrun blick.

Inte förrän en infödd svensk med 20, 30, 40 år av arbete bakom sig är nere på samma standard som en nyanländ getskändare, så kommer amorteringen att upphöra.

Vi ska ner på samma globala snitt som resten av planeten innan landsförrädarna ger sig.

Nästa inlägg berör suspect # 2 som anledning till massinvandringen. Finns ingen anledning att fetstila något då varje ord är vägt på guldvåg:

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Så jävla dum kan väl ingen vara är alternativ ett av två. Det andra alternativet säger underskatta inte kortsiktigheten, egoismen och narcissismen hos en högerliberal, eller gammelmoderat för den delen.

Det goda liv som en höginkomsttagare i Sverige kunnat leva de sista 15 åren, ridande på bostadsbubblan, rut&rot, Schweinpeltz nedmontering av välfärden för underklassen osv, har lett till odlande av självintresse som förblindar och omöjliggör förståelse av världen utanför den egna bubblan av överflöd.
Snarare så har man utökat sina kravlistor på ökade förmåner, där odödlighetskänslan och lusten efter mer, Mer, MER, inte längre kan kontrolleras. Så varför inte låta "invandrare" välla in och slåss om smulorna som ramlar ner från våra slottsmurar? Trampa omkull varann för att få städa våra toaletter för 25 spänn timmen? Vi högerliberaler och gammelmoderater kommer ju alltid ha kvar får levnadsstandard!

Jag tror att vi måste lämna utrymme för möjligheten att "folk" faktiskt kan vara så jävla dumma.

Kopplingen till trådämnet är förstås det faktum att den journalistiska livsuppgiften att värna folkutbytet och massinvandringen utgår från dessa faktorer. Journalisten, i sin koma av världsförbättrarhybris och globala utjämnningskamp, använder sin maktposition till att agitera för att alla onda vita människor måste bli av med vad de ser som ett orättfärdigt överflöd.

Suspekt # 2 kommer i form av att agitatorerna i form av chefredaktörer, tidningsägare, ledarskribenter och även fotfolket av journalisterna faktiskt är höginkomsttagare och vare sig de vill det eller inte ingår i den grupp av individer som tror att de kan fortsätta vara det när inbördeskriget kommer.

Vad vanligt folk måste förstå, är att oavsett vilket av de 2 misstänkta som är huvudanledningen till massinvandringen, så kan ulandsinvånarens standardhöjning bara komma från en standardsänkning av värdbefolkningen. Folk har fortfarande inte fattat hur omfattande denna standardsänkning kommer att bli, och detta kämpar journalisterna (bland annat) för att undanhålla för svenskarna så länge som möjligt.
Citera
2015-10-31, 11:51
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillaHillaNi99a
Vet inte hur många som såg EFN:s sändning om flyktingskrisen. På ena sidan stod Tino Sanandaji och Affärsvärldens Jon Åsberg, emellan satt en svårt verklighetafrämmande privatekonom, Annika Creutzer. Smärtsatt tittning. https://www.efn.se/nyhetsrummet/nyhe...lyktingdebatt/

Den har varit uppe i tråden tidigare. Intressant att vi nu har det omvända: två realister, en neutral programledare och en verklighetsförnekare.
Citera
2015-10-31, 12:04
Medlem
Den lätt psykotiske Staffan Heimerson på Afabladet vill, i egenskap av äldre, erfaren, världsvan och berest världsmedborgare, tala om för svenska folket hur det egentligen ligger till med det där konceptet med integrering. Den behövs nämligen inte, menar Staffan. Det är bara "tjafs", menar Staffan. Förutom den sedvanliga referensen till hur bra det går med Chinatown på Manhattan (en förvisso någorlunda väl fungerande "stat i staten" men man undrar lite över relevansen till dagens massimport av analfabetiska Somalier) så belyser Staffan sin tankegång genom tre konkreta exempel på att det där med integrering bara är skräp.

Det första exemplet avser fotbollslaget Dalkurd som går som en raket genom seriesystemet. Återigen får väl vän av ordningen ställa frågan om relevans här. Det andra exemplet avser arbetskraftsinvandring av Indier på 70-talet, som tog anställning på Electrolux. Men nu är det väl ändå inte arbetskraftsinvandring vi talar om här Staffan? Det tredje exemplet, och som motiverar plats i denna tråd, är fullkomligt häpnadsväckande. En stor ansamling Somalier i Svenstavik, Värmland är Staffans exempel på att integrering inte behövs. Läs raderna nedan och förundras!

"I Svenstavik i Jämtland finner jag mitt andra exempel. Svenstavik ligger vid Storsjöns sydända, där Inlands*banan löper fram. Dess folkmängd har de senaste 50 åren mera än fördubblats till drygt 1 000. Detta alltså i en bygd som vi annars förknippar med utflyttning och håglöshet. (Ja, största arbetsgivarna är kommun, landsting och Samhall.)

Tillväxten beror på utländsk invandring. Den somaliska kolonin är störst. Ett folk ur ökenhettan finner sig till *rätta i kyla och storskog. Nja. En storstadsbo med jaktstuga i bygden kommenterade för mig: ”Somalierna är som folk i inre stödområdet oftast är – arbetslösa och står och hänger

…” ”Okej”, svarade jag, ”Men de över*lever tack vare att de håller ihop.”

Den slitna frågan om man ska skratta eller gråta känns fullt befogad för varje läsare av Staffans alster. Arbetslösa Somalier som står och hänger är tydligen vägen till framgång för såväl Somalier som Sverige. Bra jobbat där Staffan!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21680570.ab
Citera
2015-10-31, 12:35
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Kolumnisten Staffan Heimersson går i klinch med mångkulturen. Han går för knock mot integrationen.. Han vänder sig mot allt prat om integrationen som en lösning på de problem som invandringen och efterföljande mångkultur för med sig.

Han tar upp Dalkurd FF som ett exempel på hur kurdisk nationalism är bra. Fotbollslaget som bildades 2004 som ett socialt projekt, spelar nästa säsong i Superettan. Kurdisk nationalism och sammanhållning är bra. Bra för kurderna. Hur det är bra för Sverige och svenskarna förklarar inte Staffan Heimersson. Men integration är dåligt, det vet Heimersson.

Det är tvära kast hos Heimersson. Efter att ha prisat kurdisk nationalism i Sverige, störtar han vidare mot Jämtland. Närmare bestämt till Stenstavik, en liten ort med en stor mängd arbetslösa somalier. De däringa somalierna är som arbetslösa mest är, visar det sig. De står mest och hänger. Men de klarar sig. Enligt Heimersson klarar de sig, överlever, eftersom de håller ihop. Somalisk nationalism är bra i Sverige. Heimersson berör inte med ett ord de transfereringar från det svenska folket, till de somaliska nationalisterna som håller ihop där. Dessa transfereringar håller inte somalierna vid liv. Det gör somaliernas sammanhållning, deras nationalism. Hur detta är bra för Sverige och svenskarna, förklarar inte Heimersson.

Nu blir det åka av gott folk. Nu åker vi på safari tillsammans med Heimersson. Till Afrika. Till Uganda, dit britterna importerade en massa indier för att bygga järnväg. Många indier blev kvar i Uganda. Där blev de företagare, entreprenörer gubevars, tjänade pengar och blev omåttligt rika. På grund av att de höll ihop. På grund av att de praktiserade nationalism. Negrerna i Uganda fick dock så gott som aldrig ta del av indiernas välståndssamlande och när Uganda blev självständigt, slängde galningen Idi Amin ut indierna. Rätt eller fel av Idde, men några av indierna kom till Mariestad vid Vänern. Där höll inidierna ihop. Blev rika och drog sen vidare. Sverige var bara en anhalt på vägen mot förverkligandet av den indiska nationalismen. Sverige var bara något att utnyttja. Gratis skolgång. Gratis universitetsutbildning. Gratis sjukvård. Gratis allt. Allt detta förmådde de nationalistiska indierna, som höll ihop och värnade sitt urpsrung, såg till de sinas bästa först och främst. Det är jättebra med indiernas nationalsim, tycker Heinmersson. På vilket sätt det var bra för Sverige svarar Heimersson faktiskt på. Mariestad har fortfarande Sveriges bästa cricketlag!

De som slår en, läser man Heimerssons krönika, är att han aldrig nämner svensk nationalism. Aldrig nämner svenskars sammanhållning. Han tycker uppenbarligen att det är bra med kurders nationalism. Tycker det är bra med somalisk nationalism. Ännu bättre med indisk nationalism. Hur allt detta är bra för Sverige och svenskarna, det redogör han inte för. Utom Mariestads cricketlag dårå. Det svenska finns inte med i hans beskrivning av Sverige. Men det är väl ett slags trade mark i dagens svenska debatt. Svenskarna finns inte. I vart fall inte riktigt på riktigt. Andra finns dock. Jättemycket på riktigt.

Antar att Staffan Heimersson också gillar svensk nationalism. Gillar att svenskar håller ihop. Ser till vårt och våra egnas bästa först och främst. För tycker han inte det, så är han en hycklare. Men det tenderar ju folk som skriver i svensk massmedia att vara, i synnerhet skriver de för Aftonbladet.

Hur som helst är det en läsvärd, ganska välskriven, krönika. Och kanske är jag för hård mot Staffan, men krönikan avlsöjar mer om Heimersson och hans inställning till Sverige, än om det verkliga Sverige.

Edit: såg nu att Runningonempty redan skrivit om Heimerssons krönika. Mitt inlägg är inget svar på Runningonemptys inlägg.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-10-31 kl. 12:44. Anledning: rättstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in