Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-10, 23:36
Medlem
Ett litet djurs avatar
Bastionen P1 Morgon fortsätter sin politiska kamp, imorgon utlovas följande analys:
Citat:
Hur påverkas politiken av den massiva bevakningen av flyktingkatastrofen? Samtal vid 7.18 med statsvetarna Marie Demker och Sven Dahl
https://twitter.com/SR_P1morgon/stat...70005618737152

Samma klockslag skall det låtsasgrälas lite i Gomorron Sverige:
Citat:
Kl 7.18 Så långt står de svenska partierna ifrån varandra i flyktingfrågan - Ebba Busch Thor (KD) och Jonas Sjöstedt (V) i studion
https://twitter.com/gomorronsverige/...33525470969857

Jag har lite svårt att börja arbetsdagen lätt illamående, hoppas några luttrade veteraner kan lämna kortare referat.

I den riktiga världen låg följande artikel i topp på Bloomberg tidigare idag:

Citat:
Sweden Bets Open-Door Policy on Refugees Will Pay Off
[...]
“If we manage to improve the reception and speed up the establishment of the newly arrived, we could be the country in Europe that can meet the demographic challenge of an aging population, with a smile,” Employment Minister Ylva Johansson said in a text message.
When the highest refugee flow per capita in Europe is added to rising birth rates, the once dire demographic situation in the largest Nordic economy looks much brighter. Sweden’s population is now expected to reach 11.5 million people by 2030, up from almost 10 million today.
[...]
According to Andreas Hatzigeorgiou, chief economist at the Stockholm Chamber of Commerce, there’s a clear connection between migration and companies’ abilities to increase their exports.
“The global economy has created a situation for companies where in taking the step to export to a certain market, finding someone who has knowledge about - and a network in - that market has become more important,” said Hatzigeorgiou, who recently released a study on the issue.
And yet, Sweden’s new Social Democratic-led government is clamping down in areas such as direct labor immigration.
“We think it’s unfortunate that the government is planning to tighten labor immigration rules,” Hatzigeorgiou said in a telephone interview.
“Export and foreign trade is a cornerstone for Swedish jobs and Swedish growth. If immigration can have a positive effect on exports, it could also have a positive effect on the Swedish economy.”
http://www.bloomberg.com/news/articl...s-will-pay-off

Det är surrealistiskt att läsa vad uppenbart välutbildade människor tror, det är en väldigt vågad risk herr Hatzigeorgiou tar när han hoppas (jätte-jätte-jättemycket hoppas) att vi får rätt personer vilka har rätt kopplingar till den där mytomspunna marknaden i landet långt borta där det just nu är krig och kaos.

Annars tror jag att inflödet av nytt kött och blod kan komma att elda på kollapsen i ekonomin. Min lättare ekonomiska analys är följande:
När Sverige förr om åren hjälpte "migrants"* stod vi rätt väl rustade rent ekonomiskt.
Dagens situation är som bekant mycket annorlunda. Vi har den ökända faktorn att det fattas minst 200.000 bostäder enligt Boverket, hur många fler bostäder som behövs efter sommarens kraftiga migrationsvåg törs jag inte sia i. Det är en enorm börda på samhället som inte budgeterats och ovanpå detta ligger orosmolnet att inflationen inte tar fart. Vad är då senaste nytt gällande just inflationen? Vi får minnas att nuvarande reporänta ligger på -0.35% och Riksbanken har bedömt sig kunna sänka den till -0.5% ungefär. Så hur går det:
Citat:
Inflationen nådde inte förväntningarna

Utfallet är i linje med Riksbankens prognosbana från den senaste penningpolitiska rapporten, som pekade på en inflationstakt på just minus 0,2 procent i augusti.

Trycket nedåt kommer främst från lägre räntekostnader och elpriser, som bidrog med 0,8 respektive 0,3 procentenheter vardera i august
http://www.di.se/artiklar/2015/9/10/...rvantningarna/

Cirkeln sluts, vi har minusränta och inflationen tar inte fart (delvis) p.g.a. minusränta så snart måste vi sänka räntan igen.
Aldrig har jag saknat A-ekonomi så som nu.

Men kanske är det här en del av planen? Låt oss sätta på oss våra foliehattar och fundera på om inte de där extra 1.5 miljoner invånarna nog skulle behöva lite SEK? Så kanske, bara kanske, skulle vi ta och elda på sedelpressarna lite? Om vi devalverar kronan så lär väl inflationen sätta fart? Nog för att alla i landet blir fattigare men det kanske det är värt...

För att knyta ihop säcken och göra det rejält nattsvart lämnar jag följande graf över utbildning bland barn kontra dess föräldrar:
https://pbs.twimg.com/media/COkU7IOUcAAHGle.jpg:large

Sverige på en hedrande sistaplats, hela 28% av barnen i Sverige har lägre utbildning än dess föräldrar
.

*Jag lägger in samma passus som BBC, något för svensk media att anamma månntro?
A note on terminology: The BBC uses the term migrant to refer to all people on the move who have yet to complete the legal process of claiming asylum. This group includes people fleeing war-torn countries such as Syria, who are likely to be granted refugee status, as well as people who are seeking jobs and better lives, who governments are likely to rule are economic migrants.
Citera
2015-09-10, 23:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Cirkeln sluts, vi har minusränta och inflationen tar inte fart (delvis) p.g.a. minusränta så snart måste vi sänka räntan igen.
Aldrig har jag saknat A-ekonomi så som nu.

Men kanske är det här en del av planen? Låt oss sätta på oss våra foliehattar och fundera på om inte de där extra 1.5 miljoner invånarna nog skulle behöva lite SEK? Så kanske, bara kanske, skulle vi ta och elda på sedelpressarna lite? Om vi devalverar kronan så lär väl inflationen sätta fart? Nog för att alla i landet blir fattigare men det kanske det är värt...

För att knyta ihop säcken och göra det rejält nattsvart lämnar jag följande graf över utbildning bland barn kontra dess föräldrar:
https://pbs.twimg.com/media/COkU7IOUcAAHGle.jpg:large

Sverige på en hedrande sistaplats, hela 28% av barnen i Sverige har lägre utbildning än dess föräldrar
.

*Jag lägger in samma passus som BBC, något för svensk media att anamma månntro?
A note on terminology: The BBC uses the term migrant to refer to all people on the move who have yet to complete the legal process of claiming asylum. This group includes people fleeing war-torn countries such as Syria, who are likely to be granted refugee status, as well as people who are seeking jobs and better lives, who governments are likely to rule are economic migrants.

Och överallt i samtliga medier hör man hur stort folkligt stöd det finns för flyktingkatastrofen i Sverige, detta alltså samtidigt som Sverigedemokraterna blir andra största parti i Aftonbladets undersökning och det största med marginal i Sentio.

På tal om bostäder och ekonomi är det en väldigt intressant situation. Man skulle kunna tro att det stora inflödet av nya människor samtidigt som vi har bostadsbrist är ett sätt att driva upp priserna på bostadsrätter för det är trots allt så att mer köpstarka grupper i större grad tvingas till att köpa bostadsrätter om de inte vill bo i områden som håller på att förvandlas till områden med mycket hög andel människor med sämre ekonomi.

Sitter man med andra ord på en bostadsrätt och stora lån är en hög invandring till Sverige och en fortsatt bostadsbrist något väldigt positivt rent ekonomiskt.
Senast redigerad av sinewave 2015-09-11 kl. 00:33.
Citera
2015-09-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
När staten och statsmakterna blivit statens, nationens och folkets fiende, så behövs det motmedel. Klart att opponerande medier till pro-MSM och deras slentrianmässiga hangarounds laissez faire-MSM utgör viktiga plattformar för det psykologiska försvaret, men det saknas en tillräckligt högljudd motröst. Man kan likna det vid en dragkamp, där ena laget inte är koordinerat; lagets alla individer kan slita ihjäl sig utan att vinna mark. Den konkurrerande berättelsen kan bli svår att etablera utan en viss massivitet. Man kan förstås hoppas på gratispoäng genom fiendens inkompetens och ett växande negativt sentiment. Ett defensivt försvar kan dock aldrig vinna, utan som bäst inte förlora. Ett positivt mål då? De många men var för sig små motrösterna är iallafall ett utspritt försvar. Motanfallet saknar dock koncentricitet, för att prata von Clausewitz. Tursamt nog är axelmakterna koncentrerade, till bunkern.

De föga läsvana och politiskt intresserade massorna, det är de som behöver exponeras för den konkurrerande berättelsen; men när de väl konsumerar, är de då inte i hög grad självbegränsade till axelmakternas propaganda och snyftande? Svara med lika infantil och emotionspockande berättarstil och vinklingar som fi? Det kan funka för att ta udden av det vertikala narrativet, top down, som får puttra i de folkskikt som inte erövrat språket och inte gjort den mediala gröntjänsten; den informationsmässiga underklass som kan vinnas. Reinfeldt postulerade ju i Det sovande folket (1993) att informationsmässig kompetens på individuell nivå skulle bli en klassmarkör, en vattendelare. Men när makten ska bedrivas räcker inte längre "känslosåsen" till, för att låna Westerholms ord; då behövs logisk förmåga och respekt för realiteter.

Lars Bern:

Citat:
Det SD:s opinionssiffror främst visar är snarast en snabbt stigande opinion som vänder sig mot det yrkespolitiska och mediala etablissemangets översitteri mot vanligt folk. SD kan idag räkna in stora skaror invandrare bland sina sympatisörer, vilket ytterligare understryker det jag hävdar. Fenomenet är inte isolerat till Sverige, vi ser detta ske överallt i västvärlden idag.

Citat:
Den västliga demokratin befinner sig i sin värsta kris. Uppkomsten av en politisk adelsklass bestående av rena yrkespolitiker i symbios med en journalistkår som slutat vara den tredje granskade statsmakten, har skapat en växande klyfta mellan allmänheten och den förda politiken. Detta har utvecklats till ett allvarligt hot mot hela det demokratiska statsskicket.

I Sverige växer sig den folkliga oppositionen starkare för var dag. Var fjärde väljare säger sig sympatisera med SD, men detta är nog bara toppen på ett isberg. Missnöjet med den nya adeln finns även mycket utbredd bland deras egna partiers sympatisörer. Det är ju inte så att bara SD:are är kritiska till Decemberöverenskommelsen eller migrationspolitiken. Det missnöjet jäser bland snart sagt alla partiers sympatisörer. Det finns således fortsatt potential för SD att växa.

http://antropocene.se/2015/september...emokratin.html
Senast redigerad av Kinuski 2015-09-11 kl. 00:19.
Citera
2015-09-11, 07:49
Medlem
Vimurs avatar
Thomas Mattsson rör sig själv till tårar i dagens ledare där han förklarar varför Expressen idag publicerar GDs granskning av hatpredikanten Abo Raad. GD har som bekant bombhotats p.g.a. granskningen och Mattsson drar paralleller till Charlie Hebdo.
http://bloggar.expressen.se/thomasma...ning-av-moske/

Samtidigt liknar Mattsson bombhotaren med de "mörka krafterna" i ""alternativ media" (läs: hatsajter)".

Det är så förbannat förmätet att jag saknar ord! GDs granskning bygger till stor del på det omfattande grävarbete som har gjorts i islamisttråden.
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)

Jag har personligen kontaktats av GD angående moskén i Gävle p.g.a. min egen granskning i "alternativ media" av islamismen och det är inte första gången jag har fått förfrågningar från eller sett mina och andra fb-skribenters inlägg rippas nästan ordagrant av etablerade journalister.

Det finns inte ett uns av främlingsfientlighet eller muslimhat i det jag skriver eftersom det aldrig har varit orsaken till mitt engagemang i frågan. Den enda anledningen till att jag reggade mig på Flashback och skriver i "alternativa medier" är för att hycklare som Mattsson INTE GÖR SITT JOBB!!

Nu låter Mattsson en lokaltidning ta smällen för den granskning han själv borde ha låtit göra och raljerar över anonymiteten på nätet när vi just har sett exempel på riskerna med att publicera i eget namn då man granskar verkliga "mörka krafter".

Edit: Det här inlägget i islamisttråden länkade Gudmundson till på twitter men INGEN etablerad journalist har ens nämnt att fadern till SUMs förre ordförande Mustafa al Sayed Issa strider sida vid sida med al Qaidas gren Jabbat al Nusra i Syrien, något som hyllades av föreningens nuvarande ordförande Rashid Musa och andra ledande islamister.
https://mobile.twitter.com/SvDgudmun...24493995163648

Så vad säger du Mattsson? För jag antar att dina hantlangare är här och snokar i "alternativ media". Jag ger dig ett gratisscoop i din kamp mot de "mörka krafterna". Du behöver inte tacka, bara göra ditt jobb och publicera, för demokratin och Charlie Hebdo.
Senast redigerad av Vimur 2015-09-11 kl. 08:28.
Citera
2015-09-11, 07:54
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Utmärkt artikel! Den avhandlar den omaka men hjälpligt stapplande tango som etablerats mellan (ny)liberala och traditionell vänster, med de senare som nyttiga idioter i globaliseringen/denationaliseringen:

Här finns en promiskuitet hos den de facto reaktionära vänstern i maktkonservativt hänseende. Johannes Nilsson skrev om den kulturella konservatismen som den upproriska positionen härförleden. Konservatism, en sällsynt fågel i vårt land. Jag tror artikeln nedan länkats tidigare.

http://detgodasamhallet.com/2015/08/...gens-rebeller/

Ett utmärkt exempel på den oheliga alliansen mellan vänster och (ny)liberalism...från expo.

(FB) Expos Cecilia Stegö Chilò försöker bortförklara verkligheten

Cecilia Stegö Chilo skriver:

Citat:
Det var när Sverige på 1800-talets mitt, pressat av nöd och stark befolkningstillväxt, släppte sin nationella kollektivism, reglerade ekonomi och frihetsbegränsningar för fattigt folk som vi la grunden för vårt välstånd. Friheten skapade möjligheter som drev på utbildning, arbete och företagande. Mellan 1870 och 1970 växte den svenska (och japanska) ekonomin snabbast i världen. Med hjälp av de enorma resurser som skapades som sedan politiken kunde börja fördela och bygga välfärdsinstitutioner.

Utmaningen Sverige står inför nu handlar alltså inte i första hand om att det lever många utrikesfödda här eller att vi just nu utmanas av stora flyktingströmmar. Vårt stora problem är att de som säger sig älska Sverige har glömt vår svenska framgångssaga. Och att politiken så här långt varit oförmögen att lägga grunden för en ny.

Man kan också notera gymnasienivån som verkar blivit det normala i svensk politik. Ska man lura snabbköpskassörskor med det här tramset?
Citera
2015-09-11, 10:32
Medlem
Smaka på ett nytt fräscht förslag, först tvinga länder att ta emot, sen kommuner och därefter privatpersoner.

"En extraordinär och kritisk situation kräver dock extraordinära åtgärder. Om inte de svenskar som bor i överdimensionerade bostäder är beredda att frivilligt öppna sina hem för flyktingarna måste myndigheterna ges möjlighet att tvångsvis anvisa flyktingarna till dessa bostäder."

http://www.barometern.se/reagera/tvi...artan-och-hem/

Det visar hur stor åsiktsklyftan i Sverige är, hur extrema vänstern har blivit.

Bernie Sanders i USA ligger i sina åsikter rätt nära SD och där kallas han extremvänster.

I Sverige kallas SD extremhöger och vår extremvänster som är ganska vanlig ligger nånstans mellan Lenin och Pol Pot.
Citera
2015-09-11, 10:42
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Ett utmärkt exempel på den oheliga alliansen mellan vänster och (ny)liberalism...från expo.

(FB) Expos Cecilia Stegö Chilò försöker bortförklara verkligheten

Cecilia Stegö Chilo skriver:

Man kan också notera gymnasienivån som verkar blivit det normala i svensk politik. Ska man lura snabbköpskassörskor med det här tramset?

Kommer inte in på länken. Varför har den tråden helt försvunnit för??
Citera
2015-09-11, 11:13
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Smaka på ett nytt fräscht förslag, först tvinga länder att ta emot, sen kommuner och därefter privatpersoner.

"En extraordinär och kritisk situation kräver dock extraordinära åtgärder. Om inte de svenskar som bor i överdimensionerade bostäder är beredda att frivilligt öppna sina hem för flyktingarna måste myndigheterna ges möjlighet att tvångsvis anvisa flyktingarna till dessa bostäder."
Det här faller väl in i youtubeklippet jag länkade till igår kväll som behandlar frågan om existentiella hot och extraordinära åtgärder som vidtas för att möta dessa. Jag skulle säga att det här är ett typexempel på hur vänstern använder den så kallade flyktingkrisen i syfte att föra politiken bortom det demokratiska spelrummet. Vi kan se den här processen och dessa slags argument återkomma gång efter annan i debatten - DÖ är ett typexempel på detta.

Skälet till varför jag länkade klippet (här är det igen) var för att bidra med ökad förståelse för hur processen i sig fungerar och hur säkerhetsargumentet kan användas som ett medel mot dessa slags galenskaper. Det handlar om, som Kinuski skriver ovan, att etablera den konkurrerande berättelsen. Svaret i detta fall blir att hemfriden är hotad och att den extraordinära åtgärd som krävs är en röst på SD. Det behöver inte vara svårare än så. I det bredare perspektivet gäller då att arbeta konsekvent och målinriktat med existentiella hot och krav på extraordinära åtgärder, se till att etablera hotbilden och få kraven hörsammade. Då talar jag alltså inte om hotad hemfrid och att avlägga en röst på SD, utan snarare folkets och det svenska samhällets överlevnad samt vad som krävs för att säkerställa detta.
Citera
2015-09-11, 11:20
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Idag har Cecilia Stegö Chilò en kolumn i Corren.

http://corren.se/asikter/kolumner/ce...r-8607690.aspx

Ärligt talat, hur korkad och historielös får man bli? Under 1800-talet massutvandrade svenskar till USA, det massinvandrade inte lågutbildade människor. Och vilken framgångssaga skall politikerna lägga grund för? Välfärdsstatens avskaffande? Vad?

Att hon sen inte ens fattar att de som röstar på SD protesterar mot avsaknaden av en framgångssaga säger väl allt.

Cecilia Stegö Chilòs kolumn ska tydligen ges en större spridning. Idag återges den i SVD på ledarsidan

http://www.svd.se/hej-pa-er-sveriged.../larsson-laser

Den enda som inte citeras ordagrant är inledningen i hennes artikel i Corren. Det här saknas i SvD:

Citat:
Har det någonsin hänt att ett parti vuxit fram så snabbt och till ett sådant stort stöd - under en sådan tystnad från sina sympatisörer? Nej, och det är inte sunt. Demokratin behöver synliga människor, diskuterande röster, ett civiliserat tumult, om ni vill.

Vi behöver alltså prata. Och alltså inte om SD utan med er - SD:s sympatisörer - snart en femtedel av väljarkåren. Jag börjar gärna.

Först. Jag kan förstå att ni hållit er i bakgrunden. Vem vill rutinmässigt bli kallad fascist eller rasist? Väldigt få, tror jag. Och det borde tala för att inte en femtedel av Sveriges vuxna befolkning har blivit bruna över ett decennium. Jag tror att det handlar om annat. Som att politiken inte håller vad den lovar.
Citera
2015-09-11, 11:28
Medlem
SVT:s politiska panel i morgonsoffan. Två av trådens stora favoriter Peter Wolodarski och Karin Pettersson deltar, samt Anders Björck.

http://www.svtplay.se/klipp/3579476/...-kommuntvanget

Pettersson tycker att kommuner måste ta sitt ansvar, nämner Norberg som exempel på överbelastad kommun. Föreslår modulhus som en billig(!) radikal lösning, tycker att det inte är "ordning och reda" i migrationspolitiken. Problematiserar såklart inte att med fortsatt hårt tryck kommer alla småkommuner vara som Norberg om några år.

Wolodarski menar att det är omöjligt att minska invandring med 90% "inte praktiskt görbart enligt konventioner", upprepar detta två gånger. Tycker att man måste konfrontera SD oftare med denna "fakta".

Anders Björck tycker att SD borde varit med i överläggningar, risk att bli martyrer. Men Pettersson slår ett slag för DÖ, påstår att SD saboterade i riksdagen och därför aldrig ska inkluderas i någonting.

Inget nytt under solen, Björck den som är mest realistisk i problembeskrivningar men ger såklart inga förslag på lösningar
Senast redigerad av santacroce 2015-09-11 kl. 11:30.
Citera
2015-09-11, 11:36
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Cecilia Stegö Chilòs kolumn ska tydligen ges en större spridning. Idag återges den i SVD på ledarsidan

Den enda som inte citeras ordagrant är inledningen i hennes artikel i Corren. Det här saknas i SvD:

Bra skämt, att propagandamaskinen för folkutbytet nu talar om behovet av att höra olika röster och diskussion, efter decennier av DDR-mässig radiotystnad när det gäller den minsta kritik av invällningen.
Citera
2015-09-11, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

De tog alltså bort den del som var vettig. Jag begriper inte alls vad hon vill ha sagt faktiskt i resten av texten. Vad har det här med varandra att göra:
Citat:
släppte sin nationella kollektivism, reglerade ekonomi och frihetsbegränsningar för fattigt folk som vi la grunden för vårt välstånd. Friheten skapade möjligheter som drev på utbildning, arbete och företagande. Mellan 1870 och 1970 växte den svenska (och japanska) ekonomin snabbast i världen. Med hjälp av de enorma resurser som skapades som sedan politiken kunde börja fördela och bygga välfärdsinstitutioner.

Utmaningen Sverige står inför nu handlar alltså inte i första hand om att det lever många utrikesfödda här eller att vi just nu utmanas av stora flyktingströmmar. Vårt stora problem är att de som säger sig älska Sverige har glömt vår svenska framgångssaga. Och att politiken så här långt varit oförmögen att lägga grunden för en ny.

Texten i övrigt hänger ju inte alls ihop heller. Hon låtsas som att SD vill stoppa all kontakt med omvärlden och inte bara den skadliga invandringen. Och hela tonen är så typiskt nedlåtande att man undrar om den ska läsas som om hon talade till ett förståndshandikappat barn som behöver tröstas.

Nå, man får väl se det som ett steg framåt att såna här människor börjat låtsas respektera SD:are åtminstone.

Edit: Och förstås väldigt bra att hon faktiskt lägger fram några av alla de problem som invandringen medfört. Vilket kanske var hennes egentliga syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in