Offensiven från nyliberalerna fortsätter oförtrutet. En statsvetare vid namn Joakom Rådström hävdar att invällningen från mellan östern stärker Sveriges bild utomlands (främst i arabiska kretsar antar jag) och i slutändan gör Sverige ekonomiskt starkare. Enligt Rådström behöver det inte ens vara toppkrafter som kommer hit för att ge en positiv utveckling. Som stöd för sitt resonemang blandar han dessutom naturligtvis in charlatanen Rosling. Vad Rådström glömmer är att de verkliga toppkrafter som sökt sig till Sverige för att jobba här kommer från Europa, och sökte sig till en gång till Sverige för att det var en trygg och sympatisk del av Europa med god ordning och ordnad ekonomi samt främst var befolkat med förnuftiga svenskar. Jag märker nu en extrem frustration (milt uttryckt) bland dessa invandrare nu, de ser på Sverige som förlorat och planerar en flytt hem eller till ett land där regeringen uppvisar större kollektiv intelligens. Jag undrar om rockaden med välutbildade européer ut araber in, kommer visa sig vara den sista spiken i kistan för nationen Sverige.
Men Joakim är nästan barnsligt optimistisk, på nyliberalers okritiska vis, och avlutar:
"Sveriges goda rykte, vår öppenhet, vårt demokratiska statsskick är viktiga talangmagneter – och mycket mera särpräglande för vårt land och ”svenskheten” än någonsin folkdräkter eller national*sången den 6 juni. Om något är det dessa delar av vårt land vi med rätta ska vara stolta över och prata vitt och brett om. Och i det avseendet är den flyktingfientliga symbolpolitiken okunnig och direkt kontraproduktiv för att bygga upp en tydlig, stark och värdefull Sverigebild."
Tove är skarp och förnuftig ända till hon ska tala om hur massinvandringen ska bekostas. Det verkar inte spela någon roll om samhället håller på att haverera, avreglering och sänkta trösklar ska lösa allt. Ekvationen förnuftig och gränslös nyliberal går inte ihop. Nu är hon i grunden politiker och lobbyist med Svenskt Näringsliv i fokus. I det senare ingår asylindustrin. Så man ska ju läsa henne utefter vems intresse hon marknadsför. Men den situation som råder nu är hennes frikyrkliga förhållande till nyliberalism oförlåtlig.
Liberala lobbyister som Tove, och deras anhängare och partigängare, brukar ifall de ställs mot väggen med frågor om hur det ska fungera i praktiken, hur mycket omställningen får kosta, skjuta det åt sidan med ett vagt och käckt "på sikt löser det sig ju, man måste våga ta tag i saker eller är du en så'n som säger "In Sweden we have a system" om allt?".
Hur lång sikt detta på sikt är, hur lång tid det är rimligt - moraliskt och politiskt rimligt - att det får gå mellan att man sätter spetten i kroppen på en ordning som fungerar bra och det tänkta nya öppna paradisets ankomst, det ger man aldrig något svar på. Det spelar ingen roll ifall vården kollapsar, bostadsmarknaden åker bergochdalbana och skolan blir dagis och universiteten nån sorts halvslappa gymnasieskolor.. "På sikt" blir det ju bättre - eller?
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Det är oförlåtligt att verka för en viss inriktning av politken, och sen försöka skyla över och rentav försöka skoja bort de negativa konsekvenserna av den politik man varit med om att genomdriva.
Sverige fungerar fortfarande. Rheinfeldt skrev en gång en bok om det sovande folket. Han föraktade helt enkelt det samhälle som fungerade. Det var inte spännande nog för honom. Ett samhälle där arbetslösheten var försumbar, ett samhälle där alla sjuka fick vård i rätt tid, ett samhälle där människor kände samhörighet. åldringar varje morgon fick inte bara ett ägg, utan två och tre om de så önskade. Ett samhälle där inga analfabeter fanns. Ett samhälle där människor var trygga. Det Sverige där vi svenskar var så trygga det går att vara. Det samhället föraktade och föraktar såna som Tove och Fredrik. Tro inget annat. Anledningen till deras förakt är så klart att de inte riktigt känner sig hemma i det fungerande svenska samhället. Och de är beredda att förstöra det fungerande samhälle de föraktar. Det svenska Sverige.
Så simpelt är det. Politiker och makthavare är precis som du och jag. Aversioner och personligt hat, styrs inte av något som helst rationellt tänkande. Och det Fredrik och Tove och andra med dem ogillar mest, det är att helt utan utan dem, har Sverige fungerat bra, fungerar fortfarande tillfredsställande. Det hatar de båda och deras anhängare. Varje form av samhörighetskänsla hos oss svenskar, är för dem ytterst provocerande. Den svenska samhörighetskänslan och lojaliteten mot det svenska, föraktar man, hatar man. Jag skulle säga att man i sitt hat, är beredda att gå över svenska lik, för att förgöra den svenska samhörighetskänslan. Och den samhörighetskänsla som fortfarande finns kvar i Sverige, den föraktar man på varje ledarredaktion i hela landet.
Håller med, i den 90-talets MUF-miljö, och den förortsmiljö. som både Reinfeldt, Tove Lifvendahl, Per Schlingman och många andra kommer från var det en hemlig het dröm att kunna krossa det släta, oglamorösa Ikea-Sverige man såg runt sig och som hade fungerat riktigt bra och pålitligt i fyrtio-femtio år. "Jätteproppen Orvar sitter överallt" typ, inspikad av sossarna och 68-vänstern i skön förening - så såg man det.
Det fanns en dröm att få röra om ordentligt i grytan, de sociala och fysiska kostnaderna för detta skulle man i vilket fall inte behöva betala själva. Den notan hoppades man skicka iväg till Umeå, Upplands-Väsby, det röda TV-huset, LO-borgen och diverse andra ställen som man inte delade planet med. De nya moderaterna och en aggressivt höjd invandring blev det politiska sättet att förverkliga denna längtan och samtidigt få skaffa sig själva makt, positioner och feta löner.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-10-03 kl. 10:55.
Liberala lobbyister som Tove, och deras anhängare och partigängare, brukar ifall de ställs mot väggen med frågor om hur det ska fungera i praktiken, hur mycket omställningen får kosta, skjuta det åt sidan med ett vagt och käckt "på sikt löser det sig ju, man måste våga ta tag i saker eller är du en så'n som säger "In Sweden we have a system" om allt?".
Hur lång sikt detta på sikt är, hur lång tid det är rimligt - moraliskt och politiskt rimligt - att det får gå mellan att man sätter spetten i kroppen på en ordning som fungerar bra och det tänkta nya öppna paradisets ankomst, det ger man aldrig något svar på. Det spelar ingen roll ifall vården kollapsar, bostadsmarknaden åker bergochdalbana och skolan blir dagis och universiteten nån sorts halvslappa gymnasieskolor.. "På sikt" blir det ju bättre - eller?
Att inte kunna komma med mer exakta svar om när det ska vända speglar sig i hur 7klövern resonerar. Det bottnar i att man inte vill ta ansvar. Man bestämmer utan ansvar numer. Det är ungefär som när företag bara har chefer, men inga ledare. Vilket inte fungerar i längden. Det är det vi ser nu, man har öppnat upp för i stort sett fri invandring, men man har ingen plan för hur det ska skötas och nu när det krisar över allt är man oanträffbar. Kvar blir liberala tänkare som Tove och försvarar vansinnet. Då det inte finns en plan kan hon inte annat än att säga att det löser sig på sikt. Därmed är hon lika ansvarslös och hon är bekväm i den rollen. Och det gör att jag ogillar henne allt mer.
Nu börjar dock hon och några andra liberaler bli i minoritet. Envisas Tove med att att vara på samma naiva nivå som Lena Melin och Anders Lindberg är det omöjligt att vara en del av de liberaler som blir allt viktigare i massinvandringsdebatten. En ledare av Arpi eller Teodorescu skiljer sig inte mycket från vad som sägs här på fb eller andra ställen i alternativ media. En konsekvens av det är att dessa tidningars ledare säkrar sina läsare och därmed vara en viktig aktör i opinionsbildandet. I det börjar Tove fasas ut. Till våren bör hon vara helt ointressant i den här debatten.
Agendadrivna Sydsvenskan lanserar nya omskrivningar på vänsterextrema aktivister, vi talar om "välmotiverade demonstranter" numera...
Citat:
Katastrofkalkylen från polisen sida, läge rött, innebär en fyrdubbling av manskapet, enligt Sydsvenskans källor. Drygt 800 poliser kan behövas för att genomföra vräkningen om det till exempel kommer väl motiverade demonstranter.
Krig är fred, NSA är god, AFA är välinformerad, Sydsvenskan tänker åt dig
Suck. Tänk om de hade beskrivit de årliga 30 november-kravallerna i Lund under 90-talet på det sättet (näst intill avspärrat centrum och grovt våld eller ställningskrig mellan högerextremister + skinheads och vänsterextremister med en stor flock autonoma, AFAre och stenkastare i släptåg, och polisen som försökte hålla dem isär). Det hade blivit massor av uppsagda renumerationer.
Men nej, på den tiden var Sydan en kvalitetstidning som dessutom hade en ordentlig egen journalistisk närvaro i Lund. Idag är de en inskränkt, rätt oseriös malmötidning.
Offensiven från nyliberalerna fortsätter oförtrutet. En statsvetare vid namn Joakom Rådström hävdar att invällningen från mellan östern stärker Sveriges bild utomlands (främst i arabiska kretsar antar jag) och i slutändan gör Sverige ekonomiskt starkare. Enligt Rådström behöver det inte ens vara toppkrafter som kommer hit för att ge en positiv utveckling. Som stöd för sitt resonemang blandar han dessutom naturligtvis in charlatanen Rosling. Vad Rådström glömmer är att de verkliga toppkrafter som sökt sig till Sverige för att jobba här kommer från Europa, och sökte sig till en gång till Sverige för att det var en trygg och sympatisk del av Europa med god ordning och ordnad ekonomi samt främst var befolkat med förnuftiga svenskar. Jag märker nu en extrem frustration (milt uttryckt) bland dessa invandrare nu, de ser på Sverige som förlorat och planerar en flytt hem eller till ett land där regeringen uppvisar större kollektiv intelligens. Jag undrar om rockaden med välutbildade européer ut araber in, kommer visa sig vara den sista spiken i kistan för nationen Sverige.
Men Joakim är nästan barnsligt optimistisk, på nyliberalers okritiska vis, och avlutar:
"Sveriges goda rykte, vår öppenhet, vårt demokratiska statsskick är viktiga talangmagneter – och mycket mera särpräglande för vårt land och ”svenskheten” än någonsin folkdräkter eller national*sången den 6 juni. Om något är det dessa delar av vårt land vi med rätta ska vara stolta över och prata vitt och brett om. Och i det avseendet är den flyktingfientliga symbolpolitiken okunnig och direkt kontraproduktiv för att bygga upp en tydlig, stark och värdefull Sverigebild."
Det rimmar dessutom illa med faktiska observationer, som Israels missnöje över Sveriges regerings erkännande av Palestina (och där häromdagen Palestinas president till råga på allt inför FN:s generalförsamling underkände fredsavtalet med Israel), eller hela Arabförbundets ogillande av Sveriges regering och nu senast Marockos ilska inför ryktet att Sveriges regering ska erkänna Västsahara. Sveriges regering har också förolämpat grannarna Danmark, Norge och Finland på kort tid och ser ner på Ungern och hela Östeuropa.
Det är tämligen apart att den svenska regeringen avser erkänna en rörelse som Polisario som dels inte längre är närvarande i någon märkbar omfattning i Västsahara, dels består av medborgare från andra länder som Mali och Mauretanien, som inte tillåter FN-inspektioner, som säljer biståndstransporter vidare på den svarta marknaden samt som idag är att jämställa med Al Quaida in Maghrib.
Det är fullständiga amatörer i vårt lands styre. Vad medierna anbelangar så är det fora för lobbyister att sälja sig själva som frilansare i det godas sak och/eller torgföra en köpt eller ideologisk agenda, gnostiker eller ej.
Senast redigerad av Kinuski 2015-10-03 kl. 12:35.
GPs fd ledarskribent Gert Gelotte tycker att tidningen blivit värre än han trodde efter att Teodorescu tog över:
Citat:
– En del texter de har publicerat är rent förfärliga, jag är glad att jag inte jobbar där längre, säger han.
...
– Utfallet av hennes anställning blev ungefär som jag hade förväntat mig. Tidningen har gått från socialliberal till konservativ med vissa nyliberala inslag. Men i ett avseende har det blivit värre än jag trodde och det är i synen på flyktingar och invandrare. Vissa av texterna har haft en vidrig människosyn, framför allt när det gäller tiggare, säger Gelotte.
Det värmer lite grann att Gelotte känner så och visst hade framförallt Boström en och annan vass ledare när han hoppade in där. Men annars tycker jag de flesta av Alice egna ledare bara mynnat ut i jag-är-för-fri-invandring-egentligen-men-jag-inser-att-det-inte-fungerar-så-därför-har-jag-inga-förs lag-alls...
Det värmer lite grann att Gelotte känner så och visst hade framförallt Boström en och annan vass ledare när han hoppade in där. Men annars tycker jag de flesta av Alice egna ledare bara mynnat ut i jag-är-för-fri-invandring-egentligen-men-jag-inser-att-det-inte-fungerar-så-därför-har-jag-inga-förs lag-alls...
Teodorescu har tidigare erkänt sin "förvirring", så även igår, trots att hon har som sitt jobb att både vara informerad om och ta ställning till politik:
Citat:
Verkligheten har sprungit ifatt EU. Under torsdagens presskonferens konstaterade inrikesminister Anders Ygeman (S) det som många av oss som "brunstämplats" av diverse journalistkollegor har påtalat länge: ”Det är en allvarlig situation. Vi har sett en integration som inte alls fungerat så bra som vi önskat under en ganska lång tid”. Om Sverige inte klarar av att hantera flyktingmottagande på ett mer effektivt sätt väntar "enorma ekonomiska påfrestningar”, framhöll Ygeman.
Citat:
Att den borgerliga regeringen tillsammans med MP gav illegala flyktingar rättigheter som annars bara tillfaller den som har rätt att vistas i Sverige, har inte enbart bidragit till att underminera den svenska rättsprocessen, utan också skapat incitament för människor att gå under jorden. I dag har polisen 17 000 ärenden liggandes rörande människor som vägrar eller inte kan lämna landet trots avslag.
Citat:
I regeringsförklaringen talade statsminister Stefan Löfven om att "Den som flyr från krig och förtryck ska kunna få skydd i Sverige. Den som saknar skäl för att stanna ska återvända. Sverige har en reglerad invandring. ”Givet detta kan man fråga sig varför varje resonemang kring gränsdragningar och volymer kommit att bli synonymt med att man inte står upp för "alla människors lika värde".
Citat:
Personligen har jag på sistone blivit alltmer osäker. Som liberal förespråkar jag fri rörlighet men inser att det är oförenligt med dagens utformning av välfärdsstaten.
No shit, Sherlock.
TUT istället för PUT, ökade resurser till UNHCR och större intag av kvotflyktingar samt arbetskraftsinvandring är Teodorescus recept.
Citat:
Att jag är förvirrad och osäker gör inte så mycket, dessvärre kan jag efter veckans möten i Bryssel konstatera att jag inte är ensam.
"förvirrad" är en dålig ursäkt, en snuttefilt för den som endera inte satt sig in i ämnet trots att det högeligen angår vederbörandes yrkesroll, eller decorum för att linda in de egentliga ståndpunkterna och respektera åsiktskorridorens husfrid; blidka de ordmarkerande PK-vakthundarna.
---
Prästen Annika Borg skriver på samma sida idag följande:
Vem blir utan när resurserna krymper?
Citat:
Det gick således över en natt så hade en entreprenör i flyktingbranschen tagit över Björklidens särgymnasium. Skolan hade en längre tid haft problem med för lite beläggning, men förändringen skedde innan någon lösning fanns för de elever som gick kvar. Faktum är att elever fanns på skolan när omkring femtio nyanlända installerades där. Även Laholms kommunchef tyckte att det hela kunde ha skötts på ett bättre sätt.
Godhetsindustrins behov av "klienter". "humaniteten" får kosta vad det kosta vill. Det glansfullaste överbudet känner inga gränser, så låt oss sikta mot stjärnorna så kommer vi iallafall upp till våra egna strålande glorior.
---
Alice Teodorescu påpekade iallafall i artikeln överst att politikerna saktfärdigt erkänner de "brunstämplades" problematisering, men därifrån till politiska handling är en annan femma. Dessutom, ska Sverige behöva dras med de svagbegåvade och de ängsliga beslutsfattarna/icke-beslutsfattarnas inkonsekvens, handlingsförlamning och destabiliserande incitamentsskapande för onyttig och icke asylberättigande massimmigration? Landsförräderi är en adekvat benämning för passiviteten, missriktningen och den proaktiva dumheten. Eftersom politikern inte kan förekomma problem så är problemen folkets bäste vän; en dyrbar vän som kan leda till långsamt förfall och/eller sammanbrott... Det är i spillrorna som något nytt kan spira, nya kontrakt etableras för vem som ska få vems omsorger. Kunde ni inte förvalta landet, nationen, staten bättre än så här så låt oss då grotta ner oss i lervällingen där mycket primitiva instinkter dikterar villkoren; låt oss riva ner allt och uppfinna hjulet på nytt.
Rådstöms (sic!) inlägg kan sammanfattas med att "ger vi rundhänt bort skattepengar till invandrare så sprids ryktet och ännu fler välfärdssugna kommer hit". Stämmer förvisso, men problemet är att Rådstöm ser detta som något positivt...Herregud.
Tove är skarp och förnuftig ända till hon ska tala om hur massinvandringen ska bekostas. Det verkar inte spela någon roll om samhället håller på att haverera, avreglering och sänkta trösklar ska lösa allt. Ekvationen förnuftig och gränslös nyliberal går inte ihop. Nu är hon i grunden politiker och lobbyist med Svenskt Näringsliv i fokus. I det senare ingår asylindustrin. Så man ska ju läsa henne utefter vems intresse hon marknadsför. Men den situation som råder nu är hennes frikyrkliga förhållande till nyliberalism oförlåtlig.
Tove Lifvendahl är en karriärist o nyliberal teoretiker med ambition bli något inom EU , FN eller liknande . Tove Lifvendahl saknar helt medkänsla för de svenskar som har det sämre o de risker de utsätts för genom massinvandringen. Som sämre lön, våld, o rädda skolbarn osv. Ett samhälle i sönderfall utan sammanhållning, detta ger Tove Lifvendahl blanka fan i! Bara sänk "trösklarna"...
Tove Lifvendahl har ju varit med på Bilderberggruppens sammanträden. Världens elit, där alla anser massinvandring till Europa är nödvändigt. Denna elit blev väl beskriven i en artikel i WSJ av Peggy Noonan nyligen. Wall Street Journal tar betalt så länkar till en kopia nedan .
Citat:
But in this crisis talk of “the elites” is pertinent. The gap between those who run governments and those who are governed has now grown huge and portends nothing good.
Rules on immigration and refugees are made by safe people. These are the people who help run countries, who have nice homes in nice neighborhoods and are protected by their status. Those who live with the effects of immigration and asylum law are those who are less safe, who see a less beautiful face in it because they are daily confronted with a less beautiful reality — normal human roughness, human tensions. Decision-makers fear things like harsh words from the writers of editorials; normal human beings fear things like street crime.Decision-makers have the luxury of seeing life in the abstract. Normal people feel the implications of their decisions in the particular.
nåväl, det ser mycket mörkt ut nu, mot upplopp troligen, ett ljus är Anna Dahlberg med flera kvinnor på ledarsidorna. Anna Dahlbergs senaste 5 tweets andas oro.
läs på https://twitter.com/_annadahlberg
exempel SUSANNA BIRGERSSON bloggledare
Citat:
Kan de 44 procenten möjligtvis vara följden av att medierapporteringen för närvarande har slagsida åt berättelser om människors engagemang för flyktingar och om artisters märgfulla uttalanden (eller vanvettigt osakliga och osmakliga) – och ägnat betydligt mindre utrymme åt hur det ser ut på hem för ensamkommande barn och ungdomar eller på överfulla asylboenden? Ganska få artiklar handlar om konsekvenserna av att kötiderna hos Migrationsverket nu återigen sväller, ännu färre om hur det blir i klassrummen där lärarna helt plötsligt ska ta emot många nya elever.
Ja, i Trelleborg kokar det , där stängs idrottshallar o gympasalar för att ge plats åt afhganska skäggbarn. Vad som helst kan få krutdurken explodera nu..... en utsatt svensk 13-årig flicka typ
acvslutar med denna skrämmande info http://www.gp.se/nyheter/ledare/gast...serna-krymper-
kan inte citera - skrämmande läsa hur svenska svårt handikappade barn behandlas - detta är möjligt därför att Wolodarski o Tove L med flera håller i piskan.
Det är i spillrorna som något nytt kan spira, nya kontrakt etableras för vem som ska få vems omsorger. Kunde ni inte förvalta landet, nationen, staten bättre än så här så låt oss då grotta ner oss i lervällingen där mycket primitiva instinkter dikterar villkoren; låt oss riva ner allt och uppfinna hjulet på nytt.
Det var detta Bertil Thorekull i expressen varnade Åsa Romson för när det oundvikliga förfallet kommer och andra krafter tar vid. Låt vara att den folkliga protesten uteblir, men när var och en inte längre kan förlita sig på samhällets stöd uppstår som alltid aktörer som för den starkares talan. Någonstans i galenskapen måste ju ändå den primitiva biologiska instinkten ta vid.
Nobelpristagaren i litteratur och den före detta fången i Auschwitz, Imre Kedrtesz, skriver i sin självbiografi "Den sista tillflykten. 2015" om just massinvandringen. Det finns numer bara frihet, men inget ansvar. En omöjlig kombination som i förlängningen leder till civilisationens sammanbrott. Samhällets företrädare har börjat dyrka sina fiender. Imre om någon vet vad han talar om i det avseende.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!