2015-09-09, 23:02
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ect
– Det är ensamkommande flyktingbarn som människor vill öppna sina hem för. Det är fantastiskt, behoven är stora och ökar hela tiden, säger hon.

Samtidigt vill hon betona att de ensamkommande barnen i de flesta fall är i tonåren.

– Det är inga små två-tre-åringar som kommer ensamma, utan majoriteten är unga nästan vuxna som tagit sig genom halva världen och många gånger uppnått stor självständighet, säger hon.

Den kvinnan vet att många inte kommer möta vad de tror.

I asylindustrin är det känt och accepterat att de ensamkommande barnen är nästintill vuxna. Även att många verkligen är vuxna. För dem spelar det inte så stor roll. De vill ju ha massinvandring och viftar undan sådant med ursäkten att ingen skulle ju ljuga om han inte var i behov av hjälp.

Men hon vet att många av de gamla barnlösa paren som tror att det är någon form av adoption av en liten småtting de anmält intresse för, kommer bli besvikna.

Det har jag läst om i en annan tidning någon gång. Att en kommun erbjöd folk att ta emot en "ensamkommande" i sitt hem, och alla som anmält sig backade ur när de insåg att de skulle bli rumskompis med en man med hår på ryggen.
Citera
2015-09-10, 09:01
Avstängd
sherms avatar
På Expressen har en artikel ifrån Januari i år seglat upp på listan över mest lästa artiklar. Den handlar om att IS smugglar in terrorister ibland migranterna som godhjärtade dårar nu håller protester för att öppna gränserna på vidaste gavel för. Samtidigt publicerar Thoralf uppgifter på sin blogg från en person med insyn i vad det är för människor som kommer hit:
Citat:
”Innan "administratören" stänger av denna sajt för oss här så kan jag meddela att två av mina irakiska kollegor har gett sig av till Sverige som "ensamkommande flyktingbarn". De är i sena tjugoårsåldern och har antagligen varit medlemmar av Mahdi Army vilket flera av våra kollegor varit, men det är ju inget hinder för att få asyl som "barn" i Sverige.”

”Lite nya fakta från Irak om den pågående invasionen av Europa. De senaste två månaderna har 1,2 miljoner män lämnat Irak för att ta sig till Europa. Målet i första hand är Sverige, i andra hand Tyskland och i tredje hand Storbritannien. Dessa män har ofta välbetalda jobb (som några av mina före detta kollegor som stuckit) och bor i egna hus som är betalda kontant. De flesta har tillhört olika milis eller terrorgrupper beroende på hur man ser det. Kostnaden för att åka till Västeuropa och få livstids försörjning är nu endast 2000 dollar för en flygbiljett till Turkiet. Där hjälper turkiska myndigheter och muslimska ambassader och hjälporganisationer till med att smuggla in dom till Europa. Detta är endast från Irak.

Liknande invasionsstyrkor kommer från Afghanistan, Pakistan, Syrien, Marocko, Libyen, Nigeria och andra länder. Om jag vore en svensk kvinna så skulle jag bli rädd. Nu säger alla mina kollegor rakt ut att det kommer att bli krig. Det ser inte bättre ut än att våra politiker och journalister har sålt ut oss.”
http://thoralf.bloggplatsen.se/2015/...onatt-sverige/

Dessa uppgifter belyser om något situationens allvar och är enligt min mening en plikt för alla seriösa journalister att följa upp. Att den gränslösa dumheten ger efterverkningar råder det absolut ingen som helst tvekan om. I Dagens Nyheter tvingas man man t ex nu efter uppgifter i alternativ media om gärningsmännens etniska bakgrund förklara att den senaste i raden utav gruppvåldtäkter begicks utav just "ensamkommande barn":
Citat:
Minst en av de misstänkta ska tidigare ha omhändertagits av polisen efter misstankar om brott. Enligt flera källor ingår både han och de andra i den växande grupp av ensamkommande barn som lever utomhus i Stockholm. Flera beslag ska ha gjorts i och i närheten av de tält som pojkarna använt som bostad.
http://www.dn.se/sthlm/tonaringar-gr...gruppvaldtakt/

Samtidigt hälsar regeringskansliet:
Citat:
Löfven kallar till nationell samling

Regeringen vill samla hela det offentliga Sverige i en nationell samling kring hur nyanlända snabbare ska komma in i samhället. I dag presenteras satsningen "Sverige tillsammans".
http://www.svd.se/lofven-kallar-till...risen-i-europa
Citera
2015-09-10, 09:15
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
SD fortsätter alltså att öka i opinionen trots den senaste tidens kampanjer.

Går luften ur nu? Även hos de mest inbitna kombattanterna inom fi måste en outhärdlig hopplöshet nu ta över. Den senaste veckan har känts som en all in och det är svårt att se att man ska kunna mobilisera mer än man nu gjort.
Citera
2015-09-10, 10:03
Avstängd
Per Svensson mobiliserar Tegnérs Det Eviga mot Danmarks regering, Fan och Putin. Och mot alla som använder "PK-mässigt" för att ibland sticka hål på en retorisk ballong:

http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...-mot-godheten/

Stor komik om det inte vore en så blodigt allvarlig fråga. Och ett mycket typiskt PK-Svensson-resonemang.
Citera
2015-09-10, 10:04
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Att de ensamkommande barnen är skäggiga är så accepterat av godhetsvänstern att Sveriges Television inte ens drar sig för att illustrera ett reportage om ensamkommande barn med en intervju på en skäggig man som är märkbart tunnhårig.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...bli-familjehem

I den mening det någonsin har funnits ett mediakrig om skäggbarn så har brunhögern förlorat det: att prata om skäggbarn i negativa termer får avsändaren att framstå som en illasinnad, snål bonnläpp som har ett förtvinat blodlöst hjärta. De enda som möjligen tilltalas av invektiv som skäggbarn är de redan frälsta som gömmer sig långt bakom mediakrigets fronter och därför inte för närvarande är pjäser i spelet.

Jävlar i min låda. Han är verkligen begynnande skallig.

Kanske har du rätt. Men fortfarande är uppenbart civilsamhället till icke obetydlig andel lurat.
Citera
2015-09-10, 10:17
Medlem
Det blir tyvärr ännu en länk till Aftonbladet men Hakelius skriver sådär lugnt och balanserat som bara Hakelius kan och dom kloka orden bör uppmärksammas.

Citat:
Skälet att jag inte saknade Svenskan var just detta: jag visste precis vad den innehöll. Samma sak som Dagens Nyheter. För alla svenska tidningar har de senaste dagarna valt att bli kampanjorgan. Visst, de kampanjar för värden som jag kan skriva under på. Men de har ändå övergivit sitt kritiska uppdrag. De är rusiga av att slippa komplexitet och målkonflikter. De känner befrielsen av att låta ett absolut värde radera alla nyanser.

Jag varken hånar eller fnyser åt dem som engagerar sig för att hjälpa. Jag högaktar dem. Men en tidning värd att läsa har en annan uppgift. Den håller huvudet kallt. Den problematiserar. Särskilt det som verkar invändningsfritt och oantastligt. Den eldar inte på, *utan tar ett steg åt sidan.

Det är inte cynism. Det är journalistik. Det finns för lite sådan i världen också.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21391794.ab
Citera
2015-09-10, 10:35
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jävlar i min låda. Han är verkligen begynnande skallig.

Kanske har du rätt. Men fortfarande är uppenbart civilsamhället till icke obetydlig andel lurat.
16 år och begynnande skallighet. Ingen kommentar om saken i artikeln. Således verkar civilsamhället verkligen vara lurat. Tänkte jag i min dysterhet fram till en kvart sedan. Då senaste OU publicerades, som visade en uppgång för SD till 26,5 %, mätt under den värsta mediastormen om flyktingkatastrofen.

Så relationen mellan medias kampanjande och folkets respons måste nyanseras. Jag skulle tro att de flesta känner empati när de ser Alan ligga död i sanden på stranden. Men endast en liten del av befolkningen menar att vi måste ta emot alla, oavsett kostnader och konsekvenser för Sverige och svenskarna. De kallas miljöpartister. Och en ännu mindre del tycker det bara är bra om det vita borgerliga västerländska samhället går i kvav. De allra flesta förstår däremot de praktiska konsekvenserna av att ta emot hundratusentals invandrare från tredje världen. Och ser att de etablerade partierna inte erbjuder några lösningar, eller ens erkänner problematiken. Så medias kampanj slår fel. Den gör problemen tydligare samtidigt som den är helt renons på hållbara lösningar.
Senast redigerad av Vågskålen 2015-09-10 kl. 10:38.
Citera
2015-09-10, 10:49
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Patrik Engellau skriver om det välfärdsindustriella komplexet, http://detgodasamhallet.com/2015/09/...-folkbildning/

Slutsatsen är att även med en förändringsvillig regering på fartygets brygga, så kan inte fartyget vändas p.g.a. förändringsovilligt manskap (=offentlig sektors tjänstemän). Och när det sker så upphör folket bry sig om politiken och
Citat:
...då blir barbariet åter fosterländskt.

Jag är böjd att hålla med till del. Men jag tror han missar att parallellt med det skådespel som media-plitik-tjänstemannaklass uppvisar, så rullar civilsamhället på. Och även om klicknarkomanerna fortsätter gilla olika på facebook, ge slantar till både tiggare och Röda Korset, så agerar de i sina egna liv enligt devisen vi gillar lika. Därför kommer segregationen att fortsätta, som den tvunget måste göra i ett mångkulturellt samhälle. Minoriteter kommer att geografiskt anrikas. Så även svenskar. Och barbariet kommer inte härja i de svenska regionerna i första hand.
Citera
2015-09-10, 11:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus

Går luften ur nu? Även hos de mest inbitna kombattanterna inom fi måste en outhärdlig hopplöshet nu ta över. Den senaste veckan har känts som en all in och det är svårt att se att man ska kunna mobilisera mer än man nu gjort.
Man får nog utgå ifrån att en viss modstulenhet & förvirring kommer att infinna sig. Samt kanske en smygande insikt om att 10.000 postmarxister i Stockholm inte representerar hela Sverige.

Därefter kommer "krympandets radikalisering" att accelerera kraftigt. I media kommer man att köra med mer rena personangrepp, uthängningar & smutskastning. Inte för att man längre tror att det fungerar utan enbart för att hämnas & straffa dom man ogillar. Så mediakriget kommer inte att minska, utan tvärtom bli allt skitigare.

Man satsade sina sista krafter & deklarerade "Totaler Krieg – Kürzester Krieg", men det gick inte.
Citera
2015-09-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus

PK-iterna felbedömde situationen. PK-iterna kommer från samhällseliten och lever i en mycket trygg tillvaro i trygga bostadsområden och med mycket pengar. De befinner sig högst upp i behovspyramiden och ägnar sig åt självförverkligande som i detta fall betyder hur många promille av världens flyktingar som kommer till Europa. För dem är detta en exercis i att vara ideologiskt duktig och tycker att detta är jätteroligt. Deras tillvaro är inte hotad av att förorterna brinner. De har aldrig satt sin fot där och problemen där är endast teoretiska för dem. De läser om bilbränder som vi läser om saker i Afrika. Det är en annan värld långt där borta.

Svensson lever redan i PISA resultatens och bostadsbristens Sverige. Här är entusiasmen betydligt lägre. Miljoner invandrare ses som en invasion och en hot mot vårt välstånd. Ideologi ersätts nästan alltid med pragmatik när det blir allvar. PK-iterna kan mycket väl byta sida mycket fort. Sätt ett invandrarupplopp i deras område ska du få se på vådaskott med älgstudsare.

Vi kan se hur PK blir allt mer en tandlös tiger medan de krymper. En feministbloggare tycker att någon är rasist eller att det inte finns problem med invandring. Vem bryr sig om vad hon tycker? Kejsaren är naken och oppositionen har insett att PKs taktik att uppfostra folk inte innebär några konsekvenser. Tino med flera har visat att igenom att ignorera glåpord och hålla sig till sakfrågan kan man mycket väl överleva PKs vanliga taktiker mot oppositionella.
Citera
2015-09-10, 12:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Per Svensson mobiliserar Tegnérs Det Eviga mot Danmarks regering, Fan och Putin. Och mot alla som använder "PK-mässigt" för att ibland sticka hål på en retorisk ballong:

http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...-mot-godheten/

Stor komik om det inte vore en så blodigt allvarlig fråga. Och ett mycket typiskt PK-Svensson-resonemang.

Det är intressant att i stort sett alla som retweetat länk till den här artikeln ivrigt berömmer den, kallar den för mästerlig, tändande, någon sade rentav stringent(!). Självklart är det Per Svenssons fans som noterat den men för mig är det liksom så uppenbart att det handlar om snömos och en krönikör på vild flykt från att behöva handskas med verkligheten - vilket han som vanligt döljer med litet retoriska finter och halmgubbar. Tegnér hade helt säkert betackat sig för att bli indragen i detta blöta och osakliga moras.

Håller med Hakelius i AB f ö; dagstidningar ska inte vara sentimentala kampanjorgan - särskilt inte alla på en gång och i samma riktning.
Citera
2015-09-10, 12:34
Medlem
Språket - nomenklaturans nomenklatur - är ju viktigt för att bearbeta folkets känsloliv. Motgiftet är kunskap om fakta och konsekvenser samt en medvetenhet om manipulationen (logos) och/eller övertygelse (ethos, pathos) vare sig den är religiöst, pseudoreligiöst eller på annat vis värderingsmässigt grundad oavsett graden av inblandad logos.

Smålandsposten säger det självklara, som lyser med sin frånvaro på nomenklaturans monotont känslosvallande scen, brus, störsignaler och propaganda:

Skilj mellan flykting och migrant

Citat:
När EU-kommissionens ordförande Jean Claude Juncker höll tal inför parlamentet i Strasbourg gjorde han en viktig distinktion: Vi måste skilja på dem som är i behov av skydd och de som lämnar sina länder av andra anledningar.

Citat:
Det är flyktingarna Europas stater i första hand har ett särskilt ansvar för. Det är viktigt, därför att om det inte görs en åtskillnad riskerar det att underminera det specifika rättsliga skydd som flyktingar har rätt till. Det görs och måste därför göras prioriteringar, framförallt i en situation där stater inte mäktar med och där institutioner och mottagandeprocesser riskerar att bryta samman.

Citat:
Under Alliansregeringen påbörjades ett arbete med att prioritera direktavvisningar och avlägsnandebeslut, med hjälpt av EU-ländernas fingeravtrycksregister. Snabba avvisningar har kritiserats, inte sällan av människorättsorganisationer, för att vara rättsosäkra. Ett typexempel på när begreppen migrant och flykting blandas ihop.

Citat:
Det finns också skäl att se över försörjningskravet för anhöriginvandring, som i dag utgör ett undantag. Mindre än en procent omfattas av kravet. Till stor del handlar inte heller om återförening, utan nya relationer som faller under kategorin kärleksinvandring.

Flyktingskapets räddningsplikt låter axelmakterna medvetet inrymma den påhittade och för Sverige universellt bindande understödsplikten (livslång bidragsförsörjning); genom det konsekventa missbruket av ordet flykting, där det mer beskrivande vore exempelvis migrant eller asylant. Gökungarna smusslas uppsåtligen innanför de gränslösa omsorgerna.

Medan Sverige saknar luftvärn (eg. en försvarsmakt och -politik i en basal bemärkelse) och självförsörjning av livsmedel, så saknar svenskarna psykologiskt försvar mot SVT/SR:s, DN:s och övriga axelmakters dagliga manipulation. Sagoberättande och suggestionskonst strömmar dygnet runt från de goda bastionerna, ondskans axelmakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in