2015-09-09, 20:03
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag besöker inte AB ens om de skriver något bra. Vem har skrivit?

En "Anders Johansson" (vem det nu är). Det innehåller en hel del vettiga observationer... men också lite märkliga synpunkter såsom att dagens folkvandring ("flyktingströmmar") bl.a. skulle vara en följd av "Sveriges militära insatser i Afghanistan". Eh?

http://unvis.it/aftonbladet.se/kultu...cle21385683.ab
Citera
2015-09-09, 20:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janyny
För oss i flygbranschen är den här diskussionen ett sådant jävla skämt. Ni tror på riktigt att flygbolagens handlande går över gränspolisens på respektive flygplats??

TP-ansvaret handlar mycket om folk som tappat pass, råkat ha utgångna dokument eller lite fel visum också. Det är praktiskt att kunna tvinga flygbolagen att ordna fram direkt återresa eftersom det annars skulle ligga drivor av slarviga semesterfirare i polisrum i ankomsthallar och vänta på ambassadhjälp.

Sedan skulle pass kollas i vilket fall som helst eftersom vi inte får släppa ombord kriminella eller andra svartlistade hur som helst.

En tredje sak är hälsoaspekten. Deporterade flyger med vissa restriktioner. De får t ex inte serveras alkohol. Visste vi inte vilka som var mitt i flykt skulle ombordpersonalen inte kunna tolka nervositet/ångestattacker/andra symptom lika bra.

Vore det omöjligt för er i flygbranschen att lyfta TP-ansvaret från perspektivet flygsäkerheten? Flygsäkerhet kan lyftas med mycket pathos...
Citera
2015-09-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Johannes Nilssons text är lysande. Den visar också varför vänstern är dömd att upphöra, annat än möjligen till namnet: Han är ensam i ett hav av dårar.
Utmärkt artikel! Den avhandlar den omaka men hjälpligt stapplande tango som etablerats mellan (ny)liberala och traditionell vänster, med de senare som nyttiga idioter i globaliseringen/denationaliseringen:

Citat:
Varför gör man på detta viset? Att man vill se Hans Rosling debattera just Jimmie Åkesson ger en tydlig fingervisning om motivet. Dagens vänster identifierar sig i första hand med sitt motstånd mot Sverigedemokraterna, och i den kampen är uppenbarligen inga offer för stora. Man är inte bara beredd till vilka allianser som helst, man accepterar dessutom olika nyliberala premisser fullständigt okritiskt, så länge de kan användas mot SD. Tillväxtkritiken är fullständigt bortblåst när invandrare behövs för att ”klara pensionerna”. Skatter och arbetsmarknadslagstiftning är strukturella hinder när romer ska lyftas upp ur fattigdom. Ja, själva välfärden blir en källa till dåligt samvete när vårt relativa välmående kontrasteras mot deras elände. ”Vad har vi gjort för att förtjäna detta välstånd” är en ständigt återkommande fråga när den moderna vänstern späker sig inför bilderna från världens elände.

Själva frågan utgår emellertid från en nyliberal premiss. Du som individ har ju inte gjort ett dugg för att förtjäna detta välstånd, den är frukten av över hundra års kollektiv kamp. Att frågan ens ställs visar hur framgångsrik den nyliberala metapolitiken varit, i skuggan av kampen mot Sverigedemokraterna.

Här finns en promiskuitet hos den de facto reaktionära vänstern i maktkonservativt hänseende. Johannes Nilsson skrev om den kulturella konservatismen som den upproriska positionen härförleden. Konservatism, en sällsynt fågel i vårt land. Jag tror artikeln nedan länkats tidigare.

http://detgodasamhallet.com/2015/08/...gens-rebeller/
Citera
2015-09-09, 20:14
Medlem
Citat:
Johannes Nilssons text är lysande. Den visar också varför vänstern är dömd att upphöra, annat än möjligen till namnet: Han är ensam i ett hav av dårar.

Intressant text..........vänstern vill slakta välfärden hellre än att erkänna att vi inte kan ha en hur generös invandringspolitik som helst. Att hata SD är viktigare än människors välfärd och trygghet.
Citera
2015-09-09, 20:26
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Intressant text..........vänstern vill slakta välfärden hellre än att erkänna att vi inte kan ha en hur generös invandringspolitik som helst. Att hata SD är viktigare än människors välfärd och trygghet.

Det är rätt förlösande att höra en ifrån vänstern själv berätta detta. Hela vänsterns livsluft dras ur kampen mot rasismen. Logiken får inte existera i denna ultrasekteristiska ideologi som den moderna vänstern har utvecklats till.

Ser man nyktert på det så kan man med belägg påstå att vänsterns och medias tankevärld är mer extrem än Islamska statens ideologi då dessa inte helt har övergivit logiken.

Med en så extrem media och vänster som förbiser verkligheten och lever i en sektlik miljö långt ute i kosmos så behöver man inte oroa sig för något mediakrig. Självförstörelse pågår.
Citera
2015-09-09, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vore det omöjligt för er i flygbranschen att lyfta TP-ansvaret från perspektivet flygsäkerheten? Flygsäkerhet kan lyftas med mycket pathos...

Självklart. Jag kan lova dig att det inte finns en enda medarbetare här som inte skulle argumentera så och den enda andledningen till att det inte hänt är att debatten ses som för orealistisk/naiv för att ge sig in i.
Flygrepresentanter pratar inte i onödan.

Deportationer (det är ordet som används även när det gäller typ en svensk som tappat bort passet på Norwegian och inte släppts in i Bangkok) övervakas på många olika sätt så att de inblandade i inte ska skada framförallt sig själva. Panikångest i en tub med låg syrehalt är t ex ingen bra ide. Det får t ex inte finnas fler än ett mycket lågt antal deportees på samma flught. Många ängsliga passagerare på samma flight är ett no-no.

Att ett bolag skulle gå med på att frakta oidentifierade passagerare? När vi inte ens tar in en väska utan ägarens id.

Flygplatser är extremt polistäta. Folk blir arresterade för att ha rökt, bråkat med sin fru, sagt emot en gatevärdinna osv osv Att alla olika polisenheter som finns representerade glatt skulle strunta i folks pass/borttappade handlingar för att typ SAS vill det?? Förstår de inte att Turkiets hela flygplatsstyrka ska godkänna att syriern går på SAS-planet, det ska funka ur en arbetsmiljöaspekt, de måste placeras ut i mycket litet antal per plan och sist måste tull och gränspolis i Sverige släppa igenom dom.
Citera
2015-09-09, 21:47
Medlem
Många tidningar skriver att t om Australien med sin "hårda" asylpolitik veknat och skall ta emot fler flyktingar.
Det dom väljer bort att berätta är att Australien kommer att handplocka dessa flyktingar själva, främst barn, kvinnor och utsatta minoriteter. (Kristna)
Kodordet är "no moore muslim men"

http://www.smh.com.au/federal-politi...08-gjhttz.html
Citera
2015-09-09, 21:48
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janyny
Självklart. Jag kan lova dig att det inte finns en enda medarbetare här som inte skulle argumentera så och den enda andledningen till att det inte hänt är att debatten ses som för orealistisk/naiv för att ge sig in i.
Flygrepresentanter pratar inte i onödan.

Deportationer (det är ordet som används även när det gäller typ en svensk som tappat bort passet på Norwegian och inte släppts in i Bangkok) övervakas på många olika sätt så att de inblandade i inte ska skada framförallt sig själva. Panikångest i en tub med låg syrehalt är t ex ingen bra ide. Det får t ex inte finnas fler än ett mycket lågt antal deportees på samma flught. Många ängsliga passagerare på samma flight är ett no-no.

Att ett bolag skulle gå med på att frakta oidentifierade passagerare? När vi inte ens tar in en väska utan ägarens id.

Flygplatser är extremt polistäta. Folk blir arresterade för att ha rökt, bråkat med sin fru, sagt emot en gatevärdinna osv osv Att alla olika polisenheter som finns representerade glatt skulle strunta i folks pass/borttappade handlingar för att typ SAS vill det?? Förstår de inte att Turkiets hela flygplatsstyrka ska godkänna att syriern går på SAS-planet, det ska funka ur en arbetsmiljöaspekt, de måste placeras ut i mycket litet antal per plan och sist måste tull och gränspolis i Sverige släppa igenom dom.
Intressanta bidrag till tråden. Detta är nästan det bästa med tråden, att det då och då kommer in folk med sakkunskap.

Nu skulle du röja din flashback id om du skrev en artikel för Dagens Samhälle, men om du inte har något emot det så är det något du kan överväga.
Citera
2015-09-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Skrev jag "negativa till mångkulturen"? Kritiker, de som problematiserar och därmed hotar mångfaldsaxiomet. Vissa av dem finns uppräknade i TS. Det är här på tråden ofta citerade ledarskribenter och krönikörer. Borgerlig landsortspress, SvD och det reformerade GP är givna MSM. Sen TS har Dagens Samhälle kommit och marknadsandelarna för "alternativmedier" vuxit, bloggosfären; och, tror jag, de tills nyligen varande dissidenterna, nutidens normalitet och framtidens hegemoner, är begivna på utländska medier och annan bredvidläsning.

TS synpunkt är ju att vissa debattörer skulle vara kritiska eller negativa till mångkulturen. Min uppfattning är att så inte är fallet. Ingen av de skribenter inom MSM som brukar förekomma i tråden har i sina texter ställt sig negativa till mångkulturens existens i Sverige.
Citera
2015-09-09, 22:11
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
P1 har vevat runt nyheten om akut famijehemsbrist nu på morgonen. Intervju med 19-årige Kadir (eller liknande namn, ensakommande succépralin) samt en kvinna från - tror jag - socialtjänsten i Stockholms Stad. Journalisten redogör för hur socialtjänsten blir citat "nedringda" av människor som vill hjälpa till. Här är alltså ett sedvanligt exempel på hur P1 vill måla en bild av den goda, medkännande svensken, alltid beredvillig att hjälpa till i kolonisationen av sitt eget land. Här blev det dock pipsprängning med krutgaser i ögonen och slutstycke i pannan. För socmänniskan svarade ungefär så här: Många ser nu bilderna på flyktingbarn med nappflaskor och känner då att de vill göra en insats. Men det är inte barn som kommer, det är ungdomar.

Journalisten vred snabbt diskussionen till vikten av att "sätta gränser" (i familjehemmet). Ibland, men bara ibland, får man ändå känna: Där fick du ditt jävla åsiktsbefäl.

Jag har sökt länk till ovan, men hittar det inte.

Till saken hör, att jag häromdagen sprang ihop med en kvinna jag löst känner. Hon arbetar inom soc och i ett anfall av öppenhjärtighet - helt ovetandes om mina politika åsikter - så spillde hon sitt hjärta för mig. Hennes arbete har under hela sommaperioden fram tills nu, uteslutande handlat om utlänningar och hon avslutade den redogörelsen med: "Jag vet inte om jag vill arbeta med det här längre".

Med anledning av ovan så postulerar jag löst: Soc kommer att glida in i medieskugga det kommande året. Enligt principen syns det inte så finns det inte (några problem). Ifall det sker så kan vi lägga soc till en lista som redan innehåller en rad punkter: Invandringens påverkan på svensk skola, personrån, tvångsgifte, kusininavel, ...

På ETC ploppar samma sak upp... http://www.etc.se/inrikes/rekordmang...hem-flyktingar

Citat:
För bara en vecka sedan rådde det brist på familjehem i Stockholm, liksom på så många andra platser i landet. Till resursteamen för barn och ungdom på Stockholms stad droppade det in ett par tre mejl om dagen med förfrågningar. Idag är antalet mångdubblat. I skrivande stund har enhetschefen Linda Kilter närmare ett hundratal obesvarade förfrågningar i mejlboxen och informationsmötet den 23 september om familjehem är fulltecknat.

– Vi har fått rekordmånga mejl och samtal från människor som vill hjälpa till och just nu letar vi lokal för att kunna hålla ett extramöte i veckan. Vi har aldrig tidigare varit i närheten av det här intresset, säger Linda Kilter.

Linda Kilter tror att bilden på treårige Alan drunknad på en strand i Turkiet har spelat stor roll.

– Det är ensamkommande flyktingbarn som människor vill öppna sina hem för. Det är fantastiskt, behoven är stora och ökar hela tiden, säger hon.

Samtidigt vill hon betona att de ensamkommande barnen i de flesta fall är i tonåren.

– Det är inga små två-tre-åringar som kommer ensamma, utan majoriteten är unga nästan vuxna som tagit sig genom halva världen och många gånger uppnått stor självständighet, säger hon.

Man får vara mycket nöjd med att ETC är så masochistiskt lagda att de tillsynes med flit skjuter sig själva i foten. Och tänk att skojeriet med ensamkommande har kunnat fortsätta så länge. Begreppet "skäggbarn" känns nästan gammalt och ändå är fenomenet som sådant levande och propagandavitalt. Det är läskigt.
Citera
2015-09-09, 22:41
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
På ETC ploppar samma sak upp... http://www.etc.se/inrikes/rekordmang...hem-flyktingar

Man får vara mycket nöjd med att ETC är så masochistiskt lagda att de tillsynes med flit skjuter sig själva i foten. Och tänk att skojeriet med ensamkommande har kunnat fortsätta så länge. Begreppet "skäggbarn" känns nästan gammalt och ändå är fenomenet som sådant levande och propagandavitalt. Det är läskigt.

Att de ensamkommande barnen är skäggiga är så accepterat av godhetsvänstern att Sveriges Television inte ens drar sig för att illustrera ett reportage om ensamkommande barn med en intervju på en skäggig man som är märkbart tunnhårig.

Citat:
En av dem som nyligen ansökt om att bli familjehem är Ingeli Gräns från Växjö. Hon har sedan tidigare 21-årige Saeed Ahmadi från Afghanistan boende hemma hos sig. De lärde känna varandra genom Röda Korset. Och för två veckor sedan kom hans 16-årige lillebror Jamshid till Sverige
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...bli-familjehem

I den mening det någonsin har funnits ett mediakrig om skäggbarn så har brunhögern förlorat det: att prata om skäggbarn i negativa termer får avsändaren att framstå som en illasinnad, snål bonnläpp som har ett förtvinat blodlöst hjärta. De enda som möjligen tilltalas av invektiv som skäggbarn är de redan frälsta som gömmer sig långt bakom mediakrigets fronter och därför inte för närvarande är pjäser i spelet.
Citera
2015-09-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
TS synpunkt är ju att vissa debattörer skulle vara kritiska eller negativa till mångkulturen. Min uppfattning är att så inte är fallet. Ingen av de skribenter inom MSM som brukar förekomma i tråden har i sina texter ställt sig negativa till mångkulturens existens i Sverige.
Jag vet inte om jag missförstod Doktor Porks "konfliktlinje i vanliga media" idag och dess påstått minskade aktualitet. Jag anser att det är högeligen aktuellt idag men inget nytt ens 2011, då TS ger just sådant exempel, med beskyllningar om "normalisering" av SD. I relationen mellanMSM och alternativmedier (ett ord som jag tycker snabbt blivit daterat genom krigets landvinningar, och underskattar dessas roll som normbildande) så har Doktor Pork rätt, men det eliminerar inte konfliktlinjen inom MSM.

Jag läser ingen tydlig mångkulturbekämpande part i TS, däremot Fp:s lama utspel om "assimilering", som i ljuset av det verkningslösa kravet på egenförsörjning vid anhöriginvandring och Ullenhags skamlösa myter och massinvandringsbefrämjande Nibelungentreue hela reträttvägen in i bunkern, framstod som bäst som halvhjärtat, eller värre, som förhalning eller blidkande utspel. Bedrägeri i bristen på principfasthet, uthållighet och ärlighet. Man kan tvivla på intentionen. I valet mellan retorik och faktisk handling bedömer jag båda som bedrägeri.

Det är möjligt att opponerande röster beträffande multikulti är mestadels en volymfråga och indirekt kritik genom synpunkter på implementeringen och praktikaliteter, snarare än multikulti per se. Det kan i så fall vara en bekräftelse på hur minerat ämnet är; "allas lika värde", "rasism". Man kan behöva definiera det där med multikulti först. TS ger exemplet separatism. Vi kan konstatera parallellsamhällen, enklaver. Någon på tråden hävdade med fog att det vi ser är multikulti oförblommerad. Men jag hävdar att skaran kritiker är så mycket större nu än 2011, inte bara bland politiker och medieföreträdare, utan även debattörer överlag. Något assimileringstryck finns emellertid inte, det är en idé som kvävdes i sin linda och har lagts i malpåse på museet. Det som sker är en debattmässig polarisering, genom dels en högljudd, demokratofob nomenklatura - krympt och radikaliserad i sin maktkonserverande nit - som räds murens fall, och dels en starkare motröst, dissidenter som desarmerar det minerade mittfältet och har intagit andra plattformar. Det som började som ett asymmetriskt krig och förföljelser har övergått i uppror om inte inbördeskrig i MSM de större fronterna i ett mer reguljärt krig mellan ffa axelmakterna pro-MSM (inkl kulisserna i laissez faire-MSM) vs det upplysta folket/dissidenterna/nya normen/framtidshegemonerna.
Senast redigerad av Kinuski 2015-09-09 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in