Citat:
Ursprungligen postat av
DaGoose
TS synpunkt är ju att vissa debattörer skulle vara kritiska eller negativa till mångkulturen. Min uppfattning är att så inte är fallet. Ingen av de skribenter inom MSM som brukar förekomma i tråden har i sina texter ställt sig negativa till mångkulturens existens i Sverige.
Jag vet inte om jag missförstod Doktor Porks "konfliktlinje i vanliga media" idag och dess påstått minskade aktualitet. Jag anser att det är högeligen aktuellt idag men inget nytt ens 2011, då TS ger just sådant exempel, med beskyllningar om "normalisering" av SD. I relationen mellanMSM och alternativmedier (ett ord som jag tycker snabbt blivit daterat genom krigets landvinningar, och underskattar dessas roll som normbildande) så har Doktor Pork rätt, men det eliminerar inte konfliktlinjen inom MSM.
Jag läser ingen tydlig mångkulturbekämpande part i TS, däremot Fp:s lama utspel om "assimilering", som i ljuset av det verkningslösa kravet på egenförsörjning vid anhöriginvandring och Ullenhags skamlösa myter och massinvandringsbefrämjande Nibelungentreue hela reträttvägen in i bunkern, framstod som bäst som halvhjärtat, eller värre, som förhalning eller blidkande utspel. Bedrägeri i bristen på principfasthet, uthållighet och ärlighet. Man kan tvivla på intentionen. I valet mellan retorik och faktisk handling bedömer jag båda som bedrägeri.
Det är möjligt att opponerande röster beträffande multikulti är mestadels en volymfråga och indirekt kritik genom synpunkter på implementeringen och praktikaliteter, snarare än multikulti per se. Det kan i så fall vara en bekräftelse på hur minerat ämnet är; "allas lika värde", "rasism". Man kan behöva definiera det där med multikulti först. TS ger exemplet separatism. Vi kan konstatera parallellsamhällen, enklaver. Någon på tråden hävdade med fog att det vi ser är multikulti oförblommerad. Men jag hävdar att skaran kritiker är så mycket större nu än 2011, inte bara bland politiker och medieföreträdare, utan även debattörer överlag. Något assimileringstryck finns emellertid inte, det är en idé som kvävdes i sin linda och har lagts i malpåse på museet. Det som sker är en debattmässig polarisering, genom dels en högljudd, demokratofob nomenklatura - krympt och radikaliserad i sin maktkonserverande nit - som räds murens fall, och dels en starkare motröst, dissidenter som desarmerar det minerade mittfältet och har intagit andra plattformar. Det som började som ett asymmetriskt krig och förföljelser har övergått i uppror om inte inbördeskrig i MSM de större fronterna i ett mer reguljärt krig mellan ffa axelmakterna pro-MSM (inkl kulisserna i laissez faire-MSM) vs det upplysta folket/dissidenterna/nya normen/framtidshegemonerna.