2015-09-05, 14:57
Medlem
Doktor Porks avatar
Det var ett reportage i veckans nummer av Fokus som fokuserad smycket på situationen i Libanon, där det också framkom en hel del liknande uppgifter att man nu har svårt att ge tillräckligt med mat till folk där, att matransonerna måste skäras ner och så vidare. Plus att det inte sker någon undervisning av barnen och att man talar om en förlorad generation. Givetvis är tanken bakom reportaget att det ska poängteras hur lite vi gör i Europa och att det kommer så få hit, men samtidigt så visar ju artikeln på att det uppenbarligen är en större misär i närområdet plus att det inte är några jättesummor pengar som hade krävts för att förbättra situationen i de områdena.

All rapportering nu går ju att tolka på mycket olika sätt. De som leder den här propagandaoffensiven tror ju att all rapportering kommer att leda till att man ökar viljan att ta folk hit, men det är ju inte givet eftersom samma rapportering också kan ses som stöd för att situationen är ohållbar om man ska ta alla hit, och att pengarna används bättre på plats. En modig röst som faktiskt vågar säga emot redan nu mitt under godhetsstormen (där många realister håller tyst för att inte hängas ut) är faktiskt ledaren i Nya Wermlandstidningen som faktiskt nyanserar läget en del:
Citat:
Dagens system har kollapsat och länder som Tyskland och Sverige tar oproportionerligt stort ansvar.

De cyniska flyktingsmugglarna måste bekämpas mycket mera kraftigt. De tjänar grova pengar på att transportera migranter i livsfarliga farkoster. Men så länge dragningskrafterna mot Europa är så starka som de är lär de dessvärre fortsätta. EU borde överväga samma sorts lösning som Australien tillämpar. Där tar man inte emot några båtar utan skickar tillbaka dem till andra länder. Det har gjort att det knappt finns några rangliga migrantbåtar där längre och många liv har därmed räddats. Sedan kunde vi i stället börja använda oss mer av FN:s kvotflyktingsystem.

För det är så att många av dem som försöker ta sig till Europa inte är krigsflyktingar, utan ekonomiska flyktingar. Många som flyr över Medelhavet kommer från Afrika. Tidskriften The Spectators chefredaktör Fraser Nelson skriver intressant i The Daily Telegraph (3/9) om att migrantkrisen paradoxalt kommer av att världens fattiga inte längre är så fattiga som de brukade vara. De har nu råd att resa mer och kan ta sig från sina fattiga hemtrakter. Den framgångssaga det faktiskt är att andelen som lever i extrem fattigdom har halverats på två decennier har nu fått den här konsekvensen. Och kriget i Syrien till trots så är världen faktiskt mer fredlig än någonsin.

Sammantaget gör detta att migrantkrisen inte lär försvinna i brådrasket och om vi inte gör något ordentligt för att stävja strömmarna och dragningskrafterna hit så kommer vi att se nya tragedier utspela sig, vare sig det handlar om drunknade barn eller kvävda människor i en övergiven lastbil.
http://nwt.se/asikter/ledare/2015/09...BGkDBA.twitter

Håkan Boström och en del andra borgerliga på Twitter har länkat till den här ledaren om jag såg rätt. Igår länkade Gudmundson till Peter Singer inlägg om att man kanske borde upphäva flyktingkonventionen för att få ordning på situationen och ge största nytta till största möjliga antal och stoppa problemen med människosmugglingen som driver bort hjälpen från de som är kvar i närområdet.

https://twitter.com/SvDgudmundson/st...89508523900931

https://agenda.weforum.org/2015/09/h...ple-smugglers/

Uppenbarligen har ju inte alla tappat förståndet, men de mer förståndiga rösterna har ju nu tillfälligt svepts bort i den här motoffensiven i mediakriget. Läget är i princip så att rebellerna lyckats göra en hel del framsteg under sommaren då regimen var på semester. Sedan uppmärksammades de lovande glidningarna som skett i debatten när journalisterna kom tillbaka redaktionerna under början av augusti där kritiken tilltog alltmer mot de som vågat ha andra åsikter än de rumsrena. Alltså började man en motoffensiv, och det är ju rätt sannolikt att det var därför man åkte ut till Julia Cesar för att ta kampen med alternativmedia. Sedan så kom den här stormen kring bilden mitt i allt detta, vilket ju fick rapporteringen att spåra ur totalt till dagens massiva nivåer. Rimligen hade man ju redan förberett en del rapportering innan eftersom det känns som att det är svårt att skicka journalister runt hela världen och få till alla intervjuer på en dag, men kanske inte till den här närmast surrealistiska nivån när verkligen alla medier bara öser på om flyktingkatastrofen i flera dagar.

Samtidigt gör man ju flera strategiskt intressanta beslut när man går ut så här hårt. Tidigare under augusti har ju snacket varit att SD ökat för att de elaka borgerliga ledarsidorna pratat mycket om invandring. Svend Dahl och andra har ju föreslagit att man ska prata om annat, och sedan kommer folket sedan att överge SD när deras profilfråga inte längre är i fokus. Tidningen Fokus hade ordet migrationsfeber på omslaget första numret efter semestern, där tanken var att man bara pratat invandring och inte om tex. sjukskrivningstalen under sommaren. Liknande tankar har ju varit uppe på många ställen, och vad gör man sedan? Jo man blåser ju upp invandringsfrågan till hittills oanade proportioner bara ett par veckor senare och publicerar bilder på döda barn i storformat, SVT sänder en hel dag om invandringsfrågan, SvD dedikerar hela söndagsnumret åt det och slänger ihop 15-20 sidor om det... Invandringsfrågan är sannolikt mer i fokus än någonsin nu efter de senaste dagarna, och vi vet ju vilka som brukar gynnas av det.

Frånvaron av motbilder i etablerad media innebär ju också att man tar en stor risk. I nuläget är ju reaktionerna från alternativ media högst intressanta, och det sparas inte på krutet när man lyfter fram t.ex. faderns önskemål om nya tänder, eller när TV4 klipper bort relevanta delar av BBC:s inslag. Genom att gå all in så här så är ju sannolikheten stor att man stärker alternativ media som en viktig nyhetskälla som allt fler går till för att veta hur det egentligen ser ut.
Senast redigerad av Doktor Pork 2015-09-05 kl. 15:02.
Citera
2015-09-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Jag tror faktiskt inte det är SD som är det huvudsakliga målet för den mediekampanj vi nu ser; jag tror målet är de andra partierna. ...............................

.

Det verkar som alla Europas tidningar kör på likadant, så det verkar vara ett mycket större mål än SD.

http://www.sueddeutsche.de/ Ung pojke som viftar med EU flagga och säger välkommen

http://www.lefigaro.fr/ Sarkozy anser at Le Pen är brutal

http://kurier.at/ Bilder på ankommande

http://www.168ora.hu/

http://www.periodicos.com.ar/FINLAND...vasabladet.php

20 asylsökande får plats hemma hos mig säger finska statsministern
Citera
2015-09-05, 15:30
Medlem
Var kan man ta vägen när man redan gått all in? Inga problem för svensk MSM: Man kan gå till 11.

Exemplen är legio sista dygnet. Virtanen kräver att Löfven tankar Herculesplanen och öppnar luftbro. Hanna Fahl säger att det är dags att lyssna på oss som tröttnat på den här skiten:

Citat:
Att ställa upp för flyktingar och hjälpa asylsökande har blivit en folkrörelse. Men välgörenhet kan inte vara hela svaret. Nu måste politikerna göra sitt.

Det är dags att lyssna på oss nu, vi som är antirasister, vi som är den stora majoriteten som inte röstar på Sverigedemokraterna, vi som tror på medmänsklighet och vill hjälpa. Vi som har tröttnat på att minoritetens hatsajter får sätta agendan, tröttnat på hur ordval som ”volymer” och ”kostnader” sprider sig som virus i det offentliga samtalet när man egentligen menar människor. Vi som har tröttnat på den här skiten.

Det pratas så ofta om att politiker och etablissemang måste lyssna vad som bubblar under ytan i samhället, lyssna på gräsrots- rörelserna, lyssna på folks rädsla och ta den på allvar. Det antas alltid att den rädslan är synonym med invandringshat, att gräsrötterna är rasism. Men det bubblar en massa annat också, en vilja att ställa upp och hjälpa. Det handlar inte om några få enstaka aktivister utan om en folkrörelse.

-

Nog nu. Vi försöker, vi som kan, men det krävs riktiga lösningar på riktiga problem. Varför tas gräsrotsengagemanget inte till vara och kanaliseras av politikerna? Var är den seriösa diskussionen om att höja flyktingkvoten och om hur vi ska sätta press på EU? Tiden har kommit. Det är dags att vända den här skiten nu. Vi är så många.
När stenen föll från deras axlar började de stiga till skyn som heliumballonger. Och det blir deras fall. Man kan inte "vända vindarna" genom att vara hämningslöst bombastisk och tvångsmata hela folket med varsin gräddtårta med extra smörkräm. Det är upplagt för utmattning, avtrubbning och baksmälla.
Citera
2015-09-05, 15:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
När stenen föll från deras axlar började de stiga till skyn som heliumballonger. Och det blir deras fall.

Den där drapan liknar ju mer en flashback-inlägg än något som normalt skulle hålla måttet att publiceras i DN. Det lär varken komma luftbroar eller "säkrare vägar genom Europa"; det som kan komma är taggtråd och fängelsestraff för "border jumping" i Ungern.

Jag kommer inte ihåg vilket datum det skulle vara EU-ministermöte om flyktingkrisen men det var nog i början av nästa vecka - vi får se vad dom kommer fram till för åtgärdspaket, något annat än svensk media förespråkar blir det garanterat.

Det ser ut som ett "good cop" - "bad cop" upplägg, där Ungerns ledare får spela "bad cop" och Merkel tar på sig "good cop" rollen, men jag tror det kommer en lösning som stryper flödet och kommer hålla kvar flyktingarna i entry-länderna i EU.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-09-05 kl. 16:04.
Citera
2015-09-05, 15:56
Medlem
Tercios avatar
Var de flesta i den här tråden står är ju klart, man kan inte gärna bli mer katolik än påven. Nu har ju precis alla spärrar släppt och man öser på absolut max konstant. Eller absolut högsta teoretiska nivån nås ju imorgon när svd använder hela numret för asylaktivism. Man kan inte gärna använda mer än hela tidningen, ja det vore väl om man börjar ge ut en extra bilaga också eller något.

Men jag funderar över hur det här påverkar allmänheten på sikt. Finns det inte en uppenbar risk för total asylutmattning när man brer på såhär tjockt. Vem orkar bry sig på sikt? Kan man tänka sig att folk blir immuna mot den eviga agendadrivna snyftjournalistiken?
Citera
2015-09-05, 16:12
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Var de flesta i den här tråden står är ju klart, man kan inte gärna bli mer katolik än påven. Nu har ju precis alla spärrar släppt och man öser på absolut max konstant. Eller absolut högsta teoretiska nivån nås ju imorgon när svd använder hela numret för asylaktivism. Man kan inte gärna använda mer än hela tidningen, ja det vore väl om man börjar ge ut en extra bilaga också eller något.

Men jag funderar över hur det här påverkar allmänheten på sikt. Finns det inte en uppenbar risk för total asylutmattning när man brer på såhär tjockt. Vem orkar bry sig på sikt? Kan man tänka sig att folk blir immuna mot den eviga agendadrivna snyftjournalistiken?

Risken för avtrubbning torde vara påtaglig. Vem kommer att beröras av det ordinära flyktingsnyftet media matar oss med dagligen efter den här fullkomliga orgien i sentimental massinvandringspropaganda av sämsta märke?
Citera
2015-09-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio

Naturligtvis finns det risk för baksmälla. Eller risk, den är väl snarare ett löfte. Exakt ingenting har ju förbättrats i situationen för det svenska asylmottagandet. Bortblåsta är alla larmrapporter om överbeläggning, syrier som vägrar kliva av bussar pga landsorten duger inte, MV-prognoser om ensamkommande, budgetposter som plötsligt växt till 50 miljarder, Bert Karlsson och andra som parasiterar på skattemiljarderna... Bortblåst är det faktum att Sverige redan tar emot 7 gånger fler per capita än Tyskland. Merkel har fått helgonstatus och Löfven skälls för att göra "ingenting". Allt som egentligen händer just nu är att euforiska humanistposörer i Stockholm jublar över vindar de intalar sig har vänt. Stockholms jubel ökar mottagandekapaciteten i Ställdalen eller Örkelljunga med noll komma noll. Allt är exakt lika illa efter bilden på Alan som det var före.

MSM och aktivisterna är som ett gäng fylltrattar som just börjat nyktra till på efterfesten när klockan är 07:00, och plötsligt upptäcker att det finns ett orört barskåp fullt med sprit, lägger i högsta partyväxeln och dansar på borden fram till lunch. Men sen då?
Citera
2015-09-05, 16:27
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Risken för avtrubbning torde vara påtaglig. Vem kommer att beröras av det ordinära flyktingsnyftet media matar oss med dagligen efter den här fullkomliga orgien i sentimental massinvandringspropaganda av sämsta märke?

Johan Westerholm verkar ha kommit till det stadiet.

Citat:
Det går inte att skapa sig en överblick längre. Känslosåsen har tagit över. Jag stänger av.

Media lägger upp reportage efter reportage på flyktingarnas vardag, på Flashback publiceras ”motbilder” till olika enskilda flyktingars situationer och på ledarredaktionerna haglar mer eller mindre genomförbara förslag. Fredrik Virtanens förslag om att skicka ner Försvarsmaktens Herkulesförband är bara ett i raden av dessa. Alla som ställer frågan om vi har resurser nog för att hjälpa alla dessa brunstämplas som SD-anhängare utan föregående varning. Invektiven blir grövre och grövre. Ljudnivån högre och högre. Skriken om fascist-nazist-brunhöger är lika bedövande som tystnaden. Vilsenheten sprider sig. Både den faktamässiga och känslomässiga.

Jag är trött nu. Känslosåsen dränker alla förutsättningar att försöka skapa en överblick av situationen. Och eftersom jag erkänner att jag är trött så kommer jag sannolikt brunstämplas av en opinion som skriker allt högre och springer allt fortare i en situation som blir allt värre för alla drabbade.

http://ledarsidorna.se/2015/09/fast-i-kanslosasen/
Citera
2015-09-05, 16:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag tror inte att man behöver bli konspiratorisk redan. Det som antagligen hänt är att smugglarna allt sedan syrienkriget började byggt upp sina nätverk och det har nu börjat nå en kritisk nivå. Flyktingkatastrofen på haven är alltså skapade av den generösa invandringspolitiken i väst. Att media täcker en så extrem händelse är ju knappast konstigt.

När man fick bilder på den döda pojken så var det inte heller någon gemensam konspiration hos media. Man vill bara tjäna pengar och en så dramatisk bild ger fler klick och fler sålda lösnummer.

Dessutom tror jag inte ni behöver oroa er för att det skulle skada SD. Möjligen är bilder av ett dött barn något som kan få någon att tveka, men när känslorna lugnat ner sig så ser de flesta mer rationellt på saken och inser vad bilderna på den enorma mängden invandrare som vill in i Europa innebär. Knappast har "invällandet" blivit så tydligt som nu i Österrike. Och antagligen så reagerar nog många starkt negativt på att en del Österrikare applåderar invandrarna. Det får dem att tänka på hur extrem invandringen kan bli om vissa grupper får fortsätta bestämma.

När jag såg hur MSM utnyttjade den lille drunknade pojken, så blev jag inledningsvis tvärarg över hur man kan utnyttja en död pojke på ett så skamlöst sätt, sedan började jag analysera situationen, komparerade med utländska media, och kom fram till att Alan är för dagens journalister, vad de döda sälungarna var för media och MP i valrörelsen 1988. Jag blev i och för sig inte mindre arg av denna slutsats. Man utnyttjar någon annans död för egen politisk vinning och även om det är en stor lockelse, så borde media ha integritet nog att kunna stå emot. Men efter en hel sommar av politiska motgångar och SD-framgångar, så hugger nu MSM på allt som kan ge minsta hopp. Det är patetiskt och sorgligt, men min hittillsvarande uppfattning är att sådant beteende straffar sig i längden, ty det kommer alltid en rekyl i politiken.
Citera
2015-09-05, 16:33
Medlem
[quote=CrispyKreem|54590321]Att de vill att Rosling ska ta debatten är samtidigt ett grovt underkännande av sjuklöverns förmåga att göra detsamma. Ingen har någonsin startat ett upprop om att politiker X eller Y från 7K ska möta SD i debatt. Det säger det mesta. Och var är MP? Ferm ska visst vara ledig men Fridolin, Romson, Rasmusson m fl borde rimligen stå på barrikaderna och figurera i alla TV-program och på alla debattsidor just nu. Det är Wallström och Morgan J som sköter snacket.Mycke

Ja, bra poäng. Det kommer ju verkligen på pränt att mps väljare egentligen innerst inne i stora drag ansett SD vinna argumenterandet trots att de inte sällan hävdar motsatsen.
Citera
2015-09-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Ja, bra poäng. Det kommer ju verkligen på pränt att mps väljare egentligen innerst inne i stora drag ansett SD vinna argumenterandet trots att de inte sällan hävdar motsatsen.
Jag är lika ointresserad av en debatt mellan Åkesson och Rosling som jag är av en debatt mellan Löfven och Sanandaji. Däremot skulle debatter mellan Åkesson-Löfven respektive Rosling-Sanandaji vara sevärda.
Citera
2015-09-05, 16:40
Medlem
Mediadrev har inte evig livslängd, det kommer gå över, även om exakt tidpunkt är omöjlig att säga. Samtidigt fortgår en överansträngning av välfärdssystemen och när höstbudgeten presenteras i sin helhet kommer det bränna till, då sätts DÖ återigen på sin spets och denna gången kommer det storma ännu mer, var så säkra.

Den del av SD-sympatisörer som förstått att volymer är relevant och att vi har en integrationsskuld som sträcker sig 30 år bakåt kommer inte byta åsikt. Däremot kommer dom inte få lika stort utrymme i media närmaste tiden och många ligger lågt i sociala medier. Dessutom finns det ingen motsats i att tycka synd om flyktingbarn samtidigt som man förordar hjälp i närområdet.

Jimmie Åkesson postade igår en bild på sin FB från sitt besök i ett flyktingläger i Amman, Jordanien. Den har fått en enorm spridning och vissa kommentarer går i stil med "Åkesson, min statsminister!" vilket får samma effekt som att hälla cayennepeppar i röven på en katt, folk går bananas precis som efter YouGov-mätningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in