2015-09-21, 18:02
Medlem
Smålandsposten kommenterar bl a en, här på tråden redan länkad, artikel av Thomas Gür om kulturella mönsters betydelse för beteenden, med hänvisning till välrenommerade forskare som Collier och Sowell, och diasporans försstärkning genom attraktionskraft. Ju ökat kulturellt avstånd mellan mottagarkulturen och immigranterna, desto svårare för integration och större incitament för fortsatt diaspora, eller ur det enskilda mottagarlandets synvinkel: uppkomsten av parallellsamhällen. Smålandsposten ger ytterligare exempel på hur bondförnuftiga instinkter omsatta i åsikter (ofta avfärdade som "rasism" eller "kulturrasism") uppvärderas av forskningsrön:

Kulturen spelar roll

Citat:
Den svenska migrationsdebatten brukar börja och sluta med att det gäller människor och inte siffror på ett papper.

Citat:
Statsvetaren Anders Sundell replikerade snabbt och lyfte fram en av de ”roligaste” studierna inom korruptionsforskningen. Den handlar om immuna diplomater och parkeringsböter i New York. De värsta parkeringssyndarna kom från länder med mycket korruption, som Kuwait, Egypten, Chad, Sudan och Bulgarien. Svenskar, britter, kanadensare fick inga böter. Till slut tröttnade staden och började forsla bort bilarna. Felparkerande sjönk drastiskt, och skillnaderna mellan diplomaterna suddades ut.

Citat:
Kulturen spelar roll, men det gör också spelreglerna. Hur institutionerna agerar påverkar beteenden.

Det tillämpade för övrigt även britterna under kolonialtiden. När de förbjöd änkebränning i Indien väckte det protester, eftersom det var en så gammal sedvänja. Sir Charles Napier replikerade under en sådan uppvaktning: ”Vi engelsmän har också sedvänjor. En av dem är, att om några bränner en kvinna levande så hänger vi dem. Så bygg ert bål. Följ er sedvänja. Sedan kommer vi att följa vår."

Sverige är lamt i upprätthållande av lagen och ordning, lika för alla, sträng men rättvis, och har gett upp den artikulerade, nationella särarten - sitt existensberättigande - värd att slåss till döden för att försvara. Två brister som gör detta, tillsvidare, till jungfruligt land för "kulturella mönster" att sätta rötter och växa i.
Citera
2015-09-21, 18:57
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Kulturen spelar roll, men det gör också spelreglerna. Hur institutionerna agerar påverkar beteenden.

"Det tillämpade för övrigt även britterna under kolonialtiden. När de förbjöd änkebränning i Indien väckte det protester, eftersom det var en så gammal sedvänja. Sir Charles Napier replikerade under en sådan uppvaktning: ”Vi engelsmän har också sedvänjor. En av dem är, att om några bränner en kvinna levande så hänger vi dem. Så bygg ert bål. Följ er sedvänja. Sedan kommer vi att följa vår."

Sverige är lamt i upprätthållande av lagen och ordning, lika för alla, sträng men rättvis, och har gett upp den artikulerade, nationella särarten - sitt existensberättigande - värd att slåss till döden för att försvara. Två brister som gör detta, tillsvidare, till jungfruligt land för "kulturella mönster" att sätta rötter och växa i.

Sverige skulle behöva nån som Napier. En osentimental typ som accepterar andras sedvänjor, samtidigt som han självklart håller fast vid sina egna. Eller snarare skulle Sverige behöva många människor som tänkter och agerar just så. Men då skulle det ju kunna bli dålig stämning i Sverige.
Citera
2015-09-22, 10:21
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Under strecket i Svd, http://www.svd.se/darfor-ar-inte-sol...risen-i-europa, av Clara Sandelind som "är doktor i statsvetenskap vid *University of Huddersfield och forskar om *nationalism och migration".

Rubriken är
Citat:
Därför är inte solidariteten gränslös
och redan där sätts alltså en (återigen) låg eller tramsig nivå. För vad menas med motsatsen, "gränslös solidaritet"? Det är ju en enkel matematisk övning att visa att Sveriges medborgare inte kan vara solidariska i praktisk handling med all världens förfördelade miljarder människor. Ska det krävas långa utläggningar i Svd för att visa det?

Ingressen:

Citat:
De skilda reaktionerna på flyktingkrisen i de europeiska länderna *visar på svårigheten att förena nationella intressen med övernationell solidaritet. Ett lands inställning till invandring hänger i hög grad ihop med vilken form av nationell identitet och patriotism som odlas.

Märk hur denna lilla förrädiska text är diffus och samtidigt långtgående i sin slutsats. Diffus i det att "nationella intressen", "övernationell solidaritet", "nationell identitet" och "patriotism som odlas" är allt annat än - på matematiska - väl definierade uttryck i det diskussionssammanhang som de används i (text i en av Sveriges ledande morgontidningar). Långtgående på det sättet att texten implicerar att det skulle finnas fundamentala skillnader mellan det svenska och det danska, finska och ungerska folket, snarare än att skillnaden ligger i egenskaper hos det politiska och mediala etablissemanget i respektive land. Varför då kanske någon undrar? Jo, när man använder "land" så blir det så här. Vad är "land"? Är det samlingen politiska forum, myndigheter och media? Eller är det folket, medborgarna? Det är de förstnämnda - låt oss kalla det etablissemanget - som bär den mångkulturella idén och reproducerar den i sina respektive organisationer och livsmiljöer. Folkligt buren är den idén inte alls, eller möjligen på samma sätt som i Kina eller Nordkorea. Och solidariteten är en minoritetens naiva vansinne, som rider en tyst majoritet likt en mara om natten. Bara det att den onda drömmen går inte att vakna ur. Man fyller livbåten tills den brister, knäcks och går under.

Citat:
Retoriken kring flyktinginvandringen utger sig ofta för att vara pragmatisk: ”hur många klarar vi att ta emot?”. Hur många vi klarar att ta beror *emellertid på vad vi menar med att ”klara av”. Det framställs ofta som en ekonomisk fråga: hur många barn kan vi ge skolgång, hur många lägenheter har vi lediga, hur mycket svenskundervisning har vi råd med? Sådana frågor döljer dock en underförstådd form av nationalism i vår inställning till invandring. För frågan om ”vad vi klarar” bygger ofta på en nationalism som före*språkar att vi främst visar solidaritet med landsmän och som värnar om en gemensam nationell identitet. Enligt denna nationalistiska uppfattning kan vår solidaritet med dem som be*finner sig på *and*ra sidan gränsen inskränkas för att skydda vår nationella identitet och för att bevara en viss kulturell karaktär på vår nation.

Jasså? Tänk det är ju precis det den inte gör. Jag skulle vilja dela in problematiseringen av invandring i fyra huvudfack:

Ekonomi/Resurser - Pengar, bostäder, samhällsinfrastruktur, arbetsmarknad, o.s.v.
Sociala frågor - Integration, utanförskap, no-go-zones, o.s.v.
Kulturella frågor - Det svenska folket och gränssnittet mot andra kulturer i det mångkulturella samhället
Säkerhetspolitik - Vilka konflikter importerar vi?

Av dessa frågor upptar sociala frågor etablissemangets all fokus. Ekonomiska spörsmål avhandlas ovetenskapligt och tas upp endast när de, till synes, stärker etablissemangets åsikter. (Även om man har fel i sak - Sandvikenrapporten m.fl. exempel). Någon i ordets rätta bemärkelse pragmatisk retorik lyser ju helt med sin frånvaro.

Och hur i hela helvetet kan mina bostadspolitiska invändningar mot invandringen vara en "underförstådd form av nationalism"? Visst, jag anser att de resursekonomiska frågor kring invandringens konsekvenser egentligen är de minst intressanta, medans de kulturella aspekterna är de viktiga och de som avgöra huruvida vi öht kommer att ha en fungerande statsbildning i framtiden. Och visst är jag nationalist enligt dagens definition av det ordet. Men det har intet att göra med den enkla uträkningen att det saknas bostäder och vi kan inte förväntas kunna producera nya i någon relevant takt alls, när invandringen ligger på den nivå den gör.

Citat:
. De som försöker korsa en gräns tillhör ofta de allra mest *utsatta i världen och de allra flesta är *vanliga, fredliga människor som enbart söker möjligheten att skapa ett värdigt, tryggt liv för sig själva och sina familjer. ”På vilka moraliska grunder kan vi stänga ute den sortens människor?...[]...
Svaret på den frågan landar oftast i en idé om *nationellt självbestämmande. Principen om *nationellt självbestämmande, enligt detta synsätt, innebär inte bara en demokratisk rätt för med*borgarna i ett land att bestämma över landets inre angelägenheter. Den innebär också en rätt att *bestämma vad ”självet” är. Det framstår således som viktigt att kunna bestämma vilka som ingår i nationen för att den ska bli verkligt självbestämmande.

Lagårdsdörrarna är öppna och forskaren kastar sig med full kraft mot dörröppningen. Bryter igenom det solida luftskiktet mellan karmsidorna och fortsätter:

Citat:
Eftersom nationellt självbestämmande anses vara en grundläggande rättighet för medborgarna kan man på detta sätt rättfärdiga upprättandet av gränser.

Texten fortsätter att likt genusmuppar, arkitekter och musikrecensenter krångla till det enkla. Problematisera det som inte behöver problematiseras. Jag är inte helt obevandrad i teknik- och naturvetenskap. Men när jag kliver ut på gårdsplan om kvällen i mörkret och riktar blicken mot en klar stjärnhimmel, så ser jag samma vackra syn som när jag var 6 år gammal. Jag behöver inte tänka i termer av fotoner, ljusår, kärnklyvningsprocesser eller nebulosor. Lika lite som jag behöver tänka i termer av nationell identitet eller dylika uttryck. Att Sverige är mitt land, mitt enda land, är lika självklart som den där stjärnhimlen. Och varje försök att med tillkrånglade, snåriga resonemang ifrågasätta detta, kan rimligen endast ha som motiv att ta detta enda land ifrån mig.
Citera
2015-09-22, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Och hur i hela helvetet kan mina bostadspolitiska invändningar mot invandringen vara en "underförstådd form av nationalism"?
Som jag tolkade texten när jag först läste den, och jag ska erkänna att jag inte riktigt mäktade med att läsa hela, så handlar det helt enkelt om att du vill att folk i Sverige ska ha någonstans att bo. I Syrien har folk ingenstans att bo, alltså ska de inte ha det i Sverige heller. Om man anser att svenskar ska ha det bättre än världens sämst lottade folk är man nationalist. Vi ska med andra ord ge bort allt vi har till världens fattiga. Alla skillnader mellan länder och folk måste suddas ut.

Men jag kanske missförstod eller tolkade texten illvilligt.
Citera
2015-09-22, 15:30
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Under strecket i Svd, http://www.svd.se/darfor-ar-inte-sol...risen-i-europa, av Clara Sandelind som "är doktor i statsvetenskap vid *University of Huddersfield och forskar om *nationalism och migration".

Vilken fars. Vi talar alltså om en fullblodsidiot som tillåts kabla ut sina dagdrömmar i nationell media på grund av hennes låtsastitlar. Det är inte lite talande att University of Huddersfield var de enda som ens ville ta i henne med tång. Eller rättare sagt, faktiskt betala för hennes "arbete". Jag hade aldrig ens hört talas om dem innan jag läste det citerade inlägget. Det ska mycket till för att vara så fullständigt anonyma att det absoluta bottenskiktet i brittisk universitetsväsende har mer inarbetade varumärken.

Och detta anses alltså i svensk media meriterande. Här följer ett axplock av hennes alster: http://huddersfield.academia.edu/ClaraSandelind

Jag gillar sammanfattningen av "Lyckad invandring":

"Visste du till exempel att invandring lyfter exporten och att små landsbygdskommuner i mörkaste Småland får i stort sett varenda invandrad person i arbete? Eller att irakier, som i andra delar av Sverige ofta stängs utanför arbetsmarknaden, i just Järfälla lyckas göra mycket bättre ifrån sig? Eller att invandrarföretagare ger många svenskar deras första jobb?

Denna bok visar att hur man lyckas med invandring inte beror på vilka som invandrar eller ens hur många som kommer, utan på hur de i Sverige bemöts av myndigheter och av samhället i stort. Invandringen är en ekonomisk och mänsklig potential som väntar på att utnyttjas om vi kan lära av de goda exemplen.
"
Citera
2015-09-22, 15:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Vilken fars. Vi talar alltså om en fullblodsidiot som tillåts kabla ut sina dagdrömmar i nationell media på grund av hennes låtsastitlar. Det är inte lite talande att University of Huddersfield var de enda som ens ville ta i henne med tång. Eller rättare sagt, faktiskt betala för hennes "arbete". Jag hade aldrig ens hört talas om dem innan jag läste det citerade inlägget. Det ska mycket till för att vara så fullständigt anonyma att det absoluta bottenskiktet i brittisk universitetsväsende har mer inarbetade varumärken.

Och detta anses alltså i svensk media meriterande. Här följer ett axplock av hennes alster: http://huddersfield.academia.edu/ClaraSandelind

Jag gillar sammanfattningen av "Lyckad invandring":

"Visste du till exempel att invandring lyfter exporten och att små landsbygdskommuner i mörkaste Småland får i stort sett varenda invandrad person i arbete? Eller att irakier, som i andra delar av Sverige ofta stängs utanför arbetsmarknaden, i just Järfälla lyckas göra mycket bättre ifrån sig? Eller att invandrarföretagare ger många svenskar deras första jobb?

Denna bok visar att hur man lyckas med invandring inte beror på vilka som invandrar eller ens hur många som kommer, utan på hur de i Sverige bemöts av myndigheter och av samhället i stort. Invandringen är en ekonomisk och mänsklig potential som väntar på att utnyttjas om vi kan lära av de goda exemplen.
"

Sandelind är en av trådens "usual suspects" och hennes floskelsamlingar har blivit grundligt analyserade genom åren: https://www.flashback.org/sok/Sandelind?t=1423112
Citera
2015-09-22, 19:58
Medlem
Patrik Kronqvist sågar Regeringens/Kaplans bostadspolitik.

http://www.expressen.se/ledare/patri...mehmet-kaplan/

Citat:
Det är tv-höstens hittills mest pinsamma inslag. Programledaren Anders Holmberg försöker i SVT:s Agenda få bostadsminister Mehmet Kaplan, MP, att svara på en enkel fråga: Varför är regeringens mål bara 250 000 nya bostäder fram till år 2020 när Boverket menar att det krävs närmare en halv miljon?

Citat:
De tidigare planerna på tillfälliga modulhus nämnde Kaplan heller inget om i Agendaintervjun. Kanske har han insett det som experter länge påpekat: att prislappen skulle bli skyhög.

Citat:
I brist på politisk handling kommer i stället fler flyktingar att fastna på Migrationsverkets asylboenden i väntan på kommunplacering. Och trångboddheten i utanförskapsområdena kommer att växa när släkt och vänner får låna ut soffor och madrasser till nyanlända. Med en sådan utveckling är det dessvärre en ren utopi att integrationen ska kunna förbättras.

Samtidigt rapporterar SVD/TT om Stockholms bostadskö.

http://www.svd.se/bostadsko-slar-nytt-rekord/i/senaste

Citat:
Enligt bostadsförmedlingens prognos kommer 510 000 stå i kö vid årets slut, en ökning från senaste årsskiftet då 472 086 köade.

Citat:
Samtidigt räknar bostadsförmedlingen med att få in 11 500 lägenheter, mot förra årets 11 967. Framförallt minskar antalet nyproducerade lägenheter.

Sådär, fakta på bordet. Erkännandet att det är en utopi (min fetning) att tro att integreringen kommer lyckas med förda politik. Samtidigt är Kronqvist och andra tyckare medvetna om kostnaderna för bostadsbyggande, se citatet angående modulhus t.ex.

Nu är det dags att skriva rakt ut den enda möjliga politiska vägen: volymerna måste minskas för att undvika katastrof både på kort och lång sikt.

Ledarskribenter som läser denna tråd: ni har nu både fakta och moralisk bevekelsegrund. Kör bara kör.
Citera
2015-09-22, 20:28
Medlem
Polisen uppmärksammar de krav som det mångkulturella samhället ställer, om än på det subtila svenska sättet. Liksom fordom i diktaturer får man läsa mellan raderna: Samhället kräver nu ökad polisnärvaro.

Citat:
Anslaget för Polismyndigheten år 2016 landar på knappt 21,6 miljarder kronor. Det innebär att det saknas nästan en hel miljard från den summa som den oberoende Genomförandekommittén ansåg var nödvändig för att ro omorganisationen i land.
[...]
Det kärva ekonomiska läget står också som bakgrund till att regeringen nu släpper kravet på att det ska finnas minst 20 000 poliser. Signalvärdet i det kan inte underskattas, särskilt som bara befolkningstillväxten i sig har gjort det tidigare målet förlegat.

Vi är i ett läge där det behövs fler poliser, inte färre. Det är svårt att inte se detta som en sänkning av ambitionsnivån i ett läge där vi behöver höja den. Det är helt enkelt anmärkningsvärt tondövt mot de krav på ökad polisnärvaro som samhället just nu ställs inför.
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...i-staten-18393
Citera
2015-09-22, 22:03
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
Patrik Kronqvist sågar Regeringens/Kaplans bostadspolitik.

http://www.expressen.se/ledare/patri...mehmet-kaplan/

Samtidigt rapporterar SVD/TT om Stockholms bostadskö.

http://www.svd.se/bostadsko-slar-nytt-rekord/i/senaste

Sådär, fakta på bordet. Erkännandet att det är en utopi (min fetning) att tro att integreringen kommer lyckas med förda politik. Samtidigt är Kronqvist och andra tyckare medvetna om kostnaderna för bostadsbyggande, se citatet angående modulhus t.ex.

Nu är det dags att skriva rakt ut den enda möjliga politiska vägen: volymerna måste minskas för att undvika katastrof både på kort och lång sikt.

Ledarskribenter som läser denna tråd: ni har nu både fakta och moralisk bevekelsegrund. Kör bara kör.

Sverige styrs av räknenissar och excellfascister. Svinpälsar, klantarslen och självälskare. Människor utan känsla för handling och praktik, men oändlig tro på...siffror. Sålunda är allt som räknas huruvida bokföringen går ihop, om budgeten är finansierad krona för krona. Men kostnader kan bäras på andra sätt än finansiellt. Genom trångboddhet, nersliten utemiljö, vägglöss och kackerlackor. För precis som en småhusägare kan balansera sina inkomster och utgifter genom att låta taket fortsätta läcka, leva på havregrynsgröt och hålla 15 grader inomhus vintertid - så kan man låta våra kollektiva angelägenheter förfalla, misskötas och vittra sönder. Det är den utvecklingen som media borde granska och söka förklaringar till. Jag har aldrig hört eller läst en journalist ge sig i verklig kast med bostadsfrågan. Sanningen är alltför ful, hemsk och eländig.
Citera
2015-09-22, 22:30
Medlem
Citat:
Snömoste bygger ju på en felaktig premiss - nämligen att:
Citat:
Stora delar av Europa skanderar nu ”flyktingar välkomna”,
Hon bygger detta uttalande på hur opinionen ser ut i MEDIA. Hur vänsterorienterade kändisar - tillika gaphalsar- får representera hela befolkningar. SR anser att 300.000 engelsmän är en överväldigande majoritet, detta i ett land med 53 miljoner invånare. SVT anser att tio tusen är hela danmarks befolkning, detta i ett land med 5,6 miljoner osv osv...
Så redan där faller det ihop som ett korthus.
Citera
2015-09-22, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant

Detta är väl i linje med Sarneckis och Wolodarskis uppfattning att vi går mot ett mindre våldsamt land. The truth is out there. Sanningen, Sveriges mörka materia.

Citat:

Clara Sandelind (CS) förefaller göra det synonymt med restriktion, kontroll och ordning, nationalism. Integritet tycker jag beskriver allt levande, även amorfa amöbor. Huden är en barriär liksom en stats gränser, mer eller mindre manifest. Upphävandet av gränser kräver ordningsskapande koder och tillit, respekt för det gemensamma och det enskilda.

Mänskliga rättigheter omfattar både nationernas självbestämmande såväl som asylrätten.

Vi kan inte välja våra föräldrar eller var vi föds. CS använder denna truism för att få oss att acceptera ödet eller den tvivelaktiga ynnesten som sovjetmänniskor; utbytbara atomer. Identifikation, prägling och hemvist är antiprogressiva, biologiska fundamenta; hinder på det ideologiska styrkortet.

Med intersektionell relativism försöket CS i sken av mångfalden identiteter, individens mångfacetterade mosaik, jämställa den nationella facetten - eller kärnan - med preferenserna i sängkammaren eller konsumentgemenskapen osv.

Här passar det att hänvisa till den igår länkade ledarartikeln i Smålandsposten, som i sin tur refererade till bl a en artikel av Thomas Gür och migrationsforskningen; om diasporans självförstärkande kraft, attraktion av mer av samma, diasporans aggravering.

CS menar att nationalistiska preferenser korrelerar med graden av öppenhet eller restriktion och lyfter fram Kanada som något exempel; vad hon tycks glömma är att Kanada är restriktivt i immigrationen. Med sådan nation behövs ingen individuell, nationalistisk preferens. Öppenhet genom restriktivitet... Osökt kommer jag att tänka på slutenhetens reaktion på en öppenhet som tränger sig på, utan koderna, tilliten och respekten för det gemensamma och det enskilda i ordning (bevakning, jalusier, inhängnader i stadsbilden). Det var väl så sent som för två dagar sen som SVT:s nyhetsprogram (eller var det TV4?) besökte Kanada och en myndighetsföreträdare sa att det förväntades att immigranterna visade sin vilja till integration, barnen skulle delta i idrott och förtjäna vitsord i sin progression, uppgåendet i Kanada som fullvärdiga medlemmar.

Tillägg: Det är skillnad på den sortens selektiva och krävande mångfald som jag tror utmärker Kanada och Sveriges kravlösa öppenhet som medför reaktiv white flight, lås och galler samt no go-zoner.
Senast redigerad av Kinuski 2015-09-23 kl. 00:14.
Citera
2015-09-22, 23:41
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
För bara två dagar var hon i Bonnier-DN och spökade, http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...-och-populism/, med den föga upphetsande rubriken

Citat:
Därför är det viktigt att skilja mellan principer och populism

till en artikel om Labours Corbyn. Artikelinnehållet är oläsligt.

Kolla bakgrunden i den valda bilden på Corbyn. Psykologi?

På Claras twitter tittar Arnstad fram. Vilken jävla ankdam. https://twitter.com/clarasandelind

Någon vill Clara väl. Om det beror på stamtavla eller vänskap låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in