2015-08-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Citat:
Ursprungligen postat av att
Att bryta utanförskapet för romerna, det vore ju detsamma som att krossa deras kultur. Om det är någonting romerna absolut inte vill är det att vara en del av det icke-romska samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja, du missar Bergsturks poäng som är, att Janerik Larsson inte betraktar gemene svensk som ett politiskt subjekt - utan som ett verktyg eller undersåte, vars "primära skyldighet" är att tjäna någon annan grupp.
Det går inte att integrera någon som inte vill. Och assimileringspolitik saknas ju. Prof em Arnstberg har hävdat att det inte finns någon grupp i Sverige som sedan 60-talet gynnats så mycket av samhällets omsorger som zigenarna. Till vilken nytta? Så länge de kan undantas skolplikten och tillåts bete sig osnyggt så kommer gadjo offentlighet att betraktas som en lättlurad mjölkko; inget att integreras i, men utnyttja.

Janerik Larssons artikel är mestadels citat ur Mats Edmans krönika i Dagens Samhälle förra veckan. Jag vet inte om fan har blivit religiös på gamla dar. Den uppfordrande tonen och den givna rollindelningen i skyldiga respektive offer finns; frågan är då vilken produkt mäkleriet avser. Putsande på sitt personliga bokslut eller samhällsnyttig uppmaning? Glansfulla soloprestationer på humanitetens piedestal? Katter spänns inte för plogar, de är gosedjur att skämma bort. Det finns ständigt nya "katter" att skämma bort. Sen har vi de eviga huskatterna.
Citera
2015-08-20, 23:17
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Aftonbladet.se idag 23:00, dagen efter att SD med buller och bång rapporterades som största parti, tillsammans med två andra rekordnoteringar:

AFTONBLADET GRANSKAR
Ministerns löfte:
Mer asylpengar

Morgan Johansson (S): "Kommuner får rejält tillskott"

Flyktingarna väljer mellan två länder
HANSSON: Därför tar Tyskland och Sverige emot två av tre flyktingar

Kan någon vara så vänlig och beskriva för mig hur detta passar in i bilden om mediakriget? Jag har börjat se flera märkliga inslag som jag inte riktigt kan få grepp om. Ser jag i syne eller är det någon avancerad form av omvänd psykologi i trippla steg? Är man korkad? Vill man provocera? Visa sig objektiv och neutral? Desperata efter klick?
Citera
2015-08-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad är märkligt?

Politikerna är i panik och mediekrigets mainstreamsida har drabbats av bekännelsernas stora rännskita, det biktas och bedyras. Enstaka förhärdade ideologer framhärdar i vanelögnerna. Opportunistiska rasifierade identitetspolitiska aktivister passar på:

Citat:
Varför ses inte högerextremism som terrorism?

Citat:
Det är ingen hemlighet att Sverigedemokraterna under de senaste åren vuxit. Sverigedemokraterna lyckas elda på de rasistiska strukturer som finns i vårt samhälle och ju mer utrymme deras problemformulering får, desto mer normaliseras rasismen.

Jag menar att det finns en stark koppling mellan terrorattentaten mot asyl- och flyktingboenden och normaliseringen av rasism.

Ska det verkligen krävas att invandrare, flyktingar, asylsökande och icke vita dör innan vi tar hoten från nationalismen och rasismen på allvar?

Nu måste vi bestämma vilket samhälle vi vill leva i. Är du beredd att leva i ett framtida Sverige där fascismen styr?

Kevin Shakir, frilansskribent och grundare av tankesmedjan Nyskapet som jobbar med att påverka samhällets ideal och normer genom utbildning, debatt och dialog

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...errorism-17537

Regeringen, hela sjuklöverspektrumstörningen, är paralyserad av inkompetens. De kan inte bedöma, artikulera och besluta. Allt de kan är att dubblera spelmarkerna för lånade pengar, helt desperat. Klyvningen inom partierna och gentemot folket fortsätter och hela förvaltningen fortsätter att chansera. Det är i såna här turbulenta tider som järnet bör smidas; ges andrum, tidernas kulmination övergår i tillfälligt stillestånd, kommer den pressade nomenklaturspillran att samla moralisk kraft och ny hybris. Med nuvarande politiker, SD undantaget, kan ingen politisk förändring ske utom, som bäst, verkningslös kosmetik. Det krävs folklig revolt eller anarki, alltså mer våldtäkter, mord, kravaller ā la Husby och handgranater. Den förlorade nationen eller en mycket dramatisk och besk medicin. Boten är dock bättre än soten. Det finns ett ytterligare scenario, den jäsande surströmmingsburken; den spricker till sist, mer eller mindre explosivt. Smell or smäll.
Citera
2015-08-21, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Aftonbladet.se idag 23:00, dagen efter att SD med buller och bång rapporterades som största parti, tillsammans med två andra rekordnoteringar:

AFTONBLADET GRANSKAR
Ministerns löfte:
Mer asylpengar

Morgan Johansson (S): "Kommuner får rejält tillskott"

Flyktingarna väljer mellan två länder
HANSSON: Därför tar Tyskland och Sverige emot två av tre flyktingar

Kan någon vara så vänlig och beskriva för mig hur detta passar in i bilden om mediakriget? Jag har börjat se flera märkliga inslag som jag inte riktigt kan få grepp om. Ser jag i syne eller är det någon avancerad form av omvänd psykologi i trippla steg? Är man korkad? Vill man provocera? Visa sig objektiv och neutral? Desperata efter klick?

Man sträcker upp ett finger i vädret och följer minsta motståndets lag. MSM har med de senaste opinionsundersökningarna fått kvitto på varthän det barkar och vill nu föregå anklagelser om att svenska journalister mörkat massinvandringen och dess negativa konsekvenser.

Dessutom ska vi inte underskatta läsarnas inflytande. Aftonbladet m.fl. har med all säkerhet tagit emot tusentals och åter tusentals upprörda e-post över sommaren om den hårt vinklade rapporteringen kring IKEA-morden, och inte enbart från anonyma rasistnazister utan även från vanliga Svenssons. Det kokar ute i stugorna.
Senast redigerad av mindfield 2015-08-21 kl. 01:15.
Citera
2015-08-21, 01:28
Medlem
wuuaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...emnas-ut-17534

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...paverkar-17551
Man är borta från nyhetsflödet och den här tråden 2 dagar och se vad man missar! Nu är verkligen krisen ett faktum. Generaldirektören beskriver det som ett extra ordinärt läge. Sen blir han hårt kritiserad tillsammans med Migrationsministern i aktuellt.

Även det något ovanligt. Samtidigt blir SD största parti. Kostnaderna för ensamkommande "flyktingbarn" skenar och LO propagerar för att S och M ska göra gemensam sak i invandringsfrågan. Samtidigt som PM Nilsson kontrar och antyder att Alliansen ska börja förhandla med SD. Ja mycket har hänt de senaste dagarna, uppe på allt som redan skett den här sommaren.

Dagens samhälle stack ut extra mycket, i stort sett alla ledare och debattartiklar behandlade migration eller konsekvenser av migration under dagen. Det blir en mycket intressant höst. Det var någon statsvetare som spekulerade om en lugn höst eftersom DÖ skull leda till att budgeten går igenom.

Jag tror han kommer få så fullständigt fel att han riskerar att avlida när det blir dags för budgetomröstning. Utöver den sommaren som har varit och utöver de händelser som inträffat de senaste två dagarna, så har C, FP och M, (KD?) sina riksstämmor till hösten. Där all ny politik ska upp på agendan. Migrationspolitiken ska röstas igenom och mängder av motioner kommer att läggas in mot decemberöverenskommelsen.

Talskrivarens artikel var intressant. Lite oklart vad som åsyftas men mycket av informationen är sådant som borde vara varje invandringskritikers skyldighet att memorera. Tänker på dessa stycken. Mycket användbart i diskussioner.

Citat:
Det motsvarar cirka 50 miljarder kronor. Eller med andra ord, 2 miljarder mer än vår försvarsbudget. 10 miljarder mer än kostnaderna för rättsväsendet. Eller 81 procent av utgifterna för hälsovård, sjukvård och social omsorg.
Ställer tydligt migration mot välfärd. Speciellt i frågor om hälsovård och social omsorg, som ligger många svenskar varmt om hjärtat.

Citat:
2013 beviljade Sverige och Tyskland 40 procent av uppehållstillstånden inom EU. Sverige beviljade ensamt 22 procent. Spanien, ett land med 46 miljoner invånare, beviljade endast 555 uppehållstillstånd totalt under samma år.
Underdogperspektiv. Lilla Sverige tar emot väldigt många medan stora, egoistiska Spanien flyr från sitt ansvar. Också ett perspektiv som appellerar till svenskarnas sinnelag.

Citat:
Sverige har varit det land i västvärlden med störst flyktingmottagningen, per capita, sen 1983. Bara de senaste tio åren har vi tagit emot 500 000 flyktingar. Det finns därför skäl att hävda att Sverige har tagit emot en oproportionerligt stor andel i relation till storleken på vår befolkning och har gjort så under en lång tid.
Samma här.

Intressanta siffror tycker jag. Sällan man ser den typen av tydlig beskrivning av situationen i Sverige, ur en mer historisk synvinkel. Hur mycket vi faktiskt offrat och fortsätter att offra. Inte direkt regelrätt nationalism som antyds i artikeln men jag tror det är kritik och information som kan fungera väldigt bra i lite bredare kretsar. Bland medelklassen, där dessa frågor har varit tabu under lång tid. En slags mjukintroduktion till invandringskritik 101.

Tycker även att tvisten är intressant, rubriken i inledningen får det ju att låta som det gamla vanliga, förhandla på EU-nivå om ökat mottagande i andra länder men här är det något annat som antyds.

Citat:
Genom att harmonisera ersättningsnivåerna och regelverken för migrationspolitiken i EU ger man starka incitament för flyktingar att söka sig till fler länder inom unionen.

Citat:
Även med en migrationspolitik närmare EU:s genomsnitt skulle Sverige ta emot flyktingar, om än i en mindre skala.

Enligt mig är det tydligt vad som menas här. Minska bidragen och andra typer av regler som lockar migranter (PUT istället för TUT, etc) så kommer färre söka sig till Sverige och därmed "jämna ut" mottagandet i EU. Typisk signalpolitik som exempelvis Danmark sysslar med. Egentligen bara ett annat sätt att säga det som SD brukar säga, att Sverige ska ha en flyktingmottagning likt "EU:s genomsnitt", bara ompaketerat i en mer acceptabel ton och med en annan avsändare. Det rör på sig i medielandskapet.

Hittade också fler artiklar av Månsby där han tar upp både migrationen igen och brottsligheten:
Citat:
http://nwt.se/asikter/debatt/2015/08...t?refresh=true
Citat:
http://www.kristianstadsbladet.se/de...till-arlighet/

Jag har förutspått det tidigare och jag säger det igen. Jag tror på en mig.uppgörelse mellan S och M som återupprättar det tidigare konsensus som fanns mellan de båda. Att Sverige ska ha en rättssäker men begränsad asylinvandring. Man kommer införa TUT och liknande åtgärder.

Förhoppningsvis gör man en ordentlig omarbetning av systemen och tar tillbaka makten från mig.domstolarna till politikerna, för att ta bort mig.verkets möjligheter att på eget bevåg bevilja PUT till alla syrier och liknande. Jag hoppas att man inte gör något halvhjärtat i tron om att väljarna kommer köpa det. Som att t.ex. låta handläggningstiderna öka genom att inte utöka resurserna till mig.verket och hoppas att bostadsbristen till slut får migranterna att välja andra destinationer.

Om nya, restriktivare system kommer på plats samtidigt som Sverige blir en allt mindre attraktiv destination pga. bostadsbrist, höga handläggningstider och väntan, då kan den förhoppningsvis minska avsevärt. Det blir nästa steg. Att faktiskt garantera att politiken får avsedd effekt. Risken är att S och M kapitulerar och börjar lyssna på folkviljan, men att man snarare gör något halvdant och med medias hjälp försöker förvrida det till att problemet är ur världen.

I min mening står den framtida konflikten inte längre om invandringspolitiken kommer förändras eller ej. Det tror jag är oundvikligt på sikt. Konflikten står kring vem som gör det och hur. Här tror jag att det finns två huvudsakliga scenarier. Ett där S och M gör upp om politiken tillsammans. Vilket antingen kan sluta med att man får till en ordentlig minskning och vinner tillbaka mycket prestige från SD. Eller att man gör något halvdant och att SDs framgångar fortsätter.

Det andra är där Alliansen och SD gör upp om migrationspolitiken och kastar ut S ur regeringsbyggnaden. Där SD antingen säljer sig billigt och tappar i prestige. Eller att man får till en markant förändring och stärker sin ställning. Oavsett vad så tror jag detta står klart. Nyckeln till regeringsmakten i framtiden ligger i invandringspolitiken. Den stora konflikten kommer handla om vem som tar den med hjälp av invandringspolitiken och vilka konstellationer som uppstår.

En slags kapplöpning mellan de som vill se ett konservativt regeringsunderlag mellan SD och Alliansen. Och de som vill se ett socialliberalt regeringsunderlag mellan Alliansen och S.

Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det stör mig lite att en talskrivare inte tycks känna till innebörden av att "rösta med fötterna".

Att rösta med fötterna är att helt enkelt fysiskt flytta på sig. Dvs. männsikor som flyttar från Malmö till Bjärred röstar med fötterna. Eller människor som lämnar Stockholm för London.

Tänkte på det där också. Jag har dock tolkat det som att det helt enkelt innebär att man flyttar på sig/går därifrån. Att då rösta med fötterna i bemärkelsen lämna sitt parti borde väl fungera fint? Nåväl.
Citera
2015-08-21, 06:34
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Har SVT vägrat redogöra för YouGov? Jag såg nyss Mats Knutsson sitta och kommentera den i Rapport.

Se den separata tråden jag länkade till tidigare i tråden. Man gjorde ett försök att hålla den hemlig på SVT Text-TV med en akut policyändring, men det gick bara i några timmar. Ren panikhantering nu när mångkulturfrågan börjar brännas skulle jag gissa.
Citera
2015-08-21, 08:41
Medlem
SigmenFloyds avatar
Det verkar nu råda total panik bland PK-haveristerna.

Pettersson i Aftonbladet:
Citat:
Ursprungligen postat av Pettersson
Nu måste omprövningar ske.
Krona för krona-principen måste överges. Socialdemokraterna behöver ett riktigt politiskt program. Ett nytt miljonprogram, ett riktigt kunskapslyft. En satsning på skolan, välfärden och äldreomsorgen som gör skillnad och som går att tro på.
Regeringen måste också delta i diskussionen och ge svar på dagens stora frågor. Europa efter finanskrisen. Den ökande ojämlikheten. Migrationen. Tiggarna. Hallå, har ni några idéer?

Stefan Löfven behöver också göra en regeringsombildning. Tanken med samarbetet mellan S och MP var att Socialdemokraterna skulle stå för trygghet och regeringsduglighet, och Miljöpartiet för framtid och modernitet. Så har det inte blivit. Dels är politiken för dålig, men också för att många av de rödgröna ministrarna helt enkelt inte håller måttet.
Stefan Löfven måste inse att det är kris. Och att det absolut farligaste nu är att fortsätta som hittills.
Gör han det är slaget om både dagordningen och valet 2018 definitivt förlorade.
(Min fetning)
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle21285386.ab

Pettersson levererar desperata orders från sin berlinbunker. Insikten om att mediakriget är förlorat ligger bara en till besvikelse borta.

Vad göra sedan?
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-08-21 kl. 09:31.
Citera
2015-08-21, 09:04
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacroce
SVT Debatt om kvinnoförtryck i förorterna.

http://www.svtplay.se/video/3192781/...g-14-debatt-18

Precis som man kunde förvänta sig förnekas problemen av olika vänsterfolk. Behrang Kianzad gav mig hjärnblödning i sitt osakliga utfall mot Ivar Arpi.

Mer i samma stil:

Stå upp för alla kvinnor - säg nej till könsapartheid
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.28...-konsapartheid

Citat:
Män uppmanas att slå en upprorisk hustru, bara inte slaget lämnar några fysiska skador eller märken på kroppen. Texten står att läsa i det tryckta häftet ”Kvinnan i Islam”. Avsändare är Göteborgs moské. Varje fredag och lördag delas häftet ut av islamistiska Dawah-missionärer i köpcentret Nordstan i Göteborg.
Och så här bemöts frågan av de makthavande:
Citat:
En statsminister som i sitt sommartal nyligen inte med ett ord nämner invandrarkvinnornas upplevelser av en könsapartheid på frammarsch. Däremot talar han om vikten av ökad jämställdhet och exemplifierar i sitt tal det hat som drabbat sångerskan Zara Larsson när hon påtalat ojämställdheten i musikvärlden.

Det är dags att dra den feministiska täckmanteln av Stefan Löfven och hans så kallade feministiska regering. En regering som med feghet, tystnad och miljoner av skattemedel bekostar en islamistisk könsapartheid i Sverige av sällan skådat slag. Hans partibroder Olof Palme, tillsammans med 70-talets kvinnorörelse, där även jag var synnerligen aktiv, skapade ett samhälle utan religiösa förtecken där kvinnor kan välja sitt eget liv.

En Gudrun Schyman (Fi) som vänt ryggen åt de invandrarkvinnor som sökt hennes och Fi:s stöd när det gäller den växande könsapartheiden ute i förorterna. Bahareh Andersson är en, Parvin Kaboly en annan. Dessutom är Schyman nu trött på att bli ”anklagad för att inte göra något och menar att feminister anklagas för alla problem”. Så arrogant svarar bara en som inte var med i kvinnokampen när den startade på 70-talet. Som blev feminist först i slutet på 90-talet, när större delen av jobbet var gjort.
Citera
2015-08-21, 09:19
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Sverigedemokraternas framgångar i diverse opinionsundersökningar ger ledarredaktionen på Helsingborgs Dagblad kalla kårar. Med rubriken

Citat:
SD saluför en unken och främlingsfientlig nationalism. Också idag.

försöker man trolla bort mätresultaten, främst då det från Yougov, genom att kritisera mätmetoden. Och det kan man ju göra. På Helsingborgs Dagblad är man inte riktigt, men nästan, övertygade om att Sverigedemokraterna inte är Sveriges största parti. http://www.hd.se/opinion/huvudledare...sm-ocksa-idag/

I ledaren förs också ett resonemang, av det kortare slaget, om att nu måste man börja samarbeta över partigränserna. Främst måste Moderaterna och Socialdemokraterna börja samarbeta. Ledaren avslutas med

Citat:
Om inte torsdagens ”nyhet” om Sverigedemokraterna kan sporra de etablerade partierna att ta fram verksam politik – utan att frestas att kopiera SD-förslag – och etablera nya samverkansformer, då finns det skäl att misströsta om svensk partipolitik.

Då kanske det inte går att undvika att mardrömmen en dag blir sann. Att SD faktiskt blir Sveriges största parti.

Avslutningen är skojig. Det som uppenbarligen för allt fler och fler i Sverige framstår som det enda alternativet, är för jounarlisterna i Sverige en mardröm. Det finns sannerligen ett gap mellan folket och dess tillhandahållare av information. Också intressant att den mycket beskedliga nationalism som Sverigedemokraterna torgför, och som man på Helsingsborgs Dagblad finner mardrömslik, är just beskedlig jämförs den med varenda den hållning till det egna som man har i varje bidragsförsörjd kulturförening av exempelvis kurdiskt, palestinskt eller assyriskt snitt. Den nationalismen och patriotismen som finns där är helt okej och uppmuntras med skattepengar, men svenskarnas nationalism och patriotism i sitt eget land är en mardröm.
Citera
2015-08-21, 09:24
Medlem
Det här s.k ledaren från DN sammanfattar väl den totala apatin hos MSM för närvarande på ett tydligt sätt. Det finns inga 'genvägar' i kampen mot det bruna spöket. Tydliga åtgärder och insatser krävs. Vilka då blir man nyfiken på. Ledaren blir dock, som alltid, svaret skyldig. 'Något' måste göras...

Är detta det bästa DN kunde åstadkomma i ett sådant extremt skarpt läge som MSM befinner sig just nu börjar man undra hur det står till i DN-bunkern egentligen.

http://mobil.dn.se/ledare/signerat/e...ot-populismen/
Citera
2015-08-21, 09:25
Medlem
Verkar vara lite kris på Aftonbladet också, vet inte annars varför Pettersson önskar en ny regering. I texten dryftar hon ett önskemål som flera andra, bl a Greider och Suhonen, framfört den senaste tiden:

Citat:
Det fungerar inte nu. I dag krävs en annan strategi än att undvika att skrämma medelklassväljare i Nacka och reformer för några miljoner här och där.
Socialdemokraterna borde under förra mandatperioden ha tagit en ideologisk strid om skatter, investeringar och välfärd. Av ekonomiska skäl. Men också av politiska. För att riktiga konfliktlinjer mellan höger och vänster är enda botemedlet mot att SD tillåts sätta agendan.
I stället kombinerade man halvhjärtat prat om brister
i välfärden med en ekonomisk politik som gjorde det omöjligt att göra något åt saken.

De intalar sig att anledningen till att invandringsdebatten just nu tar all plats är att det inte finns någon klassisk högerstrid om skatter och bidrag. Att om hela 7K och alla ledarskribenter hjälps åt för att sparka igång den motorn så kommer invandring och tiggeri att falla i glömska.

Återigen ser vi den inbillade makten över debatten. Det antas vara borgerliga ledarsidor som bestämt att den ska handla om invandring och därför har vi nu en infekterad invandringsdebatt. Sluta genast med det och prata om annat så marginaliseras SD.

Men detta är vad Sverige vill prata om och det går inte att fly undan. Den ledarsida som byter helt till andra ämnen får inga läsare. Byter alla ämne samtidigt så flyttar debatten till alternativa medier. Dessutom är invandringsdebatten indirekt en välfärds- och skattedebatt. Skatteviljan sjunker om pengarna går till oönskade ändamål istället för välfärd. Pettersson vill inte förstå detta för att hon är övertygad om att det är en falsk konflikt. Få andra håller med.
Citera
2015-08-21, 10:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dualismen inom media i dagar som dessa är mycket talande.

Det råder full panik i bunkern, men samtidigt så är man YouGov-förnekare.

Man plockar t.o.m. in text-tjuven & plagiatören Pascalidou i TV4 som får sitta & fabulera om att SD-anhängare värvar sig & sina kompisar till webbpanelen & dessutom får premier & betalning för att rigga undersökningarna.

De närmaste månaderna kommer allt fler institut att rapportera liknande siffror & medias förtroende har fått sig en ytterligare knäck. Varje upprepning av denna cykliska lögn-dans skickar ner allmänhetens förtroende för media till nya bottennivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in