2015-08-31, 17:51
Medlem
Verkar som både Linderborg och Svensson kände sig manade att utveckla sina resonemang som förberedelse inför kvällens debatt. Här är Svenssons teaser, där han liknar invandringskritik vid ätstörningar:

"Etta på svensktoppen"

Citat:
Anna Dahlberg vittnar i sin ledare om hur det offentliga klimatet i Sverige har förändrats på bara några år. Då var det ”tabu” att ens diskutera nivåer när det gällde flyktingmottagandet.

”I dag är debatten en helt annan. I stort sett alla borgerliga ledarsidor med räckvidd – Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Göteborgs-Posten och Expressen/KvP” – talar om den så kallade volym-frågan.”

Just. Och varför gör de det? Det finns många svar på den frågan: somliga har med sakförhållanden att göra, andra är politiska och psykologiska. Man ska, till exempel, inte underskatta Mello-mekanismen, föreställningen att om tillräckligt många gillar något kan det väl ändå inte vara så pajigt som man själv tidigare tyckt.

Vi måste ta människors oro på allvar. Det är den formel som gång på gång återkommer när debattörer och ledarskribenter ska förklara varför de nu vill lyfta fram ”volymfrågan”.

Det finns många skäl till oro, också för invånare i ett så tryggt och välmående land som Sverige. Jag har redan pekat på några av dem och listan kunde göras mycket längre: konsekvenserna av den fortsatta globaliseringen och automatiseringen, det växande Putin-hotet, den framtida åldringsvården…

Varför är det just oron för flykting-volymerna som ska prioriteras? Kanske för att detta upplevda hot så lätt låter sig manifesteras i siffror, tabeller och diagram, och därmed också framstår som något man kan göra något åt. Volymer kan krympas. Kurvor kan vändas.

”Integrationsfeber”, var Torbjörn Nilssons diagnos. Jag skulle snarast vilja se det som nu sker i Sverige som en slags politisk ätstörning, en fobi, ett försök att kanalisera en stor men diffus ångest till ett område som man tror sig kunna kontrollera. Man räknar kalorier. Man talar om ”volymer.”

Edit: Bolltvåa, minst.

Det råkar inte vara så att det är Svensson och hans meningsfränder som lider av humanitär bulimi? De formligen svullar invandring men Moder Sveas matsmältningssystem pallar inte att ta emot den, den stöts upp i småkommuner och förorter medan Svensson fortsätter mumsa frenetiskt utan att någonsin bli mätt. Svensson ser bild på syriskt barn. Öppna era hjärtan! Migrationsverket dumpar 100 somaliska män, 0 syriska barn i en by 50 mil från Svensson. Svensson ser bild på ännu ett syriskt barn. Öppna era hjärtan! Migrationsverket dumpar 100 eritreanska män, 0 syriska barn på en bruksort 100 mil från Svensson. Men bilderna slutar inte komma. Klick. Klick. Snyft.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-08-31 kl. 18:08.
Citera
2015-08-31, 18:58
Medlem
Sillberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa Linderborg
Alla som arbetar med medier vet att artiklar om SD, invandring, tiggare, islamisering och flyktingar skapar uppmärksamhet. Oavsett vad läsaren har för åsikt, klickar hen in.
Notera att Linderborg använder ordet "islamisering" utan någon omskrivning som "den så kallade islamiseringen" eller "det som rasister kallar islamisering". Avsiktligt, eller ett misstag?
Citera
2015-08-31, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Notera att Linderborg använder ordet "islamisering" utan någon omskrivning som "den så kallade islamiseringen" eller "det som rasister kallar islamisering". Avsiktligt, eller ett misstag?
Detta är ju fullständigt normalt enligt denne.
Citera
2015-08-31, 23:02
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Jag tycker PK debatten talar sig tydliga språk vad anbelangar paradigmskiftet i svensk media och i allmänhet klimatet kring invandringsfrågan.

Tidigare har ingen velat erkänna att invandring på något sätt har en koppling till mindre resurser för dem som redan bor här, medans det nu verkar närmast vedertaget. Givet deras lösningar skiljer
sig åt, gäller inte längre alliansens lönsamhetskalkyl, inte ens över ett längre tidsperspektiv om du inte frågar Åsa Linderborg.

Kvar på perrongen tycks bara SVT och 7-klövern stå tillsammans med ETC, Politism och övriga ytterligheter på vänsterkanten.

Bertil Torekull ställer sig alltså upp och föreslår ett moratorium vad gäller invandring, samtidigt som PG avslutar med om jag får parafrasera - vi bör nog minska volymerna. Ingen brast ut i panik och förkunnade man minsann är nazist/rasister.

Som en sidebar får jag en känsla att alternativmedia tagit msm på sängen, och det är påtagligt i kvällens debatt att man själva inser kontrollen börjar glida dem ur händerna. Att Julia Caesar ensam kan uppbåda en häftig "hatstorm" mot två journalister som hon upplever trakasserar henne gör dem rädda. Och om inget annat vittnar det om ett maktförskjutande. Ett maktförskjutande de inte har någon kontroll över eftersom man inte uppbär något förtroende hos en stor del av allmänheten.

Jag skulle vilja gå så långt och säga att Julia Caesars inlägg skulle i teorin kunna vara helt fabricerat, men utgången vore ändå densamma. "Vår" diskurs är numera så stark att en tillräckligt stor andel av befolkningen aldrig ifrågasätter alternativmedias verklighetstolkning, Flashback eller grannen för den delen.

Jag är tveksam till Åsa Linderborg på samma sätt skulle kunna förmå allmänheten rusa till hennes försvar. Vilket är anmärkningsvärt med tanke på att hon arbetar på Sveriges mest lästa tabloid tidning och borde på pappret ha bättre förutsättningar?

Paradigmskiftet är dock inte en rörelse som journalisterna framkallar själva utan som man påpekar verkligheten som tränger sig på. Bertil Torekull blir helt plötsligt nödgad att debattera invandringsfrågan i samma sekund som 1000 invandrare anländer i hans hembygd. Anna Dahlberg vill jag minnas hade ett möte med mångkulturen, eller rättare sagt hennes dotter blev utsatt för ett sexuellt övergrepp under Gothia Cup för några år sedan. Minns mycket tydligt att Dahlberg i samband blir mycket mer frispråkig vad gäller invandringsfrågan. Tillfällighet? I think not.

Inte märkligt alls heller att journalister liksom en majoritet av befolkningen bildar sig en uppfattning utifrån sin närhet. Däremot kan jag störa mig på det faktum att jag som person endast bildat mig en uppfattning utifrån data, statistik och historiska studier. Jag har inga direkta negativa möten med mångkulturen eller invandrare, tvärtom. Det hindrar mig dock inte ifrån att se samhället utifrån 2000 år av historia eller att analysera skillnader i brottsrepresentation beroende på en persons kulturella bakgrund m.m.

Visavi har jag dock inga ideologiska glasögon vilka på förhand alltid tillåter mig tolka verkligheten liksom en feminist, kommunist eller Sverigedemokrat för den delen. Den är vad den är.
Senast redigerad av >>Gåtan<< 2015-08-31 kl. 23:09.
Citera
2015-08-31, 23:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >>Gåtan<<
Paradigmskiftet är dock inte en rörelse som journalisterna framkallar själva utan som man påpekar verkligheten som tränger sig på.

Den egna, självklara identiteten blir först synlig när den ställs mot en helt främmande identitet. Jag vet många som trott att den svenska "invandringspolitiken" handlar om assimilering.

Kvar när musiken tystnar blir de identitetslösa stående, de som hånfullt utropat "vad är svenskt"! Och här finns faktiskt en stark poäng i SD:s "öppna svenskhet", Oyto må säga vad han vill: den medger inte bara möjligheten att inkludera de som på riktigt vill identifiera sig som svenskar, den medger även att exkludera dessa relativister och självutplånare. Aagårdarna och Reinfeldtarna och allt vad de heter. "Åh! Haha! Vilka är egentligen svenskar!" Ja, inte är det ni.
Citera
2015-09-01, 00:06
Herrey/Aagård-beefen måste väl påverka mediakriget på nåt sätt? Om inte annat, så åtminstone visar det vilka stjärnor som huserar på Aftonbladet?
Citera
2015-09-01, 00:15
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Herrey/Aagård-beefen måste väl påverka mediakriget på nåt sätt? Om inte annat, så åtminstone visar det vilka stjärnor som huserar på Aftonbladet?

Vad den visar på är ett ökat självförtroende hos folket kontra mobbarna. När en vågar säga "dra åt helvete" kan det hända att flera gör det.

Mobbare kan bara mobba så länge människor accepterar att bli mobbade. När den mobbade helt plötsligt gör en body slam på mobbaren kan alla se den senares ömklighet och ofarlighet.
Citera
2015-09-01, 04:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >>Gåtan<<
Anna Dahlberg vill jag minnas hade ett möte med mångkulturen, eller rättare sagt hennes dotter blev utsatt för ett sexuellt övergrepp under Gothia Cup för några år sedan. Minns mycket tydligt att Dahlberg i samband blir mycket mer frispråkig vad gäller invandringsfrågan. Tillfällighet? I think not.

Det var inte Dahlberg.
Johanna Lerneby, SvT och hon har inte visat något speciellt i frågan efter det.
(FB) När journalisterna blir drabbade.. (flicka antastad på GothiaCup-disko)
Citera
2015-09-01, 07:39
Avstängd
sherms avatar
I dagens DN skriver två nationalekonomer, Andreas Hatzigeorgiou och Magnus Lodefalk, på debattsidan:
Citat:
I en ny rapport finner vi att invandring kan innebära betydande intäkter genom ökad export, import och utländska investeringar. Rapporten, som är beställd av Delegationen för migrationsstudier (Delmi), är den mest omfattande forskningsgenomgång som hittills genomförts.
Invandring "kan" innebär betydande intäkter.. Jo jag tackar. För det är ju inte så att vi hört den förut:
2013 hos SvT:
Citat:
Andreas Hatzigeorgiou har tillsammans med Magnus Lodefalk från Örebro universitet studerat 12 000 svenska tillverkningsföretag som under åren 1998 till 2007 handlade med drygt 170 länder. Exporten undersöks över tid och jämförs med anställdas ursprung. Totalt omfattar studien 600 000 anställda, varav 12 procent är födda utomlands. Något som visar sig spela stor roll för handeln.
2014 i SvD:
Citat:
Rapporten ”Utlandsfödda och företagens internationalisering – ett lyft för tjänsteexporten?”, författad av nationalekonomerna Magnus Lodefalk och Andreas Hatzigeorgiou bygger på statistik om 30 000 svenska företags tjänstehandel samt deras anställdas födelseland och utbildningsbakgrund mellan åren 1998-2007.
Stjärnan Andreas Hatzigeorgiou handhade för övrigt UD:s "Projekt Kosmopolit"
Senast redigerad av sherm 2015-09-01 kl. 07:41.
Citera
2015-09-01, 09:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
I dagens DN skriver två nationalekonomer, Andreas Hatzigeorgiou och Magnus Lodefalk, på debattsidan:

Invandring "kan" innebär betydande intäkter.. Jo jag tackar. För det är ju inte så att vi hört den förut:
2013 hos SvT:

2014 i SvD:

Dessa lögner har ju totalsågats tidigare, bl.a. av Tino vill jag minnas.
Citera
2015-09-01, 10:08
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessa lögner har ju totalsågats tidigare, bl.a. av Tino vill jag minnas.
Det är så. Men problemet är att många, alltför många, skapar en gullig världsbild av det som MS-media skriver. Det som skulle behövas (jag har skrivit om det förut) är att någon med kapital inleder en mediekanal som är oantastlig.
Med OBJEKTIV nyhetsrapportering ur alla synvinklar och med noggrann källgranskning.

Den skulle jag betala för att läsa och skulle generera goda annonsintäkter.
Citera
2015-09-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm

2013 hos SvT:

2014 i SvD:

Nå, det var i och för sig inte DN:s typiska agendamyter eftersom författarna gör skillnad på arbetskraftsinvandring och asylinvandring och höjer ett varnande finger på slutet:

Citat:
Invandring är inte ett homogent begrepp. Invandring innefattar människor på flykt från krig. Men också talanger som Sverige måste kriga om att attrahera. Därför måste asylmottagandet hanteras på ett bra sätt så att den generella opinionen emot invandring inte ökar.
Det sista tror jag är anledningen till att näringslivet har börjat skruva på sig i frågan. De har insett att den laissez-faire-kurs vi håller nu med asyl, tiggeri och tillväxten av no-go-zones kommer att driva opinionen till en punkt där näringslivet kommer att få be på sina knän för att ta in en enda person till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in