2014-12-21, 08:40
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Thomas Gür får micken två gånger och ställer bra frågor. Det är uppenbart att han och Johan Hakelius är sverigedemokraterna i publiken. Johan Hakelius gör en massa grimaser när en äldre manlig kulturmarxist får ordet mot slutet av seminariet.

Annars är det tydligt hur villrådiga de flesta är. Vill man förstå hur sverigedemokraterna kommer att agera så är det bara att gå in på Avpixlat eller Flashback eller att följa några sverigedemokrater på Twitter, men det verkar det inte som om någon har gjort. De famlar i blindo. PM Nilsson verkar vara intresserad av att få veta mer, men han tycks inte ha fattat hur lätt det är. Här har vi en politiker/media klass som har vant sig vid att man kan studera partier utan att ta hänsyn till folkopinionen, men som Marika Formgren skrev så är Sverigedemokraterna de "goda populisterna" och vill man veta något om dessa så bör man studera folkopinionen.

Bra observation. Jag upplever samma sak i det lilla sammanhanget. Den äldre kvinnan som röstat S ett helt liv, är helt okunnig om dagens SD. Människor mitt i livet som på Facebook reflexmässigt gillar alla vrångbilder av SD, hela vägen fram till de värsta lögnerna.

Naturligtvis måste dessa människor inte bli omvända och genuint komma att uppskatta SD. Men det finns ett mellanläge. Tycka illa om, men ändå vara insatt och ha någon känsla för vad som sker. Istället framstår denna grupp människor som fullständigt tondöva inför samtiden och när de ska sjunga sin sång blir det så falskt. så falskt.
Citera
2014-12-21, 08:46
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komposterbart
Det är nog klokt att låtsas inte veta. Fallhöjden är lite större för PM Nilsson än för oss här på Flashback.

En medlöpare lika fullt.
Citera
2014-12-21, 09:01
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Kanske, men om det väller in över 100 000 netto i några år till så måste eländet helt enkelt finansieras med ökad offentlig skuldsättning och då ligger räntechocken runt hörnet. Skulle räntan sticka iväg upp mot 5-6% från dagens låga nivåer så blir det som ett jävla godståg rätt upp i mumindalen på bolånetorskarna.

Då är bidragsfesten över, invandringen kommer stoppas över en natt och de hundratusentals invandrare som levt på soc, bostadsbidrag, flerbarnstillägg, assistansersättningar, etableringsbidrag, etableringsbidragstillägg m.m. kommer istället att få nöja sig med food stamps.

Off-topcic: Jag börjar alltmer förknippa den låga räntan med ett stagnerande samhälle. När Sverige en gång rusade mot framtiden, moderniserade, byggde och hade materiell tillväxt, så var räntan hög med dagens mått mätt. Idag, när tillväxten per capita inte existerar och tillväxten totalt består av en stor andel "papperstillväxt", så är räntan extremt låg.
Men visst, bolånetorskarna kommer få besök i mumindalen. Men det är för att de förhandlade bort drift och underhåll i boendekalkylen. Människor lägger miljontals kronor på att köpa en vara - brf eller småhus - utan att ens ha basala kunskaper om dess egenskaper och framtida behov.
Citera
2014-12-21, 09:02
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En liten seger ändå för den Arnstadhäcklande massan (där delar av etablissemanget ingår) att man numera använder titeln "vetenskapsjournalist" istället för "historiker" eller "forskare".

Blev rätt förvånad över att DN tog in hans alster. Begäret efter att trycka till SD är tydligen större än att ha en seriös debatt.

Kronan har inte riktigt trillat ner i myntinkastet hos de "riktiga" journalisterna om hur de ytterligare försämrar sitt varumärke som journalister när de låter någon som Arnstad kalla sig för samma sak.

Undrar hur länge det dröjer innan han först blir degraderad till "debattör" för att sedan försvinna helt?
Citera
2014-12-21, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natrix-natrix
En intressant artikel av Richard Swartz i Dn.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...ndrad-omvarld/
Intressant, hör är argument som också Hakelius tog upp, hoppas att det sprider sig ytterligare i borgerliga (dvd inte så modiga och intelligenta) kretsar:

"Utifrån förefaller den mindre som en sak- och mer som en svensk trosfråga (på löpande räkning). Det noteras att den politiska klassen och medierna vägrat diskutera invandringen i form av antal, siffror och kostnader. Märkligt; ingen annan verksamhet eller budgetpost kan hoppas på ett sådant fribrev. Denna bristande saklighet skulle dessutom ha bidragit till en stark emotionalisering av debatten, ofta hand i hand med grov antiintellektualism och rop på censur och mobbning mot dem som nämnt en siffra eller två."
Citera
2014-12-21, 09:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
http://www.equalrightstrust.org/thom...berg/index.htm

Ambassador Thomas Hammarberg (Sweden)

Ambassador Thomas HammarbergAmbassador Thomas Hammarberg was elected Commissioner for Human Rights on 5 October 2005 by the Council of Europe's Parliamentary Assembly. He took up his position on 1 April 2006, succeeding the first Commissioner, Mr Alvaro Gil-Robles. Prior to his appointment, he spent several decades working on the advancement of human rights in Europe and worldwide. He has held the key posts of Secretary General of the Stockholm-based Olof Palme International Center (2002-05), Ambassador of the Swedish Government on Humanitarian Affairs (1994-2002), Secretary General of "Save the Children" Sweden (1986-92), and Secretary General of the London-based Amnesty International (1980-86).

Mr Hammarberg also held several special positions during these years. In 2001-03, he served as Regional Adviser for Europe, Central Asia and the Caucasus for the UN High Commissioner for Human Rights. For several years, he was the Swedish Prime Minister's Personal Representative for the UN Special Session on Children, as well as the Convener of the Aspen Institute Roundtables on "Human Rights in Peace Missions". Between 1996 and 2000, he was Kofi Annan's appointed representative (SRSG) for human rights in Cambodia. He also participated in the work of the Refugee Working Group of the multilateral Middle East Peace Process.

Over the past 25 years, Mr Hammarberg has published widely on various human rights issues, particularly on children's rights, refugee policy, minority issues, xenophobia, Roma rights as well as international affairs and security. He is also well known for his presentations and lectures on human rights at various governmental and academic institutions.

Han har nog skrivit det själv.

Det är något fel. Jag tror han även är pedofil, men det glömde han att skriva ut. (OBS, bara en gissning).

Ja, det kan det vara. De är rätt lika, och det är litet svårt att se.
Citera
2014-12-21, 09:33
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Här är en nyhet som är intressant i sig, http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sk...er_4206599.svd, men där den sparsmakade notisen är av ännu större intresse.

Citat:
Fransk polis har skjutit ihjäl en man som attackerat och skadat tre poliser med kniv på en polisstation i den lilla staden Joué-lès-Tours, nära Tours.

Enligt poliskällor ska mannen ha skrikit ”Allahu Akbar”- Gud är stor - under hela angreppet. Åklagare har startat en utredning för att ta reda på om brottet kan ha kopplingar till någon terrororganisation.

Ingen analys, ingen problematisering. Bara kort, knastertorr rapportering. Som jag varit inne på tidigare: Det som inte skrivs är ett större problem än det som skrivs i förvrängd form.

Vi föder, göder och har överseende med en fiende som finns mitt bland oss. Istället för att media skriker "Det brinner!" så försöker man vädra ut röklukten.
Citera
2014-12-21, 09:33
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det bör dock påpekas att PJ slutade helt efter eget beslut. Roligare medarbetare på Axess förstås.

Han gav väl upp förstås . Men visst han var redaktör i ca 8 år och såg väl tydligt vad åt det barkade när Kreab och Timbroklonerna tog över M.
Citera
2014-12-21, 09:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Se hela detta seminariet från Axess. Men börja med Johan Hakelius fråga 32 minuter in.

http://axess.se/Tv/vodplayer.aspx?vod=1258
Intressant att höra Hakelius få lite tid på sig att utveckla sina resonemang. Som givetvis är helt uppenbart korrekta.
Citera
2014-12-21, 09:57
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Något av floskelbingo på DagensAren, http://www.dagensarena.se/opinion/he...as-lika-varde/

Skribent Helin Sahin (vem det nu är?).

Citat:
Jag var 12 år när jag blev flykting och tvingades lämna mitt hem. Det var innan finanskrisen, lasermannen och Sverigedemokraterna. Jag vill fortfarande tro att här värnar vi allas lika värde...
....Det var 1989. Innan finanskrisen, innan lasermannen och innan Sverigedemokraterna. Då gav socialen pengar för inköp av kläder. Då hälsade alla på varandra i min barndomsort, som innan mig var endast skog, numera en förort....
...Gator som på kvällen förvandlas till tiggares hem, med en enda vägg som madrasser vetter mot när de bäddar för natten. Attraktivt läge mitt i staden med himlen som tak.

Här förs inga diskussioner om allas ansvar för att värna människors lika värde. I stället görs försök att bevisa invandringens nytta för samhället. Själv gör jag inte anspråk på detta land för att jag bidragit till ekonomin. Utan för att jag tror på att här värnar vi om allas lika värde. Och här får en viss etnisk och nationell tillhörighet aldrig ge förtur till anständiga liv.

Sjukdomsinsikt noll. En artikel med budskapet fyll livflotten med skeppsbrutna tills den sjunker. Detta är också vänsterns stora dilemma: Man förmår inte förstå att den flykting- och invandringspolitik man förespråkar inte fungerar oavsett hur goda intentioner man har. Men så finns det också klara paralleller till protestantismens tro. Vägen till frälsning går genom tron, inte handlingar och utfall av dessa.

En viktig och mycket intressant skillnad mellan vänstern och, låt säga, den sverigevänliga sidan, är hur man skriver debattartiklar. Medans de senare skriver artiklar som fylls med argument förankrade i vardagen, siffror och förslag på vad vi borde fatta för beslut, så är vänstern fullt upptagna med att skriva artiklar för redan frälsta. När de sverigevänliga vill rekrytera fler och nytt, så är vänsterns fokus att behålla och i viss mån radikalisera befintliga medlemmar.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2014-12-21 kl. 10:00.
Citera
2014-12-21, 10:00
Medlem
Durgas avatar
Citat:
I kommentarsfältet på Johan Westerholms blogg är det någon som har bemödat sig att läsa Anna Kinberg-Batras motion från 2001 om fri invandring. Följande citat är inte överraskande mer än att det sägs så öppet:

Sammanfattningsvis: Krossa välfärdsstaten! Krossa facket! Krossa socialdemokratin!

Nu uppe på Fria Tider, bra om den vinklingen börjar diskuteras då det är väldigt svårt att motivera Ms inv politik på ett annat ursprungligt sätt.
http://www.friatider.se/kinberg-batr...fri-invandring

Att Löfven fick Svarte Petter(vilket han inte verka begripa) i knät och fortsätter administrera bort transfereringssystemen är i sammanhanget helt skruvat, nog borde vi kunna begära ett djupare intellekt av en statsminister.
Citera
2014-12-21, 10:19
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Här är en nyhet som är intressant i sig, http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sk...er_4206599.svd, men där den sparsmakade notisen är av ännu större intresse.

Ingen analys, ingen problematisering. Bara kort, knastertorr rapportering. Som jag varit inne på tidigare: Det som inte skrivs är ett större problem än det som skrivs i förvrängd form.

Vi föder, göder och har överseende med en fiende som finns mitt bland oss. Istället för att media skriker "Det brinner!" så försöker man vädra ut röklukten.

Dagens nyhetsskörd är intressant ja.
Bombdåd för andra dagen i Rosengård
Poliser ihjälskjutna av svart man som heter Ismayl
Poliser attackerade av Allah Akbar i Frankrike
Undrar vilken icke-fråga som kommer få all uppmärksamhet i svensk media? Kikkis senaste plastikoperation kanske?

Sila mygg, svälj kameler. Det funkade felfritt tills alternativmedia dök upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in