Något av floskelbingo på DagensAren,
http://www.dagensarena.se/opinion/he...as-lika-varde/
Skribent Helin Sahin (vem det nu är?).
Citat:
Jag var 12 år när jag blev flykting och tvingades lämna mitt hem. Det var innan finanskrisen, lasermannen och Sverigedemokraterna. Jag vill fortfarande tro att här värnar vi allas lika värde...
....Det var 1989. Innan finanskrisen, innan lasermannen och innan Sverigedemokraterna. Då gav socialen pengar för inköp av kläder. Då hälsade alla på varandra i min barndomsort, som innan mig var endast skog, numera en förort....
...Gator som på kvällen förvandlas till tiggares hem, med en enda vägg som madrasser vetter mot när de bäddar för natten. Attraktivt läge mitt i staden med himlen som tak.
Här förs inga diskussioner om allas ansvar för att värna människors lika värde. I stället görs försök att bevisa invandringens nytta för samhället. Själv gör jag inte anspråk på detta land för att jag bidragit till ekonomin. Utan för att jag tror på att här värnar vi om allas lika värde. Och här får en viss etnisk och nationell tillhörighet aldrig ge förtur till anständiga liv.
Sjukdomsinsikt noll. En artikel med budskapet
fyll livflotten med skeppsbrutna tills den sjunker. Detta är också vänsterns stora dilemma: Man förmår inte förstå att den flykting- och invandringspolitik man förespråkar inte fungerar
oavsett hur goda intentioner man har. Men så finns det också klara paralleller till protestantismens
tro. Vägen till frälsning går genom tron, inte handlingar och utfall av dessa.
En viktig och mycket intressant skillnad mellan vänstern och, låt säga, den sverigevänliga sidan, är hur man skriver debattartiklar. Medans de senare skriver artiklar som fylls med argument förankrade i vardagen, siffror och förslag på vad vi borde fatta för beslut, så är vänstern
fullt upptagna med att skriva artiklar för redan frälsta. När de sverigevänliga vill rekrytera fler och nytt, så är vänsterns fokus att
behålla och i viss mån radikalisera befintliga medlemmar.