En vän till mig samarbetar med flera bilhandlare. Han berättade att många bilhandlare hade gratis frukost för sina kunder och besökare. Ett lyckat och uppskattat projekt. Tyvärr var man tvungen att lägga ned det eftersom plötsligt invaderades bilhandlarna av mena-folk som satt där. Tjocka kvinnor i slöjor med flera barn satt vid borden och dessa människor tänker aldrig köpa en bil och barnen sprang runt och kladda på bilarna. Vissa bilhandlare invaderades av somaliska män i medelåldern och de satt där och pratade högt till varandra. Inte gick de hem heller.
Jag tänkte på det här när jag läste Paulina Neudings artikel om
"social oro på biblioteken".
Citat:
Att bibblan får anpassa öppettider och kalla på väktare och polis är i sig ingen riksnyhet, men det har skett på flera ställen i landet.
Citat:
De flesta biblioteksbesökare är barn och äldre. Jag får tag på en 66-årig kvinna som gått till samma bibliotek i tjugo år, men som berättar att hon slutat gå dit på de tider när de brukar bli stökigt.
Nu har stadsbibliotekarien
Katti Hoflin svarat.
Citat:
Och alla kan inte kunna alla koder, tänkta eller explicita beteenden som ligger outtalade som ett kitt mellan vana biblioteksbesökare. Vi välkomnar dem. Och vi bygger relationer till våra besökare i alla åldrar. Det är nyckeln till att också kunna prata om vad som är ett schysst beteende när en nu befinner sig i just biblioteket.
Citat:
Jag vänder mig mot förenkling av komplexa samhällsfenomen. De kan inte reduceras till att ”ungdomar är stökiga” eller ”fattiga EU-medborgare stör”. Gå en mil i en annans skor först. Sedan kan du uttala dig.
Citat:
Men vi speglar det samhälle vi har. För vi är gratis. Och alla är välkomna hit. Riktig bra bibliotek bygger hela samhället. Och vi gör det i det tysta, vardagligt.
Ren svammel alltså. Vad hon säger är att biblioteken förvandlats till inrättningar som numer lägger allt krut på att lära invandrare de mest enkla av våra sociala koder. Badhusen har någorlunda kunnat hantera saken eftersom man, liksom bilhandlarna, är beroende av betalande kunder. Hoflin bortser från att biblioteken går samma öde som kommunala skolor med white flight och därefter totalt kaos. Det är en skyldighet för kommunen att ordna skolgång, men inte bibliotek. Konsekvenserna tror jag att ni kan räkna ut själva.
Paulina Neudings artikel är intressant eftersom den är kort, men summerar det som skrivs i flera tidningar pluss att hon inte gör en analys. Helt enkelt för att alla begriper vad det är frågan om. Sådana här artiklar kan ibland bita bättre med sin nakna övertydlighet och nå ut till fler läsare då det egentligen är få som är insatta vad som menas narration, normkritik och identitetspolitik.