2015-04-09, 13:16
Medlem
SigmenFloyds avatar
Just när man tror att viss förändring i mediakriget vankas drämmer expressen till med en klent maskerad hit piece.
Expressen försöker följa mallen för DN's karaktärsmord på Björn Söder. Denna gång är det Jomshof som skall avrättas.

http://www.expressen.se/kultur/en-ud...edemokraterna/

Inledningen är bisarr.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Richard Jomshof är gymnasieläraren och syntharen som blev partisekreterare i ett av Europas snabbast växande rasistiska partier.

Bara så bara. SD är ett rasistiskt parti. Så självklart att det inte behöver motiveras med en stavelse. Det bara är.

Intervjuaren letar febrilt efter vinklar som kan sätta dit Jomshof. Ibland blir det rent parodiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Du säger ”etnicitet”. Vad menar du med det och varför är det viktigt?

– Det är viktigt så till vida att det är en av många byggstenar. Om du skulle ta tio miljoner människor från en annan del av världen och flytta dem till Sverige, skulle de vara svenskar då? Nej. Etnicitet spelar roll eftersom det är bra att man känner igen varandra, att man känner att ”det här är en människa som står mig nära”.

Känner du inte så med mörka människor?

– Klart jag gör. jag bara pratar generellt, att det är en av många byggstenar

Hur viktigt är rasbegreppet för dig?

– Inte alls, jag tycker inte man ska prata ras.

Men... varför gör du det i så fall?

– ”Ras” [Jomshof gör citationstecken med fingrarna] är inte relevant, men det är bra att folk rent allmänt känner igen sig i varandra, det handlar också om hur man beter sig, tar varandra i hand och hälsar, respekterar varandra. Sen är jag extremt kritisk till dem som pratar etnicitet som hudfärg och yttre attribut, till exempel när man i mångfaldsprogram på arbetsmarknaden väljer kandidater efter hudfärg, det är ren och skär rasism!

Vi sitter nere i dunklet under Stockholms slott. Omkring oss springer skolklasser på besök i Livrustkammaren, blonda barn, mörkhyade barn, i jeans eller mjukisbyxor, på upptäcktsfärd bland de gamla rustningarna och prinsessklänningarna. Att faktiskt sitta här och prata om ras känns djupt olustigt

Intervjuaren tvingar Jomshof att prata ras, trots att Jomshof själv inte tycker ras är relevant, varpå intervjuaren tydligen får olustkänslor av att prata ras!
Agendan formligen skriker ur texten.

Jag trodde ärligt talat att Expressen klivit ur mediakrigets skyttegrav i och med senaste tidens ledare och den för svensk media unika granskningen av etableringslotshaveriet.

Men nu är man tydligen tillbaka på stöveltramp och 30-tal.
Citera
2015-04-09, 13:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Just när man tror att viss förändring i mediakriget vankas drämmer expressen till med en klent maskerad hit piece.
Expressen försöker följa mallen för DN's karaktärsmord på Björn Söder. Denna gång är det Jomshof som skall avrättas. [---]

Intervjuaren tvingar Jomshof att prata ras, trots att Jomshof själv inte tycker ras är relevant, varpå intervjuaren tydligen får olustkänslor av att prata ras!
Agendan formligen skriker ur texten.

Jag trodde ärligt talat att Expressen klivit ur mediakrigets skyttegrav i och med senaste tidens ledare och den för svensk media unika granskningen av etableringslotshaveriet.

Bara för att (åtminstone somliga på) Expressens ledarredaktion har fått lite kalla fötter... så ska nog man inte förvänta sig, att *kulturredaktionens* fotsoldater per automatik följer efter.

Men det var imo ett ganska misslyckat karaktärsmord, även om texten var tryfferad med diverse tjuvnyp och spridda hullingar. (Jag är dock självklart biased och inte representativ för gemene man.)
Citera
2015-04-09, 14:53
Medlem
Citat:
De goda mediekrafterna har fått nazismen på hjärnan. Sådana skamlösa försök att sätta likhetstecken mellan SD och NSDAP är komiska, jag undrar hur pass väl det fungerar på publiken. Jag undrar också om SD:s lednings försök att rensa ut kapabel SDU-återväxt och SD-plantor, genom att anlägga en egen åsiktskorridor ("värdegrund" var det ord jag uppfattade Jomshov nämnde i nyhetsintervjun på SVT igår kväll), är så bra opinionsmässigt. Lite grann katten på råttan och råttan på repet, med SD som råttan. I brist på andra alternativ så kommer SD fortsätta locka. Få se upp så att inte anammandet av PK-terminologin riskerar att urvattna partiet och göra redan vunna väljare klentrogna.

Nazireferenserna återfinns även hos en i MSM-sammanhang vanligtvis mer substantiell och utmanande röst, SmP:
Citat:
Uteslutningsärendena mot ungdomsförbundets ledargestalter kan osökt få de historieintresserade av oss att tänka på de långa knivarnas natt i Tyskland sommaren 1934. Hitler rensade ut SA-ledaren Ernst Röhm, och de radikala delarna av sin egen rörelse, för att göra NSDAP mer acceptabelt i bredare kretsar av det tyska samhället.

Citat:
Som utomstående är det inte lätt att veta vilken utgång i striden som man bör hoppas på. Sverigedemokraterna är förvisso avgjort mindre osympatiska i Mattias Karlssons regi, men med Kasselstrand borta ökar risken för att de växer.

http://www.smp.se/ledare/de-langa-knivarnas-natt/

Att ropa Wolf för jämnan är ingen given succé. Hur länge skrämmer associationsförsöken vanligt folk? Vi får väl se dessa mediala gaphalsar desperata invektiv hagla med jämna mellanrum, men kommer de att leverera några argument? Blir det något starkare än ett mångårigt järnkors... järnrör, förlåt.
Citera
2015-04-09, 17:54
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Bara för att (åtminstone somliga på) Expressens ledarredaktion har fått lite kalla fötter... så ska nog man inte förvänta sig, att *kulturredaktionens* fotsoldater per automatik följer efter.

Men det var imo ett ganska misslyckat karaktärsmord, även om texten var tryfferad med diverse tjuvnyp och spridda hullingar. (Jag är dock självklart biased och inte representativ för gemene man.)

Intervjun med Jomshof är ett haveri. Det räcker inte med frågor och svar utan texten är även försedd med kommentarer som ska vägleda läsaren så att vederbörande inte riskerar att tänka själv. En del frågor är inte frågor utan anklagelser modellerade efter klassikern Har du slutat slå din fru än? Se t.ex. frågan "Varför tycker du så illa om islam?". Därefter rasfrågor som helt och hållet initieras av reportern som när han inte får det svar han vill ha maler vidare på samma tema. Sen känner journalisten kylan från Karl XII och Gustav II Adolfs dagar där i Livrustkammaren (en symboltyngd plats han själv valde). Vi är tillbaka på ruta ett. Det är den 30 november 1980, Narvaförbundet har kransnedläggning vid statyn av Karl XII i Kungsträdgården och nazismen är Sveriges största politiska problem.

Markus Jonsson skrev om två motsatta tendenser i det svenska politiska och mediala etablissemanget i den där artikeln ur Samtiden som jag länkade tidigare. En normalisering och en radikalisering.

Intervjun med Jomshof är ett exempel på den senare tendensen. Dessutom tror jag att du är något på spåren när du tar upp kulturjournalisterna. Även där utspelar sig oytos krympandets radikalisering och det är nog också där vi kommer att finna härden i mediernas PK-radikalisering.

När konsekvenserna av invandrings- och mångkulturkalabaliken får ledarredaktionerna att genomgå en normalisering och samhällsproblemen blir stoff för politik- och ekonomispalterna då är kultur- och nöjesredaktionerna (i princip samma sak numera) de sista bålverken för ortodox postmarxism och aggressiv identitetspolitik. Det är där, i Nöjesguiden, P3 och Metro samt på webbsajter som Politism, Rummets och nystartade Edit som aggrovänstern och den rasifierade gnällmaffian kommer att tumla runt mot en fond av populärkultur och internetmemes för att yla om raslära, kroppsideal, radikalfeminism, könsneutrala pronomen, nävsex, nackskott på vita män och hur CIS-skådespelaren egentligen talade till den rasifierade kvinnliga skådespelaren i den idiotiska amerikanska TV-serie som råkar vara populär just då.
Senast redigerad av NSO 2015-04-09 kl. 18:20.
Citera
2015-04-09, 18:10
Medlem
Det är konservativa medier som står för nydaningen i den invandrings- och integrationspolitiska debattens område. Svensken Mattias Holmström, med koppling till icke-Bonnier- och icke-Schibsted-tidningarna Barometern samt Norrköpings Tidningar, gör ett inhopp i Jyllands-Posten:
Citat:
Sammenlignet med Sverige er der utvivlsomt en livligere debat i Danmark om indvandrerpolitikken, og det har været tilfældet længe. Men debatklimaet ændrer sig konstant, og efter Sverigedemokraternes store valgfremgang i 2014, da partiet fik 12,8 pct. af stemmerne, har debatten utvivlsomt ændret karakter. Ligeledes prioriteres indvandringen som politisk område højere hos vælgerne. Den svenske debat om indvandrer- og integrationspolitik er unægteligt polariseret, men den bliver stedse mere levende og prioriteret i aviser såvel som i andre medier.

Citat:
Ligeledes påstår David Trads, at indvandring sædvanligvis styrker et land økonomisk, hvilket beviseligt ikke altid passer. Man kan ganske vist argumentere for en generøs modtagelse ud fra etiske principper, men David Trads’ argumenter gør det næsten umuligt at føre en sober debat – ikke ulig debatten i Sverige. På samme måde bliver svenske borgerlige politikere, som forsøger at reagere på vælgernes ofte berettigede uro, beskyldt for at fiske i rørte vande, og at de med deres udspil legitimerer Sverigedemokraternes politik.

NB: min fetning ovan. Det är radikalt att vara konservativ...

http://jyllands-posten.dk/debat/inte...t-fra-Sverige/

Sanningen kommer från höger och från landet i sydväst. Åsiktsmångfalden har sin förutsättning i att borgerliga tidningar samt mediehus utan monopolistisk ställning är aktiva. I Sverige är Gota Media värdefullt, men med lokal spridning framför allt. I Danmark förmår emellertid samtliga De tre stora rikstidningarna (Berlingske, Politiken, JP), av olika politisk färg, dra sina strån till stacken.

-----------

Jyllands-Posten beskrivs lite olika i den svenska respektive engelska versionen av Wikipedia. Ej förvånande börjar den svenska med 'fascism/nazism' och slutar med 'rasism'. Vilken progression!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jyllands-Posten

Jämför, den som vill:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jyllands-Posten
Senast redigerad av Kinuski 2015-04-09 kl. 18:20.
Citera
2015-04-09, 19:17
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
Intervjun med Jomshof är ett haveri. Det räcker inte med frågor och svar utan texten är även försedd med kommentarer som ska vägleda läsaren så att vederbörande inte riskerar att tänka själv. En del frågor är inte frågor utan anklagelser modellerade efter klassikern Har du slutat slå din fru än? Se t.ex. frågan "Varför tycker du så illa om islam?". Därefter rasfrågor som helt och hållet initieras av reportern som när han inte får det svar han vill ha maler vidare på samma tema. Sen känner journalisten kylan från Karl XII och Gustav II Adolfs dagar där i Livrustkammaren (en symboltyngd plats han själv valde). Vi är tillbaka på ruta ett. Det är den 30 november 1980, Narvaförbundet har kransnedläggning vid statyn av Karl XII i Kungsträdgården och nazismen är Sveriges största politiska problem.

Låt oss bryta ner artikelförfattarens modus operandi och synliggöra undertexten i hans olika betraktelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Liljestrand
Richard Jomshof är gymnasieläraren och syntharen som blev partisekreterare i ett av Europas snabbast växande rasistiska partier.

Här är det inte fråga om undertext. Det är ett naket påstående utan belägg. Ett övertramp som ingen läsare bör anse som legitim.

Citat:
hade han ett vanligt yrke, som lärare, innan han gick in i politiken. Han har ett livligt musikintresse; länge kombinerade han sin politiska karriär med rollen som keyboardist i synthpopgruppen Elegant machinery.
Är det därför Jomshof gör mig så nyfiken? Att jag tycker att jag borde kunna förstå honom? En utbildad SO-lärare och gammal synthare, den där snälla, allmänbildade, lite nördiga typen jag alltid har känt mig trygg med?

Den implicita frågan är "hur kan en till synes hyvens man vara rasist?".

Citat:
Att Jomshof kickats eller nobbats genom hela sin karriär som lärare, trots att ingen har påvisat att hans politiska åsikter påverkat undervisningen (tvärtom sägs han ha varit "extremt populär" bland eleverna), har gjort honom till en av den sverigedemokratiska rörelsens martyrer.

Liljestrands användande av ordet martyr är intressant. Det skulle kunna vara en anklagelse om hyckleri med tanke på martyrskapets stora betydelse inom islam. Liljestrand kanske menar att SD och islamister är olika sidor av samma mynt.

En annan, och i min mening rimligare, förklaring är gammal hederlig härskarteknik. Liljestrand använder begreppet martyr i syfte att förminska den sverigedemokratiska rörelsen. Ett gäng gnällspikar med offerkoftan på.

Citat:
det du kallar för den muslimska världen omfattar en och en halv miljard människor, utspridda i inbördes olika länder som Indonesien, Bangladesh, delar av Balkan, Malaysia, Indien … Det finns ju muslimer som är helt sekulariserade och som kommer hit? Ändå beskriver du genomgående muslimer som ett problem, oavsett deras inställning till islam?

Här flyttar Liljestrand målstolparna lite diskret. Jomshof har fram till denna punkt i intervjun pratat exklusivt om islam som ett problem. Liljestrand gör en oärlig manöver när han blandar ihop muslimer i allmänhet med islam som ideologi.

Citat:
– Visst finns det stora grupper i den muslimska världen som bara vill vara vanliga människor, medger Jomshof, men fortsätter sedan att generalisera:

Att generalisera är ett negativt laddat begrepp som betyder "dra allmänna slutsatser av enstaka fall". Här definierar alltså artikelförfattaren Jomshofs nästkommande uttalande som rasistiskt. Läsaren tillåts inte utvärdera på neutral mark.

Citat:
Det här, lär jag mig snabbt, är Jomshofs sätt att tänka. Det är aldrig enskilda individer, bara statistik, trender, mönster. Jag frågar om hur han ser på terrorattacken i Köpenhamn och efter att först konstatera att det som hänt är fruktansvärt, går han över till sitt vanliga ämne.

Underförstått i detta stycke är att Jomshof inte ser den lilla människan. Den levande och vördnadsvärda individen. Jomshof maler på likt en känslokall robot. Kanske har han en empatistörning?

Citat:
Återigen glider Jomshof undan och sätter på autopiloten: islam, islam, islam.

Återigen recenseras Jomshofs uttalande av artikelförfattaren. Han är hal. Han är mekanisk. Han är enkelspårig.

Citat:
Känner du inte så med mörka människor?

Liljestrand styr i och med denna fråga på ett tämligen inelegant sätt samtalet in på ras. "Har du slutat slå din fru?"

Citat:
Hur viktigt är rasbegreppet för dig?

"Hur viktigt är det för dig att få misshandla din fru?"

Citat:
Vi sitter nere i dunklet under Stockholms slott. Omkring oss springer skolklasser på besök i Livrustkammaren, blonda barn, mörkhyade barn, i jeans eller mjukisbyxor, på upptäcktsfärd bland de gamla rustningarna och prinsessklänningarna. Att faktiskt sitta här och prata om ras känns djupt olustigt, men Jomshof verkar oberörd. För honom är den här diskussionen vardagsmat.

Liljestrands tema blir tydligare och tydligare. Underförstått här är att Jomshof är avtrubbad. Han blir inte lika upprörd som du och jag över rasanstrukna samtalsämnen. Han har lägre empatiförmåga. En robot. En maskin.

Citat:
Vi går ut i gångarna, tittar på gamla föremål, glänsande plåtrustningar, värjor, dräkten som Gustav III bar när han blev skjuten. Jomshof verkar måttligt intresserad av stormaktstiden, pratar hellre om synthband - Adolphson & Falk, Kraftwerk – eller om sitt glödande intresse för "Game of thrones"-böckerna.

Liljestrand planterar här att Jomshof när ett ointresse för historia. Och vi vet alla vad det innebär. Den som inte lär sig av historien är dömd att upprepa den. Stöveltramp. Nazism.
Vad Jomshof däremot gillar är mekanisk, robotisk, klinisk, och känslokall musik samt fantasivärldar.

Detta är kulturkrigarens vapen. En stenhård agenda under en tunn fernissa av journalistik.
Meningsmotståndaren måste avhumaniseras. Förvandlas till något mindre än en tänkande, kännande människa. En empatilös robot. En psykopat. En rasist.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-04-09 kl. 19:22.
Citera
2015-04-09, 19:34
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Rätt, kulturredaktioner följer inte efter. Men tids nog blir det problem. Låt mig börja i en annan ände först.

Tillsynsmyndigheterna har under 2014 fått i uppdrag att granska kostnadsutvecklingen inom sina områden alltså välfärden. Det hela skenar iväg och man har redan tidigare satsat på att kvalitetssäkra sina åtaganden. Landsomfattande granskningar görs inom verksamheterna. De är i stort sett fläckfria. Så frågan har studsat tillbaka till departementen. SD har, eller snarare inte fått vara involverade i något av detta. De beslut som snart kommer att göras får stora konsekvenser inom socialförsäkringsområdet. Man vill säkra nivåerna på ett eller annat sätt, men åsikterna går starkt isär.

Välfärden tas ur allmänna medel och och man har så att säga ett stort lojalitetskrav. Ett sd på nästan 15 procent och med över 20 procent i opinionsundersökningar skapar därmed problem då man utesluter sd att närvara. Låt säga att man vill ta itu med den skenande assistansersättningen på över 30 miljarder eller sjuklöneersättningen som också stiger sjukt mycket, men samtidigt hatmarkerar var femte eller kanske snart var fjärde skattebetalare. Det funkar inte. Och det vet man om.

Så vi knyter ihop det. Kulturen är också beroende av skattemedel och Good Will från skattebetalarna. Har man som sin agenda att hata, sanktionera våld mot och stigmatisera en stor del av finansiärerna hamnar man i en svår sits. Kultursidor är det som folk läser minst och man har länge nog levt på gamla meriter. Å andra sidan har kulturinstitutioner i Sverige lärt sig marknadsföring, ja man går på företagsträffar, och man är inte beroende av media längre. Det finns andra kanaler att tillgå. Främst genom att knyta kontakter med arbetsgivare och skicka ut mail till arbetsplatser och liknande om vernissage eller andra events. Skulle vilja säga att media är så fucking off så mycket det bara går. Det säger sig självt att en teater eller enskild aktör inom konst då inte kan göra reklam genom att på förhand meddela att alla anställda med sd-sympati ska hålla sig borta.

Anna Lifvhendal, Widar Andersson, Anna Dahlberg, P.M. Nilsson med flera går ofta på seminarier där näringsidkare är arrangör. Frågan om massinvandring tas ofta upp och den stora faran är som alltid vänstern. Massinvandring är ingen åsikt på dessa seminarier, utan hela tiden handlar det om var man landar ekonomiskt och förtroendeingivande hos skattebetalarna. Just nu är det minus. Mycket minus. Om kulturredaktionerna inte längre har någon betydelse för kulturen och dess finansiering kan kulturredaktionerna slopas. Just det kommer att bli nästa stora händelse i mediakriget.
Senast redigerad av TheLucky 2015-04-09 kl. 19:43.
Citera
2015-04-09, 20:15
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Citat:
Det här, lär jag mig snabbt, är Jomshofs sätt att tänka. Det är aldrig enskilda individer, bara statistik, trender, mönster. Jag frågar om hur han ser på terrorattacken i Köpenhamn och efter att först konstatera att det som hänt är fruktansvärt, går han över till sitt vanliga ämne.
Betyder detta att det inte finns någon strukturell diskriminering? Inget patriarkat? Är det numera ointressant att diskutera löneskillnader mellan kvinnor och män? Vi är ju alla bara individer. Inte statistik eller mönster.

Nä, den här artikeln får inte mer än en överkorsad geting. Skribentens agenda och de dubbla måttstockarna skiner igenom på ett sätt som avslöjar det journalistiska hafsverket.

Bättre (ur ett propagandaperspektiv) kan till och med pissmedia som Expressen...
Citera
2015-04-10, 07:16
Medlem
flipflaps avatar
I morse hittde jag en artikel som, faktiskt, vänder sig emot användandet av ordet mångkultur i syfte att rasera vårt samhälle.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...mn_4197415.svd

"fredags försvarade doktoranden Mosa Sayed sin doktorsavhandling i juridik, Islamisk arvsrätt i det mångkulturella Sverige (Iustus Förlag), inför en fullsatt och väktarbevakad föreläsningssal i Uppsala.

I avhandlingen pläderar Sayed för att sharialagar ska kunna tillämpas av svensk rätt. Handledare har varit Uppsalaprofessorn Maarit Jänterä-Jareborg och Jan Hjärpe, professor emeritus i teologi vid Lunds universitet. Avhandlingen utger sig för att vara ett handfast bidrag i syfte att vägleda rättspraxis inom internationell privaträtt, men är i lika hög grad en normativ rättsfilosofisk traktat med mångkulturalistisk utgångspunkt.

Sayeds tes är att man bör kunna tänka sig att sharialagar används för att reglera arvsskiften där den döde antas ha velat ha det så. Detta innebär att kvinnor ärver mindre än män."

Nu känns det väl mest som att skribenten, Dilsa Demirbag-Sten är orolig för att kvinnor skall ärva mindre pengar än män.

Intressant dock att det uppmärksammas och rubriksättningen som är litet uppkäftigare än vad man är van vid.
Citera
2015-04-10, 07:41
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:

Media pratar emellan åt att man ska börja "bemöta" SD annorlunda. Det har hänt under flera år nu att vissa skribenter på olika håll inser att SD växer ändå, vad man än kastar mot dom.

Trots det faller de tillbaka i samma spår igen och igen. "Den här gången då, nu kanske det funkar!". Varför? Jo, för att dom har aldrig hittat en bemötande punkt. Bara talat om det. Istället idlar dom bara och väntar i neutrala kläder mellan varven.

De är nog väl medvetna om att den bemötande punkten inte kan fungera. För den skulle sluta med att SD bevisas rätt i allt.
Citera
2015-04-10, 07:52
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
I morse hittde jag en artikel som, faktiskt, vänder sig emot användandet av ordet mångkultur i syfte att rasera vårt samhälle.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...mn_4197415.svd

"fredags försvarade doktoranden Mosa Sayed sin doktorsavhandling i juridik, Islamisk arvsrätt i det mångkulturella Sverige (Iustus Förlag), inför en fullsatt och väktarbevakad föreläsningssal i Uppsala.

I avhandlingen pläderar Sayed för att sharialagar ska kunna tillämpas av svensk rätt. Handledare har varit Uppsalaprofessorn Maarit Jänterä-Jareborg och Jan Hjärpe, professor emeritus i teologi vid Lunds universitet. Avhandlingen utger sig för att vara ett handfast bidrag i syfte att vägleda rättspraxis inom internationell privaträtt, men är i lika hög grad en normativ rättsfilosofisk traktat med mångkulturalistisk utgångspunkt.

Sayeds tes är att man bör kunna tänka sig att sharialagar används för att reglera arvsskiften där den döde antas ha velat ha det så. Detta innebär att kvinnor ärver mindre än män."

Nu känns det väl mest som att skribenten, Dilsa Demirbag-Sten är orolig för att kvinnor skall ärva mindre pengar än män.

Intressant dock att det uppmärksammas och rubriksättningen som är litet uppkäftigare än vad man är van vid.

Den artikeln anknyter rätt väl till TS ursprungliga diskussioner kring vilka olika tolkningar av mångkulturalism det finns och hur dessa falangstrider ser ut bland mångkulturalismens anhängare.

Artikelförfattaren bär den individbaserade tolkningen av mångkulturalism där alla - oavsett etnisk eller kulturell bakgrund - ska vara tvångsmässigt kollektivanslutna till ett liberalt värdesystem.

Den andra tolkning är baserad på en mer decentraliserad syn där etniska och kulturella grupper ska ges möjlighet till kollektiva anpassningar, t.ex. inom juridiken.

Tråden har ju under senare år ofta - förgäves - försökt att hitta etablissemangsskribenter som motsätter sig mångkulturalismen som sådan. Därför var det kul att du i stället hittade en artikel som anknyter till TS ursprungskonflikt.
Citera
2015-04-10, 08:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Råkade just springa på följande grej i HD.

"Omfattningen av det svenska flyktingmottagandet har passerat det rimliga"
Citat:
Socialdemokraterna och allianspartierna har till och med offrat den svenska demokratin i den så kallade Decemberöverenskommelsen
.
Flertalet politiker vill av någon anledning inte förstå att kritiken av den svenska flyktingpolitiken inte längre kommer från endast en mindre grupp extrema främlingsfiender.
.
"Normala svenskar" som förskräcks när nu Migrationsverket begär ytterligare 18 miljarder kronor för de närmaste åren - och som tänker på vilken skillnad sådana belopp skulle göra för bland annat våra sjuka och gamla.

Man undrar ju lite om vem denna Bruno Winborg är & vem som har släppt fram honom i HD.
Det fanns tidigare en doldis inom IKEA-sfären som hette så, men det måste ju inte vara samma gubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in