2015-02-23, 17:10
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Neuding klingar falskt. Ingen kunde tänka sig att det skulle gå så illa, skriver hon, inte ens för fem år sen.

Låt mig då få påminna om hennes artikel "Welcome to ramallmö", skriven för lite drygt fem år sen, där hon mot bakgrund av kravallerna vid Davis Cup-matchen mot Israel beskriver malmös arabiska befolkning som antidemokratisk:

http://www.weeklystandard.com/Conten...hcw.asp?page=2

Så visst har Neuding vetat och skrivit. Men varför vill hon nu framstå som okunnig och blind för vad utvecklingen skulle leda till?
Jo, därför att hon hela tiden drivit politiken om öppna gränser. Fri invandring. Sverige åt alla. Kanske med en libertariansk garnering av låglöneri. Men ändå utan bromsar.
Den politiken vill hon gärna behålla.
Genom att erkänna sig skyldig till ett brott hon faktiskt inte begått, klä sig i säck och aska och söka förlåtelse för det, tror hon att det är fritt att fortsätta på sin brottsliga bana att undergräva Sverige genom fri invandring.
http://www.barometern.se/ledare/asik...tade-debatten/

Intressant!

Massinvandringsevangelisterna består dels av
hänsynslösa cyniker (inkl. psykopater) - för dem är det totalt likgiltigt hur mycket våld, lidande och misär som drabbar den etniskt svenska befolkningen genom den unika invandringspolitiken, och dels av

närsynta dumbommar - som inte begriper (och inte förutsåg) hur mycket våld, lidande och misär som drabbar (och skulle drabba) den den etniskt svenska befolkningen genom den unika invandringspolitiken
Om eller när dessa två kategorier ska göra en egen taktisk positionsförflyttning på s.a.s. slagfältet ... så är det givetvis mer tilltalande att säga: Jag begrep inte - snarare än jag var (och är) likgiltig för allt som inte drabbar mig personligen (eller drabbar min egen folkgrupp).

-----

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Paulina Neuding skriver idag en krönika i Barometern där hon tar sig an Marteus och åsiktskorridoren:

I detta spåras tystnaden om etableringslotsarna. Hur ska journalisterna söka förklara det haveri, den korruption på u-landsnivå som tillåtits uppstå i en statlig myndighet utan att backa från bilden av den gode flyktingen som inget hellre vill än att göra rätt för sig. Detta är en tystnad som noteras från allt fler och läggs till listan över lögner som Miraklet i Sandviken, den selektiva tolkningen av OECD-siffror och den rasistiska brandmannen.

Men det får mig också att fundera på hur mediakriget nu kommer att utvecklas. Det fåtal dissidenter som existerat har lyfts fram under åren. Nu har vi den stora massan, skribenter som Marteus som börjat inse att vi är på väg emot en katastrof (en katastrof kommer inte minst att slå hårt emot deras skrå ).

Kommer vi att se fler avböner som denna är det på väg att svänga till en verklighet där många helt enkelt låtsas att de aldrig ägnat sig åt att krympa den svenska åsiktskorridoren?

Eller så tillämpas den tystnad vi observerar vad gäller etableringslotsarna.

Det är svårt att svara på din fråga, hur mediakriget nu kommer att utvecklas.

Vid en event. mer allmänt omfattad omsvängning i media av "debatten kring integration och migration" (Neudings formulering... integration nämns före migration...) så skulle nog en hel del svenska s.k. journalister helst vilja låtsas, att de aldrig ägnat sig åt att krympa den svenska åsiktskorridoren. Media-Sverige skulle bara (under tystnad) byta fot... och låtsas som om ingenting hade hänt.

Men, det finns ett problem. Expo och liknande organisationer (t.ex Researchgruppen) har dels infiltrerat många redaktioner dels har Expo & co rekryterat fanatiker och rena idealister av Pol Pots, Lenins och Hitlers typ (utöver karriärister och opportunister).

Idealister av Pol Pots, Lenins och Hitlers typ byter inte stillsamt fot under tystnad... och accepterar inte heller att andra gör det.

Utan närmare kännedom om hur många Pol Pot-idealisterna i Expo m.fl. organisationer är, var (och hur) de har infiltrerat och hur de samverkar... så är det svårt att spekulera, hur maktkampen kommer att gestalta sig. Pol Pot-idealisterna kommer att ge järnet för att patrullera åsiktskorridoren och de backas sannolikt upp av bl.a. Expos styrelsemedlem Sahlin och kulturminister Bah Kunke.
Senast redigerad av Meiji 2015-02-23 kl. 17:37.
Citera
2015-02-23, 17:22
Medlem
Citat:
Neuding klingar falskt. Ingen kunde tänka sig att det skulle gå så illa, skriver hon, inte ens för fem år sen.
Citat:
Sverige har integrationsproblem av ett slag och en omfattning som ingen föreställde sig ens för fem år sedan, åtminstone inte i den politiska debatten i etablerade fora.

Ingen begrep någonting innan det hände.

Vi förutsåg inte den sociala misär som de hitresta tiggare lever i. Vi förutsåg inte att svenska förorter skulle drabbas av upplopp av det slag som tidigare drabbat Paris. Vi förutsåg inte att Rosengård skulle vara så präglat av antisemitism att ett helt bostadsområde skulle mobilisera för att slänga ut en man i kippa (och med dold kamera).

Haha! Vadå "ingen" föreställde sig och "vi" förutsåg inte. Det finns ganska många som både förutsåg och föreställde sig dessa scenarier för 10, 20 och kanske t.o.m. 25 år sedan. Dessa utpekades då stenhårt som foliehattar, dödsnazister och konspirationsteoretiker.

Agående antisemitism. I det här klippet från det berömda "valstugereportaget" är det en "rasist" som redan 2002 förutser problem med muslimerna.
https://www.youtube.com/watch?v=jN-ylsYgUvU (0:49-1:12)
Citera
2015-02-23, 17:35
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbash
Haha! Vadå "ingen" föreställde sig och "vi" förutsåg inte. Det finns ganska många som både förutsåg och föreställde sig dessa scenarier för 10, 20 och kanske t.o.m. 25 år sedan. Dessa utpekades då stenhårt som foliehattar, dödsnazister och konspirationsteoretiker.

Agående antisemitism. I det här klippet från det berömda "valstugereportaget" är det en "rasist" som redan 2002 förutser problem med muslimerna.
https://www.youtube.com/watch?v=jN-ylsYgUvU (0:49-1:12)

När Paulina Neuding skriver "ingen" föreställde sig och "vi" förutsåg inte, så menar hon: "Ingen" som räknas föreställde sig och "vi" som räknas förutsåg inte. Det är alldeles självklart för Neuding, att gemene svensk inte räknas. Hon skriver vidare:

Citat:
Sverige har integrationsproblem av ett slag och en omfattning som ingen föreställde sig ens för fem år sedan, åtminstone inte i den politiska debatten i etablerade fora.

Ingen begrep någonting innan det hände.

Vi förutsåg inte den sociala misär som de hitresta tiggare lever i. Vi förutsåg inte att svenska förorter skulle drabbas av upplopp av det slag som tidigare drabbat Paris. Vi förutsåg inte att Rosengård skulle vara så präglat av antisemitism att ett helt bostadsområde skulle mobilisera för att slänga ut en man i kippa (och med dold kamera).

Det betyder inte att det inte fanns farhågor om en sådan utveckling jag vet att de fanns eftersom jag träffar en hel del borgerliga opinionsbildare och partiaktiva. Men människor vill inte gärna vill anklagas för rasism, främlingsfientlighet eller för att gå rasisters ärenden. (min fetstil)

Senast redigerad av Meiji 2015-02-23 kl. 17:44.
Citera
2015-02-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
När Paulina Neuding skriver "ingen" föreställde sig och "vi" förutsåg inte, så menar hon: "Ingen" som räknas föreställde sig och "vi" som räknas förutsåg inte. Hon skriver vidare:

Ok, tack. Det Orwellianska språket förvirrar ibland. Det var alltså ingen som förutsåg, ingen som föreställde sig och ingen som visste men otäckingarna som hade farhågor och som hela tiden fick/får rätt i sak var hon medveten om iallafall.
Citera
2015-02-23, 17:55
Medlem
Citat:
När Paulina Neuding skriver "ingen" föreställde sig och "vi" förutsåg inte, så menar hon: "Ingen" som räknas föreställde sig och "vi" som räknas förutsåg inte. Det är alldeles självklart för Neuding, att gemene svensk inte räknas. Hon skriver vidare:

Jag förstår inte tidsformen i Neudings text: "Åsiktskorridoren gav oss en fördummad offentlighet..."

Nej, nej, det är inget vi har bakom oss. Det är reellt. Det är här och nu. Att små uppluckringar börjat ske har inte att göra med att ledarskribenter och journalister börjat ta sitt förnuft till fånga, utan med att verkligheten börjar påminna dem alltför brutalt. Det är en fortlöpande process som kommer att vara länge än. Vi är långt ifrån ute ur åsiktskorridoren. Att vi skulle vara det är en "krig är fred"-utsaga.
Citera
2015-02-23, 18:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men, det finns ett problem. Expo och liknande organisationer (t.ex Researchgruppen) har dels infiltrerat många redaktioner dels har Expo & co rekryterat fanatiker och rena idealister av Pol Pots, Lenins och Hitlers typ (utöver karriärister och opportunister).
Ett bra exempel är en artikel i dagens HD där Expo's Petter Larsson i en artikel om ett helt annat ämne gör en utvikning som förklarar att Göran Persson hade fel i ett uttalande om Expo.
Naturligtvis nämns inget om att Petter Larsson själv är en framträdande Expo-aktivist.
Citat:
Minns till exempel Göran Perssons – felaktiga – beskrivning av AFA efter Göteborgshändelserna 2001: "Det här är en militärt organiserad grupp, med god utrustning, bra samband, utomordentligt väl planerat och med stora ekonomiska resurser, som syftar till att stoppa en demokratisk process".
http://www.hd.se/kultur/2015/02/23/b...n-livsfarligt/

Citat:
Ursprungligen postat av flashbash
Min namne, Enoch Powell, hade inga större problem att för 47 år sedan ganska exakt förutspå vad som komma skulle. Så att "ingen" skulle ha förutsett dagens utveckling är givetvis ren historieförfalskning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rivers_of_Blood_speech
Citera
2015-02-23, 18:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Låt mig då få påminna om hennes artikel "Welcome to ramallmö", skriven för lite drygt fem år sen, där hon mot bakgrund av kravallerna vid Davis Cup-matchen mot Israel beskriver malmös arabiska befolkning som antidemokratisk:

Så visst har Neuding vetat och skrivit. Men varför vill hon nu framstå som okunnig och blind för vad utvecklingen skulle leda till?
Jo, därför att hon hela tiden drivit politiken om öppna gränser. Fri invandring. Sverige åt alla. Kanske med en libertariansk garnering av låglöneri. Men ändå utan bromsar.
Genom att erkänna sig skyldig till ett brott hon faktiskt inte begått, klä sig i säck och aska och söka förlåtelse för det, tror hon att det är fritt att fortsätta på sin brottsliga bana att undergräva Sverige genom fri invandring.

Hm. Neuding förvånar mig en aning. Hon har tidigare varit tämligen skarp, och det är inte utan att man blir en smula fundersam på hennes avsikt här. Hon vet givetvis att hon tar ansvar för något hon inte gjort, när hon istället skulle skrivit "vad var det jag sa". På något sätt så går hon i motsatt riktning mot t ex ACM och Dahlberg. Vilka är hennes motiv härvidlag?

Sedan borde förstås Neuding, med sin bakgrund, veta bättre än att hävda att "vi visste inget". Vi andra vet vad sådana argument kan tyda på och vilket (lågt) värde de har.
Citera
2015-02-23, 18:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Jag förstår inte tidsformen i Neudings text: "Åsiktskorridoren gav oss en fördummad offentlighet..."

Nej, nej, det är inget vi har bakom oss. Det är reellt. Det är här och nu. Att små uppluckringar börjat ske har inte att göra med att ledarskribenter och journalister börjat ta sitt förnuft till fånga, utan med att verkligheten börjar påminna dem alltför brutalt. Det är en fortlöpande process som kommer att vara länge än. Vi är långt ifrån ute ur åsiktskorridoren. Att vi skulle vara det är en "krig är fred"-utsaga.

Visst är det så. Om man ska försöka sig på en oerhört välvillig tolkning, så skriver Neuding "Åsiktskorridoren gav oss en fördummad offentlighet..." när hon sammanfattar Ann Charlotte Marteus text... och Marteus text är tillbakablickande. Marteus använder imperfektum t.ex. hon "sorterade", "uppfattade" osv. Om Neuding inte ville bryta Marteus tillbakablickande, så kunde hon ha skrivit: Åsiktskorridoren har gett oss en fördummad offentlighet.

-----

Jag har f.ö. undrat... om Marteus verkligen själv har höll i pennan, när texten om åsiktskorrridoren skrevs?

Jämför med den här texten av Marteus: "Övervakningskameror kan ge ökad frihet". Den innehåller mer typiska formuleringar för Marteus: "Det är bra, tycker jag" och "Vi ska vara glada åt att den nya regeringen är på tårna".

Formuleringar som "rida spärr" eller "Åsiktskorridoren har samma magiska egenskaper som Doctor Whos Tardis: När man är inne i dess värme verkar den oändligt stor; lika stor som Sanningen. Det är först när man med akut samvetsångest tar ett steg ut som man upptäcker hur smal den är. Och krympande", dessa formuleringar har imo en annan stil/register.

http://www.expressen.se/ledare/ann-c...e-okad-frihet/

http://www.expressen.se/ledare/ann-c...ktskorridoren/
Senast redigerad av Meiji 2015-02-23 kl. 18:53.
Citera
2015-02-23, 18:43
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Hm. Neuding förvånar mig en aning. Hon har tidigare varit tämligen skarp, och det är inte utan att man blir en smula fundersam på hennes avsikt här. Hon vet givetvis att hon tar ansvar för något hon inte gjort, när hon istället skulle skrivit "vad var det jag sa". På något sätt så går hon i motsatt riktning mot t ex ACM och Dahlberg. Vilka är hennes motiv härvidlag?

Sedan borde förstås Neuding, med sin bakgrund, veta bättre än att hävda att "vi visste inget". Vi andra vet vad sådana argument kan tyda på och vilket (lågt) värde de har.
Alternativet till att säga "jag förstod inte" nu när katten ändå är ute ur säcken, är att medge att man förstod och hade en dold agenda. Det erkännandet kommer vi aldrig få höra. Men det blir snart klart för de flesta ändå. Medicinen mot välfärden är nu intagen i lagom dos, nu ska den bara verka.
Citera
2015-02-23, 19:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Alternativet till att säga "jag förstod inte" nu när katten ändå är ute ur säcken, är att medge att man förstod och hade en dold agenda. Det erkännandet kommer vi aldrig få höra. Men det blir snart klart för de flesta ändå. Medicinen mot välfärden är nu intagen i lagom dos, nu ska den bara verka.

Visst, men istället för att skylla på att "vi visste inget" så kunde hon ha skyllt på åsiktskorridoren och hur den tidigare omöjliggjorde en rationell diskussion om saken. Då ger hon förstås ett litet räddhågat intryck, men hellre det än ett imbecillt, kan man tycka.
Citera
2015-02-23, 20:40
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

"I den politiska debatten etablerade fora" var ett intressant uttryck. Jag vill minnas att Economist också skrev tidigt om saken. 12 juni 2003. Specialnummer om Norden.
Senast redigerad av Gullegubben 2015-02-23 kl. 20:53.
Citera
2015-02-23, 22:55
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
"I den politiska debatten etablerade fora" var ett intressant uttryck. Jag vill minnas att Economist också skrev tidigt om saken. 12 juni 2003. Specialnummer om Norden.
Finns här, man får trixa lite med anonymt fönster för att gå runt betalväggen bara:
http://www.economist.com/printedition/2003-06-14
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in