2015-03-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tycker att deras beskyllningar tenderar att vara projektioner av deras egna beteendemönster. Är liksom alltid så. Ungefär som när folk beskyller andra för att använda härskartekniker. Det är oftast en bättre beskrivning av den som kommer med beskyllningen än själva målet.

"Demokratins skyddsvallar sviktar" är även det något som säger mer om avsändaren än själva sakfrågan. Det är ju demokrati i betydelsen folkligt inflytande som han fruktar. Hans användning av ordet verkar mer vara nån sorts leninistisk avantgardevariant där folket bör hållas på mattan och ge fria händer till den upplysta nomenklaturan.

Den antifascistiska skyddsvallen kring medborgarnas tankevärld måste upprätthållas. aka Berlinmuren.
Citera
2015-03-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
En påtagligt pessimistisk Per Wirtén radar i Dagens Arena upp en rad oroande tecken på att Sverige håller på att bli som Danmark (rasistisk skurkstat, alltså):
- FP:s plötsliga attitydförändring i asylfrågan,
- beslutet att inte avtäcka nån staty över växdamen i Väsksjö, därför att väsksvingandets innebörd hux flux kommit att omtolkas,
- SVT:s förtjänstfulla granskning av storbolagens etniskt rensade styrelserum, som enligt liten krets ultraliberaler bidrog till att ge rasismen näring,
- och A. Paskiainens beslut att lägga av, som naturligtvis var ett resultat av SD:s stormtruppers verksamhet, men som trots det inte alls utlöste någon mobilisering för yttrandefriheten.

Läs själva och kommentera.

Demokratins skyddsvallar sviktar
http://www.dagensarena.se/opinion/de...allar-sviktar/

En ständig behållning hos krönikorörer av Wirténs art brukar vara de beskyllningar de riktar mot sina motståndare, till exempel

Kom ihåg att sosseadeln och surdegsproletärerna aldrig får ge sken av att vilja bestämma samhällsdebattens villkor, och att de inte heller har det minsta intresse av att föra kulturkrig. Det är bara rasisterna som gör sådant. Kom ihåg det!

Citat:
Ursprungligen postat av Wirtén
Demokratins skyddsvallar sviktar
Och det som i texten har direkt bäring på demokrati i texten är att

- riksdagspartier förhandlar om en regering
- en grupp folkpartister föreslår något
- man säger nej till en staty i Växjö kommun

Klagomålet är förstås inte att demokratin fallerar utan att innehållet i besluten inte är det för Wirtén önskvärda men det verkar han inte vara man nog att skriva. Gissningsvis så är demokrati för Wirtén något annat, så som diverse demokratiska republiker runtom i världen är demokratiska - till namnet. Texten passar in i den omdefinieringsyra som syftar till att maskera mångkulturens avigsidor och sälja in projektet till svensken. Alla är svenskar, politiska motståndare hatar, pojkstreck etc. Och demokrati är det först när besluten behagar mig.
Citera
2015-03-05, 16:04
Medlem
En viktig del av propagandan är att hålla grytan kokande så att säga. Och en viktig del av det är att återkomma till vem som är offer och vem som är förövare. I sin "granskning" slår SVT fast att:

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Att bussa sin hund på någon för att personen är muslim, eller att spotta på den som är svart - det är exempel på hatbrott som sker varje dag i Sverige.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ri...ste-hatbrottet

Citat:
Ursprungligen postat av SVT
”Negerhora” och ”jävla arab” – hatbrott del av vardagen
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ne...el-av-vardagen

Det är ingen högoddsare att man valt "muslim", "svart", "negerhora", "jävla arab" som exempel. I bakgrunden lurar den främlingsfientlige svensken och det är viktigt för SVT att detta inpräntas, precis som det är viktigt för stora delar av svensk massmedia.
Citera
2015-03-05, 16:17
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
En viktig del av propagandan är att hålla grytan kokande så att säga ...
Det är ingen högoddsare att man valt "muslim", "svart", "negerhora", "jävla arab" som exempel. I bakgrunden lurar den främlingsfientlige svensken och det är viktigt för SVT att detta inpräntas, precis som det är viktigt för stora delar av svensk massmedia.

Skulle vara väldigt intressant att få reda på hur mycket hatbrott som egentligen sker. Har en groende misstanke om att det är rejält överdrivet. Bussa sina hundar på muslimer? Hur utbrett är det egentligen? Hur många svenskar har attackhundar? Min golden skulle inte ens fatta om jag försökte bussa iväg henne. Väntar i andakt på reportagen där man får se typiska förövare, videofilmade påhopp och liknande. Tills dess så placerar jag sådant här i propagandafacket. Om det nu är så utbrett så borde det leda till arresteringar av ondingar. Speciellt som det rimligtvis handlar om folk som bor i ungefär samma områden.
Citera
2015-03-05, 17:29
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Skulle vara väldigt intressant att få reda på hur mycket hatbrott som egentligen sker. Har en groende misstanke om att det är rejält överdrivet. Bussa sina hundar på muslimer? Hur utbrett är det egentligen? Hur många svenskar har attackhundar? Min golden skulle inte ens fatta om jag försökte bussa iväg henne. Väntar i andakt på reportagen där man får se typiska förövare, videofilmade påhopp och liknande. Tills dess så placerar jag sådant här i propagandafacket. Om det nu är så utbrett så borde det leda till arresteringar av ondingar. Speciellt som det rimligtvis handlar om folk som bor i ungefär samma områden.

Om det var så vanligt varför uppmärksammar media alltid fall som senare visar sig vara antingen falska eller utförda av andra berikare? Som slöjmisshandeln, mjölkdränkningscenen, lynchningen på bron osv. Om hatbrotten verkligen hade existerat så hade media berättat om dem i detalj.
Citera
2015-03-05, 17:43
Medlem
Ah - hatlagstiftningen är på tapeten!

Ett utmärkt tillfälle för valfri, självdefinierande minoritetsskribent med känsla för människans lika klander- och skyddsvärde att påpeka att den påbussade hunden biter lika djupt i en svart eller vit vad och att ordet "hora" orsakar tårar vare sig det föregås av "blatte-" eller "svenne-".

Det var ju det där med kafferepets oskrivna ritual som förutsättning för ett fungerande mångkulturellt samhälle - "vi" trugar med särskild omtanke och det offentliga samtalets ensidiga kantring mot den friktion som drabbar den självupplevt etniska icke-svensken.

"Ni" protesterar förstås reflexmässigt och ljudligt att vi minsann inte ska ha vare sig ansvarets eller omtankens apartheid. Att det alltid är en utsatt individ i definitionsmässigt underläge som är offret för hatbrott - och att straffvärdet i ett rättssamhälle förstås ska vara detsamma oavsett pigmenteringen i huden tårar eller blodsdroppar rinner nedför.

Det fina i kråksången är att ni därmed överflyglar SD i svenskvänlighet, eftersom de har offrat begreppsapparaten som behövs för att närma sig kränkta kroppars "svenskhet".

En högstämt liberal bekännelse till allas likhet inför lagen, med en underliggande sympati mot det snälla svenska folk som ju gjort så mycket för så många - kan det vara nå´t?
Citera
2015-03-05, 19:52
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:

Jag har rört mig under måånga år i stadsmiljön (i olika städer) och är en i allmänhet observant person. Jag kan ärligt säga att jag har aldrig hört eller sett något som liknar de "hatbrott" som just nu beskriva av olika media.
Det är möjligt att jag måste ta av mig fioliehatten, men när det i olika sammanhang plötsligt fokuseras på detta fenomen så börjar jag ana ugglor i mossen. Fokuset, sammanträffanden och det faktum att det mest är "berättelser" får mig att anse att detta är inte rationella och objektiva reportage. Det är något annat som ligger bakom.
Citera
2015-03-05, 21:34
Medlem
Azzabrazzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beer-goggles
Jag har rört mig under måånga år i stadsmiljön (i olika städer) och är en i allmänhet observant person. Jag kan ärligt säga att jag har aldrig hört eller sett något som liknar de "hatbrott" som just nu beskriva av olika media.
Det är möjligt att jag måste ta av mig fioliehatten, men när det i olika sammanhang plötsligt fokuseras på detta fenomen så börjar jag ana ugglor i mossen. Fokuset, sammanträffanden och det faktum att det mest är "berättelser" får mig att anse att detta är inte rationella och objektiva reportage. Det är något annat som ligger bakom.
Som invånare i mångkulterns mecka Malmö, där det skjuts på öppen gata och byggnader sprängs, har jag väldigt sällan hört orden negerjävel yttras. Med detta i åtanke och att svt numera är ett propagandaorgan läser jag det illvilligt som om förolämpningar tydligen är de brott som bör prioriteras av ordningsmakten.
Citera
2015-03-05, 21:36
Moderator
Siegfrids avatar
Då lämnar vi hatbrotten för denna gång och återgår till mediakriget.
/Mod.
Citera
2015-03-06, 11:46
Medlem
NysvenskSyns avatar
Det med SVT som återigen framställer etniskt färgade bråk som en strid ström av övergrepp som ensidigt riktas mot nysvenskar av pursvenskar får mig att tänka på den debattartikel som två (såklart nysvenska) folkpartister fick publicerad i DN för ett år sedan. I den påpekade man att ungdomar med utländsk bakgrund nog är betydligt mer fientligt inställda mot svennejävlar än ungdomar med renrasig arisk bakgrund är mot blattejävlar. Det utlöste förstås en kakafoni av vrede och oro från vänsterhåll, vilket jag nästan kan förstå, för artikelns inledande beskrivning av invandrarkidsens svenskfientlighet i klassrummet är som hämtad från Flashback.

Här är artikeln: http://mobil.dn.se/debatt/aven-rasis...aste-bekampas/

Jag är ju en obotlig optimist vad gäller kulturkampen och här hade jag faktiskt fel. När den här kom trodde jag nämligen att detta perspektivet snabbt skulle bli ett av de där konstaterandena som man måste inleda sina debattartiklar med, för att demonstrera att man befinner sig inom de allmänt accepterade ramarna. Typ att "nu tänker jag fördöma svenskars rasism och då måste jag först säga att jag är medveten om invandrarnas rasism också" skulle bli standard.

Men så har det inte blivit. Berättelsen om svenskar som de enda rasisterna är fortfarande allenarådande. Jag hade en bild av att mediekriget fungerade ungefär så att när man väl fått publicera en farlig sanning satte det en ny standard, skapade en ny normalitet, som man sedan inte skulle kunna backa tillbaka från. Som att varje kryptonationalistiskt påpekande är som anden som aldrig kan sättas tillbaka i flaskan när den väl är ute och att målstolparna ständigt flyttas längre och längre högerut, steg för steg.

Jag gick förresten själv på en blatteskola i Malmö för ett par år sedan och jag tycker nog att välfärdsurholkarna överdriver lite i artikeln. Visst var de få ursvenskarna utsatta, absolut, men det där med att bli kallad svennehora varje dag är nog ett extremfall. I min klass var det visserligen allmänt accepterat att svenskar var snåla och blyga men att tio pers unisont skulle svara "svensk!" på frågan vad det värsta man kan vara är känns overkligt. En svensk kille i min parallellklass var väldigt populär och ansågs tuff, eftersom han fattade de sociala koderna och förstod att spela hård. Honom kallade ingen svenne.
Citera
2015-03-06, 12:11
Moderator
Siegfrids avatar
Jasenko Selimovic, f d statssekreterare under Ullenhag, anklagar i Expressen vänstern för att genom sin anti-SD-politik isjälva verket bidragit till att öka sympatierna för Sverigedemokraterna.
Stor humor när man tänker på hur Selimovic och hans husse Ullenhag har kampanjat mot Sverigedemokraterna.
Men har man förlorat ett val så är det lätt att vara efterklok

Citat:

Vänsterns stigmatisering av alla som velat prata integration bidrog till att SD växte. Men en "stängning av kranen" får aldrig mer bli det enda alternativet, skriver Jasenko Selimovic.

Integrationsdebatten har börjat och är mycket välkommen. Debatten kommer bli svår och den kommer tvinga oss att tänka genom hur vi kan få Sverige att bli ett land som lever globalisering. Det är önskvärt. Men innan vi går dit bör vi utvärdera det vi gjorde.

Tidigt under förra mandatperioden etablerade sig en idé, starkast förespråkad av Aftonbladets ledarsida, Arena och andra socialdemokratiska satelliter, om att en integrationspolitisk debatt kommer att gynna SD. "Våga vägra debatten", dundrade Vänsterpartiets Ali Esbati. Socialdemokraterna hade inte ens en talesperson i frågan, och en rad vänsterskribenter köade för att påpeka hur skadlig integrationsdebatten är. Ville man ändå prata integration - då var man ute efter att fiska i grumligt vatten.

Det fanns till och med forskare på GU som hävdade att forskning visar att partier som SD begränsas mest effektivt genom tystnad. Nu vet vi hur effektivt det var. SD ökade från 5,7 till 13 procent.

Därför frågan: känner sig någon av dessa tystnadens apostlar ansvarig för att ofrivilligt bidragit till att SD växte?

Någon som kommer ihåg om Selimovic eller Ullehag tjatade om detta under de senaste åtta åren?
Citat:
Om man tycker att Sverige ska vara ett öppet land inser man snabbt att lösningen inte är att fortsätta låtsas som om allt är i bästa ordning. För väljarna vaknar, läser i sin tidning att mediantid för att få ett jobb som invandrad är 7-8 år, och att det tar 11-17 år innan hela kullen är i arbete, de ser bostads- och skolproblem, och att då höra att "det finns inget att diskutera" gör att man upplever att de styrande inte har kontakt med verkligheten. Därför är det konstiga inte att SD ökade. Det konstiga är att SD inte har fått ännu fler röster.

Lösningen är som tidigare meddelats låglönejobb, inga sociala förmåner, kåkstäder med mera nyliberalt mässande.
Att det kan bli lite jobbigt att ta diskussionen så här i efterhand kan man förstå, och att folk inte nöjer sig med fortsatt globalisering och utbredd fattigdom:
Citat:
Debatten måste föras med försiktighet. Men vi bör välkomna den. Vi som vill se Sverige som ett öppet, invandringsvänligt och inte isolerat land, bör aldrig mer tillåta att "stängning av kranen" blir enda alternativet. Men innan vi skrotar tystnaden som metod och på riktigt börjar jobba för att göra Sverige till ett land som kan leva globaliseringen, är det bra att fråga en "osvensk" fråga: är det någon som känner sig, åtminstone en smula, ansvarig att det blev så här?

http://www.expressen.se/debatt/tystn...ar-vaxande-sd/
Citera
2015-03-06, 12:27
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NysvenskSyn
Det med SVT som återigen framställer etniskt färgade bråk som en strid ström av övergrepp som ensidigt riktas mot nysvenskar av pursvenskar får mig att tänka på den debattartikel som två (såklart nysvenska) folkpartister fick publicerad i DN för ett år sedan. I den påpekade man att ungdomar med utländsk bakgrund nog är betydligt mer fientligt inställda mot svennejävlar än ungdomar med renrasig arisk bakgrund är mot blattejävlar. Det utlöste förstås en kakafoni av vrede och oro från vänsterhåll, vilket jag nästan kan förstå, för artikelns inledande beskrivning av invandrarkidsens svenskfientlighet i klassrummet är som hämtad från Flashback.

Här är artikeln: http://mobil.dn.se/debatt/aven-rasis...aste-bekampas/

Jag är ju en obotlig optimist vad gäller kulturkampen och här hade jag faktiskt fel. När den här kom trodde jag nämligen att detta perspektivet snabbt skulle bli ett av de där konstaterandena som man måste inleda sina debattartiklar med, för att demonstrera att man befinner sig inom de allmänt accepterade ramarna. Typ att "nu tänker jag fördöma svenskars rasism och då måste jag först säga att jag är medveten om invandrarnas rasism också" skulle bli standard.

Men så har det inte blivit. Berättelsen om svenskar som de enda rasisterna är fortfarande allenarådande. Jag hade en bild av att mediekriget fungerade ungefär så att när man väl fått publicera en farlig sanning satte det en ny standard, skapade en ny normalitet, som man sedan inte skulle kunna backa tillbaka från. (min fetstil) Som att varje kryptonationalistiskt påpekande är som anden som aldrig kan sättas tillbaka i flaskan när den väl är ute och att målstolparna ständigt flyttas längre och längre högerut, steg för steg.

Jag gick förresten själv på en blatteskola i Malmö för ett par år sedan och jag tycker nog att välfärdsurholkarna överdriver lite i artikeln. Visst var de få ursvenskarna utsatta, absolut, men det där med att bli kallad svennehora varje dag är nog ett extremfall. I min klass var det visserligen allmänt accepterat att svenskar var snåla och blyga men att tio pers unisont skulle svara "svensk!" på frågan vad det värsta man kan vara är känns overkligt. En svensk kille i min parallellklass var väldigt populär och ansågs tuff, eftersom han fattade de sociala koderna och förstod att spela hård. Honom kallade ingen svenne.

Du skriver: "Jag hade en bild av att mediekriget fungerade ungefär så att när man väl fått publicera en farlig sanning satte det en ny standard, skapade en ny normalitet, som man sedan inte skulle kunna backa tillbaka från. "

Men det funkar ju aldrig så i något sammanhang. En (1) svala gör ingen sommar... dvs en (1) svala etablerar inte någon ny överenskommen standard för vilken årstid, som är den aktuella årstiden.
Senast redigerad av Meiji 2015-03-06 kl. 12:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in