Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Ett intressant inlägg i mediakriget kommer (som vanligt) från utlandet.
Den danska sosse-statsministern Helle Thorning-Schmidt höll ett väldigt retoriskt genomarbetat nyårstal där hon slog fast att i Danmark så jobbar alla & bidrar till samhället, även invandrare. Dom som inte har vanliga jobb kan hjälpa till med att röja på stränder eller reparera i parker & på lekplatser.
Även invandrare som bott i Danmark i många år skulle innefattas i denna nya kampanj av "nyttejob".
Jag har väntat på att Löfven skulle kommentera sin sossekollega i denna fråga, men har inte direkt hört så mycket.
Nu får Helle Thorning-Schmidt mothugg i dansk press & från egna ministerier. Enligt Arbetslivsministeriet (Beskæftigelsesministeriet) så är det så att
83% av de icke-västliga invandrarna eller deras barn, som är arbetslösa, överhuvudtaget inte är kapabla att arbeta eller studera, pga. "andra problem".
Vilket ju kan förklara arbetslöshetsstatistiken även i Sverige. Vore kul om denna debatt kunde sprida sig även till svensk media.
http://jyllands-posten.dk/politik/EC...gens-nyttejob/
Det där är det ingen som sysslar med arbetsmarknadsfrågor i praktiken som ifrågasätter. Arbetsförmedlingen hade för några år sedan något projekt där de som ansågs "stå långt ifrån arbetsmarknaden", såsom somalier, getherdar och en och annan svensk kommunist i grupp skulle besöka arbetsplatser för att träffa arbetsgivare. Meningen var att de genom att ställa frågor skulle kunna få en bild av vad som krävs för att erhålla och utföra ett arbete.
Jag tog personligen emot två sådana grupper och det var så pinsamt uppenbart att ingen(åtminstone ingen av de som öppnade käften) i grupperna hade förmåga eller intresse av att kunna utföra ens det enklaste arbete. Tjejen från AF tittade ner i golvet under hela mötet, hon vägrade möta min blick och blev knallröd i ansiktet när någon somalisk man i 50-årsåldern undrade om vi kunde sälja till grossistpriser till honom och hans familj. (Det här var på en livsmedelsindustri).
Tyvärr, säger jag även om jag är arbetsgivare, så kan vi idag välja och vraka bland arbetssökande när det gäller enklare arbeten. Vem fan anställer då en kille som knappt kan göra sig förstådd på svenska, och om han kan det så är det så kallad blattesvenska, han går runt med kepsen bak och fram, kalsongerna fullt synliga(det heter underkläder därför att de skall vara
under de andra plaggen) och har en attityd som gör att man får tvinga sig att inte nita honom per omgående?
Dessa killar har ingen chans att komma in på arbetsmarknaden, det är i egentligen för jävligt att vi sätter människor i den här situationen. Hans enda möjlighet att nå status är genom kriminalitet därför att ingen någonsin har ställt krav på honom och han fattar inte att folk inte vill ha honom på en arbetsplats ens om de fick betalt för det.
Invandrarkvinnor däremot gör ofta bra ifrån sig.
Nu när jag ventilerat mig i frågan inser jag att jag lätt kan anklagas för att ha fördomar. Sanningen är dock att jag haft att göra med hundratals invandrare genom åren, och mina åsikter bygger på erfarenhet. Tilläggas skall också göras att jag har invandrare anställda, även från arabländer och Afrika. Invandrare som lär sig språket, sederna och som vill arbeta är rätt så attraktiva. Dels är de ofta måna om att göra ett bra jobb, dels kan de ha lite udda infallsvinklar som kan ge positiva resultat. Och så fyller man ju blattekvoten och behöver inte stämplas som rasist.
Även om mitt språk är något bonnigt, så kan jag 100% säkert säga att jag inte bedömer människor som söker jobb utifrån deras härkomst. Det har vi inte råd med, vi försöker få de bästa oavsett hudfärg. Att det skulle var strukturell rasism som gör att invandrare har svårt att få arbete är sånt ljug att jag tror faktiskt ingen förutom journalister och politiker tror på det. Kan du språket, beter dig som folk och kan tänka dig att skita i att rulla ut bönemattan på arbetstid har du samma chanser som en svensk att få ett arbete.
Edit: Att en somalier kommit och sökt jobb har jag faktiskt aldrig varit med om