2015-01-13, 08:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Fredrik Malm (FP) konstaterar lite faktum. Jag tror ingen har någonting att invända mot det Malm säger. Intressant att notera är ändå att begreppet 'åsiktskorridor' används på det sätt som återspeglar den svenska debatten. Det är ingen tvekan om att Charlie Hebdo inte skulle ha överlevt 5 minuter i det svenska debattklimatet.

http://www.expressen.se/debatt/svens...charlie-hebdo/

Oväntat bra uttryckt. Och verkligen konstigt. Jag har alltid rankat Fredrik Malm bland landets mest obehagliga människor. Kan någon ha kapat hans identitet?

__

Fegisarna SVT Rapport just nu vågar inte visa förstasidan på Charlie Hebdo i bild, den som nu trycks i miljonupplaga. Istället beskriver man i ord hur framsidan ser ut medan en bilden i rutan visar den svart-vita textskylten (je suis Charrlie). Fy fan vad ynkligt SVT.
Citera
2015-01-13, 08:45
Medlem
Så slöjförbudens Turkiet har i alla dessa år varit en manifestation av västlig makt och muslimsk impotens?

Är väl för övrigt Ayaan Hirsi Ali som har uttalat sig om kristendomens tänkbara roll för integration? Intresserant och kontroversiell kvinna som med största säkerhet INTE fått utrymme i svensk debatt.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2015-01-13 kl. 08:56.
Citera
2015-01-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Oväntat bra uttryckt. Och verkligen konstigt. Jag har alltid rankat Fredrik Malm bland landets mest obehagliga människor. Kan någon ha kapat hans identitet?

__

Fegisarna SVT Rapport just nu vågar inte visa förstasidan på Charlie Hebdo i bild, den som nu trycks i miljonupplaga. Istället beskriver man i ord hur framsidan ser ut medan en bilden i rutan visar den svart-vita textskylten (je suis Charrlie). Fy fan vad ynkligt SVT.

Jag börjar få lite vibbar av att en del kappvändare börjar känna lite varthän det blåser. Plötsligt börjar saker som diskuterats på flashback och liknande i evigheter dyka upp i krönikor i tidningarna. Något är på väg att hända! Först får SD 13%, sen "öppna era hjärtan", sen gör alliansen självmål med DÖ och kort därefter så sker dådet mot Charlie Hebdo. Plus alla "småsaker" som poppar upp trots medias försök att mörka. Östersundsflyktingarna och bilbränder t ex. Jag tror "rörelsen" börjat få fart och såna som Malm vill hinna positionera sig.

Håller med om att SVT är fega, men är inte precis förvånad.
Citera
2015-01-13, 08:51
Medlem
trailblasers avatar
Citat:

__

Det är ingen som har kapat hans identitet. Han är bara hal som en jävla ål.
Kritik mot vänstern är lätt som en plätt, och med tanke på läget vi har just nu så var det bara en tidsfråga innan en sådan här insändare skulle komma. Det roliga är att det lika gärna skulle kunna vara skrivet av en Sverigedemokrat. Det skulle herr Malm aldrig erkänna. Han skulle heller aldrig erkänna att det här är en text som går hem hos Sverigedemokrater, och att det var det stora målet med hela texten.

Folkpartiet är så jävla farliga. Nu tar de tillfället i akt att ta några billiga poäng (språktest, någon?), för det är ju som sagt upplagt. Men skulle Charlie ha stöttats och hyllats i det blå lägret då? Inte en jävla chans - de skulle med största sannolikhet beskylla publikationen som islamofobisk de med...
Citera
2015-01-13, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Kitimbwa Sabuni senaste alster:

”Frågan 'varför' saknas i terrordiskussionen”

http://www.svt.se/opinion/fragan-var...ordiskussionen

Jaha, nu kommer jag vara på dåligt humör. Varför läste jag den här skiten?

Frågan 'varför' verkar för övrigt vara ungefär, varför pratar vi inte om att det finns så mycket islamofobi och att det är därför vi har terrorister, detta och västvärldens övergrepp samt era hemska teckningar.
Jag tycker många skriver under på Kitumbis världsbild tyvärr. Konstigt att han inte lägger märke till det.

En sak har han rätt i i alla fall:

Typ så. "Moderata muslimer"måste faktiskt acceptera detta. Om ni inte gör det är ni inte moderata muslimer och ni förstår inte oss och respekterar oss inte heller. Det är inte svårt att se at Sabuni har en syn på demokrati och yttrandefrihet som skiljer sig mycket från vår. Svårigheterna att försvara västvärldens värderingar i det nya mångkulturella samhället blir uppenbara.
Detta nedan måste väl vara nästan det mest osmakliga, även om det finns mycket att välja på:

Att vi sörjer och hyllar ett antal människor som vågade något, stod upp för den och inte lät sig skrämmas av våld och hat är (nästan) lika dumt som att hylla massmördare?

När ska vi sluta gödsla den här idioten med pengar. Kan inte han själv finansiera sina jävla projekt och organisationer som bara finns i det syftet att kunna bjuda in varandra till seminarier där de hatar oss andra med "vita kroppar"?

Om någon lyckas med att sprida en taskig syn av muslimer över vårt land så är det Kitimbwa Sabuni. Inte för jag tror att det är ett problem för honom då hans livsluft är konfrontation, hat och konflikt.

Som jag ser det är moderata muslimer grogrunden för fundamentalisterna. Utan bredd ingen topp brukar man säga i idrotten värld, samma förhållande gäller inom islam.

Varken muhamed eller allah är moderata förebilder. Moderata muslimer vill ha respekt för en lära som grundar sig på en icke bevisbar saga, de vill ha rätten att indoktrinera sina barn till islam.
De vill ha rätten att slippa kritik för en livsåskådning där våld är ett starkt inslag. Jihad är centralt inom islam.
Citera
2015-01-13, 09:19
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Kitimbwa Sabuni senaste alster:

”Frågan 'varför' saknas i terrordiskussionen”

http://www.svt.se/opinion/fragan-var...ordiskussionen

Jaha, nu kommer jag vara på dåligt humör. Varför läste jag den här skiten?

Frågan 'varför' verkar för övrigt vara ungefär, varför pratar vi inte om att det finns så mycket islamofobi och att det är därför vi har terrorister, detta och västvärldens övergrepp samt era hemska teckningar.
Jag tycker många skriver under på Kitumbis världsbild tyvärr. Konstigt att han inte lägger märke till det.

En sak har han rätt i i alla fall:

Typ så. Moderata muslimer måste faktiskt acceptera detta. Om de inte gör det är de inte moderata muslimer och de försöker inte förstå oss och respekterar oss inte heller. Det är inte svårt att se at Sabuni har en syn på demokrati och yttrandefrihet som skiljer sig mycket från vår. Svårigheterna att försvara västvärldens värderingar i det nya mångkulturella samhället blir uppenbara.
Detta nedan måste väl vara nästan det mest osmakliga, även om det finns mycket att välja på:

Att vi sörjer och hyllar ett antal människor som vågade något, stod upp för det och inte lät sig skrämmas av våld och hat är (nästan) lika dumt som att hylla massmördare?

När ska vi sluta gödsla den här idioten med pengar. Kan inte han själv finansiera sina jävla projekt och organisationer som bara finns i det syftet att kunna bjuda in varandra till seminarier där de hatar oss andra med "vita kroppar"?

Om någon lyckas med att sprida en taskig syn av muslimer över vårt land så är det Kitimbwa Sabuni. Inte för jag tror att det är ett problem för honom då hans livsluft är konfrontation, hat och konflikt.

Han är svart, islamist och titulerar sig afrosvensk. Att media släpper fram sådana här kravmaskiner, där kraven väsentligen går ut på att delar av Sverige skall ersättas med muslimsk, svenskfri kultur, är oförståeligt. Förstår de inte vilket hat de skapar? Att de leker med elden?

Redan att bidra till användningen av ett så groteskt uttryck som afrosvensk är en vansinnig idé. Finns det afrotjecker, afroryssar, afrokineser, o.s.v.? Nej! Endast Sverige svenska negrer har.
Citera
2015-01-13, 09:24
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Det är ingen som har kapat hans identitet. Han är bara hal som en jävla ål.
Kritik mot vänstern är lätt som en plätt, och med tanke på läget vi har just nu så var det bara en tidsfråga innan en sådan här insändare skulle komma. Det roliga är att det lika gärna skulle kunna vara skrivet av en Sverigedemokrat. Det skulle herr Malm aldrig erkänna. Han skulle heller aldrig erkänna att det här är en text som går hem hos Sverigedemokrater, och att det var det stora målet med hela texten.

Folkpartiet är så jävla farliga. Nu tar de tillfället i akt att ta några billiga poäng (språktest, någon?), för det är ju som sagt upplagt. Men skulle Charlie ha stöttats och hyllats i det blå lägret då? Inte en jävla chans - de skulle med största sannolikhet beskylla publikationen som islamofobisk de med...

Fredrik Malm har tröttnat på att kryssa i motvinden. Det har varit en fartfylld resa men speed made good har inte varit mycket att hurra för. Så nu rundar han något mentalt märke, hissar spinnakern och glider iväg i medvinden.

Men internet glömmer inte. We know you.
Citera
2015-01-13, 09:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ett intressant inlägg i mediakriget kommer (som vanligt) från utlandet.

Den danska sosse-statsministern Helle Thorning-Schmidt höll ett väldigt retoriskt genomarbetat nyårstal där hon slog fast att i Danmark så jobbar alla & bidrar till samhället, även invandrare. Dom som inte har vanliga jobb kan hjälpa till med att röja på stränder eller reparera i parker & på lekplatser.
Även invandrare som bott i Danmark i många år skulle innefattas i denna nya kampanj av "nyttejob".

Jag har väntat på att Löfven skulle kommentera sin sossekollega i denna fråga, men har inte direkt hört så mycket.

Nu får Helle Thorning-Schmidt mothugg i dansk press & från egna ministerier. Enligt Arbetslivsministeriet (Beskæftigelsesministeriet) så är det så att 83% av de icke-västliga invandrarna eller deras barn, som är arbetslösa, överhuvudtaget inte är kapabla att arbeta eller studera, pga. "andra problem".

Vilket ju kan förklara arbetslöshetsstatistiken även i Sverige. Vore kul om denna debatt kunde sprida sig även till svensk media.

http://jyllands-posten.dk/politik/EC...gens-nyttejob/

Det där är det ingen som sysslar med arbetsmarknadsfrågor i praktiken som ifrågasätter. Arbetsförmedlingen hade för några år sedan något projekt där de som ansågs "stå långt ifrån arbetsmarknaden", såsom somalier, getherdar och en och annan svensk kommunist i grupp skulle besöka arbetsplatser för att träffa arbetsgivare. Meningen var att de genom att ställa frågor skulle kunna få en bild av vad som krävs för att erhålla och utföra ett arbete.

Jag tog personligen emot två sådana grupper och det var så pinsamt uppenbart att ingen(åtminstone ingen av de som öppnade käften) i grupperna hade förmåga eller intresse av att kunna utföra ens det enklaste arbete. Tjejen från AF tittade ner i golvet under hela mötet, hon vägrade möta min blick och blev knallröd i ansiktet när någon somalisk man i 50-årsåldern undrade om vi kunde sälja till grossistpriser till honom och hans familj. (Det här var på en livsmedelsindustri).

Tyvärr, säger jag även om jag är arbetsgivare, så kan vi idag välja och vraka bland arbetssökande när det gäller enklare arbeten. Vem fan anställer då en kille som knappt kan göra sig förstådd på svenska, och om han kan det så är det så kallad blattesvenska, han går runt med kepsen bak och fram, kalsongerna fullt synliga(det heter underkläder därför att de skall vara under de andra plaggen) och har en attityd som gör att man får tvinga sig att inte nita honom per omgående?

Dessa killar har ingen chans att komma in på arbetsmarknaden, det är i egentligen för jävligt att vi sätter människor i den här situationen. Hans enda möjlighet att nå status är genom kriminalitet därför att ingen någonsin har ställt krav på honom och han fattar inte att folk inte vill ha honom på en arbetsplats ens om de fick betalt för det.
Invandrarkvinnor däremot gör ofta bra ifrån sig.

Nu när jag ventilerat mig i frågan inser jag att jag lätt kan anklagas för att ha fördomar. Sanningen är dock att jag haft att göra med hundratals invandrare genom åren, och mina åsikter bygger på erfarenhet. Tilläggas skall också göras att jag har invandrare anställda, även från arabländer och Afrika. Invandrare som lär sig språket, sederna och som vill arbeta är rätt så attraktiva. Dels är de ofta måna om att göra ett bra jobb, dels kan de ha lite udda infallsvinklar som kan ge positiva resultat. Och så fyller man ju blattekvoten och behöver inte stämplas som rasist.

Även om mitt språk är något bonnigt, så kan jag 100% säkert säga att jag inte bedömer människor som söker jobb utifrån deras härkomst. Det har vi inte råd med, vi försöker få de bästa oavsett hudfärg. Att det skulle var strukturell rasism som gör att invandrare har svårt att få arbete är sånt ljug att jag tror faktiskt ingen förutom journalister och politiker tror på det. Kan du språket, beter dig som folk och kan tänka dig att skita i att rulla ut bönemattan på arbetstid har du samma chanser som en svensk att få ett arbete.

Edit: Att en somalier kommit och sökt jobb har jag faktiskt aldrig varit med om
Senast redigerad av Djupfrys 2015-01-13 kl. 09:48.
Citera
2015-01-13, 11:25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Att vara sekulär muslim är att försöka vara en skvader. Att samtidigt vara sekulär=icke troende och muslim= islamtroende är två motsatser.

Nu är det så att jag faktiskt sett en skvader i Gärstrike-skogarna en gång. Eller i alla fall nästan. Jag såg en hare, och när jag cyklat bara 75-100 meter till så flög det upp en tjäder. Mer skvader än så blir det knappast i verkliga livet!

Sekulära muslimer då, finns det? Nejae... Men på sätt och vis. Man kan t.ex. leva på islamskt vis men ändå vara i avsaknad av gudstro. Islam är ju mycket mer än en religion. Men man är väl då egentligen inte muslim på riktigt.
Citera
2015-01-13, 11:26
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Harry Amster synar yttrandefrihetsbluffen, http://www.svd.se/kultur/svensk-rapp...an_4246737.svd

Någon som läst, sett eller hört mer på detta tema? Det känns alltmer som om diskussionen om antisemitism, nivån på den, är en indikator islamiseringens vidd och djup. Desto tystare, desto mer islam.
Ett lätt ryck i kopplet för att påminna och förmana om vilken folkgrupp som alltid skall rangordnas högst.

Journalister och muslimer kan få smågruffa över vem som skall få trumfa den andre i hierarkin, men glöm aldrig vem som dominerar båda.
Citera
2015-01-13, 11:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Fega? Pyttsan! Det handlar om var man har sina sympatier. Och SR/Svt's sympatier är bland islamisterna, som riskerar att drabbas av en kollosalvåg av högerextremism och dödsrasism.
80% av SR/Svt röstar vp(k) eller mp (50%) eller möjligen S. Tror du mp hade en islamist som gruppledare i riksdagen av misstag? Givetvis inte.
Citera
2015-01-13, 11:33
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Mer galenskap på ETC i debattartikel av Jakob Andersson (vem?) som presenterar sig så här:

Citat:
Tidigare jobbat på antivåldsprojektet Akta Huvudet och Fryshuset. Arbetar numera som politisk sekreterare på Rädda Barnen. Skriver här som privatperson.

(Min fetning)

Jo, tack.

Artikeln driver denna tes:

Citat:
Under Almedalsveckan 2012, bara månader innan han gick bort, höll Anders [Carlgren] ett seminarium där han diskuterade likheterna mellan bombmannen på Bryggargatan och Anders Behring Breivik. Han pratade om isolerade män utan fadersgestalt. Jag tror Anders såg mycket i dessa män som han sett hos så många andra. Desperationen är fanatismens moder.

(Min fetning)

Det här är, precis som taxikörande hjärnkirurger, en myt hos vänstern. Man är i behov av den här myten, eftersom den egna politiken inte har något annat att erbjuda än ytterligare en socialförsäkring eller höjning av a-kassan. Det måste vara så här.

Men de är det inte. Jag nöjer mig med ett enkelt exempel: Islamismen frodas på universitet i Mellanöstern. Och i Sverige.

(Dessutom så sa Marx att [...] opium för folket, o.s.v., ytterligare ett skäl till vänsterns angelägenhet inför denna förklaringsmodell)

Tillägg: Länk http://www.etc.se/debatt/desperation...atismens-moder
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2015-01-13 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in