2015-01-13, 07:20
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ett gäng flummiga afrikaner har lyckats få in en debattartikel i DN. De har en rad förslag på hur de ska tillskansa sig skattepengar till besynnerliga projekt. Det går säkert bra, sannolikt blir de överösta med pengar.

"Sverige är dåligt på att tillvarata invandrares kompetens. Man behöver bara åka taxi eller prata med städare för att inse vilken begåvningsreserv vi har." (Min egen erfarenhet efter att ha dividerat med taxichaffisar och städare är oftast det rakt motsatta).

http://www.dn.se/debatt/invandrade-e...yttjad-resurs/

'Taxiargumentet' för andra gången på ett dygn. Där ser man...
Citera
2015-01-13, 07:26
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Just nu i P1:

En professor i islamsk teologi vid Uppsala Universitet, med arabiskt namn, argumenterar för att jihadister skall mötas med teologiska argument. Han säger rakt ut att det finns "krigiska" eller liknande (kommer inte ihåg exakt formulering) formuleringar i koranen. Intervjuaren ber om exempel. Här skrivs P1-historia, tro mig.

Vem tar man dit för att gå i polemik med professorn? Rashid Musa.

Mycket konstigt upplägg. Å ena sidan erkänner P1, via professorn, att det är formuleringar i koranen som ligger bakom jihadismen. Å andra sidan bjuder man dit en islamist för att argumenter emot. Och naturligtvis hålls lyssnarna okunniga om Rashid Musas verkliga bakgrund och åsikter.

Inslaget började ca 07:20.

Tillägg: Det spårade ur på slutet. Islamofobi, o.s.v. Men det måste ändå vara en milstolpe att en P1-journalist efterfrågar ett konkret exempel på koranformulering som jihadister lever efter.
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2015-01-13 kl. 07:31.
Citera
2015-01-13, 07:38
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ett gäng flummiga afrikaner har lyckats få in en debattartikel i DN. De har en rad förslag på hur de ska tillskansa sig skattepengar till besynnerliga projekt. Det går säkert bra, sannolikt blir de överösta med pengar.

"Sverige är dåligt på att tillvarata invandrares kompetens. Man behöver bara åka taxi eller prata med städare för att inse vilken begåvningsreserv vi har." (Min egen erfarenhet efter att ha dividerat med taxichaffisar och städare är oftast det rakt motsatta).

http://www.dn.se/debatt/invandrade-e...yttjad-resurs/

Jag åkte taxi häromdan från Globen. Den chauffören har troligen svårt att hitta i sin egen byxficka utan GPS.

Annars kan debattartikeln vara värd att läsa. Men bara för att den inteö har afrikamästaren i kränkthet, Sabuni, med bland undertecknarna.
Senast redigerad av Mikojan 2015-01-13 kl. 07:45.
Citera
2015-01-13, 07:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Just nu i P1:

En professor i islamsk teologi vid Uppsala Universitet, med arabiskt namn, argumenterar för att jihadister skall mötas med teologiska argument. Han säger rakt ut att det finns "krigiska" eller liknande (kommer inte ihåg exakt formulering) formuleringar i koranen. Intervjuaren ber om exempel. Här skrivs P1-historia, tro mig.

Vem tar man dit för att gå i polemik med professorn? Rashid Musa.

Mycket konstigt upplägg. Å ena sidan erkänner P1, via professorn, att det är formuleringar i koranen som ligger bakom jihadismen. Å andra sidan bjuder man dit en islamist för att argumenter emot. Och naturligtvis hålls lyssnarna okunniga om Rashid Musas verkliga bakgrund och åsikter.

Inslaget började ca 07:20.

Tillägg: Det spårade ur på slutet. Islamofobi, o.s.v. Men det måste ändå vara en milstolpe att en P1-journalist efterfrågar ett konkret exempel på koranformulering som jihadister lever efter.
Nå, teologen kan mycket väl ha en poäng, att om någon vill döda av teologiska skäl, så kan det vara bra att försöka övertyga honom att låta bli just med hjälp av teologi.
Citera
2015-01-13, 07:44
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå, teologen kan mycket väl ha en poäng, att om någon vill döda av teologiska skäl, så kan det vara bra att försöka övertyga honom att låta bli just med hjälp av teologi.

Det argumenterar jag inte emot, tvärtom. Jag tror det är Niall Fergusons somaliska och till kristendomen konverterade fru, som sagt att det är helt meningslöst att bemöta somaliska troende muslimer med ett sekulärt/ateistiskt budskap. Istället anser hon att man borde missionera kristendomen.
Citera
2015-01-13, 07:45
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Jag läser det på samma vis som Andraandningen gör d.v.s att dessa idioter inte är riktigt övertygade om sanningen i sitt budskap. Om man har sanningen så har det ingen betydelse om någon ateist säger något dumt om Gud då ateisten bara skadar sig själv. Denna insikt verkar fattas hos dessa salafister.

Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Zizek är en röding av den gamla skolan och det måste man ha i åtanke när man läser honom. Jag tycker hans kritik av kapitalism och skenhelighet av modern vänsterliberalism är bra men hans lösning är alltid att gå tillbaka till gammal hederlig kommunism även om han inte vill ha Sovjet tillbaka.

När han säger att avsaknaden av en sekulär vänster ger upphov till fundamental islamism så pekar han på hur Iran utvecklades eller vad som händer i Egypten för tillfället. Jag tror också att man behöver bara ha en sekulär makt av vilket slag som helst för att motarbeta jihadisterna men eftersom Zizek är Zizek så vill han så klart ha en vänster i frontlinjen.

Jag tänker att det centrala i artikeln var förhållningen till hur begreppet 'Islamofobi' används och hur sekulära krafter, min tolkning 'Upplyst sekulär despoti', måste stödjas för att motverka islam. Att författaren inte riktigt kan sätta fingret på skillnaden mellan buddhistiska och islamistiska vägar till
nirvana resp. paradis upplever jag som underordnat det föregående.
Citera
2015-01-13, 07:51
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Fredrik Malm (FP) konstaterar lite faktum. Jag tror ingen har någonting att invända mot det Malm säger. Intressant att notera är ändå att begreppet 'åsiktskorridor' används på det sätt som återspeglar den svenska debatten. Det är ingen tvekan om att Charlie Hebdo inte skulle ha överlevt 5 minuter i det svenska debattklimatet.

http://www.expressen.se/debatt/svens...charlie-hebdo/
Den artikeln skulle lika garna kunna ha publicerats pa Avpixlat. Det ror pa sig, sa smatt.

Det sorgliga i sammanhanget ar att for bara nagra manader sedan skulle Malm, som en av stridshingstens alliansminions, med entusiasm sjalv strimlat alla som skrivit samma artikel.

Ett enkelt lackmustest for vem som faktiskt ar for yttrandefrihet ar att fraga om de vill avskaffa BrB 16:8 (sk lagen om hets mot folkgrupp) eller atminstone rulla tillbaka den till fore 1996 nar praxis helt plotsligt andrades och den paragrafen borjade anvandas som en gummiparagraf for att ge sig pa folk som inte gillar mangkultur och massinvandring. Att tanken ens kan tankas att polisanmala en talman som skrivit en sarkastisk kommentar om Islam som fredens religion visar hur langt denna asiktslag nu kommit pa vad som kallas "the slippery slope". Det ar dags att rulla tillbaka den trenden och lata aven "otrevliga" asikter tolereras och bemotas i debatt och inte med polis. Undrar om det inte borjar bli dags att atminstone Avpixlat och liknande borjar introducera den tanken i debatten.
Citera
2015-01-13, 07:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Fredrik Malm (FP) konstaterar lite faktum. Jag tror ingen har någonting att invända mot det Malm säger. Intressant att notera är ändå att begreppet 'åsiktskorridor' används på det sätt som återspeglar den svenska debatten. Det är ingen tvekan om att Charlie Hebdo inte skulle ha överlevt 5 minuter i det svenska debattklimatet.

http://www.expressen.se/debatt/svens...charlie-hebdo/

Behagligt, trots allt, att hyckleriet belyses. Lernfelts text från härrom dagen var, imho, spot on. SvD borde väl rimligen plocka upp den här bollen snart?

Jag menar, DN lär ju göra det strax efter att 'Rapport' har ett inslag om snöbollskrig i helvetet...
Citera
2015-01-13, 07:56
Medlem
JackBlacks avatar
Hittade denna friska fläkt i debatten:
http://www.gd.se/opinion/insandare/i...-integrationen
Citera
2015-01-13, 08:01
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Hittade denna friska fläkt i debatten:
http://www.gd.se/opinion/insandare/i...-integrationen

Citat:
Integrationen har haft en negativ trend sedan 1970-talets början vilket skapat växande offentliga nettokostnader sedan 1990-talets början. Sverige är idag sämst på integration av alla OECD-länder. Samtidigt visar integrationsindexet MIPEX att Sverige är bäst på att införa integrationsåtgärder. Att vi ansträngt oss mest men har sämst resultat och har haft en lång negativ utveckling visar att det krävs tuffa åtgärder för att lösa utmaningen.

Kanada och Australien som lyckats kombinera en hög invandring med en god integration har löst detta genom att ställa språk- och kunskapskrav på invandrare.

Fantastiskt. Välformulerad och saklig.

Det enda jag undrar över är hur författaren slank igenom filtret med sitt efternamn och sin etnicitet...
Citera
2015-01-13, 08:14
Moderator
manamanahs avatar
Kitimbwa Sabuni senaste alster:

”Frågan 'varför' saknas i terrordiskussionen”

http://www.svt.se/opinion/fragan-var...ordiskussionen

Jaha, nu kommer jag vara på dåligt humör. Varför läste jag den här skiten?

Frågan 'varför' verkar för övrigt vara ungefär, varför pratar vi inte om att det finns så mycket islamofobi och att det är därför vi har terrorister, detta och västvärldens övergrepp samt era hemska teckningar.
Jag tycker många skriver under på Kitumbis världsbild tyvärr. Konstigt att han inte lägger märke till det.

En sak har han rätt i i alla fall:

Citat:
Graden av anammande prövas idag med förnedrande manifestationer som avslöjar västlig makt och muslimsk impotens som till exempel slöjförbud i skolor eller att en satirtidning kontinuerligt publicerar rasistiska bilder som trampar på muslimers heligaste symboler.

Bara när muslimer likt vita kristna lärt sig rycka på axlarna åt detta kan de räknas som civiliserade.

Typ så. Moderata muslimer måste faktiskt acceptera detta. Om de inte gör det är de inte moderata muslimer och de försöker inte förstå oss och respekterar oss inte heller. Det är inte svårt att se at Sabuni har en syn på demokrati och yttrandefrihet som skiljer sig mycket från vår. Svårigheterna att försvara västvärldens värderingar i det nya mångkulturella samhället blir uppenbara.
Detta nedan måste väl vara nästan det mest osmakliga, även om det finns mycket att välja på:

Citat:
Glorifiering av antimuslimska ideologer är faktiskt nästan lika dumt som glorifiering av terrorister och våra media borde inte uppmuntra till detta

Att vi sörjer och hyllar ett antal människor som vågade något, stod upp för det och inte lät sig skrämmas av våld och hat är (nästan) lika dumt som att hylla massmördare?

När ska vi sluta gödsla den här idioten med pengar. Kan inte han själv finansiera sina jävla projekt och organisationer som bara finns i det syftet att kunna bjuda in varandra till seminarier där de hatar oss andra med "vita kroppar"?

Om någon lyckas med att sprida en taskig syn av muslimer över vårt land så är det Kitimbwa Sabuni. Inte för jag tror att det är ett problem för honom då hans livsluft är konfrontation, hat och konflikt.
Senast redigerad av manamanah 2015-01-13 kl. 09:00.
Citera
2015-01-13, 08:19
Medlem
longbow4ys avatar
Vi har fått en religiös vänster och "sekulära muslimer" som kallar all religionskritik för islamafobi.

Beklämmande att religionskritik inte längre får göras i skydd av islamafobiargumentet.

Vänstern kanske skulle läsa sin egna husgud Marx? Och ta sig en funderare på religionens roll inom vänstern. Hur kan vänstern bejaka religion?
Citat:
Karl Marx menade att "det inte är Gud som skapat människan utan tvärtom att det är människan som har skapat Gud. Människan har hittat på tanken om Gud för att kunna uthärda det hårda och ofta sorgliga livet på jorden och samtidigt orka stå ut med tanken på att allt är meningslöst.

Marx skrev att religionen fungerar som ett opium för folket. Det hindrar människan från att koncentrera sig på livet här och nu.
http://www.so-rummet.se/kategorier/r...ligionskritik#

Att vara sekulär muslim är att försöka vara en skvader. Att samtidigt vara sekulär=icke troende och muslim= islamtroende är två motsatser.

Freuds religionskritik från samma länk är mycket träffande för att beskriva Islam:
Citat:
Freud menade att religion var en form av kollektiv neuros (psykos/hysteri) där Gud intog det s.k. överjagets plats. Man föreställer sig »överkontrollanten« i form av ett högre väsen. Inför detta överjag kryper människan och bekänner sin uselhet. Jaget hukar under det himmelska överjaget och försöker blidka det med böner eller offer. Religion är därför en form av kollektiv omognad eftersom det hjälper människan att dela och bearbeta sin ångest i grupp för att slippa bära och hantera sin ångest själv.

Freud ansåg också att gudstro är en form av regression, d.v.s. ett sätt att försätta sig tillbaka till barnastadiet, då fadern var en allsmäktig auktoritet och barnet - på gott och ont - var utlämnat åt hans makt och den trygghet den också innebar. Freud hävdade bestämt att all religion är regression, d.v.s. en omedveten strävan att glida tillbaka till ett tidigare livsstadium. Gud är en slags ersättningspappa.

Och då kommer jag till pudelns kärna.

För att kunna vända mediernas tokhållning i mångkulturfrågan är kanske Charlie Hebdo händelserna en möjlighet för att äntligen återigen kunna kritisera religioner. Alla religioner. Utan att bli stämplade som islamafober. Precis som tidigare vänster gjorde. De styrde bort från religionen.
Det är mycket viktigt att ifrågasätta vilka konsekvenser ett religiöst styrt samhälle får. Speciellt för en vänster som är värd namnet vänster.

Islams mål: att låta deras gud styra samhället.
http://www1.umn.edu/humanrts/instree...claration.html

Det borde gå att kritisera. Också från vänstern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in