Drevet mot
Marcus Birro fortsätter.
https://www.facebook.com/marcus.birr...33252806719400
Citat:
Efter att ha vunnit priser åt och dragit läsare till Expressen åkte jag ut med skallen före för snart ett år sedan. Efter det fick gamarna upp ett byte vid en beryktad lunch och skickade papparazzi och praktikanter för att sedan i krigsrubriker slå upp att jag åt en “hemlig” lunch med folkvalda.
Fortfarande är mitt brott inte utrett… Men straffad blev jag. Så in i bänken straffad….
Citat:
Det är ett krig detta. Det är ett vämjeligt krig där den nya båten inte ros av staten och kapitalet utan av politiken och media. För den som vill ändra på det finns inget annat yrke än motståndsmannen och jag hade kanske inte förväntat mig att bli applåderad av före detta kollegor och vänner men att som i somras jaga cheferna för GP för att jag fick skriva EN ledare (som slog alla möjliga läsarrekord för övrigt) och kräva av dessa chefer att jag minsann aldrig skulle få skriva där mer än just denna gång (vilket de för övrigt lyckades med) är verkligen motbjudande.
Citat:
Men så får jag det. Folkbladet och Widar Andersson erbjuder mig plats i spalterna och jag gläds åt det. Ekonomiskt är det en väldigt liten deal men det känns bra att bli sedd på som en människa, som en hantverkare, som den skriftställare jag är.
Men så får media upp en vittring från en usel kommunistsida som skriver en fullständigt urusel, elak och lögnaktig text om en tidning som köpt en (och bara en enda) dessutom sedan tidigare publicerad text av mig och så är drevet igång igen.
Folkbladet blir nerringt av hyenor som kräver tidningen på svar. Undermeningen är ju busenkel att se.
Ge Birro sparken för helvete.
Birro är en skribent som hade varit dyrkad, om han haft ett vänsterperspektiv. Han skriver med målande drag och ofta känslofyllt, jagcentrerat och inte utan offerkofta. Med perspektiv ur ett kristet högerperspektiv gör det honom till en perfekt måltavla för medieetablissemanget.
Att skriva för kristna tidningar som Dagen är väl okej, alla vet att kristna är stolliga men dom får ha sina tidningar så länge dom inte avviker för mycket från värdegrunden. Men Gud nåde(!) den som gör som Birro och skriver om islam, Gud, kristna i Mellanöstern, familj och så vidare ur ett annat perspektiv.
Det fulaste man kan göra är att stjäla sin motståndares problemformuleringsperspektiv. Det är det som SD gjort mot den samlade vänstern - helt plötsligt finns det två perspektiv som båda går ut på att samhället är på väg mot förfall, men som konkurrerar med varandra. Politiskt sett är det svårt att stänga ute sina motståndare, det är till syvende och sist väljarna som ser till vilka som får ta plats.
Men gäller det journalister eller skribenter är det mycket enklare, eliten är mer homogen och samlad, dissidenter får från början lära sig veta hut, folk får skrivförbud i vissa frågor. Birro har lunchat med bannlysta politiker och deltagit i suspekta podcasts - han ska helt enkelt
aldrig få komma tillbaka in i värmen igen.