Citat:
Vad är dina tankar kring etnogenes? Hur uppstår ett folk? Hur ska man skapa ett folk i Sverige, när 16% är utlandsfödda, och där barn bland utlandsfödda ökar än de med två svenska föräldrar? Hur ser du på att svensken, enligt kulturkartan är ett av de minst nationalistiska folken i världen? Kommer svensken tvingas vakna ur sitt alla-är-svenskar tänk när nu Sverige definitivt är inte längre är homogent? Är 13% SD ett utslag för det? Kommer Sverige segregeras än mer efter etnisk härkomst eller kommer alla yngre 2:a och 3:e generationens invandrare ta över svenskens helt unika self-expression och secular-rational values, i.o.m. att dessa värden lärs ut i skolan? Man skulle kunna hävda att politiken i Sverige, där Sverige, sen senast 1968, setts som det bästa av alla länder, det mest inkluderande och både materiellt och moraliskt högstående landet och folket, i allra högsta grad påverkat civilsamhället till att acceptera den invandringspolitik som vi ser idag. Svenskens självbild har smält ihop med den politiskt förda internationalismen. Politiken kan med andra ord mycket väl påverka den annars, påstått omedvetna, naturliga utvecklingen hos ett folk.
För att illustrera hur jag menar att SD bör förhålla sig till allt det där med nationalism, etnicitet och blodsband som de uppenbarligen upplever som hotfullt och svårt, så ska jag ge ett svar som kan låta politikeraktigt undvikande, men egentligen flyttar fokus dit det hör hemma:
Det är inte min eller någons sak att "skapa" eller kategorisera det svenska folket som något annat än en fullvärdig nation bland fullvärdiga nationer. Det svenska folkets existens och folkrätt är okränkbar, det är något att förhålla sig till och respektera, inte problematisera och ifrågasätta. Precis som andra etniciteter in- och exkluderar svenskarna andra på sina egna villkor.
Allt annat är att kränka vår lika och absoluta folkrätt som innebär att vi har samma rätt till försteg här som vi tillerkänner andra folk i sina hävdvunna ursprungsområden. Var en som kräver att vi ska göra avkall på vår rätt, ska i samma andetag fordra detsamma av alla andra nationaliteter/folk/etniciteter.