Citat:
Vad de håller på med är trams, trams och återigen trams. Jag fattar inte hur någon kan betala dessa tramspellar för något sådant löjligt som att sitta och seriöst diskutera bakomliggande orsaker till att någon klär ut sig till indian. Och sedan på fullaste allvar hävda att det har med att majoritetssamhället gärna klär ut sig till minoriteter för en stund.
Seriöst, Se&Hör stimulerar intellektet mer än den samlade journalistkåren.
Seriöst, Se&Hör stimulerar intellektet mer än den samlade journalistkåren.
Mer plikter och mindre lull-lull, efterlyser Olof Hedengren i en artikel i Samtiden.
Citat:
När ska Sverige få tillbaka förmågan att se det väsentliga och kapa allt ”lull-lull”? Alliansregeringen var en stor syndare, men det kommer att bli etter värre med den sittande regeringen. Jag säger som Churchill i Underhuset 1940: “Låt oss ta oss samman inför våra plikter”.
Citat:
Det intressanta med politik är att man slipper allt personligt ansvar hur stora missar man än gör. Carl Bildt gjorde, tillsammans med en stor del av det övriga politiska etablissemanget, även en total felbedömning av den s.k. arabiska våren. Han såg inte igenom Mohamad Morsis och det Muslimska Brödraskapets lögner angående deras demokratiska sinnelag, inställning till kvinnors rätt mm.
Det blev helt fel men jag har inte sett någon diskussion om detta i efterhand, vilka lärdomar man kan dra av vad som hände etc. Det är också ett genomgående drag i politiken att aldrig erkänna ett misstag eller rannsaka sig i efterhand.
Nu har Margot Wallström ersatt Bildt vilket naturligtvis inte är lätt på det rent personliga planet. Visserligen har hon farit runt i EU-byråkratin under ett antal år men vad har hon egentligen gjort och uträttat under dessa år?
Det blev helt fel men jag har inte sett någon diskussion om detta i efterhand, vilka lärdomar man kan dra av vad som hände etc. Det är också ett genomgående drag i politiken att aldrig erkänna ett misstag eller rannsaka sig i efterhand.
Nu har Margot Wallström ersatt Bildt vilket naturligtvis inte är lätt på det rent personliga planet. Visserligen har hon farit runt i EU-byråkratin under ett antal år men vad har hon egentligen gjort och uträttat under dessa år?
Citat:
Man får en obehaglig känsla av att politiken koncentreras till allt annat än de konkreta och skriande behov som finns att bättre tillgodose; försvaret, infrastrukturen, skolan, invandringen samt kriminaliteten och de sociala spänningarna i dess spår.
När det däremot kommer till myriader av mer eller mindre obskyra organisationer som enligt uppgift arbetar med ”goda frågor”; mot rasism och kvinnoförakt, för allas lika värde, för mångkultur, genusfrågor, mot islamofobi, mot afrofobi och en del andra fobier – ja då öser de svenska politikerna, och deras närstående institutioner, ut pengar utan närmare överväganden och kontroller.
När det däremot kommer till myriader av mer eller mindre obskyra organisationer som enligt uppgift arbetar med ”goda frågor”; mot rasism och kvinnoförakt, för allas lika värde, för mångkultur, genusfrågor, mot islamofobi, mot afrofobi och en del andra fobier – ja då öser de svenska politikerna, och deras närstående institutioner, ut pengar utan närmare överväganden och kontroller.
Avslutningsvis undrar Olof Hedengren:
Citat:
Hur lågt skall detta land tillåtas sjunka? När skall vi få tillbaka förmågan att se det väsentliga och kapa allt ”lull-lull”? Alliansregeringen var en stor syndare – ty alla våra politiker delar DNA – men det kommer att bli etter värre med den sittande regeringen varför den förhoppningsvis inte blir långvarig. Jag säger som Winston Churchill i Underhuset 1940; ”Let us brace ourselves to our duties” (“låt oss ta oss samman inför våra plikter”).
http://www.samtiden.nu/7023/mer-plik...dre-lull-lull/
----
PS
Hedengren länkar till en mycket läsvärd artikel av Jan Sjunnesson om Margot Wallström:
Citat:
– Margot Wallström har en trevlighet som förblindar, säger journalisten Emily von Sydow om den nu återvändande toppolitikern (S). Och fortsätter:
– Hon vårdar sin yta omsorgsfullt och är en entusiastisk lobbyist för sig själv. ...
– Jag intervjuade över 100 personer, varav 30 journalister som skriver om EU och fann bara en enda person som var positiv till Margot Wallström, fortsätter von Sydow. En man från brittiska The Guardian (en vänstertidning, reds anm). ...
För att utvärdera Margot Wallströms comeback idag till svensk inrikespolitik, efter 16 år i Europa, måste man också förstå hennes position inom socialdemokratin. Hennes öppna gräl med Göran Persson på 1990-talet delade partiet. Hennes kritiker fanns runt statsministern och journalisten Emily von Sydow talade även med dem om henne.
– Mycket centralt placerade personer inom S berättade för mig att Wallström saknade förmåga att hantera det politiska hantverket, säger von Sydow.
– Hon vårdar sin yta omsorgsfullt och är en entusiastisk lobbyist för sig själv. ...
– Jag intervjuade över 100 personer, varav 30 journalister som skriver om EU och fann bara en enda person som var positiv till Margot Wallström, fortsätter von Sydow. En man från brittiska The Guardian (en vänstertidning, reds anm). ...
För att utvärdera Margot Wallströms comeback idag till svensk inrikespolitik, efter 16 år i Europa, måste man också förstå hennes position inom socialdemokratin. Hennes öppna gräl med Göran Persson på 1990-talet delade partiet. Hennes kritiker fanns runt statsministern och journalisten Emily von Sydow talade även med dem om henne.
– Mycket centralt placerade personer inom S berättade för mig att Wallström saknade förmåga att hantera det politiska hantverket, säger von Sydow.
http://www.samtiden.nu/2793/vardinna-dar-politiker-har/