Citat:
Ursprungligen postat av
SvenskOpposition
Jag hoppas att du har rätt, men jag kan inte tolka hennes undanglidande riktigt lika hoppfullt. I mina öron pratar hon mest om att "nu måste människor komma in i arbete", och när det gäller nyliberaler så kan man väl anta att nu är det LAS och de sociala skyddsnäten som ska rivas ned på allvar.
Har vi ett scenario efter mars, men en majoritetsregering för Alliansen köper jag ditt resonemang. I dagsläget dock, så tror jag att vi inte får se ett sådant scenario utan läget kommer att ge vid handen att vi kommer få se någon sorts samarbete åt någotdera håll.
Efter att ha justerat nyspråks-dekodern med dessa givna förutsättningar kan "komma i arbete" vara kod för "vi ska bara ta så många som vi kan sätta i arbete", plus eventuella kvotflyktingar men dom är så få så dom kan man räkna bort. Förutsättningarna tycks se ut finns två alternativ i mars:
1. M+S
2. Alliansen med stöd av SD.
Mig veterligen kommer varken M ensamt eller Alliansen att kunna ge sig på LAS för både S och SD är motvilliga att peta i arbetsrätten och värnar den "svenska modellen". Så summan av
<Alliansens kodspråk>+<Egen analys>+<Lite hopp om tillnyktring> kört genom nyspråksdekodern blir att det
absolut inte handlar om volymer (för det är ett rabiessmittat ord) men det kan mycket väl handla om ändrade förutsättningar i den heliga kon "Arbetslinjen" som i andra eller tredje led nedströms kommer att påverka volymerna av nöd.
Man får inte glömma alliansens paradgren är nyspråk för att kunna hävda deniability.