Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Däremot bör man ju ta lärdom av att kommunistsvinen förlorade den gången.
Det postmarxisterna håller på med nu är att hämnas för att man förlorade.
Vet inte om jag håller med där. Jag tror sambanden är annorlunda. Kom ihåg att även om de socialdemokratiska regeringarna var mycket snälla mot t.ex. Östtyskland, så var kommunisterna en direkt fiende enligt socialdemokraterna. Den enda politiker som egentligen rubbade den synen var Palme, se hans Moskavbesök. Men det har också visat sig i efterhand att Palmes förbindelser med NATO i allmänhet och USA i synnerhet, var tämligen långtgående, hemliga och lämnade inga tvivel om var den svenska regeringen stod om det skulle hetta till.
Jag tror snarare att socialdemokraterna blev infiltrerade eller reformerade (valet endast en ordlek) efter murens fall. V var inte så sexigt med en nyligen fallen ur och S sög upp radikalerna istället för V. På den tiden var ju också MP nytt och dessutom betydligt längre bort från vänsteridéer än idag.
Det passar dock bra i sammanhanget att posta detta från Dagens Arena. En ledare av - för mig okänd - Lisa Pelling:
http://www.dagensarena.se/opinion/va...europas-murar/
Här använder man murens fall för att propagera för ett förstörande av fästning Europa.
Citat:
Vad skulle det kosta att riva de synliga och osynliga murar som skiljer Europa från Nordafrika och Mellanöstern? Det är dags att börja räkna på det. En sak är säker: den mänskliga kostnaden för att ha murarna kvar är outhärdligt hög.
Artikeln avslutas med det stycket, som föregås av ekonomiska resonemang kring Tysklands återförening. T.ex. den här oerhört barnsliga formuleringen:
Citat:
Trots att Klaus Schroeder drar av skatter och sociala avgifter som östtyskarna betalat in till staten kommer han fram till att återföreningen kostat sammanlagt två tusen miljarder euro mellan 1990 och 2014. En hisnande summa, två tusen miljarder är ett tal med tolv nollor. Kostnaden var samtidigt inte större än att Tyskland hade råd med den.
Tolv nollor! Shit.
Jag är f.ö. lite förvånad över summan €2000 miljarder perioden 1990-2014. Det är 775 miljarder kr/år. Det är inte
så mycket i ett så pass stort och välmående land som Tyskland. Man har ju också definitivt fått något för pengarna. Till skillnad från det svenska utgiftsområde 8 (eller vad det nu var).
Men visst är det lite småroligt att Rapport pratar om
folkviljan som raserade muren och Dagens Arena försöker samtidigt motivera i praktiken fri invandring med murens fall 25 år tidigare. Snacka om
folkovilja.