Citat:
Ursprungligen postat av
Vågskålen
Hur menar du att man föraktar sina landsmän genom stå på de svagas sida?
Inget snack om naivitet och godhetsknarkande nu. Den definierande dogmen i kristendomen är att Jesus offrade sig för mänskligheten. Det är också vad kyrkan borde göra.
Vet inte om detta kommer som en nyhet för dig, men 2000 år av kristendom har inte bestått av en praktik där församlingsmedlemmarna villkorslöst solidariserar sig med allt och alla. Och att som ledarskribenten förespråkar -
kasta medlemmarna ur kyrkan ty de har fel och brister - är väldigt långt från Jesus. De finns förvirrade människor, kanske inte du, som verkar ha en uppfattning, oftast från en ateistisk utgångspunkt, att alla troende måste kasta sitt materiella liv, leva spartanskt och i allt självuppoffrande, vara pacifister, o.s.v. Det är absurt och utan koppling till historien.
Präster och andra uppsatta i kyrkan, skall inte mästra församlingsmedlemmarna pga deras uppfattning om socialt arbete i den lokala miljön, när kyrkan inte bedrivit just socialt arbete för de egna medlemmarna i någon relevant omfattning på flera decennier.
Och nej, jag är inte troende. Men jag vill ändå ha en kyrka. Därhar jag gift mig, döpt mina barn och där vill jag bli begravd. Jag vill inte komplettera den kyrkan med ett lokalt, permanent, importerat tiggarproletariat. Mina barn ska inte behöva kryssa sig fram mellan spillror till människor på ICA eller på parkeringen. Människor som inte har någon avsikt att bli en del av det här samhället öht.