2014-11-25, 17:48
Medlem
Hårbolls avatar
Tänk vad frispråkig man kan bli om man har rätt alibi... Identitetspolitiska frikort ftw!
Citat:
Ursprungligen postat av Hanif Bali
Detta är inte som det påstås en försumbar summa för statskassan. Kostnaden för försörjningsstödet kan inte räknas i kronor och ören i statskassan. Se Malmö eller Södertälje, Husby och Angered där mer än var 10:e medborgare lever på existensminimum. Det är försumbara summor i socialbidrag kan man tycka på en budget på 1600 miljarder. Men har man då räknat på priset i samhällskostnad och mänskligt utanförskap?

Är det en så närodlad uppfattning kommunerna anser att långvarigt försörjningsstöd som till 67% uppbärs av utrikes födda är en sådan marginell företeelse att den är försumbar?

Denna databefriade inställning till migration är skadlig – rimligtvis kan man vara emot försörjningskravet av många skäl – men att på sådan nonchalant sätt utgå ifrån sin magkänsla istället för data är skadligt. Men Johanna Jönsson intar en ställning som oavhängigt fakta säger detta:
http://hejahanif.se/2014/11/24/jonss...r-konfunderad/

Moderaternas utspel om skärpta försörjningskrav för anhöriginvandring är ganska intressant som studieobjekt, det visar vilka som tänker hålla fast vid den inslagna vägen i idet sista, och det visar vilka som avvaktande tittar på vad som händer med testballongen.
Citera
2014-11-25, 18:48
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det tycks ha kommit en ny propagandarapport från SOM-institutet:

https://twitter.com/HenrikOscarsson/...1760031600640n

Kolla på tabellen över vad folk är mest oroliga för. Om detta verkligen var folkets åsikter så skulle MP haft egen majoritet i riksdagen. Precis samma bias som i mätningarna över partistöd men uppblåst till en absurd nivå.
Buhu! Förändrad havsmiljö! Har säkerligen ingenting att göra med att just ? Demker har närsläktade trallgökar (politiskt, eller via blod) som sitter på "centrum för havsforskning" där nere i Muteborg. http://havsforsk.gu.se/svenska
Citera
2014-11-25, 21:56
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Det tycks ha kommit en ny propagandarapport från SOM-institutet:

https://twitter.com/HenrikOscarsson

Kolla på tabellen över vad folk är mest oroliga för. Om detta verkligen var folkets åsikter så skulle MP haft egen majoritet i riksdagen. Precis samma bias som i mätningarna över partistöd men uppblåst till en absurd nivå.
SOM-institutet använder sig så vitt jag kan förstå av konventionell insamlingsmetodik och den är som bekant osäker vid känsliga frågor. Folk tenderar att svara politiskt korrekt när de blir uppsökta. När de får svara anonymt låter det annorlunda. Se "Bradley-effekten".

För att komma tillrätta med det problemet förordar vissa användandet av så kallade paneler - en i förväg utvald grupp människor av representativt snitt som kan användas för många olika undersökningar över tiden. Frågorna besvaras anonymt av panelens deltagare. Lustigt nog finns en sådan på Göteborgs universitet, antagligen alldeles nära SOM-institutet.

http://www.lore.gu.se/svenska/unders...borgarpanelen/
Citera
2014-11-26, 06:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
SOM-institutet använder sig så vitt jag kan förstå av konventionell insamlingsmetodik och den är som bekant osäker vid känsliga frågor. Folk tenderar att svara politiskt korrekt när de blir uppsökta. När de får svara anonymt låter det annorlunda. Se "Bradley-effekten".

För att komma tillrätta med det problemet förordar vissa användandet av så kallade paneler - en i förväg utvald grupp människor av representativt snitt som kan användas för många olika undersökningar över tiden. Frågorna besvaras anonymt av panelens deltagare. Lustigt nog finns en sådan på Göteborgs universitet, antagligen alldeles nära SOM-institutet.

http://www.lore.gu.se/svenska/unders...borgarpanelen/
Även Demoskop har en sådan panel, jag är med i den sedan många år.
Den är inte "självrekryterande" utan dom ringde upp & värvade mig, på den tiden jag fortfarande svarade på okända nummer.
Citera
2014-11-26, 07:43
Medlem
Anders Lindberg fortsätter spotta ur sig dumheter om att vi ska försörja världens alla romer. Det intressanta är att han i kommentarsfältet får på pälsen av romer som inser dårskapen att ge fristad åt deras systrar och bröder.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle19919464.ab
Citera
2014-11-26, 09:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Anders Lindberg fortsätter spotta ur sig dumheter om att vi ska försörja världens alla romer. Det intressanta är att han i kommentarsfältet får på pälsen av romer som inser dårskapen att ge fristad åt deras systrar och bröder.

http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle19919464.ab

Mer av detta här: http://www.vf.se/asikter/ledare/inte...t-medmanskligt

(Tack till P1 för tipset - idag spelade man EU-migrantskivan)

Ledaren i Värmlands Folkbladi sin korta helhet:

Citat:
Svenska kyrkan i Kil hjälper romska tiggare i sann kristen anda. De får bo i en husvagn och förses med mat och varma kläder av välvilliga församlingsbor.

Men alla gillar inte Svenska kyrkans agerande. Några hotar till och med att säga upp medlemskapet för att församlingen hjälper tiggarna. Hur många det handlar om vet inte kyrkoherden Olaf Traulsen, men han är naturligtvis nedstämd och besviken på reaktionerna.

Ja, det kan man verkligen bli. Och man undrar över hur mycket medmänsklighet det finns hos dem som nu lämnar Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan ska liksom Jesus gjorde stå på de svagas sida. Den ska leva upp till den gyllene regeln om att ”allt vad du vill att människor ska göra för dig ska du också göra för dem”. Medlemmar som inte ställer upp på det kan man lika gärna vara utan.

Min fetning och den är ingenting annat än ett hån. Hur en vuxen människa med utbildning och innehav av en hög position i samhället, kan uttrycka ett sådant förakt för sina landsmän är för mig oförståeligt. Ledarskribenten är ju varken attackkommunist eller tonåring. Ser ni denna karl i kön på systembolaget - gör er röst hörd.
Citera
2014-11-26, 09:49
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Svenska kyrkan ska liksom Jesus gjorde stå på de svagas sida. Den ska leva upp till den gyllene regeln om att ”allt vad du vill att människor ska göra för dig ska du också göra för dem”. Medlemmar som inte ställer upp på det kan man lika gärna vara utan.
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Min fetning och den är ingenting annat än ett hån. Hur en vuxen människa med utbildning och innehav av en hög position i samhället, kan uttrycka ett sådant förakt för sina landsmän är för mig oförståeligt. Ledarskribenten är ju varken attackkommunist eller tonåring. Ser ni denna karl i kön på systembolaget - gör er röst hörd.
Hur menar du att man föraktar sina landsmän genom stå på de svagas sida?

Inget snack om naivitet och godhetsknarkande nu. Den definierande dogmen i kristendomen är att Jesus offrade sig för mänskligheten. Det är också vad kyrkan borde göra.
Citera
2014-11-26, 10:14
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Hur menar du att man föraktar sina landsmän genom stå på de svagas sida?

Inget snack om naivitet och godhetsknarkande nu. Den definierande dogmen i kristendomen är att Jesus offrade sig för mänskligheten. Det är också vad kyrkan borde göra.

Vet inte om detta kommer som en nyhet för dig, men 2000 år av kristendom har inte bestått av en praktik där församlingsmedlemmarna villkorslöst solidariserar sig med allt och alla. Och att som ledarskribenten förespråkar - kasta medlemmarna ur kyrkan ty de har fel och brister - är väldigt långt från Jesus. De finns förvirrade människor, kanske inte du, som verkar ha en uppfattning, oftast från en ateistisk utgångspunkt, att alla troende måste kasta sitt materiella liv, leva spartanskt och i allt självuppoffrande, vara pacifister, o.s.v. Det är absurt och utan koppling till historien.

Präster och andra uppsatta i kyrkan, skall inte mästra församlingsmedlemmarna pga deras uppfattning om socialt arbete i den lokala miljön, när kyrkan inte bedrivit just socialt arbete för de egna medlemmarna i någon relevant omfattning på flera decennier.

Och nej, jag är inte troende. Men jag vill ändå ha en kyrka. Därhar jag gift mig, döpt mina barn och där vill jag bli begravd. Jag vill inte komplettera den kyrkan med ett lokalt, permanent, importerat tiggarproletariat. Mina barn ska inte behöva kryssa sig fram mellan spillror till människor på ICA eller på parkeringen. Människor som inte har någon avsikt att bli en del av det här samhället öht.
Citera
2014-11-26, 10:19
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Sista inringare till Ring P1 idag. En gammal man med en underbar finlandssvensk dialekt. Han pratar om chefer i statens tjänst som tar flyget. Sedan säger han (fritt ur minnet):

Citat:
Så har jag en sak till. Nu när staten vill pådyvla kommunerna alla flyktingar, varför stanna där. Varför inte tvinga alla svenskar som har ett rum eller två ledigt, att ta emot flyktingar hemma hos sig? Då skulle visserligen Sverigedemokraterna öka, men rättvist skulle det bli.

Jag kan nästan se idioten Sverker Olofsson framför mig. Sista självande sekunderna och han pustar ut efter att ha klarat ännu ett program utan åsiktskatastrofer. Så smyger denna timida finlandssvensk fram och nyper honom hårt i bröstvårtan. Allmänheten - P1, 1-0.

Edit: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1120
Senast redigerad av sjalvebastedrang 2014-11-26 kl. 10:24.
Citera
2014-11-26, 10:41
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Vet inte om detta kommer som en nyhet för dig, men 2000 år av kristendom har inte bestått av en praktik där församlingsmedlemmarna villkorslöst solidariserar sig med allt och alla. Och att som ledarskribenten förespråkar - kasta medlemmarna ur kyrkan ty de har fel och brister - är väldigt långt från Jesus. De finns förvirrade människor, kanske inte du, som verkar ha en uppfattning, oftast från en ateistisk utgångspunkt, att alla troende måste kasta sitt materiella liv, leva spartanskt och i allt självuppoffrande, vara pacifister, o.s.v. Det är absurt och utan koppling till historien.

Präster och andra uppsatta i kyrkan, skall inte mästra församlingsmedlemmarna pga deras uppfattning om socialt arbete i den lokala miljön, när kyrkan inte bedrivit just socialt arbete för de egna medlemmarna i någon relevant omfattning på flera decennier.

Och nej, jag är inte troende. Men jag vill ändå ha en kyrka. Därhar jag gift mig, döpt mina barn och där vill jag bli begravd. Jag vill inte komplettera den kyrkan med ett lokalt, permanent, importerat tiggarproletariat. Mina barn ska inte behöva kryssa sig fram mellan spillror till människor på ICA eller på parkeringen. Människor som inte har någon avsikt att bli en del av det här samhället öht.
2000 år av kristendom har definitivt omfattat många fullständigt oförsvarbara praktiker. Åter till Jesus ideologi. Det är den som definierar kristendomen.

Du menar som det kan förstås att hjälp från kyrkan riskerar att permanenta ett tiggarproletariat. Det kan mycket väl stämma. Den insikten hjälper dock inte kyrkan - den har inte möjlighet att välja bort att ge hjälpen eftersom det skulle erodera dess definierande fundament.

Så du är konservativ. Du vill ha en gammaldags kyrka med vackra högtidliga ritualer men inte så mycket av den där gudgrejen. Och inga tiggare. Försök ta den diskussionen med kyrkans folk.
Citera
2014-11-26, 11:09
Medlem
Själv skall jag gå ur kyrkan innan årsskiftet.
Borde jag ha gjort för längesedan men det var trevligt att få rösta på SD i senaste kyrkovalet så en fördel med att ha stannat så länge som jag gjorde var det allt.

Kyrkan kan inte handla på helt fri grund.I sådant fall bör ALLT det som står i bibeln följas till punkt och pricka.En praktisk omöjlighet i varje modernt samhälle naturligtvis.

Att såsom idag ifrån ett världsfrånvänt perspektiv vilandes på extremvänstergrund bara plocka valda bitar och sedan pådyvla dessa som att det inte finns något alternativutrymme håller på inga sätt.

Öga för öga och tand för tand.

Det finns andra trossamfund som på ett mycket bättre sätt idag tar omhand svenska individers själasörjande.Svenska kyrkan är bara i början på en självvald brant utförsbacke och jag och många med mig kommer inte att komma tillbaka förrän svenska kyrkan i grunden har förändrats.
Citera
2014-11-26, 11:21
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
2000 år av kristendom har definitivt omfattat många fullständigt oförsvarbara praktiker. Åter till Jesus ideologi. Det är den som definierar kristendomen.

Du menar som det kan förstås att hjälp från kyrkan riskerar att permanenta ett tiggarproletariat. Det kan mycket väl stämma. Den insikten hjälper dock inte kyrkan - den har inte möjlighet att välja bort att ge hjälpen eftersom det skulle erodera dess definierande fundament.

Så du är konservativ. Du vill ha en gammaldags kyrka med vackra högtidliga ritualer men inte så mycket av den där gudgrejen. Och inga tiggare. Försök ta den diskussionen med kyrkans folk.

Jag ser ingen anledning till att göra en diskussion om kyrkan till en digital filosofitävling. Jag tycker rätt illa om ett uttryck som "Jesus ideologi" och håller verkligen inte med om att det är den som definierar kristendomen. Det är församlingsmedlemmarna som är kyrkan, som är religionen. Som bekant så finns det många olika samfund och trosinriktningar, trots "Jesus ideologi".

Även om du uttrycker dig föraktfullt i ditt sista stycke, så, ja det är en sådan kyrka jag vill ha. Det har många före mig velat ha, och vill fortsatt så, och kyrkan har arbetat med det som utgångspunkt. Det är väl först de sista 4-5 decennierna som kyrkan infiltrerats av dårar som hårt förändrar kyrkan, mot medlemmarnas vilja. Och tro inte att det saknas opposition i kyrkan. Men den drabbas på samma sätt som den sekulära kritiken mot samtidens vansinne. Stigmata, utfrysning och tystnad.

F.ö. finns det ingenting som säger att kriminella tiggarromer skall ha min solidaritet på kongolesiska kvinnors bekostnad. Du förstår säkert vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in