Sydsvenskan dundrar på allt vad tygen håller för att få svenskarna att öppna sina hjärtan. Invandrare vill möta svenskar; läsare av invandrarbakgrund får skriva in och ge råd till de som kommer nu och oss invånare som tar emot dem; det behövs mer pengar till SFI; nyanlända utnyttjas och får betala svart för hyreskontrakt. Artiklarna om Sverige i nutid supportas med texter om historiska lärdomar: en kvinna beskriver pogromer i Polen 1941, Berlinmurjubiléet ska vara en påminnelse om "öppenhet". Osv osv.
Lite i skymundan, på deras ledarblogg, utspinner sig samtidigt en ganska intressant konversation. Chefredaktör Heidi Avellan hamnar efter Open Skåne Forums första möte i ett samtal med en artig, vänlig man, med en inställning som förvånar och förfärar Heidi:
Citat:
I mörkret utanför Börshuset kom en ung man fram till mig och tackade vänligt för anförandet. Bra, sade han. Mycket bra. Fast han hade ett annat ärende också:
Sharia är islam. [...] Så är det inte i Sverige, så kan vi inte ha det, sade jag innan jag hastade iväg i mörkret. Hela vägen hem ångrade jag mig att jag inte stannat och lyssnat mer på honom, för det hade varit ett verkligt samtal.
[...]
Det mångkulturella samhället är ett faktum, vi måste förhålla oss till varandra och lära oss leva med mångfalden. Det ställer krav.
I Sverige finns en kärna av normer som gäller alla:
Respekt för lagen, för demokratin, för allas lika värde, för allas rätt att fritt välja sitt liv, för jämlikhet och jämställdhet, för åsiktsfrihet och yttrandefrihet.
[...]
Nu är väl inte islamisterna dominerande bland svenska muslimer, men att Heidi blir så förvånad över att artighet och antidemokrati kan rymmas i samma person, och att hon verkar omedveten om att den normkärna hon tror kan gälla för alla i Sverige faktiskt betraktas som direkt förkastlig av vissa grupper, är rätt anmärkningsvärt. Mats Skogkär har på ledarsidan kritiserat Waberi och Kaplan, så sådär himla långt bort har inte folk med lite mer koll på islamism befunnit sig för att Heidi ska komma undan med att vara så aningslös.
Den artige mannen - eller någon annan? - verkar framhärda i kommentarerna också.
Citat:
Heidi. Du valde att avsiktligt provocera o inte svara på grundfrågan. Open Skåne handlar om social sammanhållning. Och en grundpelaren för bra samarbete är ömsesidig respekt. Blasfemi är inte kriminellt, men är enligt min mening en av de stora bristerna i dagens svenska demokrati. Det är inget fel att finslipa demokratin, inte sant?[...]
http://unvis.it/blogg.sydsvenskan.se...-prata-om-det/
Hur många gånger har inte mångkulturalister har inte hastat vidare på detta sätt för att slippa konfronteras med obehagliga sanningar? Jag tror att många fler än Heidi kommer att tvingas vakna upp och fundera på vad det är för något de rabiat har förespråkat under så många år.