Citat:
Ursprungligen postat av
KokaGroda
Folket har rätt. Våra politiker har fel.
Vad säger ni?
Jag köper modellen med de olika stegen, men jag är inte övertygad om din tidsaxel. Jag har känslan att när konsensus väl svänger i Sverige (och det börjar den göra) så kan allt gå väldigt väldigt fort.
Ponera att detta regeringskaos håller på en månad till eller så, med tafatta utsträckta händer åt alla håll... C kan ju svetsarn drömma febriga drömmar om - han agerar precis som det vore Olof Johanssons centerparti bestående av rådiga bönder han ska köpslå med. Idag består centerpartiet av kindpussande transsexuella bögar. Det är inte samma parti. Inte heller FP är samma parti som det en gång var när S råkade lyckas att samarbeta med dem.
Så kommer budgeten inte att gå igenom. Talmannen försöker förgäves hitta någon annan regeringsbildare. Moderaterna har straffat ut sig själva i regeringsbildningen. Då har vi alltså de två "statsbärnade" partierna regeringsodugliga.
Det kommer bli parlamentarisk kaos och ett extraval, i vilket det parlamentariska läget kommer att behållas alternativt kommer SD att växa något.
Den parlamentariska situationen tillsammans med våra politikers sandlådefasoner som går stick i stäv med "folklig konsensus" och belysandet av den parlamentariska lekstugan som nu pågår - medan SD bara kan titta på med popcornen i högsta hugg - är den bästa katalysator vi kan ha för att få till en snabbare förändring än den du har i din tidslinje.