Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Intressant att han tar upp Östeuropas mångdecennielånga indoktrineringskampanjer som exempel på hur robusta grupper och värderingar är - det är ju ett tema vi ofta diskuterat i den här tråden. Det fåfänga i att eliter (även SD!) uppifrån-ned försöka lansera nya samlingsidentiteter att ersätta gamla, naturligt självreproducerande som de etniska/kulturellt folkliga.
Frågan är ju: Bör politiken formas efter hur verkligheten envisas med att se ut - eller ska landskapets topografi tolkas efter kartan?
Det är så jag ser på nationalismens framtida betydelse i Sverige. Inte som en "episk etnonationalistisk väckelse med fanor fladdrande på kullarna" - som Crispy slagfärdigt raljerade i opinionstråden - utan en allmänmänsklig realitet och mekanism att förhålla sig till. Inte Sverige som banbrytande undantag och historiens slut, utan vår vemodiga inrangering i en stökig normalitet vi sett överallt och i alla tider när skilda grupper delat statsbildning.
Varför jag invänder är för att resonemanget mer eller mindre förutsätter att det finns ett biologiskt betingat defaultläge som alla folkgrupper faller tillbaka till under press, och att Sverige drivits bort från det endast genom långvarig hjärntvätt vars förtrollning bryts i verkligt skarpt läge. Det är förvisso sant att hjärntvätten är reversibel, men jag anser att du dels drar skiljelinjen mellan arv och miljö på fel ställe och dels underskattar miljöfaktorernas djupa rötter och trassliga förgreningar ungefär som Bush gjorde när han trodde det skulle gå att snabbimplementera västerländsk demokrati i Irak.
Sverige har som bekant
världens mest avvikande folk när det gäller värderingar. Värderingsavvikelser som i sin tur samverkar. Till exempel torde svenskarnas svaga uppslutning kring traditionella värden och s k överlevnadsvärden skapa en betydande tröghet när det gäller att övertyga om finesserna med homogenitet. Jag tror att man behöver se den invandringskritiska opinionen genom detta filter och fråga sig
varför en betydande del av svenskarna är invandringskritiska. Är vi det av samma anledningar som andra folk är det? Mitt svar är: Delvis. Jag tror så här: Om ett genomsnittligt europeiskt land och Sverige skulle få en massinvandring av kulturellt närstående folk med god utbildning och goda förutsättningar för integration (t ex horder av kanadensare, britter och norrmän), skulle det genomsnittliga landet reagera avsevärt mer negativt än Sverige. Det är inte utbölingsskapet som stöter på patrull i Sverige. Det är att vi nästan uteslutande får de mest svårintegrerade sorterna, och i hejdlösa mängder. Jag tror de flesta nöjer sig om vi bara får ner det på en hanterbar nivå. Utan att det skapas ett sug efter nationalism, med eller utan vajande flaggor. Därför tror jag inte på någon särskilt superljus framtid för SD efter en normalisering av invandringen.