Fula Gubbens käpphäst brukar vara att mediekriget saknar betydelse, för det är i fri media framtiden avgörs. Om man följer det spåret en smula så kan man reflektera över DSM:s lista över Sveriges viktigaste opinionsbildare. Det är möjligt att den är lika gammalmodig och irrelevant som telefonkatologen.
Tanken slog mig igår när jag såg att
Centerpartiet registrerat en användare på Flashback. Nu kom det mest floskler från vad som föreföll vara en omotiverad kanslitjänsteman, men det visar ändå att man förstått något viktigt om framtidens opinionsbildning.
Ett exempel:
KarlDenSisteGustaf här på Flashback tror jag är en viktigare opinionsbildare än t.ex. Anette Holmquist, plats 59 på DSM:s lista. (Jag vet inte vem hon är och en googling gjorde mig inte mycket klokare.)
KarlDenSisteGustaf har genom ett långvarigt utnötningsarbete lyckats besegra "pojkhögern" på Flashback. Ofta när jag läser artikelkommentarer på t.ex. Dagens Industri så känner jag igen hans teman och käpphästar. Sedan är det irrelevant om man håller med honom i sak eller om man anser han är naiv när han sätter sitt hopp till Socialdemokraterna. Han är ändå en viktig opinionsbildare som, enligt min mening borde finnas med på en modernare variant av DSM:s lista.
Med det långsiktiga arbete han och andra gjort här på Flashback för att vända opinionen i en fråga så blir det tydligt hur chanslösa Centerpartiet är när de kommer in ett halvår innan valet och skriver sådant här strunt:
Citat:
Ursprungligen postat av
Centerpartiet
Centerpartiets liberalism är social, decentralistisk och grön, samtidigt som den är jordnära och frihetlig. Centerpartiets liberalism bygger på rättvisa och hållbarhet och samhället är större än bara staten, människorna här i landet och världen ska kunna bilda en gemenskap där alla behövs. När många människor får vara med och ta ansvar för tryggheten och solidariteten i landet byggs en välfärd som är mycket bättre och starkare än vad staten ensam klarar av att förmå.
Vad man borde ha gjort, är att anställa en person redan för fem år sedan och ge denne full frihet att agitera för centerpolitik helt utan floskler och det vanliga snömoset som prånglas ut i traditionella mediekanaler. I fri media måste tilltalet vara ett helt annat, vilket kanske är vad sossarna har förstått om nu
KarlDenSisteGustaf är knuten till dem på något sätt.