2014-08-16, 21:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi får se... svenskar reagerar inte blixtsnabbt.
Nej, det tar tid, Svensken ändrar gärna uppfattning, bara alla gör det samtidigt.
Citera
2014-08-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Edit: Såg att jag svarade på något helt annat än frågan handlade om.

Jag vidhåller att Crispys konspirationsteori är just en konspirationsteori, och att hans alternativa teori är bra mycket mer sannolik. Det vill säga den här teorin: (FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Ja, den sista teorin är mest sannolik och har berörts av flera politiska kommentatorer i media under kvällen. Men ingen av dem är hundraprocentigt säker på vad han är ute efter, så det vore ju konstigt om vi amatörer gjorde det. Allt jag vet är att medan vi kliar oss i huvudet och undrar om Reinfeldt har tappat sista hjulmuttern på sin cirkusvagn och blivit officiellt galen, så sitter vänsterns strateger och svär och muttrar "fan också, vilket mästerdrag, din sluga jävel". Varför… kommer förhoppningsvis att klarna.

Att det här skulle hända…
Citat:
Kostnaderna för det svenska flyktingmottagandet ökar med mångmiljardbelopp de närmaste åren.
– Jag vädjar till svenska folket. Öppna era hjärtan, och ha tålamod, säger Fredrik Reinfeldt.
Jimmie Åkesson (SD) ser talet som en "game changer".
– Valet står mellan välfärd och massinvandring, kommenterade han på Twitter.
Expressen kan nu avslöja att SD har valt att lägga om sin valkampanj som ett resultat av talet
.
…visste Reinfeldt lika väl som alla andra. Det finns en plan med allt detta någonstans… och det är inte Kent fattanoll Persson som har kläckt den på en kvart.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-08-16 kl. 21:51.
Citera
2014-08-16, 21:56
Medlem
Tur att de fattar i alla fall. Det är så tragiskt att se Jimmie Åkesson missa öppna mål i debatter, men nu verkar de har förstått.

Citat:
Partiet höll på lördagskvällen ett extrainkallat stabsmöte med anledning av sommartalet. Sverigedemokraterna komma nu att lägga om sin valkampanj och rikta in den mot att avkräva svar från övriga partier på hur de ska finansiera sina vallöften utan att spara på invandringen.

– Alla partier som inte är beredda att spara på asylinvandringen är nu svaret skyldiga: Vad ska de spara på? Vi är ensamt tydliga med att vi vill spara på invandringen, skriver Jimmie Åkesson.

Partiet gör nu om delar av den reklam som var tänkt att gå ut under valspurten.

– Det handlar om radiojinglar, utomhusannonser och planerade annonskampanjer i tryckt press som vi gör om helt, säger Linus Bylund, Jimmie Åkessons pressekretare.
http://www.expressen.se/nyheter/val2...t-och-talamod/
Citera
2014-08-16, 21:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliga.ansiktet
Och hur exakt hade du tänkt att den här "reaktionen" skulle se ut?

Du övertolkar. Jag svarade bara HerrP som skrev: "Att ledaren för ett land kan säga att nu
Blir allt sämre men det får ni ta till medborgarna utan
att det leder till kravaller och revolution är bevis på
att landet egentligen redan upphört."

Jag svarade: "Vi får se... svenskar reagerar inte blixtsnabbt" (med kravaller och revolution).

I övrigt är det svårt att göra prognoser... i synnerhet om framtiden. Men... Reinfeldt spelar imo ett högt spel. Margit Silberstein (jag behöver inte upplysas...) kommenterar Reinfeldts utspel:

Citat:
Jag frågade Reinfeldt om han inte är rädd för att flyktingpolitik som en valfråga leder till en ökad polarisering. Hans svar är att han vill vara ärlig mot väljarna och beskriva hur det är och att han tror på ett grundmurat stöd hos befolkningen.

Så här *måste* Reinfeldt givetvis svara... men det skulle inte förvåna mig, om Reinfeldt faktiskt tror sig ha "ett grundmurat stöd hos befolkningen". Nästan alla ledare blir fartblinda.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/ko...t-tar-debatten
Citera
2014-08-16, 21:58
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, den sista teorin är mest sannolik och har berörts av flera politiska kommentatorer i media under kvällen. Men ingen av dem är hundraprocentigt säker på vad han är ute efter, så det vore ju konstigt om vi amatörer gjorde det. Allt jag vet är att medan vi kliar oss i huvudet och undrar om Reinfeldt har tappat sista hjulmuttern på sin cirkusvagn och blivit officiellt galen, så sitter vänsterns strateger och svär och muttrar "fan också, vilket mästerdrag, din sluga jävel". Varför… kommer förhoppningsvis att klarna.

…visste Reinfeldt lika väl som alla andra. Det finns en plan med allt detta någonstans… och det är inte Kent fattanoll Persson som har kläckt den på en kvart.

Men hur länge ska journalisterna sitta med gapande munnar innan de börjar fråga de rödgröna hur de ska finansiera sina reformer? Varför uteblir kraven på svar från det just nu mest troliga regeringsalternativet?

Är det här ett försök att göra valet till en "Reinfeldt vs Åkesson"-batalj med ett paralyserat vänsterblock på läktaren?

Jag fattar verkligen inte...
Citera
2014-08-16, 21:59
Medlem
Citat:

Det är ju inte så svårt att se det rationella i Reinfeldts utspel, egentligen.

Han förklarar i princip ekonomiskt undantagstillstånd och ställer svenska folket inför valet mellan M och S i skarpt läge, även om SD förstås gynnas.

Men eftersom SD aldrig haft och inte kommer få en reell vågmästarroll så länge de har mindre än 50% av rösterna, är det oväsentligt om de rusar i opinionen eftersom utspelet MÖJLIGEN skadar S mer än M genom att allt rödgrönt valfläsk plötsligt slaktats på det heliga PK-altaret. Och kanske litar allmogen mer på moderaterna i ekonomiska ofärdstider ännu?

Reinfeldt har alltså gjort motsvarigheten till när amerikanska soldater i Vietnam kallade in bombplan mot de egna ställningarna när dessa infiltrerats av Vietcong. Det kommer att svida, men alternativet är en säker förlust.
Citera
2014-08-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Tur att de fattar i alla fall. Det är så tragiskt att se Jimmie Åkesson missa öppna mål i debatter, men nu verkar de har förstått.

http://www.expressen.se/nyheter/val2...t-och-talamod/
Det känns alldeles för enkelt bara. Om jag vore Åkesson skulle jag kolla väldigt, väldigt noga så att inte en fälla just smällde igen bakom mig. Jag skulle testa maten på silverfatet jag just fått serverat av Reinfeldt för alla tänkbara gifter.
Citera
2014-08-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Så här *måste* Reinfeldt givetvis svara... men det skulle inte förvåna mig, om Reinfeldt faktiskt tror sig ha "ett grundmurat stöd hos befolkningen". Nästan alla ledare blir fartblinda.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/ko...t-tar-debatten

Något grundmurat stöd har han inte, men han regerar en befolkning som är feg, dum och grund. Detta är maktens trumfkort. Det krävs att en ny vallhund kommer till flocken och leder den rätt -- men fåren kommer själva aldrig någonsin göra ett smack. Fåret bör inte betraktas som ett suveränt subjekt över huvud taget.

Fåret kommer aldrig göra motstånd. Det kommer på sin höjd bräka lite när slaktaren hugger kniven i strupen på det. Det är allt.
Citera
2014-08-16, 22:05
Medlem
Citat:
Det känns alldeles för enkelt bara. Om jag vore Åkesson skulle jag kolla väldigt, väldigt noga så att inte en fälla just smällde igen bakom mig. Jag skulle testa maten på silverfatet jag just fått serverat av Reinfeldt för alla tänkbara gifter.
Nej, nu tror jag du är allt för misstänksam. Mycket troligare är att Reinfeldts utspel är avsett att desarmera Åkesson i valdebatterna. Tänk om Åkesson hade koll på alla siffror och tvingade Reinfeldt erkänna i TV att allt höll på att gå åt helvete. Det hade kunnat bli ett "kejsaren-är-naken-ögonblick" som hade kunnat radera ut Moderaterna.

Nu har han redan svalt den medicinen. Den var besk men nödvändig.
Citera
2014-08-16, 22:07
Bannlyst
Citat:
Hypotetiskt vad kan en eventuell "fälla" vara? En trestegs raket först Magnussons utspel om tiggeri, sedan Reinfeldts och sedan ett konkret förslag som ska locka SD-väljare till alliansen?
Senast redigerad av dannyK 2014-08-16 kl. 22:16.
Citera
2014-08-16, 22:08
Medlem
Fullständig katastrof..men partiet har varit nöjt med utökad tid vid köttgrytorna samtidigt som de tappat örat mot landsorten.
Det är där val avgörs..i landsort Sverige.
Caffelattevänsterns Stockholm har inget avgörande inflytande.
Vinn landsorten och bastion Stockholm kommer att falla.
Partiet har spelat för safe.En avgörande kritisk ståndpunkt från bland annat mig inför EUvalet.
9.7 var inte ett resultat som visat på rätt valstrategi..snarare motsats.

HUR mycket ammunition behöver Åkesson med flera?
Hela SVERIGE sitter bara och väntar på ren fakta för bövelen!
Proppen ÄR UR NU ute i kommunerna.PK lögnerna rämnar vid minsta beröring för i helvete!

Agera bara som varje röstmaximerande parti skulle göra..PRATA om fakta..och resten WILL FOLLOW!

Det är inte ens kontroversiellt längre.Alla väntar på det..alla vet innerst inne.

Kommunicera fakta med respekt för väljarna!

Hur svårt kan det vara?

Sparka IN BOLLEN,Åkesson!

Tiden är nu...målet är öppet,målvakten har slängt sig och domaren är beredd att blåsa för mål!

Sparka in bollen!

NU...Gud vet att Sverige behöver det.
Senast redigerad av Lookalike 2014-08-16 kl. 22:13.
Citera
2014-08-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
Hypotetiskt vad en eventuell "fälla" vara? En trestegs raket först Magnussons utspel om tiggeri, sedan Reinfeldts och sedan ett konkret förslag som ska locka SD-väljare till alliansen?

Det skulle isåfall vara en elitisk grupp sverigedemokrater man lyckas lura över. Vill du locka över stora massor så kör du inte en trestegsraket i traditionell tryckt press där daglig konsumtion av nyheter är ett krav.

Någon som inte är intresserad av politik generellt (och det är de flesta inte) läser inte politiska nyheter maniskt varje dag. De ser löpsedlar, de hör dom stora rubrikerna som snurrar runt på sociala medier, en och annan klickar runt på aftonbladet och dn en snabbis medan mackan är i brödrosten osv. Att lusläsa SvD, DN, Aftonbladet, Expressen, reddit, flashback, Avpixlat osv gör inte de flesta. Det är en liten del mycket intresserade. Jag skulle gissa på att de representerar högst 1-3% av sverigedemokraternas väljare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in