2014-12-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, det har börjat bli ett folknöje att hitta på vitsigheter om "öppna hjärtan" respektive "öppna plånböcker". Jag hörde i anslutning till min arbetsplats häromdagen två personer, som såg någorlunda äktsvenska ut, stå och se på en grupp invandrare och den ene sa något i stil med "Jaha, och vem har öppnat sitt hjärta här då?" Det var nog inte så Reinfeldt hade tänkt sig mottagandet.
Öppna era hjärnor har man hört några gånger. Jag har även hört varianten "Öppna hela Värtan" (som i bygg om hela Värtahamnen till flyktingförläggning) och lite googling renderade varianten "öppna era stjärtar", den var ny men klart bäst.

Citat:
Vad gäller Borg så förvånade han mig med att så tydligt uttala att mångkulturen byggde på tro. Han trodde på det ena och det andra, men han kunde/ville inte belägga denna tro med något substantiellt, vilket för en ekonom borde ha legat nära till hands.
Som Tino skrev så är det tro som gäller nu, man lyssnar mer på Migros och Fores missionärer än på forskningen.
Citera
2014-12-20, 18:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag har föreslagit att om SD skulle hamna i regeringsförhandlingar (vilket jag inte tror längre eftersom jag tror på en S-M-regering) så måste man kräva en utredning om hur Public service har skött sitt uppdrag. Lämplig ordförande för utredningen kan vara Gunnar Sandelin eller Jan Tullberg, eller om det är för provocerande så i alla fall sekreterare.

Jag tror att en sådan utredning skulle bli lika uppmärksammad och få samma genomslag som Warrenkommissionens rapport om Kennedymordet.

Det behövs verkligen en sådan sanningskommission. Har föreslagit liknande tidigare. Men det behövs nog flera. Vi behöver förvisso sanningskommission om mångkulturen och om medieklimatet i Sverige, men det behövs också motsvarande om säkerhetspolitiken, om kriminalpolitiken och om utbildningspolitiken. Så, det finns nog uppgifter för rätt många kommissionsdeltagare. Sedan räcker det förstås inte med att klarlägga vem som gjort vad, utan det måste komma fram rätt många goda förslag på hur Sverige skall räddas.
Citera
2014-12-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
God idé. Men Sjuklövern, borde de få kompanistryk eller springa gatulopp? För varje betraktare borde deras patetiska omvändning i massinvandringsfrågan (hittills åtminstone somliga av partierna), efter livslångt medlöperi i det genomfalska migrationsevangeliet, vara ett uppenbart stigma och evigt förakt och misstro värt. Men det sovande folket är inte överlag observant, de såsar vidare, glömmer och bagatelliserar. Så dags att vakna när svennebanan är ensam vit i kvarteret och sliter som ett djur för att försörja resten av kvarteret.

"Vidare måste vi vara med och påverka så att de flyktingar vi tar emot blir behandlade på ett bra sätt och jag vill med denna blogg åter igen understryka att vi har fortsatt råd med en generös flyktingpolitik som måste innebära ett än mer humant flyktingmottagande. När människor flyr för sitt liv och knackar på vår ”dörr” i rädsla för misiler, bomber, terror, i rädsla för att bli dödad för sin tros skull, för sin sexuella identitets skull, för sin demokratiska strävans skull, ja då är det en kristen plikt att hjälpa"

http://blogg.svenskakyrkan.se/akebon...-en-gemenskap/

Svenska kyrkan, tro och Bonnier allt i ett. Undrar om Anders Borg som bekänner sig som kristen hämtat sin inspiration härifrån.

Det finns ett klipp från Almedalen där Anders Borg säger att 90% av MENA kvinnorna står utanför arbetsmarknaden och han kan därför tänka sig att ge statliga pengar till moskebyggen så att de ska känna sig välkomna och inkluderade därför vilja jobba.

http://www.humanisterna.se/news/humanisternalive/ drygt 47 min in
Citera
2014-12-20, 18:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Öppna era hjärnor har man hört några gånger. Jag har även hört varianten "Öppna hela Värtan" (som i bygg om hela Värtahamnen till flyktingförläggning) och lite googling renderade varianten "öppna era stjärtar", den var ny men klart bäst.

Vi tycks ha underlag för en särskild tråd på temat.

Citat:
Som Tino skrev så är det tro som gäller nu, man lyssnar mer på Migros och Fores missionärer än på forskningen.

Ja, detta är centralt i hela mångkulturdebatten. Det finns en sida som attraherar allt fler personer med klassisk vetenskaplig skolning, som Arnstberg och Tullberg, och så finns en sida som "tror" på den ena amsagan efter den andra. Just när man trodde att det sekulära samhället var ett faktum, så dyker en ny väckelse upp så att svaga själar också kan få något att tro på.

Marx sa att "Religion är ett opium för folket" och Aron menade att "Marxism är ett opium för intellektuella". Nu kan vi konstatera att "Mångkulturalism är ett opium för postmodernister". Att tro och veta är olika saker, så när vetenskapen inte levererar önskade svar, så övergår man till troskapen.
Citera
2014-12-20, 18:55
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Ännu en artikeln att lägga till raden tabuvältare, http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...gi_4206167.svd

Citat:
I dessa länder skulle ingen bli förvånad över Söders språkbruk. Här är minoriteter fortfarande en realitet, vilket innebär att en medborgare i Polen respektive Ukraina inte nödvändigtvis betraktas som polack eller ukrainare, vare sig av andra eller sig själv. Han kan ju vara ungrare eller rusin. För övrigt finns en europeisk konvention rörande minoritetsrättigheter som utgår från denna verklighet. Kulturella skillnader har ett egenvärde och minoriteter har rätt att bevara sin språkliga och kulturella identitet. Svenskarna i Finland är inte finnar och tyskarna i Rumänien inte rumäner.
Citera
2014-12-20, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det behövs verkligen en sådan sanningskommission. Har föreslagit liknande tidigare. Men det behövs nog flera. Vi behöver förvisso sanningskommission om mångkulturen och om medieklimatet i Sverige, men det behövs också motsvarande om säkerhetspolitiken, om kriminalpolitiken och om utbildningspolitiken. Så, det finns nog uppgifter för rätt många kommissionsdeltagare. Sedan räcker det förstås inte med att klarlägga vem som gjort vad, utan det måste komma fram rätt många goda förslag på hur Sverige skall räddas.

Annars har grekerna redan visat vägen. Stäng skräpet, släng ut rödskäggen och börja om från början.
Citera
2014-12-20, 20:47
Medlem
Har denna skitartikel avhandlats?

http://unvis.it/www.dn.se/kultur-noj...te-en-losning/

Citat:
Det mest oroande med Göran Hägglunds utspel i DN Debatt är hur han pratar om oro (18/12). I debattartikeln presenterar han Kristdemokraternas nya inställning till invandringspolitiken: lägre bidrag, tillfälliga uppehållstillstånd, snabbare avslag på asylansökningar. Som skäl anger han ”människors oro”. Han nämner den flera gånger, skriver att vi måste ”lyssna till den”: ”Vi ser röstsiffrorna. Vi läser mejlen som strömmar in. Vi hör hur det pratas runt fikaborden”, skriver Hägglund. Det är ”högst vanliga och anständiga medborgare” som inte tycker att politiken ”ger svar på de samhällsproblem som de möter i sin vardag”.

Den får fungera rättfärdigande för hela hans utspel. Att oron har med invandring att göra är underförstått i debattartikeln, men inte på vilket sätt. Inte exakt vad den består av, vems oro den är, om den är berättigad eller inte. Bara pratet runt fikabordet, röstsiffrorna som väl bara kan antas mena Sverige*demokraternas, den vaga odefinierade oron.

Det saknas knappast anledningar till oro, inte för mig heller. Inkomstklyftorna till exempel. De ökar snabbast i Sverige av alla OECD-länder, och sjuka, arbets*lösa och förtidspensionärer har det sämre i dag än 2006. Bostadsbrist, arbetslöshet och vårdsituationen för psykiskt sjuka oroar mig. Jag kan föreställa mig att det här är en stor del av andras oro också.

Det finns mycket man kan säga om det. För mig är en bättre fördelningspolitik och minskade klasskillnader den naturliga slutsatsen.
Texten är så mer av samma som den kan bli och förtjänar ingen analys. Det intressanta är väl det fetade och hur man antagligen upplever det så i Fahls värld. Att man inte förstår eller vet att det finns folk som oroar sig över invandringen, att det är något slags löst antagande från Hägglunds sida som inte bygger på något konkret. Hur lever man så skyddad från all information i internetåldern och när man dessutom sitter på en mediaredaktion som är den politiska debattens nav? Det är numera ingen kvar i min omgivning som uppfattar läget som Fahl gör. Nästan alla är djupt oroade över situationen med invandringen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-12-20 kl. 20:50.
Citera
2014-12-20, 21:04
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:

Texten är så mer av samma som den kan bli och förtjänar ingen analys. Det intressanta är väl det fetade och hur man antagligen upplever det så i Fahls värld. Att man inte förstår eller vet att det finns folk som oroar sig över invandringen, att det är något slags löst antagande från Hägglunds sida som inte bygger på något konkret. Hur lever man så skyddad från all information i internetåldern och när man dessutom sitter på en mediaredaktion som är den politiska debattens nav? Det är numera ingen kvar i min omgivning som uppfattar läget som Fahl gör. Nästan alla är djupt oroade över situationen med invandringen.

Är det en form av pendang till denna semiklassiska text: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...kt-deprimerad/

Citat:
Som vanligt reagerar min kropp före mitt medvetande. En gnagande oro som jag förstår först när den efterföljande studiodebatten tar plats.
Citera
2014-12-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Är det en form av pendang till denna semiklassiska text: http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...kt-deprimerad/
Tragisk text. Personer som dessa har ingen anpassningsförmåga till årstidsväxlingar i det politiska klimatet. De är som idioter som står på ett rullband som stannat och sen står de kvar och skriker "vad hände? Vi var ju på väg för alltid framåt?" istället för att handla utifrån från det uppkomna läget.

Hur svårt är det att förstå? Vi hade en progressiv period vars snöboll började rulla ungefär vid berlinmurens fall och rusiga progressiva krafter vädrade globalisering och fri rörlighet för folk och kapital. Sen small den epoken in i bergväggen med ett brak hösten 2008 i och med finanskrisen. Då var det slut på det roliga och pendeln började svänga tillbaka mot en mer reaktionär tid. Det är ganska rimligt att reagera mot all skit som lekstugan orsakat. Europas folk kan behöva lite lugn och ro och lära sig navigera efter den nya kartan. Hitta sig själva igen. Kanske rentav backa bandet lite. Alla EU-länder tycks göra det och Ryssland tycks definitivt göra det. Det nya är det gamla, det gamla är nytt.
Senast redigerad av CrispyKreem 2014-12-20 kl. 21:26.
Citera
2014-12-20, 22:00
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Jo, precis så isolerad är nog Hanna Fahl. Pluggat i Lund, mediekarriär i Stockholm, P3 och DN, där hon enbart umgåtts med likasinnat mediefolk. Hennes nättillvaro är nog ungefär lika isolerad: hon följer likasinnade på twittrer, har likasinnade kompisar på facebook. Läser hon flashback är det någon crazytråd någon gång från sexforat, på sin höjd. Hon har antagligen aldrig läst Avpixlat eller Fria Tider - och varför skulle hon det, förresten? Det är inte särskilt bra tidningar, anledningen till att de är stora är att de vänder sig till en relativt stor publik som MSM ignorerar fullständigt.

Den typiska högernissen, som ni här i tråden, är inte lika isolerade, eftersom ni hela tiden i varje fall följer MSM, om än med en kritisk blick. Motsvarande inblick i fiendelägret är mycket ovanlig inom medieklassen, med undantag för det fåtal som tagit på sig uppgiften att bevaka extremhögern.
Citera
2014-12-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jo, precis så isolerad är nog Hanna Fahl. Pluggat i Lund, mediekarriär i Stockholm, P3 och DN, där hon enbart umgåtts med likasinnat mediefolk. Hennes nättillvaro är nog ungefär lika isolerad: hon följer likasinnade på twittrer, har likasinnade kompisar på facebook. Läser hon flashback är det någon crazytråd någon gång från sexforat, på sin höjd. Hon har antagligen aldrig läst Avpixlat eller Fria Tider - och varför skulle hon det, förresten? Det är inte särskilt bra tidningar, anledningen till att de är stora är att de vänder sig till en relativt stor publik som MSM ignorerar fullständigt.

Den typiska högernissen, som ni här i tråden, är inte lika isolerade, eftersom ni hela tiden i varje fall följer MSM, om än med en kritisk blick. Motsvarande inblick i fiendelägret är mycket ovanlig inom medieklassen, med undantag för det fåtal som tagit på sig uppgiften att bevaka extremhögern.
Visst, men tidningar och deras journalister bombas med läsarmail. De kan avstå från att besöka Avpixlat men inte från att kolla sina egna mailboxar. Möjligen går detta att förtränga genom att intala sig att det säkert är ett litet antal troll ur SD:s bruna svans som skickar från en massa olika konton.
Citera
2014-12-20, 22:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Visst, men tidningar och deras journalister bombas med läsarmail..

Inte alla journalister läser läsarmail. Och kommer det in mail som är kritiska till mångkultur så kan dessa enkelt avfärdas som obildade lantisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in