2014-08-16, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gorea
Det skulle isåfall vara en elitisk grupp sverigedemokrater man lyckas lura över. Vill du locka över stora massor så kör du inte en trestegsraket i traditionell tryckt press där daglig konsumtion av nyheter är ett krav.

Någon som inte är intresserad av politik generellt (och det är de flesta inte) läser inte politiska nyheter maniskt varje dag. De ser löpsedlar, de hör dom stora rubrikerna som snurrar runt på sociala medier, en och annan klickar runt på aftonbladet och dn en snabbis medan mackan är i brödrosten osv. Att lusläsa SvD, DN, Aftonbladet, Expressen, reddit, flashback, Avpixlat osv gör inte de flesta. Det är en liten del mycket intresserade. Jag skulle gissa på att de representerar högst 1-3% av sverigedemokraternas väljare
Desperat åtgärd att försöka behålla moderatväljare som glider iväg till SD?
Citera
2014-08-16, 22:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är ju inte så svårt att se det rationella i Reinfeldts utspel, egentligen.

Han förklarar i princip ekonomiskt undantagstillstånd och ställer svenska folket inför valet mellan M och S i skarpt läge, även om SD förstås gynnas.

Men eftersom SD aldrig haft och inte kommer få en reell vågmästarroll så länge de har mindre än 50% av rösterna, är det oväsentligt om de rusar i opinionen eftersom utspelet MÖJLIGEN skadar S mer än M genom att allt rödgrönt valfläsk plötsligt slaktats på det heliga PK-altaret. Och kanske litar allmogen mer på moderaterna i ekonomiska ofärdstider ännu?

Japp. Reinfeldt försöker förvandla valet till ett presidentval i en ekonomisk kris... mellan Reinfeldt&Borg kontra Löfven&Magdalena Andersson.

I morgon möts Reinfeldt och Löfven i Agenda. Då får vi se hur S har (om)programmerat Löfven.

Citat:
Duell mellan statsminister Fredrik Reinfeldt (M) och partiledare Stefan Löfven (S) om jobben och ungdomsarbetslösheten. Är det mer humant att hjälpa syriska flyktingar i grannländerna än att ge dem en fristad i Sverige?

Reportage från Libanon och intervju med Jimme Åkesson (SD) om Sverigedemokraternas flyktingpolitik.

Extremistgruppen ISIS lockar unga arga män från hela världen med sofistikerade värvningsvideor. Programledare: Anders Holmberg
Citera
2014-08-16, 22:37
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Och från http://www.thelocal.se/20140816/rein...ce-to-refugees

"I know people at the highest level of th British Embassy and have talked to them about this issue. They say the Swedish government has no idea how to pay for this or why they are doing it. They are just cought up in the momentum of doing the "right thing" and nobody wants to rock that boat for fear of being called racist. If they were planning on an industrial revitalization and needed labor it might make sense, but that's not the case."

Det är nog tyvärr huvudet på spiken. En moralpanik som vi nu ser de sista skälvande dödsrycken av.

Många av nyckelspelarna i det här dramat är torra som fnöske, djupt troende och lever vid sidan om verkligheten på ett sätt som gör att den aldrig riktigt kan göra något ordentligt och tillnyktrande intryck på dem. Jag minns klippet som postades i tråden för ett bra tag sedan, där man kunde beskåda Anders Borg under en föreläsning inför en grupp amerikaner. Han snackade ekonomi och drog under en passage till med en liten "lustifikation" som gick ut på att han beskrev hur amerikansk krigföring skapar flyktingströmmar som i sin tur driver utvecklingen av den svenska ekonomin.

Det är med den här grundkoden som programmet tickar på i huvudena. Man har satsat helt åt helvete fel, för man begriper sig inte på mänsklig psykologi. Därtill är man "emot rasismen" vilket fundamentalt handikappar hela förståelsen av världen. Lägg därtill vår självgoda hybris som epicentrum för humanism och modernitet på planeten och alla bitar faller på plats. Därefter rullar bandet och historien skrivs enligt de processer som engelsmannen där uppe beskriver.

Svenska politiker uppe i toppen har hela dagen inbokad med att marineras vidare i den här föreställningsvärlden. De sitter inte på YT och tittar på videor där afroamerikaner chimpar out efter en våldsam polisinsats och plundrar "weaves" ifrån grannskapets skänhetsaffär, eller lastbilsflak med avhuggna huvuden nere i mellanöstern med omnejd.

Man valde kurs och körde på.
Citera
2014-08-16, 22:53
Medlem
Blattarias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det känns alldeles för enkelt bara. Om jag vore Åkesson skulle jag kolla väldigt, väldigt noga så att inte en fälla just smällde igen bakom mig. Jag skulle testa maten på silverfatet jag just fått serverat av Reinfeldt för alla tänkbara gifter.

Fällan består i att det inte finns någon väg ut ur skiten med det system som har etablerats nu med i princip helt avreglerad invandring. Att åter reglera den är i dagens klimat fullständigt omöjligt, det finns inget stöd för detta. Landar det i en situation där SD blir vågmästare med många många procent och med reellt inflytande så måste dom leverera. Jag ser det inte på annat sätt än att om SD pådyvlas ett stort ansvar så kommer dom obönhörligen att misslyckas med att styra upp situationen. Detta spelar de övriga partierna rakt i händerna och SD tappar stöd.

Men det är lite "fucked if you do, fucked if you don't"; vem som än tar över kommer få hantera en kris. Reinfeldt var den första att kasta upp skiten på bordet och två sina händer.
Citera
2014-08-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är ju inte så svårt att se det rationella i Reinfeldts utspel, egentligen.

Han förklarar i princip ekonomiskt undantagstillstånd och ställer svenska folket inför valet mellan M och S i skarpt läge, även om SD förstås gynnas.

Men eftersom SD aldrig haft och inte kommer få en reell vågmästarroll så länge de har mindre än 50% av rösterna, är det oväsentligt om de rusar i opinionen eftersom utspelet MÖJLIGEN skadar S mer än M genom att allt rödgrönt valfläsk plötsligt slaktats på det heliga PK-altaret. Och kanske litar allmogen mer på moderaterna i ekonomiska ofärdstider ännu?

Reinfeldt har alltså gjort motsvarigheten till när amerikanska soldater i Vietnam kallade in bombplan mot de egna ställningarna när dessa infiltrerats av Vietcong. Det kommer att svida, men alternativet är en säker förlust.
SD är en sak. En annan är att han är ledare för det parti som näst efter SD har största andelen väljare som vill minska flyktingmottagandet. 53% i senaste SOM-mätningen som följde gamla mallen (2013). Alliansen ligger redan pyrt till och borde ogärna vilja tappa mer till SD. Och så går han ut med detta en månad innan valet. När det sjuder av ilska över invandringens utveckling gör han en valfråga av det och säger att det kommer att fortsätta så här i åratal och att det kommer att svida i kassakistan.
Han kunde lika gärna ha gått fram till Holyfield och Tyson och sagt "ni är fjollor med mikropenisar, kom ut på gatan ska jag ge er stryk".

Så jag tillåter mig tills vidare att fortsätta misstänka att det är något lurt med det här kamikazeutspelet. Lika lurt som i Gudfadern när Sonny får veta att Carlo har spöat hans syrra en gång till, trots reprimanden han fick för det. Sen gasade Sonny järnet rakt i famnen på exekutionsplutonen som väntade vid vägtullen.
Citera
2014-08-16, 23:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Detta är dagen då allt vände!

Vissa preludier har hörts under någon veckas tid, från finansministern, från Konjunkturinstitutet och från Migrationsverket. Nu kommer det direkt från statsministern - Sverige skall offra allt för massinvandringen. Det blir inga satsningar på utbildning, på rättspolitiken eller på säkerhetspolitiken. Allt kommer att gå till invandringen och det är svenskarna som skall betala.

Nu är handskarna av - nu är det eliten mot folket. Nu börjar kampen för Sveriges och svenskarnas överlevnad. Nu krävs stopp för massinvandringen och ett reptarieringsprogram, och det snabbt.

Framåt, Kristi stridsmän!
Citera
2014-08-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Detta är dagen då allt vände!

Vissa preludier har hörts under någon veckas tid, från finansministern, från Konjunkturinstitutet och från Migrationsverket. Nu kommer det direkt från statsministern - Sverige skall offra allt för massinvandringen. Det blir inga satsningar på utbildning, på rättspolitiken eller på säkerhetspolitiken. Allt kommer att gå till invandringen och det är svenskarna som skall betala.

Nu är handskarna av - nu är det eliten mot folket. Nu börjar kampen för Sveriges och svenskarnas överlevnad. Nu krävs stopp för massinvandringen och ett reptarieringsprogram, och det snabbt.

Framåt, Kristi stridsmän!

Jag bara väntar på att det ska explodera. Det här kommer inte att sluta väl.
Citera
2014-08-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
Desperat åtgärd att försöka behålla moderatväljare som glider iväg till SD?

Det är nog mer möjligt, men det vinner ju knappast valet för alliansen, förlusten ser bara lite finare ut.

Nä jag tror att det handlar om att köra all in och en gång för alla visa hur "oansvariga" de rödgröna är. Reinfeldt som sitter med pengapungen säger att inga pengar finns kvar. De rödgröna lovar guld ur de starka finanserna.

De rödgröna kommer antingen behöva backa från utlovade reformer, eller avisera kraftigt höjda skatter på alla nivåer i samhället. Båda delar är åtgärder som kan locka över väljare till Moderaterna, för de är ju trots allt ärliga, och vi har det ju ändå ganska bra.

Det kan vara - om det lyckas - ett historiskt och klassiskt exempel på politiskt genidrag. En Bobby Fischer inom politik. Att hämta igen över 10% på en månad och vinna ett tredje val i rad måste väl ändå anses helt makalöst?

Politik är som schack, försöker jag föreställa mig i mina ljusa stunder då jag har en smula tro på dagens svenska demokrati kvar annat än mitt fullständiga äckel och starka oro. Omvärldens situation i Ukraina och mellanöstern har verkligen fått mig att fundera.

Jag tror inte våldsamheter är så väldigt långt borta

Schack
http://www.youtube.com/watch?feature...4T3PTggU#t=947
Citera
2014-08-16, 23:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Jag bara väntar på att det ska explodera. Det här kommer inte att sluta väl.

Jag tror att det just exploderade. Jag tror att idag sköt statsminister Princip ärkehertig Frans Ferdinand och nu är det en form av politiskt inbördeskrig. Alla inom den politiska och mediala eliten försöker nu positionera sig i den nya verkligheten. Alliansband testas, nya grupperingar kommer fram och hur stridslinjerna kommer att se ut är ännu litet oklart.

Frågan är om valet i september blir Undret vid Marne, eller om det blir freden i Brest-Litovsk.
Citera
2014-08-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blattaria
Fällan består i att det inte finns någon väg ut ur skiten med det system som har etablerats nu med i princip helt avreglerad invandring. Att åter reglera den är i dagens klimat fullständigt omöjligt, det finns inget stöd för detta. Landar det i en situation där SD blir vågmästare med många många procent och med reellt inflytande så måste dom leverera. Jag ser det inte på annat sätt än att om SD pådyvlas ett stort ansvar så kommer dom obönhörligen att misslyckas med att styra upp situationen. Detta spelar de övriga partierna rakt i händerna och SD tappar stöd.

Men det är lite "fucked if you do, fucked if you don't"; vem som än tar över kommer få hantera en kris. Reinfeldt var den första att kasta upp skiten på bordet och två sina händer.

Jag förstår faktiskt inte varför så många talar om en "vågmästarroll" för SD.

Menar samma tänkare att ett SD med 15% skulle ha en vågmästarställning i ett tänkt parlamentariskt läge där F! har 42% och MP 43%? Att man skulle ha inflytande och kunna påverka politiken?

Det enda som kan tvinga fram en förändring är den bistra verkligheten och det är insikten att man står på galgbacken kan leda till en pragmatisk omvändelse. Men då är det både bättre och troligare att SD inte har med saken att göra, utan en bred uppgörelse (typ pensionsuppgörelsen) sker mellan S och M.

Då är ett SD på 15%+ och havererande statsfinanser skäl nog att minska invandringen utan rasistiska förtecken (för att citera Westerholm).

Varje uppgörelse som inkluderar SD är dåliga nyheter för Sverige, eftersom det då inte finns något hopp om en positiv överbudssituation, där etablerade partier kan tävla med humana idéer om kretsloppsmigration (repatriering) och nyttomaximerande godhetskapitalism på global basis (hjälp i närområdet). Utan rasistiska förtecken, förstås.

Det är inte SD som ska göra't, det skulle bli väldigt tamt då.
Citera
2014-08-16, 23:30
Medlem
Citat:

Så jag tillåter mig tills vidare att fortsätta misstänka att det är något lurt med det här kamikazeutspelet. Lika lurt som i Gudfadern när Sonny får veta att Carlo har spöat hans syrra en gång till, trots reprimanden han fick för det. Sen gasade Sonny järnet rakt i famnen på exekutionsplutonen som väntade vid vägtullen.

Jag väljer (också tills vidare) att tolka det som ett avsågat hästhuvud i Stefan Lövfens säng. Eller grishuvudet som innan slakten satt på de rödgrönas valfläsk.
Citera
2014-08-16, 23:31
Medlem
Citat:
Det känns alldeles för enkelt bara. Om jag vore Åkesson skulle jag kolla väldigt, väldigt noga så att inte en fälla just smällde igen bakom mig. Jag skulle testa maten på silverfatet jag just fått serverat av Reinfeldt för alla tänkbara gifter.

Jag har samma otäcka känsla. Det verkar otroligt att Reinfeldtn bara skulle försöka lägga krokben för de rödgröna och sno lite ammunition från SD inför kommande debatter genom att iallafall vara ärlig. Vad kan han ha i kikaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in