Dags att stödrösta KD? Finns här ett embryo till det där normaleuropeiska borgerliga partiet som kan legitimera/konkurrera med det nyare invandringskritiska alternativet och som saknas så innerligt i svensk inrikespolitik?
I en debattartikel på nyheter24 torgför kommun- och regionalpolitikern Gunilla Gomér åsikten att det är orimligt att somalier kan semestra i samma land som det fortfarande beviljas asyl att fly från, med anledning av de 1000 strandsatta somalierna som det nyligen rapporterades om: "Orimligt att flyktingar åker på semester i hemlandet"
Hela artikeln andas publikfriande sunt förnuft som hade lyft KD över 10% på nolltid om Hägglund varit avsändaren:
T o m missbruk i stor skala påpekas:
I en debattartikel på nyheter24 torgför kommun- och regionalpolitikern Gunilla Gomér åsikten att det är orimligt att somalier kan semestra i samma land som det fortfarande beviljas asyl att fly från, med anledning av de 1000 strandsatta somalierna som det nyligen rapporterades om: "Orimligt att flyktingar åker på semester i hemlandet"
Hela artikeln andas publikfriande sunt förnuft som hade lyft KD över 10% på nolltid om Hägglund varit avsändaren:
Citat:
Jag är positiv till en politik som ger asyl till människor som flyr för sina liv, utan att för den skull vara varken naiv eller blåögd. När det gäller krigsflyktingar ter det sig för mig lite underligt att de hellre väljer att fly till ett land långt borta, med annat språk, kultur, religion, och klimat, än att fly till en lugnare del av landet som inte är krigshärjat, en del som oftast finns i varje land.
Citat:
För det handlar om vad vi gör med skattepengar. Om anledningen till att vi hjälper en människa är att han eller hon säger sig vara tvungen att fly från ett område och personen frivilligt återvänder utan att situationen i området har ändrats, så kan det vara läge att ifrågasätta grunden för hjälpen.
Lagen ger rätt, och möjlighet att dra tillbaka uppehållstillståndet om man medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller medvetet har förtigit omständigheter som varit av betydelse för att få tillståndet. Med tanke på dagens system tycker jag att det är vettigt.
Om situationen i hemlandet förbättrats borde det rimliga vara att man återvänder till sitt hemland, då flyktingskälen fallit. Undantag skulle kunna göras för personer som är självförsörjande och som därmed efter förmåga bidrar till det svenska samhället. Eller om man vistats under lång tid i Sverige.
Lagen ger rätt, och möjlighet att dra tillbaka uppehållstillståndet om man medvetet har lämnat oriktiga uppgifter eller medvetet har förtigit omständigheter som varit av betydelse för att få tillståndet. Med tanke på dagens system tycker jag att det är vettigt.
Om situationen i hemlandet förbättrats borde det rimliga vara att man återvänder till sitt hemland, då flyktingskälen fallit. Undantag skulle kunna göras för personer som är självförsörjande och som därmed efter förmåga bidrar till det svenska samhället. Eller om man vistats under lång tid i Sverige.
T o m missbruk i stor skala påpekas:
Citat:
Jag har sett när systemet missbrukats. Ensamkommande flyktingbarn som hittat sina föräldrar strax efter att de fått uppehållstillstånd. Som medgivit att deras vistelse här var för att få hit sina anhöriga. Afghaner som rest hem i halvårsvis, med pension och bidrag i bakfickan. Det finns skäl att vara mera restriktiv. Det är viktigt att vi justerar tveksamheter och vågar se problem och hindrar utnyttjandet av vår generositet så att vi kan upprätthålla förtroendet för Svensk flyktingpolitik.