2014-12-17, 12:41
Medlem
En annan svamlare får svar på tal. Eller snarare jag har inga svar i verkligheten.

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=N0nzmht_bn4
Citera
2014-12-17, 12:51
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshspeck1
En annan svamlare får svar på tal. Eller snarare jag har inga svar i verkligheten.

Helt fantastisk intervju.

Expressens Lars Lindström lurar bort sig själv i virriga resonemang samtidigt som han febrilt försöker upprätthålla partilinjen. Talande tystnad där man riktigt hör hur kugghjulen i hans hjärna febrilt försöker få ihop resonemangen. Vilket såklart inte går då resonemangen till sin natur bygger på att man aldrig nämner dem högt.

Det är det här som gör Granskning Sverige så förbannat bra! Fråga dårarna om hur deras egen ideologi egentligen hänger ihop och ta allt de säger på allvar. Fin humor då hela officiella resonemangen är ett stort inbördes konfliktfyllt syntax error.
Citera
2014-12-17, 12:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
En sak slår mig när jag lyssnar på rapporteringen från terrordådet i Pakistan, och vill därför framkasta följande:

sjalvebastedrangs förmodan:
I uppseendeväckande mord, terrordåd, naturkatastrofer, olyckor och epidemier, så kan etablerad massmedia aldrig beskriva offrens öde, känslor och föreställningar, i det fall som utgörs av terrordåd av utomeuropéer mot européer. I alla övriga kombinationer går det dock bra.
Några exempel: Stor fokus på offren i Pakistan. Extremt stor fokus på svenska offer för tsunamin. Inget fokus på offren i Australien. (Hörde någon Epstein/Nordegrens direkt osmakliga snyftande om gärningsmannen där? Direkt kräkframkallande.). Judiska barn mördas i Frankrike av muslim. Snyft om muslimen, barnen förblir anonym kanonmat.
Varför är det då så här? Jo, vrede över mänsklig ondska uppstår ur sympati med offren. För att du och jag inte skall bli vred över vad media anser vara fel saker, så försöker man minimera våra möjligheter att känna sympati med offren, genom att helt enkelt göra dessa anonyma och ointressanta och inte minst diffusa och obesläktade med oss.(min fetstil) Det är ett spel och manipulerande med människors känsloliv.

Applåder!

Jämför hur (etniska) svenska offer som utsätts för våld och/eller rån från t.ex. romer ANONYMISERAS och omnämns som "en äldre kvinna" t.ex. i den här neutrala notisen från Helingborgs Dagblad.

http://hd.se/helsingborg/2012/09/15/...d-pa-halsband/

"Halsbandsryckningar har blivit vanligare" konstaterar journalisten lakoniskt.

Jämför detta med hur romer, muslimer och andra grupper, där svenska journalister ser som sin uppgift att skapa en positiv attityd hos läsaren skildras utförligt med ett NAMN och en bild; jag länkar till artikeln om "Petrina" och Claudia och Nico Sbircea, men dessa artiklar är legio. Man kan hitta hur många exempel som helst.

Citat:
Männen från Petrinas hemby lovade henne jobb i Sverige. Men när hon kom hit ändrades plötsligt villkoren, säger hon, och hon tvingades välja mellan att tigga pengar till männen och att prostituera sig. ... DN har tidigare berättat om tiggare i Stockholm från byn Malu Vinat i Rumänien. Claudia och Nico Sbircea, som DN följde i februari, har varit i Stockholm flera gånger och tiggt för sin egen försörjning.

http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/

Längst gick översteprästen Orrenius i sin säregna artikel med anledning av den (till dags dato) värsta gruppvåldtäkten i Sverige - den i Mariannelund. Den våldtagna kvinnan avfärdas snabbt som "en 29-årig kvinna".

Orrenius artikel handlar i stället om Hamed Mirzakhami och Wahid Barikzay; Hamed Mirzakhami skildras (med bild) som en levande, kännande människa, som läsaren ges en möjlighet att identifiera sig med. "Det gör ont" att lokalbefolkningen (enl. honom själv) ser kanske lite mer reserverat på honom, beklagar sig Hamed Mirzakhami. Ett smakprov:

Citat:
Hamed Mirzakhami har en bakåtkammad frisyr med en del vax i. Han var frisör i Teheran, berättar han. Efter att ha deltagit i proteströrelsen mot regimen fick han polisen efter sig och blev tvungen att fly.

Hans rumskompis bjuder på choklad och små glas med te. Chokladbitarna är goda men växer i munnen när jag tänker på det som inträffade på andra sidan väggen.

Hamed känner likadant. Han besökte sin morbror i Kalmar den där decemberhelgen, när rumskompisen ringde och berättade att polisen varit hos grannarna och att en våldtäkt ägt rum. Hamed Mirzakhani.

- Jag tänkte direkt: Nu måste jag be Migrationsverket att få flytta.

Det fick han inte. Den 18 april får Hamed - efter ett och ett halvt års väntan - besked om uppehållstillstånd. Då lämnar han Mariannelund, drar nog till Kalmar. Våldtäkten ligger som ett svart moln över tillvaron, har gjort det omöjligt att bli kvar.

Hamed känner sig utpekad, trots att han inget gjort.

För att han är en ung, invandrad man.

- Man märker det på tåget till Eksjö, när jag åker till svenskundervisningen, säger han.

- Ingen sätter sig längre bredvid mig. Jag ser hur de tittar på mig, hur de väljer bort mig. Så var det inte före våldtäkten. Det gör ont.

http://www.expressen.se/nyheter/doku...uppvaldtakten/

Niklas Orrenius artikel är en ett verkligt mästarprov när det gäller att förminska offret - den våldtagna kvinnan - till en försumbar, smärre detalj i berättelsen.

Såvitt jag vet var Orrenius artikel f.ö. den enda (!) artikeln i svensk media med anledning av gruppvåldtäkten i Mariannelund.
Citera
2014-12-17, 13:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshspeck1

Jag har läst Lars Lindström i Expressen i åratal. Han har alltid framstått som osedvanligt dum i huvudet. Detta bekräftades med eftertryck av klippet.

Den där killen som ringer upp folk är bra. Hans släpiga, timida, helt oaggressiva röst gör att idioterna går i fällan varje gång.
Citera
2014-12-17, 13:07
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Helt fantastisk intervju.

Expressens Lars Lindström lurar bort sig själv i virriga resonemang samtidigt som han febrilt försöker upprätthålla partilinjen. Talande tystnad där man riktigt hör hur kugghjulen i hans hjärna febrilt försöker få ihop resonemangen. Vilket såklart inte går då resonemangen till sin natur bygger på att man aldrig nämner dem högt.

Det är det här som gör Granskning Sverige så förbannat bra! Fråga dårarna om hur deras egen ideologi egentligen hänger ihop och ta allt de säger på allvar. Fin humor då hela officiella resonemangen är ett stort inbördes konfliktfyllt syntax error.

Ja, helt fantastisk intervju! Som ett litet addendum ... även jag har talat med Lars Lindström ...

Lars Lindström framförde i vårt samtal bl.a. att svenska flickor/kvinnor, som blir överfallsvåldtagna i invandrartäta områden har sig själva att skylla... ty "vad har de där att göra?".
Citera
2014-12-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det är ju storartat, vilken snubbe.

"Jag håller inte med dig alls", säger programledaren nervöst utan att fatta ett dyft.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1120
Hennes försvar för mångkultur: "Man får mer kultur som utvecklar våra hjärnor".

Nervösa disclaimern efter samtalet "jag måste säga att jag står för alla människors lika... rättigheter och... värdigheter också".
Citera
2014-12-17, 13:15
Medlem
Evropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Nervösa disclaimern efter samtalet "jag måste säga att jag står för alla människors lika... rättigheter och... värdigheter också".

Blev ärligt förvånad över att hon sa just "värdigheter" – den kunskapen om felöversättningen "människors lika värde" är inte vanligt i våra mediekanaler.
Citera
2014-12-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evropa
Blev ärligt förvånad över att hon sa just "värdigheter" – den kunskapen om felöversättningen "människors lika värde" är inte vanligt i våra mediekanaler.
Tror inte det kom ur kunskap, det var en kortsluten hjärna som famlade efter orden bara. Det blev "-igheter" på slutet för att hon sagt rättigheter precis innan. Möjligen var hon på väg mot att följa upp "rättigheter" med "skyldigheter" som är det logiska men eftersom hon inte ville kännas vid tanken att minoriteter har skyldigheter så blev det "värdigheter" istället.
Citera
2014-12-17, 13:27
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, helt fantastisk intervju! Som ett litet addendum ... även jag har talat med Lars Lindström ... Lars Lindström framförde i vårt samtal bl.a. att svenska flickor/kvinnor, som blir överfallsvåldtagna i invandrartäta områden har sig själva att skylla... ty "vad har de där att göra?".

Inte för att jag är speciellt förvånad.

Tino är uppe i 296 671 SEK. Snart kan han ta ledigt och författa boken.
Citera
2014-12-17, 13:31
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jag noterar att hon bytte ut floskeln "lika värde" mot "lika värdighet". Det verkar som att det har gått upp för henne att den gamla floskeln bygger på en felöversättning. Säkert delvis på grund av det här forumet. Kan det till och med vara något som SR-medarbetarna fått lära sig på en internutbildning?

På mobilen.

Edit: pucktvåa såklart.
Citera
2014-12-17, 13:44
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Kan du vara hygglig och förtydliga det här? Jag utgår från, att du inte (i praktiken) förespråkar klientelism... menar du, att riksdagsmännens löner ska variera efter hur stort det totala valdeltagandet blir? Dvs 85% valdeltagande ger varje riksdagsman en högre ersättning jämfört med om valdeltagandet bara är 65%.

Ja, exakt. På så vis kommer riksdagens löner direkt regleras av hur nöjda folket är med dem. Det kommer inte åt maktkåthet men det kommer åt pengakåthet.

Och om valdeltagandet är 65% bör bara 65% av 349 platser fyllas.
Citera
2014-12-17, 13:49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Längst gick översteprästen Orrenius i sin säregna artikel med anledning av den (till dags dato) värsta gruppvåldtäkten i Sverige - den i Mariannelund. Den våldtagna kvinnan avfärdas snabbt som "en 29-årig kvinna".

Orrenius artikel handlar i stället om Hamed Mirzakhami och Wahid Barikzay; Hamed Mirzakhami skildras (med bild) som en levande, kännande människa, som läsaren ges en möjlighet att identifiera sig med.

Det bör ju påpekas att detta antagligen inte är någon uttalad, ondskefull tanke bakom hos de flesta, utan att det är en manifestation av att den typen av världsförbättrare som sökt sig till media helt enkelt inte bryr sig ett dyft om vanliga människor. De har ingen empati för oss och det återspeglar sig sedan i rapporteringen genom vilka som humaniseras och vilka som avhumaniseras.

Men den som sår vind skall skörda storm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in